Jump to content

Storlek på märken?

pyroteknikern

Recommended Posts

Hej allesammans.

Då jag ska sy på kardborre på mina uniformer för att fästa upp märken undrar jag lite om storleken på några av de märken man har i US.

Det är egentligen bara det nya märket NATO samt tilläggsbågen beroende på mission jag är intresserad av.

natomarke_huvudbild.jpg

Det jag undrar är måtten på dessa två märken?

Både bredd samt höjd på de båda efterfrågas.

Tack på förhand :lol:

Hej allesammans.

Då jag ska sy på kardborre på mina uniformer för att fästa upp märken undrar jag lite om storleken på några av de märken man har i US.

Det är egentligen bara det nya märket NATO samt tilläggsbågen beroende på mission jag är intresserad av.

_huvudbild.jpg

Det jag undrar är måtten på dessa två märken?

Både bredd samt höjd på de båda efterfrågas.

Tack på förhand :lol:

Jag har inte måtten men det lättaste är ju att sätta kardborre på ca 10*10 cm som jag gjort.

Se bild:

frminskadwj4.th.jpg

Du svara ju egentligen på din egna fråga...'r märket bra 9*9 cm får du kardborre utanför, är märket 12*11 behöver du större kardborre...i Fv hade vi två remsor som täckte ca 10*10 sen fick märket sticka utanför eller innanför..sy fast märket annars.

SVAR: 30mm nedanför sömmen på höger, 51mm nedanför sömmen på vänster då flaggan redan är fastsydd (30 + 25 + 6mm) och märken skall bäras 6mm nedanför nationsmärket (flaggan).

Om du nu mot förmodan inte skulle vilja ha en flagga fastsydd, utan även fästa den med kardborre (varför man nu skulle vilja det) så kan kardborren sys fast 30mm nedanför sömmen på vänster ärm/axel med.

Förlåt en fråga från en okunnig, men varför klanta med karborre, varför inte sy fast märkena direkt på uniformen?

Det fick man göra på den gamla goda tiden! :rolleyes:

//Nisse

Vissa märken i US har redan kardborre på baksidan. Sen är det inte alltid man har tillräckligt med märken för att sy på alla uniformerna, då är det smidigt att kunna flytta runt de man har beroende på vilken uniform man använder för tillfället.

Förlåt en fråga från en okunnig, men varför klanta med karborre, varför inte sy fast märkena direkt på uniformen?

//Nisse

Vissa märken i US har redan kardborre på baksidan. Sen är det inte alltid man har tillräckligt med märken för att sy på alla uniformerna, då är det smidigt att kunna flytta runt de man har beroende på vilken uniform man använder för tillfället.

Har dom blivit så snåla nu?

Har inte råkat ut för att man inte har märken så det räcker till uniformerna plus några skjortor.

//Nisse

Har inte råkat ut för att man inte har märken så det räcker till uniformerna plus några skjortor.

Dessutom så fick man inte gå ut på Yallan innan märkena var korrekt fastsydda vilket innebar att det snabbt blev kö hos sy-yxan, det var bättre förr... ;-);-)

//Nisse

Ok (allt var bättre förr eller :-P ). Uppfattningen jag har fått av några som varit med längre än jag själv är i alla fall att det är en god idé att sy på kardborre på uniformen, dock rör det väl mest FS-folk då m/90 beige redan har kardborre för fastsättning av märken. Då känns det smidigt att ha samma lösning på vanliga m/90 samt m/90L.

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
Någon som vet var man köper grön kardborre för uniformen? Helst på nätet :)

http://www.supplycaptain.com/ Bra ställe och snabba leveranser!

http://www.gearsoft.se/ Aldrig provat!

http://www.specwargear.com/ Kolla under sale och sen under fabric & webbing

:)

Mjaha då vart man pucktvåa med två länkar!! :worthy: