Jump to content

Systemtekniker artilleri?

Recommended Posts

Mönstrade för sisådär en vecka sedan och då föll förstahands valet på Systemtekniker Artilleriet (UD711) på A9 i Boden, tänkte bara hör om det är någon som kan förklara lite mer ingående vad denna tjänst innebär.

Hur var tiden på Försvarsmaktens tekniska skola, var det som att sitta i skolbänken?

Finns det möjlighet till utbildning på lastbil som senare kan leda till ett C-kort?

Enligt mönstringsförättaren ficka man flyga hem varje helg om man ville, ville man inte det och då erbjöd de skidåkning i dundret för en mindre summa, någon som har erfarenhet av detta!

Hemmet --> Boden : 143 mil :wacko:

Edit: Tråden kanske hamnade fel, borde kanske ligga i "plikverket" vid närmre eftertanke. Om någon vill kan de alltid flytta tråden!

Edited by Andersson88

Det är väl ingen hemlighet att pliktverket har väldigt dålig koll på vissa tjänster,

så det där med dundret behöver väl du inte ivra upp dig över.

Sen är det inte alla Förband som erbjuder tillfälle att ta C-kort efter Mil. förarbevis.

Hej!

Ska också göra lumpen som Systemtekniker Artilleri på A9 i Boden. Även jag undrar om någon kan förklara lite mer om tjänsten och då även hur tiden på den tekniska skolan var.

Eftersom jag åker en hel del snowboard undrar jag också hur resorna till pisterna ordnas.

• 2 weeks later...

jag gjorde lumpen förra året som systemtekniker telesystem i armén, så jag kan inte säga vad eran befattning innebär.

jag var även del i den sista systemtekniker-kullen som utbildades på Arméns Tekniska Skola (ATS) i Östersund innan verksamheten flyttades till Halmstad för att bli FMTS, så jag kan inte säga med 100% säkerhet hur det kommer bli, men förmodligen kommer det inte vara nån stor skilnad mot ATS, då många av de som utbildade och arbetade där flyttade till Halmstad.

Utbildningstiden är en väldigt avsnappnad del av värnplikten, ganska mycket sitta i bänken och plugga mackapärer, men det kommer bli lite fält för er också. Teknikerna som ni träffar från andra regementen runt om i landet kommer förmodligen vara några av de konstigaste, roligaste och härligaste människor ni träffar under värnplikten, så se till att gå ut å sänk ett par glas ihop. :mellow:

Är det något jag minns från ATS så är det gemenskapen, både med de andra värnpliktiga och med befälen.

• 2 weeks later...