simon Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ett hett tips, såhär sent på kvällen: SÖK, SÖK, SÖK. Det är inte första gången detta har hänt en medlem på vårat forum. Söker ni så kommer ni hitta oerhört mycket info om hur ni skall gå tillväga, osv. Lycka till med eran överklagan! /simon, BlåGul Quote
KOB Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ack, så fel allt kan gå, blev placerad i utbildningsreserven Inskrivningsprovet: 8 Styrkeprovet: 7 Konditionsprovet: 7 Befälslämplighet: 8 Pliktkänsla: 7 Syn: 1.0/1.0 Färseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Tjänstbarhet: A Sökte Skytteplutonsbefäl som förstahandsval och amfibieplutonsbefäl och MP/Säk-plutonsbefäl i andra/tredjehandsval. Skulle nu i efterhand ha tagit vanlig skyttesoldat eller liknande som tredjehandsval och förmodligen haft en grym tjänst nu, men ointelligent som jag var valde jag 3 tjänster med superhögkonkurrens Ger mig dock inte så lätt, utan skickat brev och ringt pliktverket flera gånger och ska ringa handläggaren på måndag: In ska jag, frågan är bara hur mycket jag måste kämpa för att komma dit Tips till framtida mönstrande som är 100% motiverade att komma in i lumpen är att välja någon tjänst med låg konkurrens i tredjehandsval. Någon som har några bra tips hur man övertalar ett statligt verk att de har fel? Skicka isåfall mig ett pm, eller ifall BlåGul tillåter det, skriva det i den här tråden, skulle upskatta det enormt. KJ Behöver folk, sök dit och satsa på att klara kraven! Quote
Crown Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 (edited) Ack, så fel allt kan gå, blev placerad i utbildningsreserven Inskrivningsprovet: 8 Styrkeprovet: 7 Konditionsprovet: 7 Befälslämplighet: 8 Pliktkänsla: 7 Syn: 1.0/1.0 Färseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Tjänstbarhet: A Sökte Skytteplutonsbefäl som förstahandsval och amfibieplutonsbefäl och MP/Säk-plutonsbefäl i andra/tredjehandsval. Skulle nu i efterhand ha tagit vanlig skyttesoldat eller liknande som tredjehandsval och förmodligen haft en grym tjänst nu, men ointelligent som jag var valde jag 3 tjänster med superhögkonkurrens Ger mig dock inte så lätt, utan skickat brev och ringt pliktverket flera gånger och ska ringa handläggaren på måndag: In ska jag, frågan är bara hur mycket jag måste kämpa för att komma dit Tips till framtida mönstrande som är 100% motiverade att komma in i lumpen är att välja någon tjänst med låg konkurrens i tredjehandsval. Någon som har några bra tips hur man övertalar ett statligt verk att de har fel? Skicka isåfall mig ett pm, eller ifall BlåGul tillåter det, skriva det i den här tråden, skulle upskatta det enormt. KJ Behöver folk, sök dit och satsa på att klara kraven! Har redan sökt en SANS till Stridsbåtförare, som livlina ifall de vägrar ge mig en annan tjänst Ifall det där med att överklaga formellt som Squaddy nämnde hjälper, vad det nu betyder, så går jag ner på min bara knän ifall någon vet hur det går till? Edit: Till Agentorange67: Här är två trådar som hjälpt mig lite och gett mig lite hopp i min pågående process att överklaga: Tråd 1 ,Tråd 2 Edited December 9, 2007 by Crown Quote
Christer Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ack, så fel allt kan gå, blev placerad i utbildningsreserven Inskrivningsprovet: 8 Styrkeprovet: 7 Konditionsprovet: 7 Befälslämplighet: 8 Pliktkänsla: 7 Syn: 1.0/1.0 Färseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Tjänstbarhet: A Sökte Skytteplutonsbefäl som förstahandsval och amfibieplutonsbefäl och MP/Säk-plutonsbefäl i andra/tredjehandsval. Skulle nu i efterhand ha tagit vanlig skyttesoldat eller liknande som tredjehandsval och förmodligen haft en grym tjänst nu, men ointelligent som jag var valde jag 3 tjänster med superhögkonkurrens Ger mig dock inte så lätt, utan skickat brev och ringt pliktverket flera gånger och ska ringa handläggaren på måndag: In ska jag, frågan är bara hur mycket jag måste kämpa för att komma dit Tips till framtida mönstrande som är 100% motiverade att komma in i lumpen är att välja någon tjänst med låg konkurrens i tredjehandsval. Någon som har några bra tips hur man övertalar ett statligt verk att de har fel? Skicka isåfall mig ett pm, eller ifall BlåGul tillåter det, skriva det i den här tråden, skulle upskatta det enormt. Under 2006 räckte motsv resultat (byt plats på inskrivningsprov/psyk och fystesterna) till att få komma på extramönstring för fjs, fbjs och kj. Samt komma in på säkjaktptrlch eller luftburen befäl.... Stenhård konkurrens i år. Bra för försvaret, synd för många individer... Lycka till med överklagan! Quote
Crown Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 Konkurrensen är tuff i år, men enligt de jag pratat med ligger mina mönstringvärden lite över medel för de som fått en tjänst i år. Där det sket sig för mig var att jag bara sökte plutonbefäl tjänster med få platser och hård konkurrans Well... tillbaka till att ringa Pliktverket för tredje gången, de som dem vidarekopplar mig till vägrar svara! Quote
anden_ Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 Konkurrensen är tuff i år, men enligt de jag pratat med ligger mina mönstringvärden lite över medel för de som fått en tjänst i år. Där det sket sig för mig var att jag bara sökte plutonbefäl tjänster med få platser och hård konkurrans Well... tillbaka till att ringa Pliktverket för tredje gången, de som dem vidarekopplar mig till vägrar svara! Hjälper det inte att ringa och du verkligen vill kan du kontakta Överklagandenämnden för totalförsvaret. http://www.psycdef.se/templates/PageIntro____184.aspx Quote
Kaliber600 Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 Det bör ju finnas någon tjänst nånstans. Känner bra många bland oss 89:or som haft betydligt sämre resultat och fått alla möjliga schyssta tjänster. Tricket är väl bara att hitta dem. Quote
Guest BBQ Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 Well... tillbaka till att ringa Pliktverket för tredje gången, de som dem vidarekopplar mig till vägrar svara! Du måste skriva ett brev till Pliktverket om du försöker få ditt beslut omprövat. Jag orkar inte skriva ner de logiska anledningarna men poängen med brevet är att de får din signatur. Quote
Crown Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 Jo, jag har redan skickat två brev angående omprövning av mitt inskrivningsbeslut, ett till regionskontoret där jag mönstrade och ett till regionskontoret som tog mitt inskrivningbeslut. Tror ni man har större chans ifall man skickar flera brev? Värt att kontakta handläggaren som tog mitt beslut? Känns som man är en mus som försöker brotta ner en elefant. Quote
Crown Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Det bör ju finnas någon tjänst nånstans. Känner bra många bland oss 89:or som haft betydligt sämre resultat och fått alla möjliga schyssta tjänster. Tricket är väl bara att hitta dem. Pratade med en inskrivare, och han sade att jag hade för bra mönstringsvärden så jag kan inte söka vanliga tjänster.... Citat "Man placerar inte en civilekonom att jobba i Burger King" Citat slut... Bättre att "civilekonomen" har arbete än går arbetslös enligt min mening.. Känns lite ironiskt, hade jag presterat sämre på mönstringen hade jag säkert haft en tjänst nu. Quote
Guest Nepto Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Det bör ju finnas någon tjänst nånstans. Känner bra många bland oss 89:or som haft betydligt sämre resultat och fått alla möjliga schyssta tjänster. Tricket är väl bara att hitta dem. Pratade med en inskrivare, och han sade att jag hade för bra mönstringsvärden så jag kan inte söka vanliga tjänster.... Citat "Man placerar inte en civilekonom att jobba i Burger King" Citat slut... Bättre att "civilekonomen" har arbete än går arbetslös enligt min mening.. Känns lite ironiskt, hade jag presterat sämre på mönstringen hade jag säkert haft en tjänst nu. Mycket möjligt att dom ser det så men hade du tryckt på tror jag knappast att dom hade vägrat ge dig en "lägre" tjänst. Tyvärr är det ju lätt att vara efterklok, inte lätt när man sitter där i heta stolen... Quote
Agentorange67 Posted December 11, 2007 Author Report Posted December 11, 2007 Det bör ju finnas någon tjänst nånstans. Känner bra många bland oss 89:or som haft betydligt sämre resultat och fått alla möjliga schyssta tjänster. Tricket är väl bara att hitta dem. Pratade med en inskrivare, och han sade att jag hade för bra mönstringsvärden så jag kan inte söka vanliga tjänster.... Citat "Man placerar inte en civilekonom att jobba i Burger King" Citat slut... Bättre att "civilekonomen" har arbete än går arbetslös enligt min mening.. Känns lite ironiskt, hade jag presterat sämre på mönstringen hade jag säkert haft en tjänst nu. Se det positivt du är för bra för lumpen. Fick du inte ens sans:en som båtförare? Quote
Crown Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Se det positivt du är för bra för lumpen. Fick du inte ens sans:en som båtförare? För bra för lumpen vet jag inte om man kan vara, men otrolig motvind har jag haft Ska få ett brev om jag blivit utagen till sans:en (som är runt v.16 nästa år) när Pliktverket finner tid att skicka det till mig. Men vill inte förlita mig på att klara en enormt svår extramönstring som sista chans att komma in i lumpen. Quote
Hoegberg Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 Styrka: 6 Cykel: 7 Syn höger öga: 1.0 Syn vänster öga: 1.0 Färgseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Blodtryck: 140/70 Inskrivningsprovet: 5 Befälslämplighet: 5 Plikttjänstförmåga: 4 Tjänstbarhet: A Fan vad kasst det gick då! Är preliminärt inskriven som Bevakningssoldat/bilförare på P4/Kvarn. Nåt jag tycker är skumt är att jag inte fick några reservalternativ, utan fick bara tjänsten som Bev.soldat/bilförare! Quote
Timmi Posted December 15, 2007 Report Posted December 15, 2007 Styrka: 6Cykel: 7 Syn höger öga: 1.0 Syn vänster öga: 1.0 Färgseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Blodtryck: 140/70 Inskrivningsprovet: 5 Befälslämplighet: 5 Plikttjänstförmåga: 4 Tjänstbarhet: A Fan vad kasst det gick då! Är preliminärt inskriven som Bevakningssoldat/bilförare på P4/Kvarn. Nåt jag tycker är skumt är att jag inte fick några reservalternativ, utan fick bara tjänsten som Bev.soldat/bilförare! Angående det sista med att bara bli prel. inskriven på en tjänst "hände" samma sak mig. Min inskrivningsförrättare (världens kanske schysstaste människa förövrigt) sa kort och gott "Vi skriver in dig på den här (amf-gb) och om du inte kommer in där så ringer du mig så ser vi vilka tjänster som finns lediga så väljer du en jag ger dig på stående fot då." Så blev även fallet för mig, blev först reserven sen ringde jag och en dag senare var jag inskriven som MP/SÄK-GB med inryck nu i sommar (kunde valt januari också men skulle plugga). Om det nu är relevant hade jag sexor och sjuor, tjänstbarhet B och visade mig tokigt motiverad till att göra lumpen för inskrivningsförrättaren. Quote
Guest Sköldberg Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Så, då har jag varit och fullgjort mönstringen. Inskrivningsprovet: 7 Styrkeprovet: 8 Konditionsprovet: 9 Befälslämplighet: 6 Pliktförmåga: 7 Syn: 1.0/1.0 Färseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Tjänstbarhet: A SANS skickad till Flygbasjägarskolan, håll tummarna! Quote
MatsLennarth Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 (edited) Så, då har jag varit och fullgjort mönstringen. Inskrivningsprovet: 7 Styrkeprovet: 8 Konditionsprovet: 9 Befälslämplighet: 6 Pliktförmåga: 7 Syn: 1.0/1.0 Färseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Tjänstbarhet: A SANS skickad till Flygbasjägarskolan, håll tummarna! Var är du preliminärt placerad ? BTW så fick jag avslag på min ansökan om att byta inskrivning till PB på AJB, det fanns tydligen inga lediga platser... Skulle försöka igen under våren / sommaren 2008. Edited December 17, 2007 by MatsLennarth Quote
Nesnej Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Till alla dom som blivit placerade i Utbl. reserven. Prova med att söka direkt till ett förband. En kompis gjorde det, och de ringde ett par dagar efter och frågade om han fortfarande var intresserad. Så nu är han inskriven som JägarPB på I19. Lite skumt, må jag säga, att man kan söka direkt till ett förband så där utan att gå genom mellanhanden (pliktverket). Men uppenbarligen så funkar det! //Jensen Quote
snoken Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 Provade själv det, gick dock inte, men jag tror att det är en bra idé. Ibland tycker jag att pliktverket är helt lost men men.... Som sagts innan, vad fick du för prel. inskrivning? Quote
Guest Sköldberg Posted December 17, 2007 Report Posted December 17, 2007 @MatsLennarth: Jag är faktiskt inte preliminärt placerad någonstans. Lite konstigt kan man tycka och enligt inskrivningsförrättaren berodde det på att nästan samtliga platser var fyllda. Lite lustigt, det är en myt som jag själv ihärdigt kämpat emot. Hur som helst, om jag skulle kugga SANS:en så skulle jag ringa pliktverket och så skulle de försöka ge mig en plats som blivit vakant. Livet är bittert ibland, man får sålla lite. Quote
Donmalle Posted December 20, 2007 Report Posted December 20, 2007 Så, då har jag varit och fullgjort mönstringen. Inskrivningsprovet: 7 Styrkeprovet: 8 Konditionsprovet: 9 Befälslämplighet: 6 Pliktförmåga: 7 Syn: 1.0/1.0 Färseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Tjänstbarhet: A SANS skickad till Flygbasjägarskolan, håll tummarna! Kul och se att fler sökt Flygbasjägare! Själv mönstrade jag för ett par dagar sen: Inskrivningsprovet: 5 Styrka: 8 Kondition: 8 Syn höger: 1,0 Syn vänster: 0,8 Färgseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Befälslämplighet:5 Plikttjänstförmåga: 7 Sammanvägd tjänstbarhet: A Preliminär placering: 1:Skyttesoldat 2:Bevakningssoldat Sans skickad till flygbasjägarna, håller tummarna jag med Lite synd att det sånt litet synfel begränsade urvalet av tjänster, men jag är nöjd ändå att bara få göra lumpen Quote
anden_ Posted December 21, 2007 Report Posted December 21, 2007 Var ett tag sedan jag mönstrade (oktober) men jag skriver in resultaten iaf. Inskrivningsprovet: 7 Styrka: 8 Fysisk arbetsförmåga: 6 FAN! Förstörde nog alltihopa. Syn höger: 1,0 Syn vänster: 1,0 Färgseende: 0 fel Hörsel: Godkänd Befälslämplighet:6 Plikttjänstförmåga: 6 Sammanvägd tjänstbarhet: A Blev preliminärt placerad på: 1: PA805 MP/Säk-gruppbefäl 2: Bevakniningssoldat beriden högvakt 3: Bevakniningsgruppchef beriden högvakt Fick häromveckan inskrivningbeslutet och det blev bevakningssoldat beriden högvakt. Besviken över att det inte blev MP och ångrar verkligen att jag inte hade gruppchef som andra val. Ringde Pliktverket och gruppchefstjänsten var naturligtvis tillsatta. Får försöka igen i februari. Quote
Hannes Posted December 22, 2007 Report Posted December 22, 2007 Blev preliminärt placerad på:1: PA805 MP/Säk-gruppbefäl 2: Bevakniningssoldat beriden högvakt 3: Bevakniningsgruppchef beriden högvakt Fick häromveckan inskrivningbeslutet och det blev bevakningssoldat beriden högvakt. Besviken över att det inte blev MP och ångrar verkligen att jag inte hade gruppchef som andra val. Ringde Pliktverket och gruppchefstjänsten var naturligtvis tillsatta. Får försöka igen i februari. Spelar ingen större roll, enlikt relativt säker källa så väljs gruppcheferna ut på plats från de som lämpar sig bäst, inte de som pliktverket utsett. Quote
anden_ Posted December 28, 2007 Report Posted December 28, 2007 Spelar ingen större roll, enlikt relativt säker källa så väljs gruppcheferna ut på plats från de som lämpar sig bäst, inte de som pliktverket utsett. Det låter ju bra, vi ses där! Quote
navyseal Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 Till alla dom som blivit placerade i Utbl. reserven. Prova med att söka direkt till ett förband. En kompis gjorde det, och de ringde ett par dagar efter och frågade om han fortfarande var intresserad. Så nu är han inskriven som JägarPB på I19. Lite skumt, må jag säga, att man kan söka direkt till ett förband så där utan att gå genom mellanhanden (pliktverket). Men uppenbarligen så funkar det! //Jensen Hur menar du söka direkt till ett förband? Skriva ett brev till dom och säga att man vill gära lumpen där eller? Quote
Fredas Posted January 1, 2008 Report Posted January 1, 2008 Till alla dom som blivit placerade i Utbl. reserven. Prova med att söka direkt till ett förband. En kompis gjorde det, och de ringde ett par dagar efter och frågade om han fortfarande var intresserad. Så nu är han inskriven som JägarPB på I19. Lite skumt, må jag säga, att man kan söka direkt till ett förband så där utan att gå genom mellanhanden (pliktverket). Men uppenbarligen så funkar det! //Jensen Hur menar du söka direkt till ett förband? Skriva ett brev till dom och säga att man vill gära lumpen där eller? "Hejsan, jag skulle gärna vilja tjänstgöra på P4/P7/I19/MarinB/A9/K3/XX (osv) har ni några lediga tjänster där?" Quote
eppenjet Posted January 1, 2008 Report Posted January 1, 2008 Var och mönstrade för ca. 3 veckor sedan. Inskrivningsprovet: 5 Styrkeprovet: 9 Konditionsprovet: 9 Befälslämplighet: 9 Pliktförmåga: 9 Syn: Perfekt Färseende: 0 fel Hörsel: Perfekt Tjänstbarhet: A Sökte kustjägare parrallellt med amfibie- samt skyttegruppsbefäl. Har dock bara fått mina "sök-papper" för amfibie och skyttegruppsbefäl.. Hoppas inte min förrättare gjorde nåt galet när han sökte KJ åt mig Håller alla fall tummarna för extramönstring. Peace Quote
Guest Sköldberg Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 Tjusigt! Man får gratulera! Quote
Hoegberg Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 Mönstrade som jag tidigare skrev den 13 december och undrar nu när ni tror jag kan få inskrivningsbeskedet? Håller fan på att vänta ihjäl mig! Quote
Donmalle Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 Mönstrade som jag tidigare skrev den 13 december och undrar nu när ni tror jag kan få inskrivningsbeskedet? Håller fan på att vänta ihjäl mig! När jag mönstrade, 18 dec så sa min inskrivningsförättare att svar skulle komma i jan/feb så du får nog antagligen svar då du med. Håller med, man är som ett barn som väntar på julafton :P Lycka till! Quote
Recommended Posts