Munken_swe Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Letar efter propagandaaffischer med motiv från främst andra världskriget, men även det första, som funnits i Sverige. Alltså värvning till försvarsmakten, diverse moralhöjare o dyl. Alltså allt med militär- och försvarsanknytning. Hemvärnet vore speciellt kul. Även rekrytering till Finland, eller att stödja Danmark och Norge och motsvarande. Det jag är ute efter är både affischer och/eller bra bilder på affischer. Exempel: http://www.beredskapstid.se/cms/media/orig....jpg?1302806128 och Så var/hur får jag tag på affischer? Om ni har någon bild att länka till eller lägga upp så är jag tacksam. Rekrytering till Waffen-SS och dylik propaganda är INTE intressant. /M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Letar efter propagandaaffischer med motiv från främst andra världskriget, men även det första, som funnits i Sverige. Alltså värvning till försvarsmakten, diverse moralhöjare o dyl. Alltså allt med militär- och försvarsanknytning. Hemvärnet vore speciellt kul. Även rekrytering till Finland, eller att stödja Danmark och Norge och motsvarande. --- /M Googlade lite, hittade info om en utställning på KB. Kanske inte riktigt vad du söker men en början: Sälja krig som margarin Några sköna exemplar finns där i alla fall! /Bolle Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Googlade lite, hittade info om en utställning på KB. Kanske inte riktigt vad du söker men en början... Om inte annat så har väl KB fortfarande ansvar för att hålla ett "arkivexemplar" av alla trycksaker utgivna i Sverige. Har för mig att det inkluderar afficher så de borde ha en hel del att erbjuda. /P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted July 19, 2007 Author Report Share Posted July 19, 2007 Precis i den stilen, det tackar jag för. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Ingen svensk men ändock värd att nämnas i sammanhanget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Ingen svensk men ändock värd att nämnas i sammanhanget ..och heller ingen krigstida propaganda... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Ingen svensk men ändock värd att nämnas i sammanhanget ..och heller ingen krigstida propaganda... inte?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Ingen svensk men ändock värd att nämnas i sammanhanget ..och heller ingen krigstida propaganda... inte?? Jag har svårt att se en bild på en Koreakrigssoldat som ber affischbetraktaren på ett synnerligen ohövligt sätt att hålla käften fylla något krigstida propagandasyfte. Tror inte att den bilden är äldre än Photoshop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Ingen svensk men ändock värd att nämnas i sammanhanget ..och heller ingen krigstida propaganda... inte?? Jag har svårt att se en bild på en Koreakrigssoldat som ber affischbetraktaren på ett synnerligen ohövligt sätt att hålla käften fylla något krigstida propagandasyfte. Tror inte att den bilden är äldre än Photoshop. Det är en internetskapelse... ALDRIG använda ordet f*ck i en officiell skrift. inte ens i nutid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Orginalet från 1943. /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magasinstopp Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Det går att beställa afficher genom beredskapsmuseet. Adressen är :http://www.beredskapsmuseet.com Tror att det bara fanns svenska, men det var ju det du var ute efter..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 En lite annorlunda vinkling av det hela kunde kanske vara filmaffischer? Kanske inte renodlad propaganda men nog fyllde väl diverse filmer sin roll för att höja moralen? Och nu menar jag inte diverse pilsnerfilmer från åren innan beredskapen där ma mest gjorde narr av militären. http://www.seriesam.com/filmaffischer.htm. Sök vidare på antingen "årtal" (1940-49 t ex) eller exempelvis "politik". De har inte så många affischer men en del iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Inte svensk men min favorit: På temat "Loose lips shink ships". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Så var/hur får jag tag på affischer? Med risk för att det finns lite SS i samlingarna: typ alla WW2 posters, ever. Har bara hunnit kolla igenom en liten del och inte funnit något svenskt ännu. Det betyder ju dock inte att det inte finns något där, så om vi nu allesammans hjälps åt att leta... Bra tråd för övrigt, det var riktigt intressant det här. @AW: Den var riktigt bra! /Bolle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted July 19, 2007 Author Report Share Posted July 19, 2007 Har försökt gå igenom det mesta på den senaste länken som inte direkts utesluts, som tex "German.." och "Allied..." osv, men det närmaste Sverige jag kom var en rekryteringsaffisch för den schweiziska armén. Får fortsätta. Ang. beredskapsmuséet, är det webshopen du tänker på då? För det jag hittade på sidan var i princip bara en svensk tiger, och allt relaterat var "tillfälligt slut". Filmer fanns det gott om... Du kanske kan vara mer specifik hur jag hittar det du tänkte på? Att det kunde vara så jobbigt att bli indoktrinerad.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magasinstopp Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 Ang. beredskapsmuséet, är det webshopen du tänker på då? För det jag hittade på sidan var i princip bara en svensk tiger, och allt relaterat var "tillfälligt slut". Filmer fanns det gott om... Du kanske kan vara mer specifik hur jag hittar det du tänkte på? Jag var där för en månad sedan och det fanns massor av afficher, böcker odyl. Tyckte också att det var konstigt att det mesta, enl deras hemsida, var "tillfälligt slut". Prova att maila och fråga. I övrigt så har mina idéer tagit slut nu..... . Lycka till med letandet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.