Jump to content

Recommended Posts

Posted
Sakta i backarna nu, nu snackar vi väl ändå om befälslämpligheten!? Absoult finns det undantag, och Pliktverket har gjort många som i mitt fall. Nu senast var det en kompis till en kompis som sa att han hade blivit skattad en 9'a på cykeln. Notera nu att det var en "kompis till en kompis", och bara vad jag har hört. Själv tycker jag det låter jävligt konstigt, och om det är så då är det jävligt orättvist. Men men, vem sa att livet var rättvist. Det skulle också iofs bara drabbat personen när han väl ryckte in.

Det spelar ingen roll om man säger att man springer ett marathon om dagen. PV får som högst skatta en 6:a på cykeln.

Jajaja, men nu är det så att han fick en skattad 9a. Och nu är det så att jag fick befälslämpligheten bedömd trots min 4 på inskrivningen. Vad PV får, och vad dom gör är två olika saker.

Vad var anledningen till att han inte fick cykla? Har du sett det på papper?

• Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Sakta i backarna nu, nu snackar vi väl ändå om befälslämpligheten!? Absoult finns det undantag, och Pliktverket har gjort många som i mitt fall. Nu senast var det en kompis till en kompis som sa att han hade blivit skattad en 9'a på cykeln. Notera nu att det var en "kompis till en kompis", och bara vad jag har hört. Själv tycker jag det låter jävligt konstigt, och om det är så då är det jävligt orättvist. Men men, vem sa att livet var rättvist. Det skulle också iofs bara drabbat personen när han väl ryckte in.

Det spelar ingen roll om man säger att man springer ett marathon om dagen. PV får som högst skatta en 6:a på cykeln.

Jajaja, men nu är det så att han fick en skattad 9a. Och nu är det så att jag fick befälslämpligheten bedömd trots min 4 på inskrivningen. Vad PV får, och vad dom gör är två olika saker.

För att han var förkyld. Nej, jag har inte sett det på papper. Jag har bara hört det, från en vän till en annan. Sedan kan man ju alltid utgå ifrån att folk ljuger såklart.

Posted

För att han var förkyld. Nej, jag har inte sett det på papper. Jag har bara hört det, från en vän till en annan. Sedan kan man ju alltid utgå ifrån att folk ljuger såklart.

Okej. Jag har inte på något sätt hävdat att han ljuger, undrade bara om du själv sett det. Han kanske hade en vilopuls ala Gunde Swan som föranledde hans nia, vad det än var så verkar det ju konstigt, men säger du det så är det väl så. (Punkt)

Posted

förstår inte varför vissa får en befälskattning och varför vissa inte får det, om man inte uppfyller kraven för att bli befäl på inskrivningsprovet.

Posted

Fick svar på ett mail till pliktverket

"Hej Sebastian!

Har mottagit ditt mail och ändrat enligt ditt önskemål, beslut om inskrivning kommer nu i maj månad.

Mvh

XXXXX XXXXX"

Det var ju trevligt med ett svar iaf. Maj alltså, ja men vad bra att det inte är så lång tid kvar av Maj då. :uzi

Posted

Någon mer än jag som gjorde styrketestet på Sveafestivalen i kungsan? Drog en 5:a med bara armar och rygg.

Jag kan säga det var det svåraste jag någonsin gjort, mycket att tänka på! Glömde bort att svanka och använda benen. Det ända jag gjorde vara att lyfta blicken högt.

Posted

Var och mönstrade idag och till min stora förvåning så gick det både fort (fortare än dom stackar som väntade 4.5 h på psykologen i alla fall) och bra (relativt).

Bra på det sättet att jag fick en tjänst där det nästan är 100% chans att jag kommer in (99,9% enligt inskrivningsförättaren) förstås. Jag ska bli bevakningssoldat beriden högvakt med inryck (preliminärt) oktober 08 :lala: (rätt basker? Enligt papprena så ska den vara grön i alla fall)

Posted (edited)
Jag ska bli bevakningssoldat beriden högvakt med inryck (preliminärt) oktober 08 :lala: (rätt basker? Enligt papprena så ska den vara grön i alla fall)

Det är grön basker med ett CG märke på.

Det skulle va kul om du skrev ditt resultat.

Vad du fick på de olika delarna; styrka, kondis, i-prov mm.

Edited by Agentorange67
Posted

På inskrivningsprovet så fick jag en femma, kunde nog ha gjort det bättre men jag stressade för mycket.

På muskeltestet så blev det också en femma, ungefär som väntat. På cykel så blev det en sexa, var nära en sjua men det gick helt enkelt inte.

Perfekt syn/färgseende/hörsel, helt normala värden vad gäller hjärta och blodtryck och det gick helt prima hos psykologen. Blev minus i befälslämplighet dock pga dålig praktik erfarenhet.

Posted
På inskrivningsprovet så fick jag en femma, kunde nog ha gjort det bättre men jag stressade för mycket.

På muskeltestet så blev det också en femma, ungefär som väntat. På cykel så blev det en sexa, var nära en sjua men det gick helt enkelt inte.

Perfekt syn/färgseende/hörsel, helt normala värden vad gäller hjärta och blodtryck och det gick helt prima hos psykologen. Blev minus i befälslämplighet dock pga dålig praktik erfarenhet.

då har även jag mönstrat:D fick en 6a på styrka och inskrivningsprovet 9or på hälsa syn och hörsel och 7a på cykeln.

jag har sökt som amfibiegruppbefäl och skyttegruppbefäl och sist MP/säk gruppbefäl.. men ska tillbaks om 3 vecokr och lyfta lyftet igen för att kolla om jag ska söka KJ också:rolleyes:

känns grymmt kul, får svar om mina tjänster nästa vecka hoppas jag kommer in :banghead:

Posted

då har även jag mönstrat:D fick en 6a på styrka och inskrivningsprovet 9or på hälsa syn och hörsel och 7a på cykeln.

jag har sökt som amfibiegruppbefäl och skyttegruppbefäl och sist MP/säk gruppbefäl.. men ska tillbaks om 3 vecokr och lyfta lyftet igen för att kolla om jag ska söka KJ också:rodna:

känns grymmt kul, får svar om mina tjänster nästa vecka hoppas jag kommer in :/

HÅller tummarna för att du kommer in som AmfGB och att jag också gör det så är vi två :rolleyes:

Sa din inskrivningsförrättare att du får svar i nästa vecka? För då borde jag också få mitt svar då, fick veta att jag skulle få svar i maj när jag mönstrade i februari :)

Hur kommer det sig att du får lyfta om lyftet? Lycka till iaf och om inget annat ses vi kanske på amf senare ;)

Posted

jag har sökt som amfibiegruppbefäl och skyttegruppbefäl och sist MP/säk gruppbefäl.. men ska tillbaks om 3 vecokr och lyfta lyftet igen för att kolla om jag ska söka KJ också:)

känns grymmt kul, får svar om mina tjänster nästa vecka hoppas jag kommer in :/

HÅller tummarna för att du kommer in som AmfGB och att jag också gör det så är vi två :rolleyes:

Sa din inskrivningsförrättare att du får svar i nästa vecka? För då borde jag också få mitt svar då, fick veta att jag skulle få svar i maj när jag mönstrade i februari :)

Hur kommer det sig att du får lyfta om lyftet? Lycka till iaf och om inget annat ses vi kanske på amf senare ;)

Ja håller också tummarna för er, jag har också AmfGB som förstahandsval. då blir vi 3 :rodna:

Ja vi kommer få svar nästa vecka de sa iaf de på pliktverket i Göteborg. Dock ska ja på Em för kustjägare.

hur min mönstring gick står högre upp, så Timmi du kan ju skriva hur de gick för dig?

Posted (edited)

Kewl, då får man väl vara nervös tills brevet dimper ner i lådan :/

Heck, jag var typ först att skriva hur min mönstring gick i den här tråden, ska rota reda på resultatet och skriva in igen.

Längd: 183 cm

Vikt: 86 kg

BMI: 25,7

Muskelstyrka: 7

Fysisk arbetsförmåga (kondis): 3,6watt/kg 6

Syn/hörsel: A

Blodtryck: 145/75

I-testet: 6

Befälslämplighet: 6

Plikttjänstförmåga: 7

Sammanvägd tjänstbarhet: B Stridande befattning i anfallsförband.

Prelimenär inskrivning: GP 820 Amfibiegruppbefäl

Edit: La till resultaten

Edited by Timmi
Posted (edited)

jag har sökt som amfibiegruppbefäl och skyttegruppbefäl och sist MP/säk gruppbefäl.. men ska tillbaks om 3 vecokr och lyfta lyftet igen för att kolla om jag ska söka KJ också:D

känns grymmt kul, får svar om mina tjänster nästa vecka hoppas jag kommer in :rolleyes:

HÅller tummarna för att du kommer in som AmfGB och att jag också gör det så är vi två :rockon:

Ja håller också tummarna för er, jag har också AmfGB som förstahandsval. då blir vi 3 :rockon:

Ja vi kommer få svar nästa vecka de sa iaf de på pliktverket i Göteborg. Dock ska ja på Em för kustjägare.

hur min mönstring gick står högre upp, så Timmi du kan ju skriva hur de gick för dig?

ja ska verkligen bli roligt.. ja, dom sa till mig att beskedet skulle komma nästa vecka.. varför jag ska tillbaks till PV var för att min förättare sa att jag kunde få lyfta om lyftet och då söka till K´J, men kommer jag in på AMF bli det så :rodna: såhär såg mina resultat ut lite tydligare:

längd: 177

vikt:69

BMI:22

styrka:6

fysisk arbetsförmåga:7

syn:9

hörsel:9

färgseende:A

inskrivningsprov:6

befälslämplighet:7

stridande förmåga:A

+ klarade jägartestet

men nu är det några dagars väntan tills man får resultatet. men om mna nu får veta i brevet att de blev som man ville. är det då en definitiv kallelse? eller kan detta ändras.?

Edited by Oscars
Posted

Kewl, ganska så lika resultat, men av oss två är jag den större fetare :rodna:

Svaret vi får nu nästan vecka (om det nu kommer då) borde väl garantera oss plats på amf men det kan säkert ändras innan 2009 :rolleyes:

Posted
Kewl, ganska så lika resultat, men av oss två är jag den större fetare :rockon:

Svaret vi får nu nästan vecka (om det nu kommer då) borde väl garantera oss plats på amf men det kan säkert ändras innan 2009 :rodna:

haha ok:D ja får hoppas att brevet kommer... hade varit skitkul att få veta.. ! så man kan börja snacka runt lite med folk som ska göra samma tjänst osv :rolleyes:

over and out

Posted

Jag må låta bitter men jag måst6e ändå påpeka ironin i att en person med B i tjänstbarhet blir amfibiesoldat medan någon med A (Jag) blir bevakningssoldat.

Får gratta herrarna till fina rasultat.

Posted

Jag må låta bitter men jag måst6e ändå påpeka ironin i att en person med B i tjänstbarhet blir amfibiesoldat medan någon med A (Jag) blir bevakningssoldat.

va ?! är B bättre än A?

jag fick samanvägd tjänstbarhet: A stridande befattning med stor rörlighet...

jag trodde att ett A var det bästa man kunde ha... :rockon:

Posted

Nu har jag ju inte koll på dina övriga resultat men tjänstbarhet B är det som krävs för att komma in på amf så jag ser inte något problem med det. Jag fick inte A för jag blir lite allergisk typ en vecka på sommaren när björken blommar.

Och ja, tjänstbarhet A är bättre än B. För att få A måste man fanimej vara HELT jättefrisk och inte ha några problem alls.

Posted (edited)

Nu har jag ju inte koll på dina övriga resultat men tjänstbarhet B är det som krävs för att komma in på amf så jag ser inte något problem med det. Jag fick inte A för jag blir lite allergisk typ en vecka på sommaren när björken blommar.

Och ja, tjänstbarhet A är bättre än B. För att få A måste man fanimej vara HELT jättefrisk och inte ha några problem alls.

ok skönt:) jo jag e totaltfrisk och fick ett A. hoppas hoppas.. kommer bli svårt med koncentrationen i veckan tur att man inte har några prov !

Edited by Oscars
Posted

Detta stämmer inte. Tar mig själv som exempel. Fick som sagt A i tjänstbarhet, men har C i syn.

Posted
Jag håller tummarna för oss alla, men ni ska ge fan i att ta min plats bara :D

haha visst ! bara du ger fan i min plats ;-)

så vad tror ni, kommer beskedet i veckan som PV i GBG sa?

Posted

Zippan;

Hmm, det är ju sant, syn"problem" verkar inte påverka tjänstbarheten så mkt. Vi kan kompromissa och säga att man inte får ha många fel för att få tjänstbarhet A iaf? :)

Annars håller jag tummarna för att svaret kommer nu i veckan, helst innan fredag/lördag så kan jag antingen gå ut och fira beskedet eller dränka min sorger i en öl eller två :D

Posted

Inget inskrivet andrahandsval, på förslag från min inskrivningsförrättare. Han sa att om jag inte kom in på amf skulle jag ringa upp honom så skulle han kolla vilka platser som fanns kvar och fixa in mig där. Han var skitschysst mot mig och var glad över att jag var så uppriktigt motiverad så han sa att det skulle lösa sig för mig. Jävligt schysst gammal flottist var han.

Men om det inte blir amf skulle ju stadsskytte vara kul.

Posted

Haha, min inskrivningsförrättare ångrar nog att han sa så. Har rint honom säker 10 gånger och bett om att få ordningen ändrad. Viktigt beslut i livet ju, så man får inte vara blyg direkt, hur pinsamt det än är att ringa och ändra sig 10 min senare.

Posted (edited)

jag har skytteGruppbefäl som andraval på HKFLJ i kvarn..

men hoppas starkt på AMF de är dit jag vill ! :D

om jag iinte skulle komma in på amf och inte vill bli skyttegruppbefäl, kan man ringa in och ändra då?

vad valde ni som andraval?

Edited by Oscars
Posted (edited)

2a: Bas/strilsäkgruppchef i ronneby lååångt hemmifrån :P

3de hadde jag ubåtsjaktmatros lät interesant men jag vill absolut inte ha det:D !!

Edited by Gustav-Thn