Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Fk Satan:

eftersom det inte finns nåt reglemente att titta i, gatabakåt, hur funkar det?

aldrig hört uttrycket innan!

Och jag har aldrig hört talas om blixtlås bakåt. I min värld är blixtlås något man använder för förflyttning/urdragning i sidled.

Fk Satan: Varför ska man ha pipan i löpriktningen? Ofta springer man ju bakom en kamrat...? Jag förutsätter nu att man ska hålla vapnet på samma sätt vid blixtlås/korridor bakåt som vid t.ex. övergång av gata. - Detta för att standardisera beteende och göra allting så enkelt (eller mindre svårt) som möjligt.

Varför hålla vapnet i en hand? Varför inte helt enkelt hålla det i någon variant av gående färdigställning (någorlunda tight mot bröstet)? KISS...

Edited by LeadHead
  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Varför hålla vapnet i en hand? Varför inte helt enkelt hålla det i någon variant av gående färdigställning (någorlunda tight mot bröstet)? KISS...

Varför håller stafettlöpare pinnen i en hand och inte i båda?

För att det går enklare att springa snabbt då......

Som sagt, KISS.

Posted
Fk Satan:

Enkelt.

• Sammanstöt sker kl 12

• 2:an går fram i jämnhöjd med 1:an

• Gruppchefen beredd kasta rök och kommenderar ”Gata bakåt!

• Stf gruppchef kommenderar ”andra omgång bakåt!” och andra omgång framrycker in i skydd vid nästa korsning

• Andra omgång grupperar i första hand, om terrängen medger, för att understödja första omgång när de når korsningen och i andra hand i igelkottsförsvar. Dock skall det alltid finnas någon som observerar runt hörnet, för att se hur det går för första omgång och för att agera ”invisningspost”.

• 1:an och 2:an tillbakarycker stridsparsvis växelvis till korsningen. ”Jucken” ( vedertaget militärt uttryck )ska vara korta, 3-5 m.

• Gruppchefen och 3:an har observation i sida samt är beredda att understödja vid eldavbrott och dyligt.

Sedan är det en viss diskussion om rök skall nyttjas eller inte..Rök avskärmar inte bara fi utan även oss själva men det är upp till GrpCh att bedöma på platsen.

Posted

påskjutning klockan tolv, ettan och tvåan tar eldställning i bredd, chefen kommenderar "GATA BAKÅT", stf chef tar andra omgång i skydd ("ANDRA OMGÅNG, FÖLJ MIG!"). Andra omgång jobbar vägg och springer bakåt.

Samtidigt som det händer så jobbar ettan och tvåan växelvis bakåt, chefen och trean rycker bakåt bakom dem beredda att understödja vid magasinbyten, eldavbrott motsv. När andra omgång kommit i skydd i nästa korsning kommenderar stf chef ut en soldat i eldställning vid andra hörnet för att inte få fi i ryggen, femman och sexan går ut i understödsställning bakom första omgång. När de är understödsberedda kommenderar stf chef "FÖRSTA OMGÅNG BAKÅT!". Chefen med första omgång jobbar vägg och springer bakåt med understöd av femman och sexan. När första omgång är i skydd gör femman och sexan blixtlås i skydd understödda av stf chef efter att han räknat in första omgång.

Lite rörigt beskrivet, men så går det till.

Posted
Kort fråga:

Vid blixtlås bakåt. Pipan upp eller ner under rörelsen bakåt?

Håll i pistolgreppet, tryck in kolven mellan armbågen och kroppen pipan är då i löpriktningen. spring och ha andra armen pendlande. sedan kan du då själv styra hur du vill ha pipan nedåt eller uppåt... Det är ganska situationsanpassat men jag föredrar att folk har pipan nedåt.

Har du hittat det i något reglemente?

Jag är ju grundutbildad på att man alltid har pipan neråt och tycker också att det känns bättre, men i princip alla officerare vill idag att man har pipan uppåt för att det inte ska gå att peka den mot någon kamrat av misstag. Eftersom det nästan aldrig varit läge att själv välja så har jag helt enkelt fått lära om.

I min värld är blixtlås något man använder för förflyttning/urdragning i sidled.
En förklaring kan vara att i SIB gör ju folket på ena sidan blixtlås höger och de på andra vänster om de ska tillbakarycka, så då blir det enklare om man säger blixtlås bakåt. Annars tycker jag inte att det spelar någon större roll så länge alla förstår vad som menas och använder nog båda varianterna utan att tänka på det.
Guest Andrew
Posted

På Ks06 missionsutb. hade vi en tjej på min pluton som sprang förbi bakom en hel grupp i blixtlåset med pipan neråt.

Riktlinjen hon hade under hela sin rush förbi gruppen var då pipan pekandes mot rygg-tavlan på varje enskild soldat i gruppen. När hon kommer till sin plats och tar eldställning så skriks det eldupphör och när Stfplutch då går fram så har hon patronomställaren i läget Automateld och jag har tom video film på förloppet där man klart och tydligt ser att hon hela tiden springer med fingret på avtryckaren. Gudskelov att det inte resulterade i en förlust av 8 personer det skjutpasset.

Jo just det ja .... glömde jag säga att hon senare blev omplacerad till en annan pluton och beffattning.

Pipan uppått är att föredra om man vill vara säker på att inte orsaka förluster inom det egna enheten pga vådabekämpning.

En högerskytt som vid blixtlås vänster , springer med pipan neråt är i min värld totalt IG.

Mina fem ören.

Posted (edited)
Kort fråga:

Vid blixtlås bakåt. Pipan upp eller ner under rörelsen bakåt?

Håll i pistolgreppet, tryck in kolven mellan armbågen och kroppen pipan är då i löpriktningen. spring och ha andra armen pendlande. sedan kan du då själv styra hur du vill ha pipan nedåt eller uppåt... Det är ganska situationsanpassat men jag föredrar att folk har pipan nedåt.

Har du hittat det i något reglemente?

Jag är ju grundutbildad på att man alltid har pipan neråt och tycker också att det känns bättre, men i princip alla officerare vill idag att man har pipan uppåt för att det inte ska gå att peka den mot någon kamrat av misstag. Eftersom det nästan aldrig varit läge att själv välja så har jag helt enkelt fått lära om.

I min värld är blixtlås något man använder för förflyttning/urdragning i sidled.
En förklaring kan vara att i SIB gör ju folket på ena sidan blixtlås höger och de på andra vänster om de ska tillbakarycka, så då blir det enklare om man säger blixtlås bakåt. Annars tycker jag inte att det spelar någon större roll så länge alla förstår vad som menas och använder nog båda varianterna utan att tänka på det.

Haka inte upp er på om pipan ska vara uppåt eller neråt, det viktiga är för kamraterna en ofarlig riktning!

Blixtlås bakåt används vid sammanstöt i front då din grupp går på skyttekolonn motsv. Den främsta soldaten tar upp striden och tillbakarycker sedan rakt bakåt mellan soldaterna och husväggen och placerar sig sist i kön, nästa soldat tar då vid skjutandet och drar sig sedan bakåt på samma sätt. Förfarandet fortsätter vanligtvis tills man har kommit i skydd runt något gathörn motsv. Nackdelen med detta förfarande är den dåliga eldkraften framåt (ett vapen).

Tillägg: Det är inte styrt i något reglemente om pipan ska vara uppåt eller neråt.

Edited by Noname
Posted

Pipan uppåt eller nedåt....

följs följande anvisningar:

• Alla sold i andra omgång springer i högsta hastighet över korsningen med lågt krav på

eldberedskap. Vikt skall istället läggas vid att snabbt passera korsningen, alla på en gång.

Vid löpning kläms axelstödet fast i armhålan, handen håller om pistolgreppet och den fria

armen pendlar.

Så blir det ganska naturligt att pipan hamnar snett nedåt rakt fram. men man som soldat kan välja att styra pipan lite uppåt, raktfram eller nedåt. men det viktiga är att vapnet är SÄKRAT och att avtryckar fingret är placerat utanför varbygeln...

Posted
- Börja uppifrån Vid inbrytning i hus, försök komma in så högt som möjligt, och rör grupp/pluton upp till toppen av byggnaden för att påbörja genomsök/rensing därifrån. Detta för att fienden ska ha en väg att "fly" genom så det inte blir blodiga hjältemodiga slag i toppen av byggnaden då fienden inser att dom är omringade och inte kan ta sig ifrån byggnaden. Dessutom är det oerhört mycket lättare att slåss i nerförsbacke jämfört med uppför.

Ovanstående är som sagt inte hela sanningen...

Bjuder på vad som sägs i nya FMR MOUT om överraskning och vilseledning:

"I den kanaliserande terrängen som bebyggelsen erbjuder är överraskning ofta ett måste för en grupp.

En försvarsgrupperad motståndare med kontroll över eventuella inbrytningspunkter kommer alltid ha

ett bättre duellvärde. För att kunna ta initiativet i striden måste ett förband göra det oväntade och

oförutsägbara. Att alltid anfalla eller framrycka med samma metod eller använda samma åtgärder vid

en sammanstöt medför att vårt agerande kommer att bli förutsägbart, varvid en motståndare kommer

att komma innanför förbandets beslutscykel."

Specifikt om inbrytning:

"Inbrytning

Inbrytningspunkt välj så att fienden så lite som möjligt kan påverka framryckning och inbrytning , i

regel gavel/kortsida på byggnad där eget understöd kan verka mot.

Inbrytningen måste snabbt med tempo, varje dröjsmål kan orsaka ytterligare förluster.

Huvudingångar antas till stor del vara försvarade, varvid inbrytningen bör överraska motståndaren i tid

och rum. De flesta förluster erhålls i regel vid själva inbrytningen i byggnader varvid vilseledning och

beroende på situationen eldöverlägsenhet krävs i samband med inbrytning. Inbrytningen sker antingen

lågt eller högt.

Hög inbrytning

Hög inbrytning möjliggör överraskning då anfallet sker ifrån en annan riktning än den förväntade,

varvid anfallet inne i byggnaden kan fortsätta mot motståndarens rygg och flank, samtidigt som

motståndarens förberedda eldställningar undviks. Det är enklare att anfalla nedför än att anfalla uppför

inne i anfallsmålet.

Hög inbrytning är i regel svår eftersom det är svårt att dolt och snabbt bryta in med tempo och

samtidighet, varvid personalen blir extra sårbar vid själva inbrytningen, samtidigt som detta kräver

särskild utrustning. Det är svårt att snabbt få fram reserver. Vid sammanstöt eller stridskontakt inne i

anfallsmålet är det svårt att lösgöra sig från stridskontakten, chefers valmöjligheter blir kraftigt

begränsade, särskilt då förbandet får egna skadade.

Låg inbrytning

Låg inbrytning är enkel och går snabbt att genomföra utan större förberedelser där hög eldberedskap

kan bibehållas vid själva inbrytningen. Chefer har bättre möjlighet att välja medel och metod vid

stridskontakt då det enklare går att få fram förstärkning, lösgöra sig från stridkontakten och få ut egna

skadade ifrån byggnaden. Då låg inbrytning genomförs finns risk att förbandet anfaller rakt in i

motståndarens förberedda eldställningar, särskilt då inbrytning igenom dörr/huvudentré genomförs."

Posted

har förmånen av att ha ett ex av remiss utgåvan av FMR MOUT, dock ej digitalt. som det ser ut nu så är det ett bra upplägg på reglementet.

Man har kört ihop livgardets och MSS uppfattningar och förhoppningsis fått något bra av det.

Posted

Som sagt, KISS.

Förvisso, men skulle de fortfarande hålla pinnen i en hand om den var en meter lång och vägde dryga 5 kg?

Nu kan det visserligen bero på att jag har rätt så klena armar och händer, men om jag ska älga över en gata fullkittad och med radio på ryggen, så snabbt jag kan utan att snubbla (det är snarare det som är gränssättande än hur fort benen kan pinna på) så är stabilitet och balans prioriterat och det har jag svårt att se att man får när man håller vapnet i en hand på ena sidan av kroppen och på ett sätt som låter den tyngsta delen av vapnet pendla fritt. Jag kunde köpa löpningsresonemanget om det vore så att man skulle hålla vapnet mitt på (à la klassisk "i handen gevär")...

Sen fattar jag inte riktigt vart pipan ska peka...? Det naturliga för mig känns som att pipan kommer att peka snett uppåt vänster framför mig. Dvs. där jag normalt har framförvarande kamrat. Alternativt snett uppåt höger (men då snackar vi vingligt).

Posted
Fk Satan:

Min Gruppchef gjorde en tämligen lättfattlig, snabb skiss på datorn efter att vi fått instr i detta förfarande. Att distr. till de grpmedlemmar som var förhindrade att delta vid övningstillfället.

Jag kan maila över de om det finns intresse.

B-)

Posted

Nya reglementet för MOUT ligger ute på grupperna och har gjort ett bra tag. Vi hade Kn Persson hoss oss från MSS som har varit med och skrivit reglementet. Det ska tydligen vara så att det är justerat och klart och ska börja skickas ut under våren. Vad jag har förstått så reglementet bra men man måste situationsanpassa sig för varje tänkbar situation. Kan vi enas om tecken och kommandon så är det bra men ibland måste vi lägga till egna. Men man behöver ju inte uppfinna hjulet hela tiden. LG har ju alltid gått sin egen väg så varför skulle dom anpassa sig nu. Det som LG gör är att varje gång någon kommer på ett nytt sätt att göra nåt på så sätts det på pränt och sen ska det utbildas efter det till dan efter då någon annan har hittat eytt annat sätt.

Guest Triggerpuller
Posted (edited)
Jag tror att du missuppfattar vad jag syftar på. Jag menar inte att reglementen per se är skit, börjar man från noll måste man ha något att utgå ifrån samtidigt som det behövs ett generellt ramverk. Vad jag klagar på är inflexibilitet och oförmåga till vidsynthet.

Nu tycker jag att du drar lite väl stora växlar på Meradans citat. För övrigt så torde beprövad erfarenhet har visat att det är bäst att rensa hus uppifrån och ned. Ska vi göra på ett sämre sätt bara för att variera oss? Notera även att det stod "försök", inte "till varje pris".

Just därför så helgarderade jag ju rätt rejält med mitt sista stycke i inlägget du citerar. För övrigt har erfarenheter från verkliga livet visat att alla inbrytningsmetoder har för och nackdelar. Skall man variera sig så skall man göra det för att undvika att falla in i mönster som fienden kan utnyttja. Angående ordval så brukar reglementsfundamentalister tolka "bör", "försök", "om möjligt" på ungefär samma sätt som muslimska dito.

Men efter Nonames klarläggande så verkar det som att reglementet kanske inte blir så tokigt. Fast nu drar jag ju stora växlar igen...

Edited by Triggerpuller
Posted

Som sagt, KISS.

Förvisso, men skulle de fortfarande hålla pinnen i en hand om den var en meter lång och vägde dryga 5 kg?

Nu kan det visserligen bero på att jag har rätt så klena armar och händer, men om jag ska älga över en gata fullkittad och med radio på ryggen, så snabbt jag kan utan att snubbla (det är snarare det som är gränssättande än hur fort benen kan pinna på) så är stabilitet och balans prioriterat och det har jag svårt att se att man får när man håller vapnet i en hand på ena sidan av kroppen och på ett sätt som låter den tyngsta delen av vapnet pendla fritt. Jag kunde köpa löpningsresonemanget om det vore så att man skulle hålla vapnet mitt på (à la klassisk "i handen gevär")...

Sen fattar jag inte riktigt vart pipan ska peka...? Det naturliga för mig känns som att pipan kommer att peka snett uppåt vänster framför mig. Dvs. där jag normalt har framförvarande kamrat. Alternativt snett uppåt höger (men då snackar vi vingligt).

Har du provat och jämfört eller är det bara "borde vara", "har svårt att se att" och liknande resonemang?

Prova att springa SNABBT (för det kommer du att göra när det skjuts) och håll om pistolgreppet och hålla vapnet i gående färdigställning. Jämför sedan hastighet, kontroll, mynningsmedvetenhet osv.

Fundera även på om det kan vara bra att ha en fri att göra andra saker med, exempelvis flytta folk, ta för sig när man ramlar eller att hålla fast hjälmen på huvudet med.

Posted

Som sagt, KISS.

Har du provat och jämfört eller är det bara "borde vara", "har svårt att se att" och liknande resonemang?

Prova att springa SNABBT (för det kommer du att göra när det skjuts) och håll om pistolgreppet och hålla vapnet i gående färdigställning. Jämför sedan hastighet, kontroll, mynningsmedvetenhet osv.

Fundera även på om det kan vara bra att ha en fri att göra andra saker med, exempelvis flytta folk, ta för sig när man ramlar eller att hålla fast hjälmen på huvudet med.

Sedan kan man ju inte bortse från det faktum att man springer lite snabbare om armarna kan röra sig i färdriktningen och bakåt -inte i sidled. Om man sticker in axelstödet under armhålan har man åtminstone en arm fri att pendla med.

Dessutom tror jag att killarna som skyddar en vid passagen är ganska glada om de slipper få ett axelst´öd i nacken bara för att någon pendlar lite i sidled istället för framåt...

Posted

Leadhead> Det blir SIB framöver för olika enheter, du är medbjuden.

Vi kan ta en diskussion då om olika sätt att hålla vapnen, du kan även passa på att testa dem.

You got PM!

Posted

Jag medger att jag just nu inte har tillgång till järnspettet och att jag tidigare när jag snabbt har provat den här vapenställningen direkt har avfärdat den eftersom jag kände att om jag älgar på över en gata så här, då kommer jag att tappa vapnet (eller iaf. tappa det ur armhålan och få "släpa" det längst sidan hängandes i pistolgreppet). Men jag ska givetvis prova denna Guds gåva till SIB-soldaten igen när tillfälle ges. Det kan iofs. som jag tidigare har antytt vara så enkelt som att det är dags att gå till gymmet...

Om argumenten mynningskontroll och risk för att kolva/pipstöta en löpande eller understödjande kamrat verkligen är så starka som de framställs så är det givetvis något att ta fasta på. Jag dock svårt att köpa löpningsargumentet, helt enkelt för att jag trots att jag är nedtyngd av en radio inte upplever det som något problem att hinna med. Och då är jag inte någon fysfantom.

Jag kan hålla med om att det kan vara bra att ha en hand fri ibland, men just löpning över gata torde vara den gång då det behovet är som lägst. Givetvis kan den omtalade vapenställningen ha vettiga användningar, det ifrågasätter jag inte. Hålla fast hjälmen...? :baskerHV:

• 1 month later...
Posted
Är det någon som vet var alla PDF-er finns samlade?

Jag tror att det är lite så att om man behöver dem så får man dem. Prata med ditt befäl om saken.

Posted
Fk Satan:

Enkelt.

• Sammanstöt sker kl 12

• 2:an går fram i jämnhöjd med 1:an

• Gruppchefen beredd kasta rök och kommenderar ”Gata bakåt!

• Stf gruppchef kommenderar ”andra omgång bakåt!” och andra omgång framrycker in i skydd vid nästa korsning

• Andra omgång grupperar i första hand, om terrängen medger, för att understödja första omgång när de når korsningen och i andra hand i igelkottsförsvar. Dock skall det alltid finnas någon som observerar runt hörnet, för att se hur det går för första omgång och för att agera ”invisningspost”.

• 1:an och 2:an tillbakarycker stridsparsvis växelvis till korsningen. ”Jucken” ( vedertaget militärt uttryck )ska vara korta, 3-5 m.

• Gruppchefen och 3:an har observation i sida samt är beredda att understödja vid eldavbrott och dyligt.

Sedan är det en viss diskussion om rök skall nyttjas eller inte..Rök avskärmar inte bara fi utan även oss själva men det är upp till GrpCh att bedöma på platsen.

Provat för en vecka sedan och det funkade bra. Mycket lättare att lära in är andra tekniker. Att ha samma personer som håller igång elden mot fi/vet var fi befinner sig/befann sig är ju en klart fördel; betydligt mer välriktad eld på det här viset än när man växlar skytt/skyttar. Handlingsfriheten för att ta hand om skadade och/eller gruppera understöd är också bättre än tidigare.

Sedan kan man ju fundera över om det inte troligast är i närmaste hus det erbjuds bäst skydd, istället för ett bakre gathörn. Men det ger sig nog naturligt med övning i lite mer varierad miljö än kartonghusen på LG.

Posted
Sedan kan man ju fundera över om det inte troligast är i närmaste hus det erbjuds bäst skydd, istället för ett bakre gathörn. Men det ger sig nog naturligt med övning i lite mer varierad miljö än kartonghusen på LG.

Du ska ta dig in i närmaste hus också. Du kommer definitivt inte få öva på att klirra en ruta till nåns kök längs bondegatan... Sen vill du ha lite handlingsfrihet också, vid ett gathörn kan du välja mellan bl.a. urdragning eller omfattning vilket ofta kan bli svårt ifrån en lägenhet motsv.

Posted

Du ska ta dig in i närmaste hus också. Du kommer definitivt inte få öva på att klirra en ruta till nåns kök längs bondegatan... Sen vill du ha lite handlingsfrihet också, vid ett gathörn kan du välja mellan bl.a. urdragning eller omfattning vilket ofta kan bli svårt ifrån en lägenhet motsv.

Det jag menar är att man inte ska låsa sig vid att det är just gathörnet som gäller, utan att situationen och terrängen (samt såklart uppgiften) får styra.

Posted

I SIB så finns det bara saker som är olika dåliga att göra. Att sticka in i ett hus ger kortare tillbakaryckningsväg och skyddet ökar. Men nackdelen är att högre chef kanske inte ser var du är och dina handlingsalternativ minskas.

Att ta sig tillbaka till gatkorsning etc ger dig större handlingsalternativ och enklare samband med högre chef. Högre chef ser var du är. Men tillbakaryckningen blir längre och skyddet i en gatukorsning är lägre.

Men frontar jag en stridsvagn, skulle jag kasta mig in i första bästa hus och hoppas att jag kan ta mig vidare från rummet jag hamnar i, annars är jag saltad. Att springa tillbaka 50-60meter oskyddad med enbart eldhandvapen som skydd kommer även det att bli halvtungt.... Så här handlar det som alltid i sib att försöka fatta de beslut som är minst dåliga för stunden. dvs en hel del "kissa-i-byxan" principen.

Posted
Men frontar jag en stridsvagn, skulle jag kasta mig in i första bästa hus och hoppas att jag kan ta mig vidare från rummet jag hamnar i, annars är jag saltad. Att springa tillbaka 50-60meter oskyddad med enbart eldhandvapen som skydd kommer även det att bli halvtungt.... Så här handlar det som alltid i sib att försöka fatta de beslut som är minst dåliga för stunden. dvs en hel del "kissa-i-byxan" principen.

Exakt. Stunden avgör.

Det behöver inte ens handla om en strv; låt säga att gruppen får eld på sig från en väl grupperad ksp. Att då envist hålla sig kvar på gatan är rena självmordet.

Bara för att man sticker in i ett hus, så betyder ju inte det att man behöver stanna kvar där inne och tappas bort i ett av universums svarta hål. Huset kan kanske helt enkelt erbjuda en väl skyddad och snabb framryckningsväg tillbaka till nämnda gathörn.

Posted
I SIB så finns det bara saker som är olika dåliga att göra. Att sticka in i ett hus ger kortare tillbakaryckningsväg och skyddet ökar. Men nackdelen är att högre chef kanske inte ser var du är och dina handlingsalternativ minskas.

Men framförallt är det okänd terräng och därför kan det vara katastrofalt att hals över huvud braka in och ta skydd i ett ej säkrat/genomsökt hus. Om man har tur att huset inte är besatt av fi kan det mycket väl vara försåtsminerat...

Posted

Men framförallt är det okänd terräng och därför kan det vara katastrofalt att hals över huvud braka in och ta skydd i ett ej säkrat/genomsökt hus. Om man har tur att huset inte är besatt av fi kan det mycket väl vara försåtsminerat...

Så det är bättre att dö ute på gatan? som sagt... det finns bara mer eller mindre dåliga saker att göra i sib... Ibland måste man ta de risker som krävs. När man tar risker så finns det två utfall... Man hoppar rätt ned i en tunna fylld med skit... eller man får en spade med skit i ansiktet... Om jag ska fly bakåt längst en gata under beskjutning, eller slänga mig in i ett icke genomsökt hus. För min del är det enkelt, i huset kan jag inte bli utsatt för direkt beskjutning som jag blir efter gatan...

Förresten vad betyder "Säkrat?"