Jump to content

Recommended Posts

JAg ska mönstra nu i september. vad jag skulle vilja veta är vilken tjänst ska man sikta på och som inte ännu är fullt redan. Jag vill ha en tjänst där man får vara ute mycket och lära sig rena militärkunskaper såsom infanterist eller skyttesoldat och dylikt. Såg en tjänst luftburen soldat. den verkade intressant men är chansen stor att man får den tjänsten om man klrar intagningstesterna vid mönstringen i höst?

JAg ska mönstra nu i september. vad jag skulle vilja veta är vilken tjänst ska man sikta på och som inte ännu är fullt redan. Jag vill ha en tjänst där man får vara ute mycket och lära sig rena militärkunskaper såsom infanterist eller skyttesoldat och dylikt. Såg en tjänst luftburen soldat. den verkade intressant men är chansen stor att man får den tjänsten om man klrar intagningstesterna vid mönstringen i höst?

Är väl lite delade uppfattningar ang. det här med kvoter som ska fyllas. Vissa säger att man ska försöka mönstra tidigt för att vara säker på en plats var det nu än kan tänkas vara, medan vissa menar att man tar in ett ganska jämnt antal på varje förband halvårsvis/kvartalsvis, ungefär så. Eftersom jag inte har någon direkt uppfattning om hur det verkligen ligger till, så ska jag inte yttra mig om det, men så länge du klarar alla kraven för ex. luftburen soldat, så borde det inte vara några problem att komma in. Skulle du dessutom klarar kraven med god marginal, ja, då är ju chanserna förstås ännu större.

Se bara till att ha några alternativ som du kan tänka dig, ifall det inte finns några platser kvar. :D

Luftburen soldat är ju en jägarbefattning på K3 och det sägs att K3 inte kommer att ta in några 89:or pga att 88:orna efter muck ska kunna genomföra tredje terminen på K3. Så det kanske är så att det inte kommer finnas någon befattning på K3 för några 89:or tyvärr... Jag är dock inte säker på detta, är det någon som är mer insatt som kanske vet mer? Dock finns det många befattningar som är snarlika, går det bra på mönstringen kan du ju söka vidare till antingen FJS, FBJS eller KJ, där får man väldigt bra utbildningar. Men det får du var du än hamnar...

Ett tips om du är lite kluven och inte riktigt vet vad du ska välja: http://lumpen.nu/Monstring/Testcentralen/T...din-lumparstil/

Samt denna för att få en bild även där du ser vilka befattningar som skulle kunna passa dig med den styrka och kondition du har: http://lumpen.nu/Monstring/Testcentralen/Traningstest/

Tror det där med att det inte är några Luftburna för oss 89or stämmer. Det är en hel del tjänster som utgår för oss.

Om jag var du skulle jag, om det är rent fältsluskeri du är ute efter (nu har jag ju visserligen inte legat inne, så det här är ju bara vad jag uppfattat det som :ph34r:)sikta på Amfibiesoldat, Skyttesoldat (pansarskytte på något av Pansarregementena, "Stadsskytte" (märk situationstecknen) på LG), Spaningssoldat, KJ, FBJS eller något liknande. Men allt är ju subjektivt.

EDIT: grisfingrar

Edited by Kaliber600

SOm dom före mig säger, det är väldigt personligt vad man tycker om/passar i. Jag kan dock rekomendera amfibiekåren. Bra och kunniga befäl, bra kåranda, o helt okej utrustning.

Du kommer både få skjuta och vara ute väldigt väldigt mycket iaf om du handlar på skytte.

Men som sagt, läs på om alla tjänster på lumpen.nu och försök hitta något som passar dig =)

// E

Om du vill ha en lite "speciell" skyttetjänst så tycker jag att du ska satsta på Stadsskytte, det är lite annat sätt att strida på än den vanliga, enligt mej ganska tråkiga skogsstriden. Som någon skrev över så är det ju Livgardet som gäller då, Livkompaniet eller 6.kompaniet. Om du har några frågor angående SSK så äre bara att fråga på.

TheKL som fick Stadsskyttebågen igår.

Som jag känner nu i efterhand lite granna, så här efter muck, så tycker jag att du först och främst självklart ska välja någon tjänst som intresserar dig. MEN, försök även välja nån tjänst där du får göra något som du inte kan göra i det civila sedan. Skjuta en massa kan man göra efter muck på nån skytteklubb och vårda sjuka och skadade kan man göra på sjukhus senare om man vill det, som några få exempel. Däremot kan man efter muck mig veterligen på något enkelt sätt INTE köra stridsfordon/stridsvagn eller skjuta dess vapen, skjuta haubits, köra stridsbåt, åka u-båt och liknande. Så känner jag nu i efterhand lite granna att det hade varit kul att prova på något ännu mer "speciellt" än det man gjorde.

Det skall även tilläggas att jag ändå är sjukt nöjd med min befattning (och rekommenderar den till alla) och lumpen öht och skulle göra om den om jag fick chansen. Lumpen i sig är ju självklart speciell jämfört med det civila oavsett vad man gör den som, men så här 2-3 veckor efter muck så är det dom tankarna jag har. :ph34r:

(var tvungen å skriva av mig lite :} )

/Victor

Edited by Victor

Stads stkytte förbandet på LG har upphört att existera. Det e för tillfället 162 lättamek skytte bat som utbildas. Det må så vara att dom fokucerar på SIB men Statsskytte i sim gamla bemärkelse finns inte längre

Nej, du har nog rätt i det du säger! Men det blir lätt så att man kallar sig för Stadskytte när alla befäl upp till Överste säger att vi är Stadsskyttesoldater. Men om man ska va super korrekt är vi skyttesoldater som nästan bara har SIB.

mm, SIB är garanterat den roligaste formen av strid (mest som på film kanske, vad vet jag? :rockon: ). Vill man bygga karaktär ska man välja en tjänst där man får ligga still i skogen och täras på av väder och vind. *Host* välj Jägare på K3 *Host*.

Nej men skämt åsido, låter som du är ute efter någon form av skyttebefattning. Så Stadsskytte (motsvarande) eller skyttesoldat av något slag låter väl inte så dumt.