Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon helikopterpilot här på forumet? Vill veta lite om hur det är med kraven för att komma in som det...

Är kraven nästan de samma som för JAS-piloterna eller?

Har ungefär ett år kvar till lumpen, och sen vill jag på utlandstjänst och efter det är jag väldigt sugen på att söka till hkp-pilot...

Posted (edited)

Som Doyle skrev så är väl achilleos kanske bäst lämpad för detta men då jag gjort flera av testerna för bara ett par månader sedan så ska jag försöka att reda ut det hela...

Uttagningstesterna som görs är precis samma för alla FF, det är samma prov, simultan- och koordinationstester.

Dock skiljer det sig lite när man kommer till FMC, du har inte samma krav på G-krafttålighet som HKP-förare, av förklarliga skäl, kan även vara lite någon skillnad i kroppsbyggnad, typ längd på rygg osv.

Lite mer info hittar du här:

RekryteringsCentrum

Edited by Yman
Posted
Hmm, kanske är jag som är dum men va är FF förnåt??  :)

Hehe...

Vi fick lära oss att aldrig kalla våra förare för piloter, då skulle skulle de visst inte prata med oss :):D

Så upplysningsvis finns det inga piloter inom FM, bara förare eller flygförare...

Undrar om achilleos blir sné om han blir kallad för pilot ;) :D

Posted
Finns det längdkrav? Jag missade min chans til att bli stridpilot när jag blev över 1.95m

Jadu, långeman...

Det finns längdkrav även till HKP-förare, tror att det ligger på 1,90 alltså samma som till Gripen-förare.

Posted

Borde nog gå. Gör några jämfotahopp med raka knän innan du ska mätas bara så... :2guns:

OBS! Ironi!! Jag frånsäger mig allt ansvar för ev. förstörda ryggar och krossade kotor B)

Posted

Haha, okej...det ska jag tänka på när det är dags för det :ph34r:

Men först är det ju dags för mönstringen den 25:e mars...får hoppas man får göra nåt skoj i lumpen.

Är det en fördel att ha gjort lumpen som ytbärgare eller nåt om man vill söka till FF (nu har jag lärt mig va det är förnåt :blink:) i Försvaret??

Posted

Angående din mönstring.....

Se till att ha kollat upp innan vad du kan tänka dig vilja göra i lumpen för den där inskrivaren han kan sätta dig på vad som helst...... Så var förbered med vissa saker så att du kan göra lite egna val. Hoppas att du kollat pliktverkets sida om de olika tjänsterna.

Posted

Kraven är som sagts tidigare samma som för flygvapnets förare. Sen är det en annan psykologisk profil för hkp-piloter. De skall vara mer självständiga och tänkande individer samtidigt som de bör ha lättare att samarbeta. Detta pga att man som hkp-förare uppträder mer autonomt och inte har en radarjaktledare som talar om att man skall svänga höger 20 grader och sjunka till 4000 meter osv. Dessutom är man två förare på i princip alla system och samarbete i cockpit är viktigt.

Har faktiskt aldrig hört nån siffra på längdkraven...är man tillräckligt lämplig i övrigt så kan man nog komma i fråga även om man råkar vara nån centimeter för lång.

Trots att man klarar testerna så är det ju ingalunda säkert att man blir antagen för det, det genomförs även sedvanlig anställningsintervju med rekryteringsbefäl från hkpflj, och de är vanliga flygförare och blivande kollegor. Därför kan man vara hur bra som helst på testerna och ha exakt rätt psykologiska profil men inte komma in ändå, pga att man ger ett dåligt intryck på intervjun. Det är ju trots allt blivande kollegor som anställs.

Visst kallas vi "piloter" ibland...särskilt på krogen :blink::lol:

Tror inte det finns nån lumpenbefattning som är mer lämpad än nån annan. KB-uttagen och värnplikt i nån befälsposition med goda betyg är det som gäller, som för alla andra som vill bli Yoff.

Posted (edited)
Visst kallas vi "piloter" ibland...särskilt på krogen   :lol:   :D

Jo jag tackar jag :D

"Åååh är du piiiilooooot!!! Får jag följa med dig hem??!?!"

:D:):D:blink:

Edited by Doyle
Posted (edited)

Lol!

Kaaaanske inte det jag tänkte på. Damer tänkte jag nog mer på :blink:

Ironiska achilleos där :)

Edited by Doyle
Posted

achilleos: Va flyger du för hkp?? Hur mycket flyger du ungefär?

Har också lite frågor angående flygutbildningen.

Först får man väl nån grundläggande flygutbildning med Sk60?? Sen gäller det väl hkp-utbildning på Hkp6?? Och i framtiden Hkp15??

Har jag förstått detta rätt??

Posted
Angående din mönstring.....

Se till att ha kollat upp innan vad du kan tänka dig vilja göra i lumpen för den där inskrivaren han kan sätta dig på vad som helst...... Så var förbered med vissa saker så att du kan göra lite egna val. Hoppas att du kollat pliktverkets sida om de olika tjänsterna.

Självklart har jag stenkoll på vad jag vill göra i lumpen...hänger dagligen på lumpen.nu :)

Vill bli ytbärgare i första hand, annars vill jag bli bassäk eller amfibiegb. :)

Posted

Jag flyger hkp 9 och det blir c:a 100-150 timmar per år, plus att man sitter som skytt/2.förare lika mycket. Detta skiljer sig mycket beroende på vilken typ man flyger, vilket förband man tillhör, vilken befattning man har osv... Vi på Malmen är lyckligt lottade jämfört med ex. Bergas hkp6-förare som inte flyger mycket alls just nu.

Utbildningen är IDAG enligt följande;

Innan man ens börjar flyga genomför man ett år på YOP tillsammans med övriga försvarets Yoff-aspiranter.

Andra året börjar med 3 månader på Ljungbyhed där man flyger SK61 (inte SK60) och tar ett PPL (Private Pilot License, alltså privatcert för flygplan).

Därefter gör man resten av det andra året på Malmen där man går GHU (Grundläggande Helikopter Utbildning) och flyger hkp6.

Tredje året går man GTU (Grundläggande Taktisk Utbildning) och den går på lite olika ställen från år till år. Jag gick denna på Malmen ihop med de andra som sen skulle jobba där och vi flög 9:a, men nästa år skall de göra den gemensamt i Boden på hkp6.

Sedan, beroende på vart man ska och vilken typ man skall flyga så kan det bli aktuellt med en GFSU(Grundläggande FlygSlags Utbildning) där man lär sig exempelvis PV-profilen eller att flyga transportuppdrag i större förband.

Nu är det så att man inte kommer att ha nån kurs som startar i höst, och vad jag vet inte nästa år heller. Man håller på att diskutera hur vi skall ha det i framtiden med skolning. Hkp9?(troligt) Hkp15? (ej så troligt) Kurs i Sverige? Kurs tillsammans med övriga nordiska länder? Kurs i USA?

Jag tror personligen inte att man kommer att grundutbilda fler förare förrän tidigast 05/06.

Men det kanske passar dig bra då du skall göra värnplikt och så först.

Posted
Vill bli ytbärgare i första hand, annars vill jag bli bassäk eller amfibiegb.  :D

Ytbärgare kommer att försvinna som värnpliktig befattning i framtiden, Yman vet mer om detta.

Amfibiegb....hmm, har inte koll på amfibiebefattningarna men skall du bli hkpförare/officer så är amibieKB det du skall satsa på, om det finns såklart.

Posted

De värnpliktiga ytbärgarna ska försvinna under 2004. Hinner du komma in och få den tjänsten så kan jag starkt rekomendera den, vill du flyga så finns det ingen bättre befattning :D

Annars är det nog som achilleos skriver, satsa på en "chefsbefattning" av något slag typ KB, det lär ses som mycket meriterande...

Posted

Det går en ytb-utbildning juli 2004, det skulle passa alldeles utmärkt...då har jag precis tagit studenten och allt!! Om man gör YTB så blir man GB va?

Annars får man väl kanske satsa på amfibiekb.

achilleos: SK61...propellerplan? är det bara stridspiloterna som kör SK60?

Posted

Okej. Det låter ju trevligt. Och det var på Ljungbyhed?? I Småland?? Där har jag varit å flygit segelflyg i så fall. Nästan den enda flygupplevelsen jag har. Men vi ska nog åka Hkp4 med hemvärnsungdom snart kanske...hoppas jag på iaf! :ak:

Posted
Det går en ytb-utbildning juli 2004, det skulle passa alldeles utmärkt...då har jag precis tagit studenten och allt!! Om man gör YTB så blir man GB va?

Annars får man väl kanske satsa på amfibiekb.

Nja det är inte så säkert...

Det kan vara så att den ska ha försvunnigt till 2004, men det är jag inte helt säker på.

Du kan säkert kolla upp detta genom att slå en signal till HKP flottiljen.

//Yman, på syte Ericssons dator....

Posted
Okej. Det låter ju trevligt. Och det var på Ljungbyhed?? I Småland?? Där har jag varit å flygit segelflyg i så fall. Nästan den enda flygupplevelsen jag har. Men vi ska nog åka Hkp4 med hemvärnsungdom snart kanske...hoppas jag på iaf!  :ak:

Ljungbyhed ligger i Skåne.

Skulle inte sätta mycket pengar på att ni får flyga 4:a. I dagsläget så är det svårt nog bara att få loss 4:or till de övningar med LBB som skall genomföras. Tror inte att man vill lägga flygtid och resurser på att skjutsa HVU. Det skulle vara ifall nån chef tycker det är en bra rekryteringsgrej eller att ni har nån som känner nån inom hkpflj i beslutande befattning.

Posted

vad är det för snack om KB för bli Yoff eller är det bara för helikopter. 10 mån utbildning GB ska väl räcka för att söka in och väl inne så spelar väl det ingen roll, eller är det svårare bli yoff för man bara gått 10 mån GB ?

7.5 mening kan väl också bli Yoff efter gått någon "liten" kurs för komma upp i GB nivå eller liknande.

kanske lite off topic. ska se om jag hittta någon annan tråd att ställa fler frågor..