Jump to content

Valbåt i plast

mdn

Recommended Posts

Tänkte passa på att visa upp flottans senaste materielinköp: En ny valbåt i plast. De som finns sedan tidigare har nu ungefär 100 år på nacken och börjar bli lite slitna. Att välja plast som material var tydligen inte särskilt svårt: både inköpspris och löpande underhållskostnader blir avsevärt lägre.

Tydligen lutade hon en del när hon sattes i vattnet och fick därför bära öknamnet "Wasa II" tills hon hade barlastats. Och ja, hon kommer att få rigg.

Jag bjuder på bilder. Valbåtarna i bakgrunden är de äldre av trä.

plast1.jpg

plast2.jpg

/mdn

Nej, inte fler plastbåtar. :banghead:

Vad har hänt med de fina traditionerna?

Plast kan mycket väl vara billigare i inköp och underhåll. Men tänk på hur länge en träbåt håller. Jag skulle vilja se hur plastbåten ser ut om 100 år.

Dessutom är det mycket svårt att laga en platsbåt på ett bra sätt.

Vad används dom till?

För så många valar har vi väl inte runt om kusten?

Ja, den verkar ju defintivt vara i storlek för att fånga val ... :banghead:

Vad den används till? Man kan ro till Norge med en bland annat.

Här finns lite mer läsning: http://www.tiohuggare.se/

Den är huvudsakligen avsett som fostrande utbildningsverktyg.

Nej, inte fler plastbåtar. :banghead:

Vad har hänt med de fina traditionerna?

Plast kan mycket väl vara billigare i inköp och underhåll. Men tänk på hur länge en träbåt håller. Jag skulle vilja se hur plastbåten ser ut om 100 år.

Det som har hänt är att den moderna verkligheten har hunnit i kapp oss. En träbåt kräver betydligt mer underhåll än en plastdito, däremot kan jag hålla med om att en väl underhållen träbåt troligen har längre livslängd. Idag finns inte den tiden, eller personalresursen, inom FM som krävs för att på ett godtagbart underhålla ett antal träbåtar.

Valbåtarna har degenererat under flera åt(tionden) och i princip är de endast de som finns i Karlskrona som är användbara. Båtarna behövs för grundläggande sjömanskapsutbildning samt i kadettutbildningen. Dessutom nyttjas de av Sjövärnskåren under sommarskolorna och här har bristen på fungerande valbåtar varit ett stort poblen under lång tid.

Idag finns inte den tiden, eller personalresursen, inom FM som krävs för att på ett godtagbart underhålla ett antal träbåtar.

De som gör lumpen som timmermän vad gör de som de inte sysslar med att fixa trädetaljer?

(OF940, Timmerman, Marinen)

Idag finns inte den tiden, eller personalresursen, inom FM som krävs för att på ett godtagbart underhålla ett antal träbåtar.

De som gör lumpen som timmermän vad gör de som de inte sysslar med att fixa trädetaljer?

(OF940, Timmerman, Marinen)

Jag tror, men är inte säker, på att den befattningen endast finns på skonerterna, eller eventuellt på skoldiv som ännu använder två M-båtar i trä. Tillståndet hos de befintliga valbåtarna av trä tycker jag är en bra indikation på flottans förmåga att vidmakthålla träbåtar. M-båtarna är ett undantag, men de kostar också mycket att underhålla och skall ersättas med början i höst.

fogel02 hann före!

Edited by gpd

Den är prydlig och verkar helt OK.

Leveranstiden har väl varit lite lång... Man började snacka om detta redan på 1980-talet, eftersom de gamla kristidsbyggena till träbåtar ruttnade i rask takt. Redan sommaren 1990 hade vi problem att få ihop fem valbåtar till Märsgarn.

Måste se en ny valbåt innan jag flyttar till äldreboendet. Var ligger det något exemplar nu?

:wub:

Den är prydlig och verkar helt OK.

Leveranstiden har väl varit lite lång... Man började snacka om detta redan på 1980-talet, eftersom de gamla kristidsbyggena till träbåtar ruttnade i rask takt. Redan sommaren 1990 hade vi problem att få ihop fem valbåtar till Märsgarn.

Måste se en ny valbåt innan jag flyttar till äldreboendet. Var ligger det något exemplar nu?

:navy:

SVK överväger för tillfället att haka på SSS och beställa ett antal båtar själva, vilket inte vore helt fel! Nuvarande valbåtar kräver pga vanvård ett evigt länsande för att inte vattenfyllas. Bilderna är tagna i trolle båthamn... :navy:

Edited by PB-Syte

Utveckla gärna :lala:

//Fu Dahlberg, med ett par år inom plastbåtsbyggarbranschen

Har du hål, eller spricka rakt genom och måste lägga på ni glasfiber så är det svårt att få jämt. Man brukar oftast se att det är en nivåskillnad i materialet. Detta eftersom plats inte går att skarva utan man lägger omlott. Eller det kanske finns tekniker för att skarva plast kant ikant?

Kanske inte var rätt att skriva bra sätt, kanske vackert sätt är bättre ordval.

Det finns valbåtar i härnösand, karlskrona, känsö och tydligen någon på märsgarn i år.

Det jag undrar är hur dom skiljer sig i vikt mot dagens båtar? Jag älskar verkligen träbåtarna.

Lättare och lite sämre balans säger en vanligtvis välunderättad källa. barlast krävs

ah, tråkigt, men man kan ju tyvärr inte få allt.

bättre verktyg för teambuilding finns inte :rolleyes:

Jo rodd dagligen i två månader gör att man jobbar rätt bra ihop. Kanske något för jägarförbanden :)

Eftersom alternativet förmodligen varit en fullständig avveckling får vi nog vara rätt nöjda.