Squaddy Posted November 25, 2007 Report Posted November 25, 2007 Antijägare? Han menade nog i princip förband som ska spåra och nedkämpa fientliga sabotageförband (jägare). U got it. Quote
MikaelD Posted November 26, 2007 Report Posted November 26, 2007 Antijägare? Han menade nog i princip förband som ska spåra och nedkämpa fientliga sabotageförband (jägare). U got it. Okej nu är jag med Tack för det svaret. Quote
diskocube Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 (edited) Hej! Jag mönstrade för nån månad sen och fick resultaten: Styrke: 6 Kondition: 5 I-testet: 5 Psykolog: 7 Syn: C med fullgod färgseende Tjänstebarhet: A Jag blev uttagen som bevakningsgruppchef. Nu är det så att jag haar hört att det är väldig svårt o få göra utlandstjänst när man är utbildad ionom tjänsten jag har blviti antagen till för att det är ingen stridande befattning. Då jag verkligen vill göra en militär karriär och utlandstjänst så är jag lite deppig med mina framtidsutsikter med min kommande tjänst. Vad jag undrar är om nån vet om det finns nån stridande befattning jag kan få med mina testresultat? EDIT: Slog ihop diskocubes tråd med "Mönstring 2007"-tråden, då det går lika bra att diskutera ämnet i befintlig tråd. /simon, BlåGul Edited November 27, 2007 by simon Quote
Hedin Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Nej, din syn är för dålig, tyvärr! (med viss reservation) Quote
Hoffsten Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Lite OT, men alltså hur är det med bevsoldater och utlandstjänst? Jag ligger som KSP skytt på en insatspluton, och våra befäl talar mkt om utlandstjänst och att vi har relativt stora chanser m.m. Alla på plutonen har precis samma inställning som trådskaparen här, men jag förstår inte varför befälen verkar så optimistiska om det nu knappt finns någon chans för oss insatssoldater. Snacket gällde dock främst KSP-skyttarna Quote
Soldierblue Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Hej! Jag mönstrade för nån månad sen och fick resultaten:Styrke: 6 Kondition: 5 I-testet: 5 Psykolog: 7 Syn: C med fullgod färgseende Tjänstebarhet: A Jag blev uttagen som bevakningsgruppchef. Nu är det så att jag haar hört att det är väldig svårt o få göra utlandstjänst när man är utbildad ionom tjänsten jag har blviti antagen till för att det är ingen stridande befattning. Då jag verkligen vill göra en militär karriär och utlandstjänst så är jag lite deppig med mina framtidsutsikter med min kommande tjänst. Vad jag undrar är om nån vet om det finns nån stridande befattning jag kan få med mina testresultat? Du ska inte vara orolig över att du inte ska få göra utl. tjänst eller inte... Det hänger på vad du presterar under din värnplikt! Sen när du har fullgjort din värnplikt då ska du titta på vilken typ av tjänst som passar dig! Ren nyfikenhet... var ska du göra din värnplikt?? Quote
Faers Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Som soldierblue undrar, var ska du göra din värnplikt? Väldigt mkt handlar om på vilket förband. En del förband satsar väldigt mkt på sina insatssoldater och ger de en utb som är mkt grundläggande för utlandsstyrkan. Andra ger de inte mer än nödvänigt och sen slänger in de i kuren. De sistnämnda får p-skott, granat och allt sånt på tre eller fyra månader, och sen inget mer. De förstnämnda har utb hela tiden. Jag kan nöjt tillägga att jag tillhör första kategorin, men har en polare som tillhör den andra Quote
nexs Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Beror som sagt helt på var du hamnar. Själv hamnade jag i Eksjö. Och där finns mer eller mindre inga stridande befattningar (bara massa ingenjörer!). Vilket innebär att vi insatssoldater satsas mer på! Utbildas mer eller mindre till det som annars kallas närskydd 50% av tiden efter GSUn. Quote
diskocube Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 (edited) Tack för alla svar! Som det är nu så ska jag rycka in på ING 2 alltså i Eksjö! Då "Nexs" som säger att ING 2 satsar väldig mycket på sina bevakningssoldater, så borde chanserna vara högre där att få göra utlandstjänst då? Edited November 27, 2007 by diskocube Quote
dahl Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Någon som mönstrade i slutet av oktober och fått svar än? Quote
Guest Sköldberg Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Fick brev idag om ny mönstringstid för cyklingen, 10:e December bär det av igen Quote
Soldierblue Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Tack för alla svar!Som det är nu så ska jag rycka in på ING 2 alltså i Eksjö! Då "Nexs" som säger att ING 2 satsar väldig mycket på sina bevakningssoldater, så borde chanserna vara högre där att få göra utlandstjänst då? Det beror helt och hållet på din prestation under din utbildning! Men ja ING har hög kompetens på sina befäl och således torde de inte vara några problem. Quote
nexs Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Tack för alla svar!Som det är nu så ska jag rycka in på ING 2 alltså i Eksjö! Då "Nexs" som säger att ING 2 satsar väldig mycket på sina bevakningssoldater, så borde chanserna vara högre där att få göra utlandstjänst då? Man får hoppas det då jag själv funderar på det Rycker in som bevakning/bilförare på ING2 i jan08. Såklart föll man på synen.. Quote
diskocube Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Tack för alla svar!Som det är nu så ska jag rycka in på ING 2 alltså i Eksjö! Då "Nexs" som säger att ING 2 satsar väldig mycket på sina bevakningssoldater, så borde chanserna vara högre där att få göra utlandstjänst då? Man får hoppas det då jag själv funderar på det Rycker in som bevakning/bilförare på ING2 i jan08. Såklart föll man på synen.. Aha då mucker du nästa precis då jag rycker in! DÅ är det bara att göra sitt bästa på lumpen och se var det leder! Quote
Agentorange67 Posted November 29, 2007 Author Report Posted November 29, 2007 Det skall komma runt den 15 december, har pratat med dem. Pliktverket sammanställer på deras lokala kontor, sedan skickas allt till Karlstad, därefter hem till dig. Då öppnas det upp nya platser, om man vill byta. Så då får vi se om det blir någon skatteåterbäring. Quote
Guest BBQ Posted November 29, 2007 Report Posted November 29, 2007 Meh! Jag mönstrade i slutet av september och har fortfarande inte fått mitt brev. Jag anar inget dåligt men mitt tålamod börjar försvinna... Quote
Agentorange67 Posted November 29, 2007 Author Report Posted November 29, 2007 Detta gäller alla mönstrande 2007! Quote
Guest erik_a Posted November 29, 2007 Report Posted November 29, 2007 Detta gäller alla mönstrande 2007! Vilket? Antagningsprocessen eller datumet? För jag fick mitt besked i maj. Klart trevlig start på studentperioden. /Erik. Quote
Hannes Posted November 29, 2007 Report Posted November 29, 2007 Meh! Jag mönstrade i slutet av september och har fortfarande inte fått mitt brev. Jag anar inget dåligt men mitt tålamod börjar försvinna... Enligt lag så är det väl fyra månader de har på sig att skicka inskrivningsbeslut har jag för mig. (?) Det beror ju dock mycket på när man mönstrar, själv fick man inskrivningsbeslut redan efter enbart tretton dagar. Quote
Agentorange67 Posted November 30, 2007 Author Report Posted November 30, 2007 Tror det är så här; gjorde bort mig lite. Allt beror vilket kvartal du mönstar. Quote
Squaddy Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 Se hitåt grabbar, man har visst brist på sökande till kustjägarna! http://www.lumpen.nu/Nyheter/Vill-du-gora-lumpen-som-tolk/ Quote
Kaliber600 Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 (edited) Och till TolkS. EDIT: Och Stridsbåtförare... och... och. Verkar som ordet "brist på sökande" är den gemensamma nämnaren för alla artiklar på lumpen.nu. Edited December 1, 2007 by Kaliber600 Quote
Squaddy Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 Och till TolkS. EDIT: Och Stridsbåtförare... och... och. Verkar som ordet "brist på sökande" är den gemensamma nämnaren för alla artiklar på lumpen.nu. Ja, men det är mest anmärkningsvärt att dom har brist på sökande till KJ med tanke på hur populärt det verkar vara. Quote
Guest BBQ Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 Ja, men det är mest anmärkningsvärt att dom har brist på sökande till KJ med tanke på hur populärt det verkar vara. Det är säkert inte brist. Pliktverket vill bara ha flera lämpliga ungdomar att välja mellan. "Rätt man på rätt plats" som sagt... Quote
KOB Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 De flesta har inte tillräckligt bra självförtroende för att söka sig till KJ. Tror det är där felet ligger faktiskt! Quote
Fredas Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 De flesta har inte tillräckligt bra självförtroende för att söka sig till KJ. Tror det är där felet ligger faktiskt! Skulle även gissa att inte alla nu för tiden ens vill göra lumpen, och de som nu vill göra lumpen lider ofta av diverse allergier, dålig syn osv. Krävde den nu nedlagda tjänsten fältjägare perfekt syn f.ö.? Quote
Agentorange67 Posted December 1, 2007 Author Report Posted December 1, 2007 I ärlighetens namn, så tror jag att det är brist och inget annat. Varför skulle de gå ut så sent på året isf? Ang fältjägare så tror jag inte de. För det är inte jägare om jag minns rätt, de var väl de som utbildades på I5. Quote
vesslan Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 (edited) Mönstrade tidigare detta år och väntar nu på mitt besked från pliktverket vad det blir OM det blir något. jag är sjukt motiverad och ivrig inför lumpen men jag är orolig för att jag kanske inte kommer in på det jag har valt. fick 6 på allt och sammanvägd tjänstbarhet A (konition, styrka, befälslämplighet, plikttjänstförmåga och provet) känner mig som en average joe mina preliminära placeringar är då 1. amfibiegruppbefäl 2. bevakningsgruppchef 3. Stridsfordonsskytt, förare då jag tvekar på att jag kommer in på 1 och 2 så hoppas jag att ni kunniga glada typer som kan det här iallfal någurlunda bättre en vad jag kan har en anning om vad jag "kommer" få för placering. EDIT: såg nu att liknande trådar flyttas till "mönstring 2007" Edited December 1, 2007 by mdn Fixat! /mdn, BG Quote
os frontale Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 Mönstrade tidigare detta år och väntar nu på mitt besked från pliktverket vad det blir OM det blir något.jag är sjukt motiverad och ivrig inför lumpen men jag är orolig för att jag kanske inte kommer in på det jag har valt. fick 6 på allt och sammanvägd tjänstbarhet A (konition, styrka, befälslämplighet, plikttjänstförmåga och provet) känner mig som en average joe mina preliminära placeringar är då 1. amfibiegruppbefäl 2. bevakningsgruppchef 3. Stridsfordonsskytt, förare då jag tvekar på att jag kommer in på 1 och 2 så hoppas jag att ni kunniga glada typer som kan det här iallfal någurlunda bättre en vad jag kan har en anning om vad jag "kommer" få för placering. Du har inte så taskiga värden ändå, och chansen att du kommer in som bevakning är nog inte så liten som du tror då kraven är lägre på den tjänsten än stridsfordonsskytt. Quote
vesslan Posted December 1, 2007 Report Posted December 1, 2007 Du har inte så taskiga värden ändå, och chansen att du kommer in som bevakning är nog inte så liten som du tror då kraven är lägre på den tjänsten än stridsfordonsskytt. Jäklar förväntade mig inte ett sådant snabbt svar (uppskattas) men om vi kollar på 1. amfibiegruppbefäl har hört att det inte är för lätt att komma in som det då det är ganska många som får den preliminära placeringen fast samtidigt så antar jag att dom behöver mer nu när nordic battlegroup använder sig utav dom? Quote
Recommended Posts