stridspitt90 Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Någon som vet vad den här kronmärkta saken är till för? Ser inte riktigt ut som en "äkta" ubåtssektion.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Jag är inte helt säker, men: Det där är gissningsvis en av de "myggor" som byggts av Kockums. De har använts till olika typer av prov och försök. Stirlingmaskineriet utprovades till exempel på 80-talet i "Kraftmyggan". Sen har jag för mig att det finns en "Ljudmyggan" också. Någon av dem, jag tror att det är den senarenämnda, ligger och skräpar på varvsområdet i Karlskrona. I fallet med kraftmyggan så installerade man ett stirlingmaskineri i den och hade den nedsänkt i vattnet. "Tornet" och däcket stack upp över ytan så att man kunde gå in genom öppningen vidare ner i skrovet. På det sättet genomfördes långtidsprover av det nya maskineriet innan Näcken modifierades 1988. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Streammen Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Jag är inte helt säker, men: Det där är gissningsvis en av de "myggor" som byggts av Kockums. De har använts till olika typer av prov och försök. Stirlingmaskineriet utprovades till exempel på 80-talet i "Kraftmyggan". Sen har jag för mig att det finns en "Ljudmyggan" också. Någon av dem, jag tror att det är den senarenämnda, ligger och skräpar på varvsområdet i Karlskrona. I fallet med kraftmyggan så installerade man ett stirlingmaskineri i den och hade den nedsänkt i vattnet. "Tornet" och däcket stack upp över ytan så att man kunde gå in genom öppningen vidare ner i skrovet. På det sättet genomfördes långtidsprover av det nya maskineriet innan Näcken modifierades 1988. /mdn Sant som du säger, Ljudmyggan finns nere i karlskrona, precis mitt i mellan kokums område och försvarsmaktens. De är en väldans ful sak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Vad är det officiella namnet på de där "myggorna"? Jag sökte på "kraftmyggan" och "ljudmyggan" på Altavista men fick inget svar. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Några andra namn känner jag inte till och jag tvivlar på att det finns några. Googling på kraftmyggan ger två träffar, en av dem ett tidigare inlägg av mig här i sjöforumet. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted July 2, 2007 Author Report Share Posted July 2, 2007 Ok, tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 om kraftmyggan användes till att testa stirlingmaskineriet, vad användes ljudmyggan till, sonartester ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 (edited) Enligt Ubåtsvapnets jubileumsbok fanns även Stålmyggan, använd till sprängprover för att testa hållfasthet. Tornet på bilden ser väldigt märkligt ut, antingen är det fråga om att någon tyckt att man ska bygga ett plywoodtorn av någon anledning eller är det kanske ett försök med smygteknik, vad man nu ska med det till när man ändå ska undvika att sticka upp tornet över ytan överhuvudtaget? Edit: Utan att titta efter så har jag för mig att Ljudmyggan var tänkt att testa bland annat ljuddämpande maskinupphängningar och liknande. Edited July 3, 2007 by AdamKalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted July 3, 2007 Report Share Posted July 3, 2007 Tornet på bilden ser väldigt märkligt ut, antingen är det fråga om att någon tyckt att man ska bygga ett plywoodtorn av någon anledning eller är det kanske ett försök med smygteknik, vad man nu ska med det till när man ändå ska undvika att sticka upp tornet över ytan överhuvudtaget? Svaret på det är enklare än vad man kan tro. Edit: Utan att titta efter så har jag för mig att Ljudmyggan var tänkt att testa bland annat ljuddämpande maskinupphängningar och liknande. Titta gärna närmare. Jag är intresserad. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tagemark Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 Dags att reda ut lite frågetecken nu. Har själv varit med och byggt om denna ubåtsdel. Det är en övningsmodul för att dock URFen (UbåtsRäddningsFarkost) imot. Låg till föe ca 6 månader sen på botten utanför ÖHB och skall efter ombyggnad i Kalmar sänkas i Karlskrona där ubåtsvapnet numera håller till. Så allså, övningsmodul för URFen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 Tagemark finns det någon trycksatt modul inuti "plåtröret" så att de kan öppna undre luckan eller sitter det bara en fastsvetsad luckkant ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tagemark Posted July 5, 2007 Report Share Posted July 5, 2007 Nope, ingen trycksatt del. Bara ett tomt stort utrymme med galler i båda gavlarna. Samt en luckkrans på ovandelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts