Jump to content

fordon bevakningssoldat

motornisse55

Recommended Posts

Nu vet jag inte vilket förband du ska till, men för mig på K3 var det personbil och minibussar (ofta med vissa modifikationer för tjänsten).

Några terrängbilar kom vi inte i kontakt med, även om det hade varit trevligt ibland med tanke på var vi körde.

Volvo 945 är _inte_ byggd för att glida på underredet över halvmeterdjup snö.

VW Syncro är _inte_ byggd för att hoppa över metershöga frusna snövallar och därefter åka på slingrig, översnöad skogsväg.

det är ju lite trist, ska in på bevakning och man hade ju inte tackat nej till att åka patgb 203 direkt... vilket jag kanske hade fått om jag åkt in på kabel om det inte var pga omflyttning pga nedskärningar :surprise:

patgb låter lite väl osmidigt, inte direkt roligt att hoppa in och ur den stup i kvarten. Dessutom är väl inte sikten från förarplats den bästa kanske..

Nej, men en gammal tgb11 hade jag velat ha tillgång till. Inte varje dag, men vid vissa tillfällen hade det varit praktiskt.

Nu var det visserligen ett tag sedan jag låg inne, men vi hade bara tillgång till personbilar samt LTGAC ("lätt terränggående attackcykel", eller som den egentligen heter, militärcykel m/42).

Personbilar duger i de flesta fall, men när det var dags för nattliga rundor på oplogade skogsvägar önskade man att man hade tillgång till något för ändamålet bättre lämpat fordon.

Genrellt sett kan man väl säga att du inte ska förvänta dig något "tyngre" fordon som Bevakningssoldat.

Du kan alltså stryka alla former av Stridsvagnar, stridsfordon, pansarbandvagnar, pansarterrängbilar och dylikt.

Sen beror det ju helt och hållet på vilket förband du ligger på, vilken budget de har för just ditt utbildningsår, om det pågår nån sorts försöksverksamhet och så vidare, så du kan ju ha tur!

Men sikta in dig på någon variant av ett civilt fordon (personbil, minibuss).

• 2 weeks later...

På LedR har jag sett ett flertal gånger att dom har en 4x4 ( möjlig version större toyota? ) som åker runt lite varstans i Enköping och på 55:an till Strängnäs,

Riggad med Stora strålkastare på taket, Och stora Skyddsvakts emblem på sidorna/motorhuven så jag antar att V70 och Syncro inte är dom enda fordonen som finns tillgängliga?

Men som sagt, det är nog olika från regemente till regemente.

//Anders

På LedR har jag sett ett flertal gånger att dom har en 4x4 ( möjlig version större toyota? ) som åker runt lite varstans i Enköping och på 55:an till Strängnäs,

Riggad med Stora strålkastare på taket, Och stora Skyddsvakts emblem på sidorna/motorhuven så jag antar att V70 och Syncro inte är dom enda fordonen som finns tillgängliga?

Men som sagt, det är nog olika från regemente till regemente.

//Anders

Måste tyvär medela att det är vaktC bil. vakterna har två Personterrängbil 5 Kombi men lite extra strålkastare på

• 1 month later...