Team Member Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 Det är ett nytt SIB reglemente ute på remiss bland regementena nu(kanske redan klart...) Från Skaraborgshållet verkar det vara stört omöjligt att få veta något om detta så därför vänder jag mig till er här på forumet. Finns det nån som sitter på remiss utgåvan eller tillomed den nya fastställda versionen som har lust att dela med sig av den? Delen/delarna som berör från plutons agerande ner till enskild soldat är jag intresserad av. Anledningen är att vi nu ska börja att utbilda egen trupp i SIB och har fått ut ett föråldrat utbildningsunderlag. Och om jag bara står och mässar att si o så kan ni inte göra utan att kunna peka på källa så blir det bara en massa skitsnack. Själv så sitter jag med Utbildningsanvisning 6:e komp Livgardet Utgåva 3. Jag är tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 Har en fråga allmänt om SIB reglemente. Har hört att MSS och LG har/har haft olika utb. anvisningar. Att LG kör på med sin egen teknik trots att MSS utarbetat ett koncept. Någon som vet mer och om det fortfarande är så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 Ja LG har ett eget och mer genomtänkt system jmf med det som MSS-kvarn tog fram (utb-anvisningarr SIB 03-04). Framförallt så upplever jag LG SIB-koncept som betydligt mer levande dvs det förändras hela tiden. Svagheter försvinner och vissa saker förtydligas mellan olika utgåvor. dock så har MSS-konceptet betydligt större inriktning på stridsfordon och stridsvagnar i SIB-miljö samt mkt bra "tips" till vad instr/övningsledare bör tänka på innan, under och efter SIB-moment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 Har en fråga allmänt om SIB reglemente. Har hört att MSS och LG har/har haft olika utb. anvisningar. Att LG kör på med sin egen teknik trots att MSS utarbetat ett koncept. Någon som vet mer och om det fortfarande är så? Vet ej, men ser det inte som orimligt om det skulle vara fallet. Varje förband har väl gjort egna erfarenheter och kommit fram till olika slutsats vad som kan förbättras och vad som fungerat bäst. Det är ju det som driver utvecklingen framåt. Det resulterar i nya råd och rön som mynnar i nya koncept som i sin tur genererar nya frågeställningar och insikter. Nya ideer kläcks, å så börjar det om igen. Har också LG utgåva 3 till hands och den skiljer sig från annat man läst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 Enligt befäl på LG skall det nu synkas med MSS. Det enda som skiljer är om ettan eller tvåan kastar handgranat ojmr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svempa Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 (edited) Nån som kan sammanfatta dom stora ändringarna i det nya reglementet om det nu finns några sådana? Främst enskild soldat upp till pluton. Edited February 4, 2007 by Svempa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 Enligt befäl på LG skall det nu synkas med MSS. Det enda som skiljer är om ettan eller tvåan kastar handgranat ojmr Jupp, därför som en del bef. från LG ingått i arbetsgruppen som har jobbat med det nya reglementet. Men jag tror att vi får leva med skillnader mellan LG och övriga FM ett tag till. LG tycker om att gå sin egen väg... Nån som kan sammanfatta dom stora ändringarna i det nya reglementet om det nu finns några sådana? Främst enskild soldat upp till pluton. Ändringar utifrån vad? Från Utb.Anvisningar SIB 03-04 från MSS? Dels är detta med tecken mer inbyggt i det nya som kommer från MSS men även att de trycker hårdare på rollfördelningen mellan 1:an och 2:an. Sedan har vi GrpC placering i frr där är det ngr mindre förändringar och de kommer att trycka mer på trissen. Förflyttningar mellan olika våningsplan, dvs tekniker för detta kommer att finnas bättre förklarat. Det är de saker jag kommer ihåg på rakarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 4, 2007 Forumsledning Report Share Posted February 4, 2007 Är detta HV-specefikt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 utan att svara på kimsters retoriska fråga så kan man fråga sig hur Hv och Friv rörelsen ska anpassa sig till de nya reglementerna som kommer. Att öva in alla tekniker osv i syfte att få upp grundrörelserna upp till plutons storlek så kommer det att kräva mycket utbildningstid av enskild soldat och framförallt av chefer. Hur skall detta lösas? samtidigt skall nya sambandsreglemten läras ut, nya CBRN-reglementen, bas-krav osv. VPL-förbanden har mycket mycket mer tid som de kan ägna åt dessa, medans i hemvärnet kanske det handlar om 20timmar/år... Och att öva 80-120h SIB med kunniga instruktörer eller 20h SIB med dåliga instruktörer. Svaret blir ganska enkelt. Så kanske hög tid att införa SIB-instr kurs vid HvSS? Så hur ska hv förenkla ned dessa reglementen och tekniker så att de går att nyttja inom hemvärnet och med den utbildningstid som finns att tillgå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Framförallt så tar det väl ganska lång tid innan hela HV är synkat mot nya reglementen. Med tanke på att det fortfarande finns dom som går efter soldf86 fast modell 2001 funnits ett tag och att det finns de som fortfarande kallar det för ABC, så lär det nog ta sin lilla tid innan man börjar nyttja sig av de reglementen som är på väg ut nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Ett problem här är just det faktum att GU-förband har mkt tid för utbildning och därav behöver reglementen osv inte spridas långt ner i organisationen så småningom har alla fattat iaf, sen överför man samma tänk till Hv. Hv har på pappret 20h-60h till förfogande för allt som ska läras ut/in, kanske dags att inse fördelarna med självstudier mellan övningarna? (vilket förutsätter en större spridning av reglementen osv) Haken blir måhända att fel människor kan få tillgång till utbildningsmaterial, men alternativet är faktiskt lägre praktisk inlärning på den korta tid som finns till förfogande. @Teammember, det var MSS senaste jag PM:ade om. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 (edited) Vi har satt fingret på den springande punkten. Det är inga problem med att öva in nya reglementen (om dom inte är fullständigt omarbetade i grunden då) med förstegsutbildning inom HV. Av naturliga skäl följer vi LGs utbildningsanvisningar SIB och det går rätt så bra att läsa på och utbilda gruppcheferna på teoripass och sedan öva in nytt beteende med grupperna. Likaledes kan ske på CBRN osv. Men vi måste få reda på att de nya reglementena finns! Och på denna punkt funkar det inte alltid. Edited February 5, 2007 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Vi har satt fingret på den springande punkten. Det är inga problem med att öva in nya reglementen (om dom inte är fullständigt omarbetade i grunden då) med förstegsutbildning inom HV. Av naturliga skäl följer vi LGs utbildningsanvisningar SIB och det går rätt så bra att läsa på och utbilda gruppcheferna på teoripass och sedan öva in nytt beteende med grupperna. Likaledes kan ske på CBRN osv. Men vi måste få reda på att de nya reglementena finns! Och på denna punkt funkar det inte alltid. Vad betyder CBRN ? MvH LIQUID_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Vi har satt fingret på den springande punkten. Det är inga problem med att öva in nya reglementen (om dom inte är fullständigt omarbetade i grunden då) med förstegsutbildning inom HV. Av naturliga skäl följer vi LGs utbildningsanvisningar SIB och det går rätt så bra att läsa på och utbilda gruppcheferna på teoripass och sedan öva in nytt beteende med grupperna. Likaledes kan ske på CBRN osv. Men vi måste få reda på att de nya reglementena finns! Och på denna punkt funkar det inte alltid. Vad betyder CBRN ? MvH LIQUID_ Betyder: Chemical, Biological, Radiological or Nuclear. Används numera istället för NBC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Hade SIB i Stora Sätra igår med LG befäl, däribland stf C FTA SIB (Förbandstaktik..., dvs dom som utvecklar SIB). Han sa att dom nya utbildningsanvisningarna redan finns, och att MSS senare i år kommer tryck SIB reglemente som gäller för hela FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 utan att svara på kimsters retoriska fråga så kan man fråga sig hur Hv och Friv rörelsen ska anpassa sig till de nya reglementerna som kommer. Att öva in alla tekniker osv i syfte att få upp grundrörelserna upp till plutons storlek så kommer det att kräva mycket utbildningstid av enskild soldat och framförallt av chefer. Hur skall detta lösas? samtidigt skall nya sambandsreglemten läras ut, nya CBRN-reglementen, bas-krav osv. VPL-förbanden har mycket mycket mer tid som de kan ägna åt dessa, medan i hemvärnet kanske det handlar om 20timmar/år... Och att öva 80-120h SIB med kunniga instruktörer eller 20h SIB med dåliga instruktörer. Svaret blir ganska enkelt. Så kanske hög tid att införa SIB-instr kurs vid HvSS? Så hur ska hv förenkla ned dessa reglementen och tekniker så att de går att nyttja inom hemvärnet och med den utbildningstid som finns att tillgå? I "mitt" Hv-kompani har vi haft en jäkla tur när det gäller SIB och anpassning till nya reglementet. I och med närheten till MSS Kvarn och lite personliga kontakter har vi fått vara med redan från början i utvecklingen av det nya reglementet. Det dräller ju inte heller med övningstrupp i FM nuförtiden så Stridsteknikenheten på MSS var mycket tacksamma att ha tillgång till oss som bas och testa nya saker på. Men det tar tid! Vi är nu inne på år 3 i en kunskapsstegring och är ganska bra i grupp, men inte nämnvärt dugliga i pluton. OCh då ska vi komma ihåg att vi lagt nästan all annan stridsutbildning på hyllan under dessa tre år. Utbildningsgruppen har i alla fall till del anammat vårt koncept för stegringen (Utverkat i samarbete med MSS) och infört det på bredare front med början i år. VI har i och med detta haft den bakvända, men tyvärr inte helt ovanliga, situationen att enskilda soldater har haft nyare och bättre kunskaper i SIB än utbildningsgruppens instruktörer. Det enda positiva med detta är att incitamentet att fortbilda sig och sluta utbilda i gammal skåpmat blivit större hos utbgrp. Min bedömning är att det borde fungera lika bra inom alla områden. Således: Några väl utbildade och pålästa sold (Hörde jag MÖP?) som utövar påtryckning på instruktörer med gammal kunskap leder till förändring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Då det har ramlat in ett antal PM med önskan om att få ta del av stegringplanen jag nämnde i inlägget ovan så lägger jag upp den även här. Den kan se förvirrad ut eftersom jag klippt ur en ur ett worddokument. Hoppas att den kan vara till någon vägledning Stegringsplan SIB Enskild sold och stridspar Mål: Förstå stridsmiljön och tillämpa den kunskapen vid kommande övningar Förmåga att Förmåga att kunna nedkämpa en motstådare på korta avstånd och inomhus S1 Stridsmiljön Teori 1-2 h Färdiga för strid S2 Soldats framryckning Praktisk övning i byggnad 2-4 h Hindertagning och inbrytning Åtgärder vid sammanstöt S3 Skjutning korta avstånd Skjutbana eller –fält 2-4 h Instinktivskytte Ev teknik vid inbrytning Grupp Mål: Förmåga att som grupp kunna genomsöka byggnad och genomsöka upp till tre rum Förmåga att som grupp kunna försvara byggnad G0 Förstegsutb plut och grpch Teori, MUS, orderträning 3-4 h G1 Grupps framryckning utanför byggnad Byggnad, gatumiljö 2-4 h Framryckning längs gata Framryckning över gata/korsning Sammanstöt Framryckning inne i byggnad G2 Grupps genomsök i byggnad Byggnad 4-8 h Grupps rensning av rum G3 Grupps försvar av byggnad Byggnad 4-8 h TG1 Fältarbeten i bebyggelse Byggnad och skjutfält 4-8 h Överlevnad i bebyggelse Pluton Mål: Förmåga att som pluton utnyttja bebyggelse för framryckning och skydd Förmåga att som pluton kunna gruppera i och försvara byggnad Förmåga att som pluton kunna genomföra motanfall ute i bebyggelse Förmåga att som pluton kunna genomsöka och rensa en byggnad P0 Förstegsutb för plut och grpch MUS, orderträning 3-4 h Förstå stridsteknik enligt övnserie P P1 Plutons frr och genomsök av byggnad Byggnad, gatumiljö 4-8 h P2 Plutons försvar av byggnad/objekt/kvarter Byggnad, gatumiljö 4-8 h P3 Plutons motanfall Byggnad, gatumiljö 4-8 h TP1 Samverkan med stridsfordon Anläggning, skjutfält 4-8 h Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morkaii Posted March 30, 2007 Report Share Posted March 30, 2007 Någon som vet något nytt om nya SIB reglementet? Redan ute eller inte tryckt ännu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted March 30, 2007 Report Share Posted March 30, 2007 LG utbildningsanvisning SIB finns ute sen länge, MSS MOUT reglemente finns inte ute ännu. Källa: BFA LG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morkaii Posted March 30, 2007 Report Share Posted March 30, 2007 LG utbildningsanvisning SIB finns ute sen länge... och denna finns endast i tryckt form och inte pdf/liknande. Är det rätt uppfattat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Nån som kan sammanfatta dom stora ändringarna i det nya reglementet om det nu finns några sådana? Främst enskild soldat upp till pluton. Tack vare vår närhet här i Östergötland till MSS Kvarn har vi fått nöjet att utbildas enligt det kommande reglementet. Vi påbörjade utbildningen för strax över ett år sen, så de exakta detaljer över vad som faktiskt är nytt från förr har försvunnit lite ur minnet, men jag gör ett försök i att spalta upp de saker jag kommer ihåg just nu. - En sak i taget. Här och nu. Kort och gott, ta hand om problemet som du har framför näsan innan du går på nästa sak, och det är den som stöter på problemet som ska lösa det i första hand. Kan inte soldaten/stridsparet lösa problemet understödjer gruppen. Kan inte gruppen understödjer plutonen, osv. Tanken är att en urban stridsmiljö är tillräckligt komplex, så man ska inte ge sig på att försöka lösa femtioelva saker samtidigt. Lös en uppgift bra istället för att felera på fem uppgifter. - Skjutställning. En ny skjutställning som går ut på att man kryper ihop i en lite krampartad stående fosterställning. Anledningen till detta är att denna ställning påminner mest om den ställning kroppen intar när den blir rädd och chockad. Den traditionella skjutställningen som används på skjutbanor med korrekta exakta vinklar i ben och armar är inte helt förenlig med krigets verklighet. Skjutställningen är också stabilare vid yttre påverkan, såsom civila som försöker springa förbi i panik. - Börja uppifrån Vid inbrytning i hus, försök komma in så högt som möjligt, och rör grupp/pluton upp till toppen av byggnaden för att påbörja genomsök/rensing därifrån. Detta för att fienden ska ha en väg att "fly" genom så det inte blir blodiga hjältemodiga slag i toppen av byggnaden då fienden inser att dom är omringade och inte kan ta sig ifrån byggnaden. Dessutom är det oerhört mycket lättare att slåss i nerförsbacke jämfört med uppför. Förutom det här var det nog en hel del saker som var stora förändringar, men som jag har glömt bort. Men den viktigaste biten som det trycktes på var nog "En sak i taget. Här och nu" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 LG utbildningsanvisning SIB finns ute sen länge, MSS MOUT reglemente finns inte ute ännu. Källa: BFA LG FMR MOUT finns ute som remiss sedan hösten förra året (både i tryckt form och som pdf). Den slutgiltiga versionen väntas bli klar till sommaren (typ juni). Den "officiella" utbildningsanvisningen som gäller än så länge är MSS UtbAnv SIB 03/04. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 (edited) - Börja uppifrån Vid inbrytning i hus, försök komma in så högt som möjligt, och rör grupp/pluton upp till toppen av byggnaden för att påbörja genomsök/rensing därifrån. Detta för att fienden ska ha en väg att "fly" genom så det inte blir blodiga hjältemodiga slag i toppen av byggnaden då fienden inser att dom är omringade och inte kan ta sig ifrån byggnaden. Dessutom är det oerhört mycket lättare att slåss i nerförsbacke jämfört med uppför. Tycker det är synd att man på äkta svenskt manér skall låsa sig till ett sätt i ett reglemente och sedan predika detta som den enda sanning. De slutsatser jag dragit av olika övningar och av att studera andras erfarenheter i krigs-SIB leder mig till att tro att det här med att alltid göra på samma sätt kanske inte är helt hälsosamt. Visst har ovanstående metod fördelar. Men också klara nackdelar. Men vad vet jag, kanske det enda som funkar i en svensk värnpliktsarmé. Edited April 1, 2007 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 - Börja uppifrån Vid inbrytning i hus, försök komma in så högt som möjligt, och rör grupp/pluton upp till toppen av byggnaden för att påbörja genomsök/rensing därifrån. Detta för att fienden ska ha en väg att "fly" genom så det inte blir blodiga hjältemodiga slag i toppen av byggnaden då fienden inser att dom är omringade och inte kan ta sig ifrån byggnaden. Dessutom är det oerhört mycket lättare att slåss i nerförsbacke jämfört med uppför. Tycker det är synd att man på äkta svenskt manér skall låsa sig till ett sätt i ett reglemente och sedan predika detta som den enda sanning. De slutsatser jag dragit av olika övningar och av att studera andras erfarenheter i krigs-SIB leder mig till att tro att det här med att alltid göra på samma sätt kanske inte är helt hälsosamt. Visst har ovanstående metod fördelar. Men också klara nackdelar. Men vad vet jag, kanske det enda som funkar i en svensk värnpliktsarmé. Håller med. Det är bättre att varje förband och varje instruktör får uppfinna hjulet varje gång det skall övas. Reglementen är bra grunder att stå på ett bra sätt att skapa standardförfaranden på. Tänk vad bra ifall varje instruktör hittar på egna tecken och förfaranden. Det kommer då att bli ett kaos... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 (edited) - Börja uppifrån Vid inbrytning i hus, försök komma in så högt som möjligt, och rör grupp/pluton upp till toppen av byggnaden för att påbörja genomsök/rensing därifrån. Detta för att fienden ska ha en väg att "fly" genom så det inte blir blodiga hjältemodiga slag i toppen av byggnaden då fienden inser att dom är omringade och inte kan ta sig ifrån byggnaden. Dessutom är det oerhört mycket lättare att slåss i nerförsbacke jämfört med uppför. Tycker det är synd att man på äkta svenskt manér skall låsa sig till ett sätt i ett reglemente och sedan predika detta som den enda sanning. De slutsatser jag dragit av olika övningar och av att studera andras erfarenheter i krigs-SIB leder mig till att tro att det här med att alltid göra på samma sätt kanske inte är helt hälsosamt. Visst har ovanstående metod fördelar. Men också klara nackdelar. Men vad vet jag, kanske det enda som funkar i en svensk värnpliktsarmé. Håller med. Det är bättre att varje förband och varje instruktör får uppfinna hjulet varje gång det skall övas. Reglementen är bra grunder att stå på ett bra sätt att skapa standardförfaranden på. Tänk vad bra ifall varje instruktör hittar på egna tecken och förfaranden. Det kommer då att bli ett kaos... Jag tror att du missuppfattar vad jag syftar på. Jag menar inte att reglementen per se är skit, börjar man från noll måste man ha något att utgå ifrån samtidigt som det behövs ett generellt ramverk. Vad jag klagar på är inflexibilitet och oförmåga till vidsynthet. Jag åsyftade inte heller formalia som jag helst ser att man likriktar. Fast vad gör man när tecknet som behövs inte finns i reglementet.... Nu har jag ju inte läst reglementet ifråga heller så det här är ingen slutlig dom. Och eftersom uppgiften är lite hörsägen skulle jag inte bli förvånad om andra tillvägagångssätt berörs till jämnstor del. Edited April 1, 2007 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Jag tror att du missuppfattar vad jag syftar på. Jag menar inte att reglementen per se är skit, börjar man från noll måste man ha något att utgå ifrån samtidigt som det behövs ett generellt ramverk. Vad jag klagar på är inflexibilitet och oförmåga till vidsynthet. Nu tycker jag att du drar lite väl stora växlar på Meradans citat. För övrigt så torde beprövad erfarenhet har visat att det är bäst att rensa hus uppifrån och ned. Ska vi göra på ett sämre sätt bara för att variera oss? Notera även att det stod "försök", inte "till varje pris". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riffel tittaren Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Kort fråga: Vid blixtlås bakåt. Pipan upp eller ner under rörelsen bakåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Kort fråga:Vid blixtlås bakåt. Pipan upp eller ner under rörelsen bakåt? Håll i pistolgreppet, tryck in kolven mellan armbågen och kroppen pipan är då i löpriktningen. spring och ha andra armen pendlande. sedan kan du då själv styra hur du vill ha pipan nedåt eller uppåt... Det är ganska situationsanpassat men jag föredrar att folk har pipan nedåt. Personligen tycker jag att blixtlåsbakåt är en seg tillbakaryckningsform, tycker att gatabakåt är bättre. Framförallt så äger 1:an och 2:an problemet och de har full koll på vad som händer där framme. samt att halva gruppens snabbt kommer bort från gatan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riffel tittaren Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Är det någon som sitter på anvisningen i digital form? Skicka ett PM i så fall. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Fk Satan: eftersom det inte finns nåt reglemente att titta i, gatabakåt, hur funkar det? aldrig hört uttrycket innan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts