Jump to content

Recommended Posts

Posted
Att vara kvar i företaget. Det som skulle vara bra var om man kunde på nått sätt kombinera att kunna vara med i ett beredskapsförband samtidigt som man kunde söka något liknande som YOFF, dvs att man hela tiden kunde jobba på ett förband och när det krävdes kunde man åka iväg, typ en blandning mellan FA:n och IAS/NBG.

Som nu är jag jätte intresserad ava tt söka YOFF men jag kommer inte få göra det samtidigt osm jag är med i IASen.

Vad känns viktigast: Ett yrke eller en tillfällig anställning?

FM har större behov av dig som anställd YO än som soldat i IAS:en, om du är en reko prick.

Tänk till ett par gånger extra BC.

Sista ansökningsdatum till OP är väl 15/1?

/K

Posted (edited)

tror jag inte gjorde mig riktigt förstådd

Jag tror att det finns fler än en som tackar nej pga att de har svårt att kombinera arbete och att ligga i beredskap.

Det jag tänkte var att personerna som ligge ri beredskap skulle kanske kunna agera instruktörer, gruppchefer dvs som FA:n.

Då hade personer i alla fall kunnat få en sorts tillfällig anställning, Samma sak som FA tjänsten är så kunde denna tjänst vara tillfällig.

Sedan ksulle den faktiskt kunna vara frivillig då vissa kan kombinera arbete och beredskap.

Edited by BertilCesar
Posted
Jag tror att det finns fler än en som tackar nej pga att de har svårt att kombinera arbete och att ligga i beredskap.

Det jag tänkte var att personerna som ligge ri beredskap skulle kanske kunna agera instruktörer, gruppchefer dvs som FA:n.

Då hade personer i alla fall kunnat få en sorts tillfällig anställning, Samma sak som FA tjänsten är så kunde denna tjänst vara tillfällig.

Sedan ksulle den faktiskt kunna vara frivillig då vissa kan kombinera arbete och beredskap.

Hur gör du då med värnpliktsutbildningen när befälsstyrkan försvinner i ett nafs?

Posted (edited)
tror jag inte gjorde mig riktigt förstådd

Är nog ute och cyklar här, är kanske inte det ni pratar om... stor parantes på nedanstående!!

(Om jag tolkat det hela rätt står det inskrivet i beredskapskontraktet att anställda soldater inte får gå som instruktörer etc åt värnpliktiga.)

Edited by alfie
Posted

Jag hittar ingen vakans på att dom söker nån maskinförare/lastbilförare som civila tjänster betyder det att det är många som söker dom tjänsterna eller har dom inte så många?? :wacko:

Posted (edited)
Är nog ute och cyklar här, är kanske inte det ni pratar om... stor parantes på nedanstående!!

(Om jag tolkat det hela rätt står det inskrivet i beredskapskontraktet att anställda soldater inte får gå som instruktörer etc åt värnpliktiga.)

Helt rätt! >Det var därför jag tyckte att det hade varit bra om man kunde lösa det så.

Ochjag vill förtydliga att jag bara mena rpå att det hade varit bra och att jag tror att fler hade sökt beredskap om de kunde vara delaktiga i FM under beredskapstiden.

Jag menar inte att de skulle vara precis som dagens FA utan något åt det hållet.

Edited by BertilCesar
Posted

Helt rätt! >Det var därför jag tyckte att det hade varit bra om man kunde lösa det så.

Ochjag vill förtydliga att jag bara mena rpå att det hade varit bra och att jag tror att fler hade sökt beredskap om de kunde vara delaktiga i FM under beredskapstiden.

Jag menar inte att de skulle vara precis som dagens FA utan något åt det hållet.

Håller med dig, hade varit en win-win situation där man får in mer kunskap i värnålikten samtidigt som förbandet för möjlighet att öva mer och kanske låt oss säga studera mindre... B-styrka etc.