M Carlsson Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 Hur många har fått svar från sina kurser nu? Jag har inte fått svar, jag ringde för att förvarna att jag blivit erbjuden en plats med hemvärnet på samma ställe(hade ansökt privat först) men när jag ringde var det strul med att hitta mitt papper fick svar via email några veckor senare om att jag blivit antagen, är fortfarande lite förvirrad med hoppas det löser sig Quote
M Carlsson Posted February 8, 2007 Report Posted February 8, 2007 Stämmer det att vi ifrån Säve ska mötas utanför KA4 klockan 1030 på fredag? Quote
Dizzy_keys Posted February 13, 2007 Report Posted February 13, 2007 På fredag går bussen mot Hemavan, Jag införskaffade ännu en tröja 87:) Vad har ni förväntningar på era kurser? Quote
Dizzy_keys Posted February 16, 2007 Report Posted February 16, 2007 Ja, Ikväll bär det av! Äntligen! Hur var era kurser? Quote
os frontale Posted February 20, 2007 Report Posted February 20, 2007 Ja, Ikväll bär det av! Äntligen! Hur var era kurser? Jadu, fortfarande några veckor kvar. Fältjägargruppen skickar upp sina tre finaste ungdomar ( ) Hoppas på en fin vistelse på fjället. Quote
Guest koenigsegg88 Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Kursen var helt underbar, hade helt sjukt roligt i transtrand Två dygn i 20 tält och flera fjällmarscher Quote
MatsLennarth Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Kursen var helt underbar, hade helt sjukt roligt i transtrand Två dygn i 20 tält och flera fjällmarscher vilken vecka var du där? Jag vet att det är en drös där nu, så jag undrar vilken förening du är med i. Quote
Dizzy_keys Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Då är man hemma igen efter en underbar vecka! Helt underbart, Kallt och härligt! Den roligaste vinterkursen jag varit på iaf! Quote
Berg Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Vilka andra har fått en inbjudan till Ånn den Tredje Mars? Kanske vi kan hitta varandra? :P Quote
MatsLennarth Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 3 mars påbörjar jag min färd mot hemavan.... framme 22 h senare eller något. Quote
Berg Posted February 27, 2007 Report Posted February 27, 2007 (edited) Ojski bojski, kanske man kan hitta varandra där då? Edited February 27, 2007 by Lilla Sebbe Quote
J.Nilsson Posted February 27, 2007 Report Posted February 27, 2007 Ånn är ett mycket fint ställe med möjlighet till toppen fin bastu/dusch och mycket bra matsal. Ni får det säkert toppen där uppe! Men temperaturen var -30 förra året när jag var där (Vid denhär tiden) Så var nogranna med det ni lär er i Kallt väder utb. Quote
Berg Posted February 27, 2007 Report Posted February 27, 2007 Härligt, men jag har en liten OT fråga. Var betyder Adjungerande Ungdomsledare? Quote
-hult Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 Bara för att vara sånn, så kan jag verkligen rekomendera I19/AJB's vinterkurs, jävligt skojig! Quote
MatsLennarth Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 Bara för att vara sånn, så kan jag verkligen rekomendera I19/AJB's vinterkurs, jävligt skojig! Hur gör man för anmäla sig dit? Quote
Beafer Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 Man går en sommarkurs i Arméns regi och blir rekommenderad. Quote
Berg Posted March 1, 2007 Report Posted March 1, 2007 (edited) Undrar fortfarande vad man gjör som Adjungerande Ungdomsladare Edited March 1, 2007 by Lilla Sebbe Quote
MatsLennarth Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 Idag bär det av, cirka 22h resa mot hemavan. Storryggan är fullpackad med nödvändigt och mycket onödvändigt... Quote
os frontale Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 Imorrn bär det av för en ca 4-5 timmar lång fordonsresa. Ryggan är full med lösviktsgodis, torkat kött, rökt korv och annat essensiellt. Quote
Guest koenigsegg88 Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 Kursen var helt underbar, hade helt sjukt roligt i transtrand Två dygn i 20 tält och flera fjällmarscher vilken vecka var du där? Jag vet att det är en drös där nu, så jag undrar vilken förening du är med i. Är med från F7, är med i Fvrf. Quote
MatsLennarth Posted March 11, 2007 Report Posted March 11, 2007 Imorrn bär det av för en ca 4-5 timmar lång fordonsresa. Ryggan är full med lösviktsgodis, torkat kött, rökt korv och annat essensiellt. Det där essentiella, vad kan det ha varit?? Quote
os frontale Posted March 11, 2007 Report Posted March 11, 2007 Imorrn bär det av för en ca 4-5 timmar lång fordonsresa. Ryggan är full med lösviktsgodis, torkat kött, rökt korv och annat essensiellt. Det där essentiella, vad kan det ha varit?? Skithuspapper. Quote
Sim Sim Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 Undrar fortfarande vad man gjör som Adjungerande Ungdomsladare Adjungerad ungodmsledare betyder direktoversatt "fogad till", vilket brukar betyda att U- ledaren ar fogad till styrelsen men inte en del av den, sa nu vet du det... Quote
Sim Sim Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 Som gammal i gamet kan jag starkt rekommendera Transtrands vinter och fjallkurser. Jag gjordre dom forvisso i slutet av forra seklet men jag har bara hort fortsatt gott om verksamheten dar. Vill ni testa pa den notoriska Slanggungan (som jag hoppas finns kvar i utbildningen) sa ar det plasten for er. Quote
MatsLennarth Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Som gammal i gamet kan jag starkt rekommendera Transtrands vinter och fjallkurser. Jag gjordre dom forvisso i slutet av forra seklet men jag har bara hort fortsatt gott om verksamheten dar. Vill ni testa pa den notoriska Slanggungan (som jag hoppas finns kvar i utbildningen) sa ar det plasten for er. Min förening är ganska överrepresenterad på den kursen, både när det gäller elever o instruktörer, och jag kan bara hålla med: den är kanonbra om kvicksilvret nu kryper ner mot några minus i Dalarna. Slänggungan finns kvar, att man inte bröt några ben första gången på vita blixten i den är fortfarande ett mirakel... Hemavan var trevligt men det blir Transtrand nästa år... Quote
Sim Sim Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Min förening är ganska överrepresenterad på den kursen, både när det gäller elever o instruktörer, och jag kan bara hålla med: den är kanonbra om kvicksilvret nu kryper ner mot några minus i Dalarna. Slänggungan finns kvar, att man inte bröt några ben första gången på vita blixten i den är fortfarande ett mirakel... Hemavan var trevligt men det blir Transtrand nästa år... Jag kan bara halla med, pa bada punkterna. INGEN ska behova genomfora ungdomsutbildning vinter utan slanggungan. Ytterligare en fraga (som bara sa dar kom till mitt gamla minne): Finns Snovaraner fortfarande kvar i Transtrand? Quote
MatsLennarth Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Min förening är ganska överrepresenterad på den kursen, både när det gäller elever o instruktörer, och jag kan bara hålla med: den är kanonbra om kvicksilvret nu kryper ner mot några minus i Dalarna. Slänggungan finns kvar, att man inte bröt några ben första gången på vita blixten i den är fortfarande ett mirakel... Hemavan var trevligt men det blir Transtrand nästa år... Jag kan bara halla med, pa bada punkterna. INGEN ska behova genomfora ungdomsutbildning vinter utan slanggungan. Ytterligare en fraga (som bara sa dar kom till mitt gamla minne): Finns Snovaraner fortfarande kvar i Transtrand? OO ja, de lurar daer man minst anar det..... Quote
os frontale Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Jag hoppas att de gör om kursen i Hemavan till nästa år. De som inte är födda där snö är lika sällsynt som pigga och rappa förrådsmän får det ganska tråkigt i Hemavan. Skida 5 meter, vänta en minut på nån som ramlat, skida 6 meter, vänta två minuter osv. En uppdelning på två täter, inte nödvändigtvis om man gått kursen tidigare eller inte då många som lämnade kursen i år fortfarande inte kan stå på skidor längre än 10 sekunder utan att falla till skillnad från de karga norrbottningar som kan åka några mil i sömnen som man träffade på där uppe. Iallfall jag gick väl upp en två kilo och tappade kondition under den kursen. Detta vore en bra lösning då sörlänningarna kände sig lite pressade av Stenmarks ättlingar som otåligt stod och skrek "kom igen då, kom igen då", för att främja en kurs där de kan utveckla sin vintervana i eget tempo. Iallfall 3 fältdygn i snöka/fjälltält önskas från vårat förbund. Quote
MatsLennarth Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Jag hoppas att de gör om kursen i Hemavan till nästa år. De som inte är födda där snö är lika sällsynt som pigga och rappa förrådsmän får det ganska tråkigt i Hemavan. Skida 5 meter, vänta en minut på nån som ramlat, skida 6 meter, vänta två minuter osv. En uppdelning på två täter, inte nödvändigtvis om man gått kursen tidigare eller inte då många som lämnade kursen i år fortfarande inte kan stå på skidor längre än 10 sekunder utan att falla till skillnad från de karga norrbottningar som kan åka några mil i sömnen som man träffade på där uppe. Iallfall jag gick väl upp en två kilo och tappade kondition under den kursen. Detta vore en bra lösning då sörlänningarna kände sig lite pressade av Stenmarks ättlingar som otåligt stod och skrek "kom igen då, kom igen då", för att främja en kurs där de kan utveckla sin vintervana i eget tempo. Iallfall 3 fältdygn i snöka/fjälltält önskas från vårat förbund. Betoningen var ju GRUNDKURS, eftersom så många i startfältet var ovana och dåliga skidåkare. Några rännde ut på fjället en eftermiddag längre, men det var ju inte att tala om någon längre strapats. Jag upplevde det också som frusturerande att stå och frysa, även fast jag inte är esset på skidor precis. Terrängen där oppe är alldeles fantastisk, kursen skulle kunna göras mycket bättre om man nu delade in på två täter (skulle garanterat hamna i Skåne-halvan). Vi fick någon slags motivation på lördagen av ÖL till varför det inte var uppdelat på två täter, men jag fattade inte riktigt, (vad det kan ha berott på låter jag ha osagt...) och det var ju synd. Men det var ju trevligt umgänge och så, men utbildningen innebar inga kunskaps lyft för min del iaf. Förrådsmannens uppträdande var ju...något alldeles extra. Kursen rekommenderas som GRUNDKURS, inget för personer som har varit med tidigare. Då tror jag att FK i Ånn är bättre. Quote
Recommended Posts