pyroteknikern Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Hej allesammans. Då jag ska sy på kardborre på mina uniformer för att fästa upp märken undrar jag lite om storleken på några av de märken man har i US. Det är egentligen bara det nya märket NATO samt tilläggsbågen beroende på mission jag är intresserad av. Det jag undrar är måtten på dessa två märken? Både bredd samt höjd på de båda efterfrågas. Tack på förhand Quote
Fu Kjellberg Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Hej allesammans.Då jag ska sy på kardborre på mina uniformer för att fästa upp märken undrar jag lite om storleken på några av de märken man har i US. Det är egentligen bara det nya märket NATO samt tilläggsbågen beroende på mission jag är intresserad av. Det jag undrar är måtten på dessa två märken? Både bredd samt höjd på de båda efterfrågas. Tack på förhand Jag har inte måtten men det lättaste är ju att sätta kardborre på ca 10*10 cm som jag gjort. Se bild: Quote
pyroteknikern Posted July 24, 2007 Author Report Posted July 24, 2007 Jo precis, så kan man ju göra. Om märket dock skulle råka vara 11cm högt så är det ju lika bra att köra 10x11cm i så fall. Min fråga kvarstår således. Quote
Pingo Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Du svara ju egentligen på din egna fråga...'r märket bra 9*9 cm får du kardborre utanför, är märket 12*11 behöver du större kardborre...i Fv hade vi två remsor som täckte ca 10*10 sen fick märket sticka utanför eller innanför..sy fast märket annars. Quote
Gulo-Gulo Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Tja varför inte göra som jänkarna och sy fast kardborre på ärmen som är runt 10*12? Spelar väl ingen roll om märket sticker uranför det sitter ju ändå... Quote
Mordred Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 På Tropik uniformen så är kardborremattan 10 x 10 cm. Fungerar för det mesta. Quote
pyroteknikern Posted July 31, 2007 Author Report Posted July 31, 2007 Jag tackar för svaren men har nu en fråga till: Hur många centimeter under sömmen på höger ärm sitter överdelen av kordborren fast på m/90 öken (samt tropik)? Tack än en gång på förhand. Quote
Mordred Posted August 1, 2007 Report Posted August 1, 2007 SVAR: 30mm nedanför sömmen på höger, 51mm nedanför sömmen på vänster då flaggan redan är fastsydd (30 + 25 + 6mm) och märken skall bäras 6mm nedanför nationsmärket (flaggan). Om du nu mot förmodan inte skulle vilja ha en flagga fastsydd, utan även fästa den med kardborre (varför man nu skulle vilja det) så kan kardborren sys fast 30mm nedanför sömmen på vänster ärm/axel med. Quote
pyroteknikern Posted August 2, 2007 Author Report Posted August 2, 2007 Tack Mordred. Jag misstänkte att det skulle vara 30mm i samband med att UniR FM säger att märke/båge skall bäras just 30mm under sömmen på höger ärm, men det är bättre att fråga än att behöva sy om det hela. Quote
Bappelsinmannen Posted August 2, 2007 Report Posted August 2, 2007 Förlåt en fråga från en okunnig, men varför klanta med karborre, varför inte sy fast märkena direkt på uniformen? Det fick man göra på den gamla goda tiden! //Nisse Quote
pyroteknikern Posted August 2, 2007 Author Report Posted August 2, 2007 Förlåt en fråga från en okunnig, men varför klanta med karborre, varför inte sy fast märkena direkt på uniformen?Det fick man göra på den gamla goda tiden! //Nisse Vissa märken i US har redan kardborre på baksidan. Sen är det inte alltid man har tillräckligt med märken för att sy på alla uniformerna, då är det smidigt att kunna flytta runt de man har beroende på vilken uniform man använder för tillfället. Quote
The Swede Posted August 2, 2007 Report Posted August 2, 2007 Förlåt en fråga från en okunnig, men varför klanta med karborre, varför inte sy fast märkena direkt på uniformen?Det fick man göra på den gamla goda tiden! //Nisse Vissa märken i US har redan kardborre på baksidan. Sen är det inte alltid man har tillräckligt med märken för att sy på alla uniformerna, då är det smidigt att kunna flytta runt de man har beroende på vilken uniform man använder för tillfället. Har dom blivit så snåla nu? Har inte råkat ut för att man inte har märken så det räcker till uniformerna plus några skjortor. Quote
Bappelsinmannen Posted August 2, 2007 Report Posted August 2, 2007 Förlåt en fråga från en okunnig, men varför klanta med karborre, varför inte sy fast märkena direkt på uniformen?Det fick man göra på den gamla goda tiden! //Nisse Vissa märken i US har redan kardborre på baksidan. Sen är det inte alltid man har tillräckligt med märken för att sy på alla uniformerna, då är det smidigt att kunna flytta runt de man har beroende på vilken uniform man använder för tillfället. Har dom blivit så snåla nu? Har inte råkat ut för att man inte har märken så det räcker till uniformerna plus några skjortor. Dessutom så fick man inte gå ut på Yallan innan märkena var korrekt fastsydda vilket innebar att det snabbt blev kö hos sy-yxan, det var bättre förr... //Nisse Quote
pyroteknikern Posted August 2, 2007 Author Report Posted August 2, 2007 Har dom blivit så snåla nu?Har inte råkat ut för att man inte har märken så det räcker till uniformerna plus några skjortor. Ok (allt var bättre förr eller ). Uppfattningen jag har fått av några som varit med längre än jag själv är i alla fall att det är en god idé att sy på kardborre på uniformen, dock rör det väl mest FS-folk då m/90 beige redan har kardborre för fastsättning av märken. Då känns det smidigt att ha samma lösning på vanliga m/90 samt m/90L. Quote
Mordred Posted August 16, 2007 Report Posted August 16, 2007 http://www.mil.se/int/photo.php?id=137454&nid=38234 <--Bild på tropik uniformen med sin kardborrematta. Quote
DaRaven Posted December 9, 2008 Report Posted December 9, 2008 Någon som vet var man köper grön kardborre för uniformen? Helst på nätet Quote
Krigar'n Posted December 9, 2008 Report Posted December 9, 2008 Någon som vet var man köper grön kardborre för uniformen? Helst på nätet Inte direkt, men den här killen borde veta (tycker jag): http://www.andersj.se/ Kanske han har någon länk som är användbar /K Quote
Nifelhel Posted December 9, 2008 Report Posted December 9, 2008 Någon som vet var man köper grön kardborre för uniformen? Helst på nätet http://www.supplycaptain.com/ Bra ställe och snabba leveranser! http://www.gearsoft.se/ Aldrig provat! http://www.specwargear.com/ Kolla under sale och sen under fabric & webbing Mjaha då vart man pucktvåa med två länkar!! Quote
DaRaven Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 Beställde på SupplyCaptain den 9:e, dök upp ett litet paket i brevlådan i dag! 4 strips med olivedrab kardborreband, 10x30 cm (c:a). Så nu blir det lite grön syslöjd i mellandagarna tänkte jag! Quote
Recommended Posts