Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Saxat från inlägget i tråden som borde handlat om sikten :)

30mghv2.jpg

Hupp, en Browning i kaliber .30 är INGEN HMG!

Visst är den tung men nämner man HMG/T-ksp är det .50 Browning M2 som gäller.

Vad jag vet klassade amerikanerna denna .30'n som HMG, och det med goda skäl. Den går nästan inte att flytta på. Den användes uteslutande på en stor trefot, i stationära ställningar. Vi pratar trots allt om 43 kilo inklusive trefoten. Tanken bakom detta var att vikten gav god stabilitet. Som LMG (vid framryckning) nyttjades bland annat 1919A6 med "vanliga" stödben.

Visst, M2HB är en jättefin tksp. Men utöver att man redan hade massor av den gamla när Browning's .50 drog igång i slutet på 10-talet tror jag. Fadern till den nuvarande M2an, som inte hade någon kylbuffert, kom ut på 30-talet och kunde bara skjuta ett tiotal skott åt gången. M2HB (heavy barrel) som används idag kom ännu senare. Som infanterimotmedel från fast position vågar jag påstå att den gamla .30n fortfarande slår detta. Så länge du har vatten eller urin kvar så kan du skjuta. :)

Edited by mjukis
Posted

Ehumm.. klassas verkligen det som en TUNG KSP bara för att.. den väger mycket? Hm. :)

Faen.. nu blev det svårt. :) Inte klassade Sverige sin ksp36 (?) som tung.. trots att den vägde mycket. Vattenkylda bössor är helt enkelt till för att vara stationära/fordonsbundna.

Posted

Generellt sett är det ingen HMG för att den väger mycket, om man sätter Kulspruta 90 på ett stativ och monterar ditt LV sikte blir det inte en HMG.

Benämningen HMG är en kombination av kaliber, vikt och hur man hanterar vapnet/systemet.

Denna spruta ligger i kategorien MMG, Medium Machine Gun.

Posted
Benämningen HMG är en kombination av kaliber, vikt och hur man hanterar vapnet/systemet.

Denna spruta ligger i kategorien MMG, Medium Machine Gun.

Vilken kategori sprutan ligger i nu är jag inte det minsta insatt i. När den började användas, och som sagt fram till Korea, så var det en 1917A1 .30 Heavy Machine Gun, och inget annat. Vidare vill jag påstå att amerikanerna lägger (kanske la) mer tonvikt på just hanteringen av vapnet än kaliber och vikt. Mitt fog för detta är att en M60 i Vietnam var en LMG, såvida den inte var monterad i en hkp, varvid det var en "M60 HMG". Mig veterligen är de enda MMG som USA använt en gammal Vickers .303 vattenkyld samt deras version av Kulspruta 58. Någon som kan utöka listan åt oss?