Jump to content

NBG Fordon?

malligamats

Recommended Posts

Undrar bara vilka fordon som finns!

PLTGB vilken bil menas då? Har fått för mig att det är valpen men den finns väll inte kvar ännu

ska vara ingsoldat/pltgbförare vilken bil kommer det att bli då!

21 ingkomp, ing 2 0:)

Elaka rykten säger att tgb 30 har omfördelats till något NBG-förband eftersom de beställda fordonen kommer att bli försenade... :worthy:

Hoppas det är elaka rykten :dribble:

skulle nästan bli gråtfärdig ifall det stämmer att vi ska få dom.

Elaka rykten säger att tgb 30 har omfördelats till något NBG-förband eftersom de beställda fordonen kommer att bli försenade... :worthy:

OM ni får tgb 30 får man väl förmoda att det är ett substitut till rätt fordon hunnit levereras, fast man kan ju aldrig veta med FM LOG.

OM ni får tgb 30 får man väl förmoda att det är ett substitut till rätt fordon hunnit levereras, fast man kan ju aldrig veta med FM LOG.

skulle ju inte vara specielt roligt att åka oskyddad i en eventuell insats.

särskilt inte när man är bland dom första som åker ner!

sedan var det ju vad PLTGB! hette inte valpen det? finns det något nytt fordon med den förkortningen

Det enda jag hört, och dom uppgifterna är nån månad gammla, är att Hägglunds inte kommer kunna leverera alla beställda bv309 till NBGs inryck på I19. Dom skall levereras allt eftersom dom produceras under sommaren/hösten/vintern, det kan till och med vara så att någon vagn levereras efter 2008-01-01 om det vill sig illa.

Elaka rykten säger att tgb 30 har omfördelats till något NBG-förband eftersom de beställda fordonen kommer att bli försenade... ;-)

Inget rykte - det är sant.

Blir för övrigt inga Galtar till NBG utan RG32 istället. Får inte kallas för Galt längre då NBG kanske åker någonstans där det finns...andra religioner... :)

Elaka rykten säger att tgb 30 har omfördelats till något NBG-förband eftersom de beställda fordonen kommer att bli försenade... :D

Inget rykte - det är sant.

Blir för övrigt inga Galtar till NBG utan RG32 istället. Får inte kallas för Galt längre då NBG kanske åker någonstans där det finns...andra religioner... :wub:

same shit difrent name.

inom NBG kommer nog namnet GALT användas ialla fall.

I LV skulle vi ha galtar, men enligt befälen så kommer det bara hinna levereras två stycken till utbildningshalvåret, övriga kommer lagom till beredskapen. Ersätts tills vidare med 11- eller 13-bil verkar det som.

Känns lite tråkigt eftersom man vill ju gärna "lära känna" sin egen bil och små-pilla lite i den :wub:

I LV skulle vi ha galtar, men enligt befälen så kommer det bara hinna levereras två stycken till utbildningshalvåret, övriga kommer lagom till beredskapen. Ersätts tills vidare med 11- eller 13-bil verkar det som.

Känns lite tråkigt eftersom man vill ju gärna "lära känna" sin egen bil och små-pilla lite i den

Verkar ju vara stora leveransproblem på den bilen. Hoppas verkligen att den hinner dyka upp innan den 1/1!

Som jag förstått det nu har de RG32M som hittills dykt upp omprioriterats till K3 (fråga mig inte varför).

Känns lite tråkigt eftersom man vill ju gärna "lära känna" sin egen bil och små-pilla lite i den

Verkar ju vara stora leveransproblem på den bilen. Hoppas verkligen att den hinner dyka upp innan den 1/1!

Som jag förstått det nu har de RG32M som hittills dykt upp omprioriterats till K3 (fråga mig inte varför).

Kan kanske vara så att den luftburna skvadronen nästan till fullo kommer att förlita sig på Galten. Därför kommer de att ha (vad jag kan tro) det största antalet förare som skall utbildas på detta fordon. Dels så är det mycket troligt att denna skvadron kommer att vara en av de första (möjligtvis den första) enhet som "landar" i en konfliktzon och därför utrustas först.

En tanke bara och inget ont menat.

Edited by 3924

Jag vet iallafall att jag VERKLIGEN hoppas att galten kommer till beredskapstiden iaf...

visst förstår jag att LV inte är högsta prio, att K3 och dem hårda grabbarna behöver bra fordon, men vem här skulle vilja åka till ett krigsområde i ett fordon som man är livrädd att de skall kasta stenar på? :rockon:

Edit: Fyllefingrar!

Edited by SemperMetamContingimus

Jag vet iallafall att jag VERKLIGEN hoppas att galten kommer till beredskapstiden iaf...

visst förstår jag att LV inte är högsta prio, att K3 och dem hårda grabbarna behöver bra fordon, men vem här skulle vilja åka till ett krigsområde i ett fordon som man är livrädd att de skall kasta stenar på? :rockon:

Edit: Fyllefingrar!

Har inte så mycket med hårda gabbar att göra tror jag, utan att de är många som ska utbildas på galten på K3 så de behöver de ett högt antal fordon redan från början om de ska hinna utbilda all tills beredskapstidens början.

LBSkv som i vissa fall har 8 förare per pluton konntra vissa kompanier som har 8 på hela kompaniet. (på galten)

men som sagt det är bara en tanke/"gissning"

Edited by 3924

Jag ser inte LBS/K3 som "hårdare" än någon annan.

Snarare tvärtom ser jag ju att behovet av ett splitterskyddat fordon kan vara ÄNNU högre för de enheter som opererar bakom fronten där riskerna att utsättas för IED:s, självmordsbombare och annan sabotageverksamhet känns obehagligt påträngande.

Visst är det "tufft" att vara framme i fronten och utsättas för direkt/indirekt eldgivning, men låt oss inte glömma att vi alla sitter i samma båt här och att många gånger så går inte "fienden" och anfaller våra "tuffa" enheter utan de smyger förbi och attackerar för att få tillgång till mat/bränsle eller för att slå ut strategiska punkter som samband/artilleri/luftvärn.

Bara för att jag tillhör trosskompaniet betyder det inte att jag kommer att sitta och sova när vi "jobbar". Jag kommer att åka i fronten (mitten/längst bak) av en fordonskolonn som transporterar viktiga resurser till "våra pojkar". Och då vill jag hemskt gärna göra det i ett så säkert fordon som möjligt.

(För övrigt är Närskyddspluton på Trosskomp exakt förskaffade som en LB-plut vad gäller utrustning/fordon, så vi ska också ha minst 7 Galten-förare.)

Kan vi inte bara enas om att det vore en himla bra idé för FM att skaffa fram alla Galtar vi behöver innan den 1/1, oavsett om det är Rambo-jägare eller Stabs-lökar som ska åka dem? :rockon:

Kan vi inte bara enas om att det vore en himla bra idé för FM att skaffa fram alla Galtar vi behöver innan den 1/1, oavsett om det är Rambo-jägare eller Stabs-lökar som ska åka dem? :rockon:

Hehe, Amen brother! :Malaj: Ska bli intressant och se helt enkelt, hur mycket av både galten och alla andra saker de faktiskt lyckas få fram!:}

Jag ser inte LBS/K3 som "hårdare" än någon annan.

Snarare tvärtom ser jag ju att behovet av ett splitterskyddat fordon kan vara ÄNNU högre för de enheter som opererar bakom fronten där riskerna att utsättas för IED:s, självmordsbombare och annan sabotageverksamhet känns obehagligt påträngande.

Visst är det "tufft" att vara framme i fronten och utsättas för direkt/indirekt eldgivning, men låt oss inte glömma att vi alla sitter i samma båt här och att många gånger så går inte "fienden" och anfaller våra "tuffa" enheter utan de smyger förbi och attackerar för att få tillgång till mat/bränsle eller för att slå ut strategiska punkter som samband/artilleri/luftvärn.

Bara för att jag tillhör trosskompaniet betyder det inte att jag kommer att sitta och sova när vi "jobbar". Jag kommer att åka i fronten (mitten/längst bak) av en fordonskolonn som transporterar viktiga resurser till "våra pojkar". Och då vill jag hemskt gärna göra det i ett så säkert fordon som möjligt.

(För övrigt är Närskyddspluton på Trosskomp exakt förskaffade som en LB-plut vad gäller utrustning/fordon, så vi ska också ha minst 7 Galten-förare.)

Kan vi inte bara enas om att det vore en himla bra idé för FM att skaffa fram alla Galtar vi behöver innan den 1/1, oavsett om det är Rambo-jägare eller Stabs-lökar som ska åka dem? :D

Jag förstår inte riktigt varför du drar upp allt med rambo och hårda grabbar mm, utan det jag försökte peka på i mina båda inlägg var att K3 kommer att ha ett stort antal förare som ska utbildas på galten då det är skvardonens huvudfordon och att det kan vara därför många galtar går dit just för tillfället.

Självklart ska alla ha den utrustning som de behöver, tross som jägare, span och skytte. Utan med många förare är behovet av utbildningsfordon stort.

precis, K3 har inte exklusiv ensamrätt på Galten.

Angående disskusionen om om vilka som ska galten. Att hela battlegroupen ska få åka iväg är nog en liten risk. Troligtvis så åker nog bara utvalda delar i väg, och då R10 enheterna kommer att åka först så är nog dom prioriterade att få fordonen först.

Det kan ju gå upp till 20 dagar innan övriga delar av battlegroupen ansluter till förtruppen! så det finns ju tid till utbildning där.

och sedan är ju bilen bara en "terrängbil" med pansar. så hur svår kan den vara att köra!

precis, K3 har inte exklusiv ensamrätt på Galten.

Angående disskusionen om om vilka som ska galten. Att hela battlegroupen ska få åka iväg är nog en liten risk. Troligtvis så åker nog bara utvalda delar i väg, och då R10 enheterna kommer att åka först så är nog dom prioriterade att få fordonen först.

Det kan ju gå upp till 20 dagar innan övriga delar av battlegroupen ansluter till förtruppen! så det finns ju tid till utbildning där.

och sedan är ju bilen bara en "terrängbil" med pansar. så hur svår kan den vara att köra!

Tanken att "det där har vi tid att göra när R30-beredskapen löser ut" har provats förut med ytterst blandade resultat. Min uppfattning är att det inte är särskilt funkis. Ett beredskapsförband skall vara så färdigt det bara kan vara innan, de 30 dagarna kommer behövas till annat.

De enheter som man har sagt ska få galten borde väl också få den då? Det handlar ju inte bara om att lära sig köra bilen, man ska ju "lära känna" sin egen bil, och vänja sig vid den. Jag håller ju med om att det finns enheter som har större chans att hamna i strid och då självklart behöver har högre prio, men det ursäktar ändå inte att det är riktigt kasst att de inte kommer lyckas få fram alla sakerna förrens beredskapen börjar. Det gäller ju även R10 enheter.

Jag själv som tillhör Lv förstår ju självklart att de inte finns så mycket flyg i de ställen där det finns störst chans att BGn kan komma att åka till, men man kan ju fortfarande inte utgå ifrån att vi inte får åka (vi har ju trots allt R10)

Personligen tror jag inte att BGn ska få åka, men man måste ju utgå ifrån att hela BGn rycker ut och att alla behöver sina grejor!

De enheter som man har sagt ska få galten borde väl också få den då? Det handlar ju inte bara om att lära sig köra bilen, man ska ju "lära känna" sin egen bil, och vänja sig vid den. Jag håller ju med om att det finns enheter som har större chans att hamna i strid och då självklart behöver har högre prio, men det ursäktar ändå inte att det är riktigt kasst att de inte kommer lyckas få fram alla sakerna förrens beredskapen börjar. Det gäller ju även R10 enheter.

Jag själv som tillhör Lv förstår ju självklart att de inte finns så mycket flyg i de ställen där det finns störst chans att BGn kan komma att åka till, men man kan ju fortfarande inte utgå ifrån att vi inte får åka (vi har ju trots allt R10)

Personligen tror jag inte att BGn ska få åka, men man måste ju utgå ifrån att hela BGn rycker ut och att alla behöver sina grejor!

Jag tror inte heller att alla kommer att få åka iväg! Men det finns säkert en prioritets ordning som HK har bestämt. Dom om någon borde ha lite insikt i vilka delar av BG:n som troligast kommer att få åka iväg på något! kanske det är därför dom har gjort prioriteningen på sådant sett! Jag tror inte ni behöver så många kör timmar eller utbildning för att framföra ett sådant fordon.

För mig är det nästan 5 år sedan jag framförde något av kronans fordon och jag skulle inte vara speciellt orolig om jag skulle få bilen tex 2 dagar innan avresa. Det är ju bara en bil!