Jump to content

Polisens grader / rangordning

Stefan F

Recommended Posts

Är inte säker, men har för mig att studenter har vita gradbeteckningar.

Edit: Hittade polisens uniformsFAP: RPSFS 2004:10 | 798-1 Rikspolisstyrelsens uniformsföreskrifter för polisväsendet (UniF-P)

Enligt den (kap 6, sid 37) så har aspiranter silverfärgade kronor. HC1 har alltså rätt. Länken i mitt första inlägg har alltså fel på den punkten. Läge för ett påpekande till polisen webmaster...

Länk från Polisens hemsida: Polisens gradbeteckningar

kan man få en översättning till typbefattningar? Jag tänker mig något i stil med inspektör - patrullchef, kommissarie - plutonchef eller stationschef. Eller så.

Eftersom Sverige är ett jämlikt land så blir alla befodrade inom polisen, det är alltså tjänsteår och inte skicklighet/lämplighet som styr vilken rang en polis har. Detta gäller i vanliga fall, undantag finns.

Silverkrona = aspirant, dvs under utbildning

Guldkrona = polisassistens, dvs menig - furir

Guldkrona med rand = erfaren polisassistent dvs sergeant, NCO ( Riktig polis )

Eklöv med två tunna ränder = inspektör dvs fänrik-löjtnant

Två eklöv med tunna ränder = kommissarie dvs kapten - major

I stockholm har även det yttrebefälet en guldbricka på bröstet, över yttrebefälet står yttrekommissarien. :)

Grader över dessa är inte mycket att bry sig om, de ställer mest till besvär ;)

Det finns också "inspektör med särskild tjänsteställning", gradbeteckningen är samma som för insp fast med ett extra tunt streck. I Halland, (ni ska inte tro att det är så lätt så att det lika över hela landet :baskerFN: ...), har inre befäl, yttre befäl samt biträdande vakthavande befäl denna grad. Yttre har även en "yttrebricka". I Halland finns dock inga kommissarier i yttre tjänst.

Kuriosa: En Pa är en "riktig" polis. En pa med streck, (graden som inte heter nåt...) kallas i bland för "sur-Pa". :banana

/Pa Frippe! :clap:

1. Varför har man bytt ut "konstapel" mot "assistent"? Personligen tycker jag konstapel låter bättre.

2. Vad är skillnaden mellan polis och kriminalare?

Har jag förstått någonting om jag tror att polisen har hand om t.ex. ordning och trafik, medan kriminalare utreder t.ex. mord?

Länk från Polisens hemsida: Polisens gradbeteckningar

kan man få en översättning till typbefattningar? Jag tänker mig något i stil med inspektör - patrullchef, kommissarie - plutonchef eller stationschef. Eller så.

Eftersom Sverige är ett jämlikt land så blir alla befodrade inom polisen, det är alltså tjänsteår och inte skicklighet/lämplighet som styr vilken rang en polis har. Detta gäller i vanliga fall, undantag finns.

Silverkrona = aspirant, dvs under utbildning

Guldkrona = polisassistens, dvs menig - furir

Guldkrona med rand = erfaren polisassistent dvs sergeant, NCO ( Riktig polis )

Eklöv med två tunna ränder = inspektör dvs fänrik-löjtnant

Två eklöv med tunna ränder = kommissarie dvs kapten - major

I stockholm har även det yttrebefälet en guldbricka på bröstet, över yttrebefälet står yttrekommissarien. :lala:

Grader över dessa är inte mycket att bry sig om, de ställer mest till besvär ;)

Poliser har idag en högskoleutbildning. Polisassistenten ska väl då vara en fänrik.

Just att polisutbildningen blev akademisk är väl skälet till att man tog bort konstapeltitel, som ju var motsvarande korporal fast i artilleriet.

• 2 weeks later...
2. Vad är skillnaden mellan polis och kriminalare?

Har jag förstått någonting om jag tror att polisen har hand om t.ex. ordning och trafik, medan kriminalare utreder t.ex. mord?

Lite förenklat:

En polis i yttre tjänst patrullerar, tar upp anmälningar, gör platsundersökningar, håller ordning, kollar trafiken, hjälper folk, griper busar, tar narkomaner och en massa annat. Detta kallas att man tar hand om förstahandsåtgärderna. Man håller kanske inledande förhör och tar vittnesuppgifter m m.

En kriminalpolis tar vid där ordningspolisen slutar och utreder det brott som ordningspolisen t ex har skrivit anmälan om. Krimmaren kallar till (ytterligare) förhör, har kontakt med åklagare, målsägare, vittnen och allt annat. Detta kallas andrahandsåtgärder logiskt nog... :)

• 2 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...