Jump to content

Bredband


111 SSK BAT

Recommended Posts

Detta kan först framstå som ett klart omilitärt ämne men det är det inte. Det är nämligen en vital del för mig. Utan Adsl blir det en jäkligt seg anslutning till forumet = Eldavbrott!

 

Behöver därmed er hjälp för att välja ny ADSL leverantör.

 

Hade Telenordia innan och de var jag inte alltför nöjda med, stundtals segt och ofta krångel med anslutning.

 

Följande möjligheter finns nu eftersom jag redan har ett modem.

 

1. Bostream 298/mån, 695 kr i anslutningavgift

 

2. Spray 299/mån, 695 kr i anslutningavgift

 

3. Glocalnet 320/mån 495 kr i anslutningsavgift

 

Telia går bort för att en bekant som har dem säger att det är segband snarare än bredband.

 

Är det någon på forumet som använder någon av dessa leverantörer och vad jhar ni att säga om dem. Finns det någon annan adslleverantör ni rekommenderar?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Link to comment
Share on other sites

Ute på tunn is nu. Kör själv BBB och kommer med gråten i halsen att släppa det från mig då det är klockrent ( DC, BBB Sweden #1-#5, säger väl allt). Dock har jag en polare som Bostream som är nöjd med dem. Han är också den icke-bbbare som kommit upp i högst nedladdningshastighet från mig.

Link to comment
Share on other sites

Bostream har , enligt mina mera insatta geek-kamrater, bättre materiel än de andra och håller högre/jämnare nivå än andra.

 

BBB & Utfors 10MBit är tydligen de bättre på "ÄKTA" bredband - om ni kan enas i området att dra in.

 

Jag själv kommer snart lämna SUNET (den dagen, den sorgen..) och överväger Bostream framöver. (bor för många äldre i mitt område för att få ihop till BBB)

 

Edit: för övrigt känner jag ingen som är nöjd med Telia's ADSL, farten är nästan aldrig den förväntade och supporten verkar vara ganska kass.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag är rätt man att uttala mig om detta ämne, MEN jag har en polare som har Bostream och är mycket nöjd med sin uppkoppling ( fungerar klockrent ). Själv har jag Telia, vilket jag personligen upplever som ett segt bredband.

 

MVH Trob

Link to comment
Share on other sites

Har oxå Telia "höghsatighetsinternet" som det SKALL heta då dom inte har tillräcklig hastighet på ADSL anslutningarna för privatpersoner.

 

Deras Suport är inte värt att ens nämnas... men det kan ju vara så att jag har haft rejäl otur under årens lopp då det har visat sig att jag kunde fanken så mycket mer om datorer och nätverk än dom som svarade.

 

Men dock har jag haft väldigt få problem med telias anslutning, Nackdelen är priset bara tycker jag.

 

Hade jag kunnat få BoStream här så skulle jag valt detta istället, Mest pga att man har en statisk IP adress så man kan köra FTP Server och dylikt.....

 

Visst har jag gjort det på Telia oxå men den dynamiska IPadresseringen kan ställa till lite förtret i bland. :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Underbart med all hjälp.

 

Efter en grundlig omgång i Excel är det Tiscali som har lägst totalkostnad efter 12, 15 och efter 18 månader är det hugget som stucket.

 

Någon som använder sig av Tiscali och har någon uppfattningom deras tjänst?

 

Det lutar lite åt dem.

 

Bostream och Spray är det som ligger bäst till annars.

 

Frågan är vem som har störst bandbredd utåt på intenet av dessa tre (Tiscali, Spray och Bostream). Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det du skall beakta är krånglet med att byta ADSL leverantör.

 

Skanova är ett Telia bolag som äger det svenska ADSL nätet.

 

Dom hanterar alla upp/nerkopplingar av abonnemang.

 

Det kan ta flera månader att byta leveratörer pga att man först måste säga upp gamla abonnemanget, tas bort från telestationen, läggas in i kön på nytt hos ny leverantör och sedan läggas in på nytt i telestationen.

 

Rätt bra artikel om det i senaste pc för alla, men verkar inte finnas på deras hemdisa.

Link to comment
Share on other sites

Det stora tiden av vånda är nu slut.

 

Tiscali åkte ut sedan det visat sig att erbjudandet gick ut och att de inte hade kapacitet.

 

Alltså Spray och Bostream kvar. Dessa hade exakt samma ekonomi i stort (1 kr mer per mån för spray) men då ingår mail. Bostream var den leverantör som flest på forumet rekommenderade men jag uppfattade omdömena att gälla Bostreams dyrare abonnemang Xstream (2.5 mbit/s).

 

Det blev Spray. Dessa hade kortare uppsägningstid och månadsfakturering vilket tilltalar mig.

 

Varför inte Bostream? Bostreams Istream saknar mail men är dessutom inte på samma eminenta tekniska plattform som deras snabbare abonnemang. Dessutom hade de inte kapacitet just nu utan utbyggnad skulle ske på min station den 31 januari. Därför skulle de ta längre tid innan de kunde ansluta mig. Sedan har de i 08 området fått en oerhörd kundtillströmning vilket brukar innebära en massa strul i början.

 

Tack för all hjälp!

 

Det finns bara ett ord för den - Ovärderlig!

 

Ps om någon behöver en prisjämförelse i excel för existerande adsl abonnemang (24 mån) så är det bara att skicka ett pm med mailadress.

Link to comment
Share on other sites

Finns bara telia i hemstaden, dock säger många geek-vänner att BBB/Bostream är det man skall satsa på. Telia, krånglar inte så ofta, segar dock hårt med jämna mellanrum, och när jag kopplat runt lite i telefonjacken för att få "första" jacket på mitt rum (när man bodde med föräldrarna) tog det tio minuter innan supportkillen fattade vad jag talade om. Och då är JAG tekniskt på-gränsen-till-inkompetent... Sen att supportkön brukar uppgå till 35 samtal är ingen hödare det heller. Om Telia hade vett att öka bandbredden kunde det ju bli intressant.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Då väcker vi denna tråden efter mer än 5 års vila!

 

Min fastighetsägare har tecknat avtal med Telia avseende fiber, bredbandstelefoni och digital-TV. Jag använder idag Bredbandsbolaget (24 mbit/s ADSL inkl Ip-telefoni och abonnemang) och trivs mycket bra, har dock inte fått prisuppgift från telia och deras hemsida är intetsägande vad det gäller fastighetsavtal. Frågan är alltså följande:

 

Någon som har en uppfattning om prisbilden på Fiber 100 mbit/s plus IP-telefoni inkl abonnemang från Telia?

 

GMY

 

Edit: Utökade informationen en smula

Link to comment
Share on other sites

en jämförelse med ett annat bolag borde ge en uppfattning på prisbild!

 

snabb koll:

netatonce: bredband 100/100, 149 kronor/månaden http://netatonce.se/privat_bredband_wexnet.php

telefoni 49 eller 99 kronor i månaden beroende på abbonemang, http://netatonce.se/privat_telefoni_info.php?typ=LAN

 

räkna sedan med att telia är dyrare eftersom de tydligen inte får ha de lägsta priserna enl deras kundtjänst.

 

 

lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Då väcker vi denna tråden efter mer än 5 års vila!

 

Någon som har en uppfattning om prisbilden på Fiber 100 mbit/s plus IP-telefoni inkl abonnemang från Telia?

 

GMY

 

Våran fastighetsägare täcknade bredbandsavtal med telia och har haft min lina i drygt ett år nu. Kör 100/10Mbit till priset 300/månad.

Dyrt kanske många tycker men jag har inte haft ett enda strul med uppkoppling under tiden och med tanken på att man pröjsade 325+/månad innan med

24Mbit ADSL så är det billigt nu.

 

Har haft tanke på att testa deras bredbandstv men avaktar nog ett tag till.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

300 kr dyrt? Jag pröjsade 399 för BBB 24/1 och kom aldrig upp över 6 mbit och det kostade 500 kr att ner-gradera till 8/1 :rolleyes:

 

Sitter nu på 100/100 från lokaloperatör för 199, är rätt så nöjd :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...