Jump to content

INFO: Inkallelseordrar

Recommended Posts

Är det någon som ska rycka in i januari 2008 och har fått sin inkallelseorder nu i dagarna? Har kollat runt i olika "Xxxx 2008!"-trådar, men hittar ingen som har fått en. Pliktverket skrev ju dock att utskicken görs "nu i veckan" (i måndags,t ror jag). Så därför undrar jag om det är någon som fått. Själv väntar jag fortf ängsligt.....

Är det någon som ska rycka in i januari 2008 och har fått sin inkallelseorder nu i dagarna? Har kollat runt i olika "Xxxx 2008!"-trådar, men hittar ingen som har fått en. Pliktverket skrev ju dock att utskicken görs "nu i veckan" (i måndags,t ror jag). Så därför undrar jag om det är någon som fått. Själv väntar jag fortf ängsligt.....

Ifrån denna tråden hittade jag en artikel ifrån Svd.se där det står följande:

Pliktverket tvingades därför i förra veckan stoppa det utskick av order som låg färdigt i datorerna. Orsaken är att omplaceringar av några de 614 kan påverka de övriga över 6000 individerna. Därmed kastas tusentals värnpliktiga in i ovisshet om vad som ska ske med dem under 2008.

–Huvuddelen av de värnpliktiga i armén kan inte få besked förrän vi vet. Förhoppningsvis kan vi skicka ut order i slutet av augusti om det inte krånglar, uppger Thomas Lövgren, chef för Pliktverkets process- och kvalitetssäkring.

Det borde vara ett rimligt svar varför du inte har fått din inkallelseorder än.

Det borde vara ett rimligt svar varför du inte har fått din inkallelseorder än.

Huvuddelen av de värnpliktiga i armén kan inte få besked förrän vi vet. Förhoppningsvis kan vi skicka ut order i slutet av augusti om det inte krånglar, uppger Thomas Lövgren, chef för Pliktverkets process- och kvalitetssäkring.

Pliktverket skriver följande.

De 2 260 värnpliktiga som ska rycka in vid något annat förband i januari 2008 berörs inte av dagens beslut. De får sina kallelser till tjänstgöring i juni/julisom planerat. Inkallelser till värnpliktiga som ska rycka in vid förbanden ovan kommer att skickas ut i slutet av augusti.

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Andra...4-varnpliktiga/

Jag som ska in på SkyddC i januari går därför otåligt och väntar på min.

Edited by Waba

Jag fick ett brev om det idag :(

EDIT: NI SOM FÅR BREV OM DET, RING TILL HANDLÄGGARE SNARAST!!!!!!!

Jag ringde och killen sa eftersom jag var så sjukt tidigt ute (ringde 5 min efter jag öppnat brevet) så fanns det 3 tjänster för mig att välja bland (trots att jag fick C i syn på mönstringen) men endast totalt 4 platser! Och jag fick bra på allt annat på mönstringen också! Han sa att det är "first come, first serve" på tjänsterna som är kvar, så att bara fylla i enkäten och välja att man vill ha en ny tjänst 2008 kommer inte ge något!

Edited by nexs

Fupplar inte det sena inkalleslebeskedet upp det när man ska söka uppskov till högskolan?

Kom in på Chalmers, men jag drar mit till minnes at det var ett visst datum man senast skulle skicka in sin uppskovansökan tillsammans med en kopis aiv inkallelsen.

Får väl ta och ring till Chalmers och se om det inte går att lösa ändå...

Fupplar inte det sena inkalleslebeskedet upp det när man ska söka uppskov till högskolan?

Kom in på Chalmers, men jag drar mit till minnes at det var ett visst datum man senast skulle skicka in sin uppskovansökan tillsammans med en kopis aiv inkallelsen.

Får väl ta och ring till Chalmers och se om det inte går att lösa ändå...

Det fipplar till det. Egentligen är det stor skam att två statliga myndigheter inte kan synkronisera det så att folk inte hamnar i kläm. Nu är det visserligen sagt att de som rycker in på P4 ska få sin inkallelseorder i juli, men det tror jag inte på förrän jag har den i handen, men tänk de på ovan nämnda förband som får vänta till slutet av augusti innan de vet säkert ifall de får göra värnplikten; hur ska de göra med högskoleplatsen? Tacka nej till högskolan 27 juli för att sedan i augusti få veta att de inte för göra värnplikten? Nej, dåligt är det!

Tror inte det ska va nån fara för mig och dig med inkallelseorden Nestor, men jag vill minnas att man inte kan söka uppskov ifall man rycker in i januari? Ska man söka uppskov har jag för mig att man måste läsa höstterminen för att sen söka uppskov i december nångång innan man rycker in? Jag kan ha fel men jag har för mig att det är så... har jag rätt så har jag en högskoleplats att tacka nej till.

Jepp det är det.

På inkallelseordern står saker som vilken tid man ska rycka in, vilken plats du ska till, befattning och befattningsnummer, i mitt fall vilket fartyg jag ska till.

Sen måste du bekräfta att du mottagit inkallelseordern.

Jepp det är det.

På inkallelseordern står saker som vilken tid man ska rycka in, vilken plats du ska till, befattning och befattningsnummer, i mitt fall vilket fartyg jag ska till.

Sen måste du bekräfta att du mottagit inkallelseordern.

Vad är den rent praktiska betydelsen? Är ens plats "säker" om man bara har det förstnämnda? (Kommer inte beröras själv vad jag vet men det kan vara intressant att veta).

Platsen är inte "säker" förrän man har fått inkallelseordern, så tolkar iaf jag det.

De 600 som blir av med sina tjänster har ju fått inskrivingsbeslut.De som tyvärr blir av med sina tjänster har ju fått inskrivningsbeslut som sedan ändrats till utbildningsreserv. Därför tror jag inte att inskrivningsbeslutet är så viktigt egentligen om man inte fått inkallelsen än, vilket ställer till det för de som sökt högskola till hösten som ligger i riskzonen att bli av med sin plats både i lumpen och på högskolan.

Sen ska man väl inte känna sig säker förrän man står på innaför porten. Har ju hört talas om folk som blivit hemskickade vid porten me inkallelsen i handen, vet inte hur bokstavligt man ska tolka det dock.

Fråga: Ni som kommit in på högskola, hur tänker ni göra? Tacka ja och gå en termin för att sedan söka uppskov eller tacka nej? Eller finns det t.om. ett alternativ C; att man kan söka uppskov redan nu trots att man inte rycker in till sommarn/hösten? Vill ha för mig att de sa när jag mönstra att "alternativ C" inte fungerar, men det hade ju varit smidigt ifall man kommit in på det program man vill gå.

• 2 weeks later...

Jag tror inte det är försent än. ;) Tänk också på att det är semestertider.

Men som jag förstått skulle inkallelsen komma först i Augusti, inte i Juli. Skulle du inte få göra lumpen skulle de ju ha skickat ut en lapp om det också.

Jag har inte fått min ännu, däremot en inbjudan till informationshelg.

• 3 weeks later...

Fortfarande ingen som fått någon order?

Går att läsa följande på Pliktverkets hemsida idag.

"Ska du rycka in vid något annat förband i januari 2008 har du redan fått din kallelse till tjänstgöring."

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Kalle...tet-av-augusti/

Ska inte in vid något av de indragningsdrabbade förbanden och har fortfarande inte fått någon order. Börjar bli trött på Pliktverkets ineffektivitet.

... tidigast i slutet av augusti.

Just nu är vi i mitten av Augusti, slutet av Augusti är ett parveckor bort och det är angivet som det tidigaste[/i ] tidpunkt för att få kallelse.

Så börja vittja postlådan under v735.

Just nu är vi i mitten av Augusti, slutet av Augusti är ett parveckor bort och det är angivet som det tidigaste[/i ] tidpunkt för att få kallelse.

Saken är ju dock den, att jag inte ska rycka in på något av de nedskärningshotade förbanden, och ska därför enligt denna nyhetsnotis redan fått min inkallelse. Vilket jag inte fått.

Saken är ju dock den, att jag inte ska rycka in på något av de nedskärningshotade förbanden, och ska därför enligt denna nyhetsnotis redan fått min inkallelse. Vilket jag inte fått.

Jag tror du kan vänta dig kallelsen ungefär i den tiden som det är tänkt för övanstående förband i och med att hela hanteringen har påverkats av det här. Är du byxis så får du väl ta ur pollex ur dess stuvningsutrymme och ringa Pliktverket.

Dom om några torde veta hur det står till.

Jag tror du kan vänta dig kallelsen ungefär i den tiden som det är tänkt för övanstående förband i och med att hela hanteringen har påverkats av det här. Är du byxis så får du väl ta ur pollex ur dess stuvningsutrymme och ringa Pliktverket.

Dom om några torde veta hur det står till.

Eftersom jag har varit i kontakt med Plikverket nu i veckan kan jag meddela att även de som är placerade på icke nedskärningshotade förband får snällt vänta en månad till då svaret jag fick var att de skulle skicka ut alla "om en månad".

Och för den som funderar på att söka anstånd för högskoleplats och behöver sin inkallelseorder för anståndsansökningen funkar det enligt plikverket lika bra att bifoga sitt inskrivningsbeslut och sedan hänvisa till Pliktverket ifall högskolan skulle ha några frågor ang. din inskrivning.

Jag pratade med PV i Karlstad angående nedskärningarna och då fick jag beskedet att inkallelseordrarna ska skickas ut i slutet av augusti, början av september. Nu verkar det ju som många har fått flera olika besked av PV så riktigt när de kommer att komma är ju omöjligt att säga. Bara vänta och se, de kommer ju i alla fall snart (hoppas jag)