Jump to content

IA07 eller NBG?


Guest Velig

Recommended Posts

Guest Velig

Hallå alla glada!

Försökte posta det här under SOLDINT-delen, och en stor röd varningstext tyckte att jag inte skulle regga en användare om jag bara ska posta 1-3 gånger, så jag postar här istället.

 

Till saken:

 

Jag har under de senaste dagarna blivit uppringd och erbjuden 2 olika tjänster:

 

-C skyttegrupp 90 IA07 P4 Skövde

-stf C Närskyddsgrupp Trosskomp NBG I19 Boden

 

 

Jag har helgen på mig att fundera och vel-pelle som man är tänkte jag slänga upp en tråd här så kanske man kan få lite tips och idéer från övriga "tyckare".

Alla kommentarer mottages varmt!

 

Fördelar Boden:

*Närmare hem (c.a 20 mil vilket gör att "slaskhelger" då man är ledig men ej har betald hemresa kan jag åka hem hyfsat billigt ändå)

*Bättre boende (P4 erbjuder logement punkt slut. I19 har logement men med ombyggda köksdelar så man har tillgång till kyl/frys och dyl)

*Mer "leksaker" (TKSP, granatspruta, Rg32 Galten)

 

Fördelar Skövde:

*Bättre betalt

*Större chans för mission (IA07 är ju en del av NBG men även resurs för sverige vid ev andra insatser)

*6-manna grupp istället för 8-manna (mindre chans att hamna med nån som man inte drar jämt med)

 

Kanske lägger till mer eftersom, det var iaf lite snabba reflektioner.

Tack på förhand för alla ev synpunkter!

Link to comment
Share on other sites

Trosskomp i Boden är en del av NBG, IA07 är det inte. Är min uppfattning korrekt?

 

Korrekt, men IA07 kan med lite fantasi räknas som en "del" av NBG trots allt, och om jag uppfattat OP så är det det han menar.

- Samma tidsramar (utbildning, beredskap osv)

- Samma slutövning

- Samma löner (förmåner osv)

 

411.mekskkomp (IA07) ska vara insatsberett mellan 2008-01-01- 2008-11-30.

Förbandet inriktas enligt följande prioritetsordning

1. Kosovo, Afghanistan och mot en eventuell påbörjad ny insats i Afrika

2. Förstärka insatt NBG

3. Ev. nationella behov.

4. Utgöra stommen vid beslut om en ny insats.

 

Antar att det var detta han menade med "större chans för mission".

 

 

Tufft val verkar det som, jag ska fundera på saken och se om jag komma med något konstruktivt inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju lite vad du vill göra? Visserligen delar skytte/närskydd en del uppgifter men långt ifrån alla.

 

Vilket som är bäst är svår då det beror på vad du vill och vad de som bestämmer hittar på med respektive förband. *Ironi nähä*

 

Men efter att själv ha varit i kontakt med IA07 och efter att ha sett dina argument så skulle jag (i dina skor) välja boden.

/M

Link to comment
Share on other sites

Men efter att själv ha varit i kontakt med IA07 så skulle jag välja boden

 

Det låter som att du vet något som vi andra inte vet om IA07. :worthy:

Något du skulle vilja vara så vänlig att dela med dig av? Eller är det bara en allmän uppfattning om att NBG är bättre än IA?

 

 

 

@Velig: Du måste ju såklart välja det som känns bäst för dig, men det har du ju säkert redan funderat ut. Jag gissar att det du letar efter här är kommentarer typ "Skövde suger, go Boden" eller "hellre nerspydd än Närskydd, satsa på IA".

 

Jag har tyvärr inga såna råd att komma med, men som medlem av IA:t måste jag väl propagera för "min" enhet då och säga att jag tycker att du ska komma till Skövde, främst för att som jag förstått det så är chanserna större att man får åka iväg på något roligt (Läs: OM Nbg åker så blir det mest troligt "allvar", medan IA:t mycket troligt får åka på en "softare" mission liknande Kosovo eller Affe, alltså kuska runt i softskin och lämna strf90:orna hemma. ). Men det är såklart endast mín egen högst personliga åsikt.

 

Sen måste jag ju även undra om du verkligen tjänar så mycket på "närheten". Visst om du hade bott i typ Luleå som bara är ett par futtiga mil bort. Men om du ska åka tåg/buss 20 mil från Boden borde det inte gå särskilt mycket snabbare än att få flyg från Skövde (resebefälet jag pratade med sa att det mest troligt blir x2000 skövde-sthlm sen flyg vidare).

 

Lycka till med ditt val! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Velig
Jag gissar att det du letar efter här är kommentarer typ "Skövde suger, go Boden" eller "hellre nerspydd än Närskydd, satsa på IA".

 

 

Haha, nja kanske inte riktigt, men nästan.

Folk som gjort värnplikten på P4 respektive I19, och kanske framförallt folk som är uttagna till förbanden IA07 eller NBG och har lite åsikter om vad som är skillnaden mellan tjänsterna/styrkorna vore ju extremt kul att se vad ni har att säga.

 

 

Frågan är ju lite vad du vill göra? Visserligen delar skytte/närskydd en del uppgifter men långt ifrån alla.

 

Jo, jag kan nog den grundläggande skillanden på skytte och närskydd iaf rent teoretiskt. Frågan är hur stor skillnad det är på dem vid en eventuell mission? Är inte patrullering och posttjänst de vanligaste uppgifterna för båda?

Link to comment
Share on other sites

Guest Velig

Inga andra kommentarer?

Söndag förmiddag och snart bara 24 timmar på mig att fatta ett beslut.

Just nu lutar det åt Boden men bara marginellt.

 

Alla åsikter välkomna!

Link to comment
Share on other sites

Jag säger IA07

 

1. troligare insats alltså större möjlighet att få "göra nåt". Här kanske jag är partisk men ja att NBG ska ut och fara känns ju ganska avlägset!

 

2. Det börjar ju nästan se ut som att NBG inte ens kan lyfta alls så då vill man ju inte sitta i en sjunkande båt.....

 

 

Jag har tyvärr inga såna råd att komma med, men som medlem av IA:t måste jag väl propagera för "min" enhet då och säga att jag tycker att du ska komma till Skövde, främst för att som jag förstått det så är chanserna större att man får åka iväg på något roligt (Läs: OM Nbg åker så blir det mest troligt "allvar", medan IA:t mycket troligt får åka på en "softare" mission liknande Kosovo eller Affe, alltså kuska runt i softskin och lämna strf90:orna hemma. ). Men det är såklart endast mín egen högst personliga åsikt.

 

Njaaa det där håller jag nog inte med om. Visst det är tänkt att NBG ska "ut och kriga" men IA är samma sak fast styrt av Sverige och inte lika stort. Det är väl inte egentligen skillnad på vad man ska kunna klara. och att Afghanistan skulle vara soft ja det får vara din åsikt =)

 

Välj IA07 säger jag :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tja!

Jag satt i lite samma funderingar för inte alls så länge sedan och valde IA07. En av anledningarna till det var den att dess beredskap sträcker sig ända till 2008-11-30 jämfört med 2008-06-30 för NBG, vilket torde ge en större chans att faktiskt få göra en insats.

 

Dessutom, valet mellan Skövde och Boden måste ju för alla människor (som inte uppvisar eremit tendenser) vara relativt enkelt. Du har 1,5h till Gbg och va kan det vara, 3-3,5h till Sthlm.

 

Hoppas vi ses i Skövde den 16 juli!

Link to comment
Share on other sites

Guest Velig
Dessutom, valet mellan Skövde och Boden måste ju för alla människor (som inte uppvisar eremit tendenser) vara relativt enkelt. Du har 1,5h till Gbg och va kan det vara, 3-3,5h till Sthlm.

 

Ja, om man inte bor i Skellefteå. :rockon:

Det tar dryga 2 timmar till/från Boden med egen bil.

Och vad ska man i Gbg eller Fjollträsk att göra? :rockon:

 

Men tack för alla åsikter! Mycket välkommet och uppskattat! Mindre än 24 timmar kvar tills jag måste ha fattat beslut nu.

Link to comment
Share on other sites

att Afghanistan skulle vara soft ja det får vara din åsikt =)

 

Allting är relativt. Afghanistan är ju inte direkt picknick i parken men att jämföras med att rulla in mot ett gäng T-55:or i (som bäst) ett strf 90 känns som snäppet "allvarligare". Stora delar av NBG har ju knappt tillgång till splitterskydd som det verkar medan man i Afghanistan anser att det räcker att åka softskin anser jag vara kvitto nog på att man kan stämpla missioner liknande Afghanistan (såna missioner som IA07 kan få åka på) som relativt "soft" jämfört med vad typbilden av scenario som man målat upp för NBG:t har att erbjuda.

Link to comment
Share on other sites

Okej jag vet att jag glider OT direkt men jag ser det ändå som rimligt för att debattera uppgifter för NBG/IA

 

NBG kommer aldrig och jag menar aldrig rulla mot T:55 eller motsv (Nej jag kan inte bevisa detta men jag kan inte bevisa evolutionen heller vissa saker får man bara anta är så).

 

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte NBG lämnar landet! jag menar vad är chansen att EU behöver en battle group det halvåret som Sverige har beredskapen? och dessutom så verkar det ju som att i nu läget kan man inte ens fylla en battle group än mindre skicka den utomlands!

 

Anledningen till att man åker softskin i AF är ju att man vill komma "närmare" locals. Mycket pansar och stora fordon ger högre skyddsnivå för tillfället men kan ge mindre skyddsnivå vid senare tillfälle och så vidare....

Och jag ser inte skillnaden i vilka uppgifter IA och NBG kan lösa NBG är bara större. Så skulle IA ställas inför samma "uppdrag" så skulle dom ju ha antingen NBG eller andra nationer vi sin sida. Men som sagt det scenariot med T55 eller motsv är inte så troligt

Link to comment
Share on other sites

Guest Velig

Jo, lite OT.

 

Jag har också sett debatter på det här forumet om huruvida NBG kommer att "kriga" (mot T-55:or och allt möjligt), men jag försöker att inte fokusera särskilt mycket på en eventuell framtida mission, utan nöjer mig att konstatera att det mest troligt är större chans att IA får åka på nånting.

 

Men man måste ju även se möjligheten att NBG inte sätts in som en hel battlegroup utan bara i mindre "bitar", och då lär ju hursomhelst Trosskompaniet få vara med på ett hörn.

 

Nåja, nu ska jag sova en sista natt på saken, men fortsätt gärna kommentera, mycket uppskattat!

Link to comment
Share on other sites

@Balt

Jag menade kanske aldrig diskussionen på ett sådant sätt. Det enda jag försökte säga var att som jag har förstått saken så är NBG:t mera ihopsatt för att lösa direkt stridande uppgifter, medan IA lika gärna kan få stå och fylla sandsäckar i Eslöv. Detta är i mina ögon BRA, då jag gärna vill ha det så varierat som möjligt. Att börja diskutera specifika motståndare och deras pansarkapacitet var inte riktigt tanken.

 

@Velig

Lycka till med ditt val, jag hoppas att du lyckats strukturera upp de två alternativen med för och nackdelar och att vi inte bara förvillat dig!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...