Jump to content

äldre vapen

arvid_eriksson

Recommended Posts

jag vet att det fanns en hel del vapen före dom vapen som FM använder nu, och vill gärna veta lite mer om dom, nästan allt från musköter till innan dagens vapen, särsklit från sekelskiftet och framåt

tack

jag tycker att du skall kolla in Vapenregistret för armén 1951, mycket intressant liten bok som innefattar allt från eldhandvapen, salvkanoner till haubitsar.

ISBN: 91-631-8638-1 , 978-91-631-8638-7

/JBP

Inget beats the real deal. Ett besök på Armémuseumet kommer stilla din kunskaps hunger.

Jamen, givetvis! (klappar till mig själv i pannan).

Att tänka på: "Förr" på Armémuseum så hade dom alla vapen framme. Nu för tiden (i alla fall när jag var där sist för ett par år sedan) så var dom undanstoppade, för att få plats med utställningar istället.

Jag frågade om det fanns chans att få se dom och om jag minns rätt så var svaret i stil med "ja visst, om du är forskare".

Men som sagt, det var ett tag sedan jag var där, kanske lättare att få komma in och känna på vapnen idag?

På Armémuséet finns möjligheten att klämma och känna på en (fastkedjade) AK5, G m/96 samt två st mynningsladdade historier (20 mm flintlåsgevär (?) resp. 12.7 mm (?) tändlås/tändhatt [?]). Inget går att röra på eller ta loss (t.ex. manöver- el. slutstyckshandtag, hanar eller avtryckare, magasin).

Vad du menar med "alla" vapen vet jag inte, men det finns en sjuj-a massa "musköter" och sablar/värjor framme, definitivt tillräckligt för mig. Dessutom finns en liten samling moderna (post WW1) vapen framme (t.ex. G3, M16, PPsh, UZI, MP5-SD, Glock 19 [spånar fritt ur minnet].) Dock såg jag inte 20 mm pansarbössorna från WW2 de hade framme förut.

Att tänka på: "Förr" på Armémuseum så hade dom alla vapen framme. Nu för tiden (i alla fall när jag var där sist för ett par år sedan) så var dom undanstoppade, för att få plats med utställningar istället.

Jag frågade om det fanns chans att få se dom och om jag minns rätt så var svaret i stil med "ja visst, om du är forskare".

Men som sagt, det var ett tag sedan jag var där, kanske lättare att få komma in och känna på vapnen idag?

Så var det när de öppnade efter ombyggnaden. Därefter har det emellertid tillkommit en liten sidoutställning som är lite som det var förr, just eftersom folk efterfrågade detta. Det är inte lika mycket vapen som förr, men jag tror nog att alla blank- och finkalibervapen från armén finns med där.

För några år sedan var jag på P18s regementsmuseum. Där hade de väldigt många gamla intressanta vapen. K-pistar, kulsprutor, B.A.R liknande bössor och en massa annat man inte sett tidigare i FM. Var på armémuseum för några veckor sedan...och de gjorde ett hopp från år 1800 till 1988 typ.

Jädra tråkigt.

Dessutom finns en liten samling moderna (post WW1) vapen framme (t.ex. G3, M16, PPsh, UZI, MP5-SD, Glock 19 [spånar fritt ur minnet].) Dock såg jag inte 20 mm pansarbössorna från WW2 de hade framme förut.

Kan bekräfta att det finns en del WWII och nyare vapen bl.a på Armémuseet.

P90'n är en satans ful sak :rockon:

på försvarsmuseét på a6 i jönköping finns en del vapen både gamla och nya som man får pilla lite på tex ett par gamla ksp och lite haubitsar och annat kul!! rekommenderas!!! däremot vet jag inte i dagsläget om museét är öppet det har varit lite krångel och det pratades om att det skulle flyttas till skjutfältet i skillingaryd...

Så var det när de öppnade efter ombyggnaden. Därefter har det emellertid tillkommit en liten sidoutställning som är lite som det var förr, just eftersom folk efterfrågade detta. Det är inte lika mycket vapen som förr, men jag tror nog att alla blank- och finkalibervapen från armén finns med där.

Aha. Alltså dags för ett nytt besök snart. :)

EDIT

Vad du menar med "alla" vapen vet jag inte, men det finns en sjuj-a massa "musköter" och sablar/värjor framme, definitivt tillräckligt för mig. Dessutom finns en liten samling moderna (post WW1) vapen framme (t.ex. G3, M16, PPsh, UZI, MP5-SD, Glock 19 [spånar fritt ur minnet].) Dock såg jag inte 20 mm pansarbössorna från WW2 de hade framme förut.

Istället för utställningarna dom nuförtiden har på våning två eller tre, så fanns det smockfullt* med vapenmontrar. På golvet stod det kulsprutor o.dyl.

* "Smockfullt" är relativt, men om man jämför före och efter så fick jag intrycket av att ca. 90% av handeldvapnen var borttagna.

Men som KD803 säger kanske det till viss del är fixat. Även om det för en möp är intressant att jämföra 30 olika revolvrar, kanske det räcker med en eller två för gemene man. :)

Edited by stefanf

fixat. Även om det för en möp är intressant att jämföra 30 olika revolvrar, kanske det räcker med en eller två för gemene man. :rolleyes:

Då kan ju gemene man gå på skansen och låta oss få ha vårat i fred... :worthy:

Pinsamt låg nivå på vapenantalet på Armémuseum - illa... OT, förordar kraftigt ett besök på Töjhuset i Köpenhamn. Där finns det mycket vapen...

lite mer specifika frågor jag gärna vill veta om:

varför tog dom bort raketgeväret som anvädes under 50-talet (cirka)?

För att granatgeväret var bättre...

och vad för sorts vapen är egentligen automatgeväret (hel/halv-automat) som fanns innan k-pisten

Kort svar: ett automatgevär :sleep: Det är halvautomatiskt, vore det helautomatiskt skulle det vara en automatkarbin.