Jump to content

CB01 Luftburen Skvadron på K3


Recommended Posts

Vem har sökt?

Någon som vet än vad det kommer bli för slags logi?

Hur fungerar det med uttagningen? Jag har tex sökt flera enheter i NBG, kommer jag bli placerad eller får jag välja om flera vill anställ en?

Insiderinfo välkommans med öppna armar...

Edited by normalprojektil10
Link to comment
Share on other sites

Vem har sökt?

Någon som vet än vad det kommer bli för slags logi?

Hur fungerar det med uttagningen? Jag har tex sökt flera enheter i NBG, kommer jag bli placerad eller får jag välja om flera vill anställ en?

Insiderinfo välkommans med öppna armar...

 

Taget från informationsmötet som hölls i Götiska salen under besöksdagen:

 

Logi kommer under termin 3 att ske på samma sätt som under vpl, därefter var de oklart, men jag förstod det som att de ville att man skulle bo i exempelvis Skövde eller Karlsborg, alltså dagligt pendlingsavstånd. Uttagningen sker på K3, iaf till Luftburen Skvadron. ISTAR sker via HKV. Det andra du frågade vet jag inte, men förmodligen får du väl välja, eller så har dom så bra samband mellan de olika enheterna att om du blir antagen till den ena stryks du ur den andra, vild spekulation.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har jag uppfattat det rätt: Efter beredskapstiden för NBG så kommer Luftburen skvadronstridsgrupp övergå till att bli R30 förband. På sikt så är det tänkt att det alltid ska finnas en luftburen skvadronsstridsgrupp bland registerförbanden (R30). Likt EN, int j-plut med mera.

 

Har jag förstått det hela rätt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har jag uppfattat det rätt: Efter beredskapstiden för NBG så kommer Luftburen skvadronstridsgrupp övergå till att bli R30 förband. På sikt så är det tänkt att det alltid ska finnas en luftburen skvadronsstridsgrupp bland registerförbanden (R30). Likt EN, int j-plut med mera.

 

Har jag förstått det hela rätt?

 

 

Så var tanken senast jag fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur tror ni chansen är att som ickejägare bli uttagen? Är det nån som har lite insiderkänningar på vilket folk som kommer rekryteras till den luftburna enheten? Vet att man alltid kan söka, men vill veta om det är någon mening överhuvudtaget, jag är tex nymuckad Flygbassäk soldat.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag ska!

 

Men postar framförallt för jag vill veta vad de som ryckte in den 4:e (om jag inte missminner mig) har att säga hittills?

 

Lite feedback på bl.a. hur stämningen är, hur dagarna sett ut m.m. Om den ens påminner om GU och hur befälen känns? Börjar ju sakta men säkert närma sig den 16/7..

Link to comment
Share on other sites

Jag ska!

 

Men postar framförallt för jag vill veta vad de som ryckte in den 4:e (om jag inte missminner mig) har att säga hittills?

 

Lite feedback på bl.a. hur stämningen är, hur dagarna sett ut m.m. Om den ens påminner om GU och hur befälen känns? Börjar ju sakta men säkert närma sig den 16/7..

 

Okej lite feedback här då .. just nu är det ju som sagt fordonsutbidldning på galten . stämmningen känns väldigt bra måste ja säga dock så är allt väldigt luddigt på grund av att befälen har fullt upp med att få iväg dom värnpliktiga som muckar nästa vecka . befälen är inte alls som under GU mycket bättre .

dagarna nu har sett ut så att man har jobabt 12 timmar tisdag -tors och på måndagar fredagar har det varit 4 timmars arbetsdagar .. dock stor tid för självstudier och fys ..

hur det kommer se ut sen med tider verkar ingen riktigt veta .. men det lär väll lösa sig .. om du kommer ligga på 1apluton så pma mig så ska ja kolla upp vilka befattningar du fått =) alla har typ 3 var .. en jäkla massa vapen att lära sig och bära ..

 

för att sammanfatta det .. så ser ja fram emot semester nu så det kan bli den 16 snart !!

Link to comment
Share on other sites

Wärme 1 plut, 1 grp

 

Galt utbildningen är i full gång, vissa av motorbefälen upplever jag leva lite kvar i att vi fortfarande är lumpare, men det är ju nytt för alla så vad kan man förvänta sig, det är som vanligt mycket spekulationer om utrustning mm, men det är en sjysst tillvaro, köra galt fysa och äta, öl till maten är väl den största märkbara skillnaden :rolleyes: Jag tror allt blit jävligt bra när det fått dra igång ordentligt

Link to comment
Share on other sites

Kanske egentligen hör hemma under "Transportcentralen", men hur fungerar Galten so far? intryck av bilen som sådan men även alla rykten om att den skulle vara så försenad? Kanske även vore på plats att berätta varför K3:s Galtenförare får förstegsutbildning men inte de andra förbandens? (Som jag förstått det ser de första veckorna på T3 i stort likadana ut överallt, först lite repetition Ak5, säkerhet osv, sen ett par veckors befattningsutbildning då fordonsförare antagligen får fordonsutbildning, har K3:S fordonsförare "dubbla" befattningar så de inte har tid att lära sig Galten under denna period?)

 

Tacksam för svar (nyfiken i en strut).

Link to comment
Share on other sites

Kanske egentligen hör hemma under "Transportcentralen", men hur fungerar Galten so far? intryck av bilen som sådan men även alla rykten om att den skulle vara så försenad? Kanske även vore på plats att berätta varför K3:s Galtenförare får förstegsutbildning men inte de andra förbandens? (Som jag förstått det ser de första veckorna på T3 i stort likadana ut överallt, först lite repetition Ak5, säkerhet osv, sen ett par veckors befattningsutbildning då fordonsförare antagligen får fordonsutbildning, har K3:S fordonsförare "dubbla" befattningar så de inte har tid att lära sig Galten under denna period?)

 

Tacksam för svar (nyfiken i en strut).

 

Allt beror på att tiden inte räcker till annars .. för har man inte dubbla befattningar så har man 3 befattningar .. som du redan hade listat ut..

Galten fungerar väldigt bra, rolig att köra och den tar sig verkligen fram =)

Dock så har det varit lite små fel på vissa bilar och vi har lyckats köra sönder nån oxå :P

men det är ju bara bra så får sånna saker bli tillrättade i tid ..

 

Grym är den helt klart !

Link to comment
Share on other sites

...vissa av motorbefälen upplever jag leva lite kvar i att vi fortfarande är lumpare, men det är ju nytt för alla så vad kan man förvänta sig...

 

 

Förvånar mig inte alls..

 

Av en händelse sprang jag på ett gäng snart muckande LBB-killar på en fest och förhörde mig ganska grundligt vad som väntar om en dryg månad, i fråga om befäl, upplägg o.s.v. många av dem hade dock valt spaningsgruppen alt. grk-delen som utbildas i Skövde, vilket kanske e smart om man är rädd för långt-ifrån-precis-allt-tristessen som lätt gör sig påtaglig i Karlsborg. :mellow:

 

Nåväl, har man väl gett sig in på det får man väl ta de för vad det är :rodna:

 

/Förare Johnsson som inte ska köra Galt, CCS eller CSS-pluton

 

(någon som vet vad de är förkortat av 0:) )

Link to comment
Share on other sites

Det är dom personer som har så mycket som 4 befattningar, så det blir ju som ni sa lite tajt med tid.

Galtarna går bra, grymma i terräng och förvånansvärt snabba och lättmanövrerade, dock har det ju flugit kardanaxlar både hit och dit, men sånt händer.

Link to comment
Share on other sites

...vissa av motorbefälen upplever jag leva lite kvar i att vi fortfarande är lumpare, men det är ju nytt för alla så vad kan man förvänta sig...

 

 

Förvånar mig inte alls..

 

Av en händelse sprang jag på ett gäng snart muckande LBB-killar på en fest och förhörde mig ganska grundligt vad som väntar om en dryg månad, i fråga om befäl, upplägg o.s.v. många av dem hade dock valt spaningsgruppen alt. grk-delen som utbildas i Skövde, vilket kanske e smart om man är rädd för långt-ifrån-precis-allt-tristessen som lätt gör sig påtaglig i Karlsborg. :rockon:

 

Nåväl, har man väl gett sig in på det får man väl ta de för vad det är :happy:

 

/Förare Johnsson som inte ska köra Galt, CCS eller CSS-pluton

 

(någon som vet vad de är förkortat av :dribble: )

 

Det finns en förkortning som heter C3/CCC som står för Command, Control and Communications.

ISTAR skriv i bland som C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance)

 

Hela raddan om du är intreseras.

 

Så i ditt fall kan det vara en av många varianter

CCS = Command, Control, Surveillance/Support

CCS = Command, Communications, Surveillance/Support

CSS = Command, Surveillance, Support

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Det finns en förkortning som heter C3/CCC som står för Command, Control and Communications.

ISTAR skriv i bland som C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers,Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance)

 

 

Tackar!

Om jag är underförstådd rätt ska vi pyssla med just de sakerna, samtliga saker i viss mån, så just vilken bokstav som står för vad lär jag ju pränta in i skallen mer än en gång.

 

Återigen tack.

 

Back to topic.

Link to comment
Share on other sites

Det är dom personer som har så mycket som 4 befattningar, så det blir ju som ni sa lite tajt med tid.

Galtarna går bra, grymma i terräng och förvånansvärt snabba och lättmanövrerade, dock har det ju flugit kardanaxlar både hit och dit, men sånt händer.

 

Flugit kardanaxlar både hit och dit?....

Bekräftar min teroi, körkort bör samlas in och förstöras när Jägarbågen lämnas ut.

:unsure:

Edited by Sgt1clHansson
Link to comment
Share on other sites

[...]

Nåväl, har man väl gett sig in på det får man väl ta de för vad det är :D

 

/Förare Johnsson som inte ska köra Galt, CCS eller CSS-pluton

 

(någon som vet vad de är förkortat av ;-) )

CSS står för "Combat Service Support" och det är en lednings-/underhållsenhet. Om du ingår i en luftburen skvadron är det en moddad stab- och trosspluton du kommer att tillhöra. Ingår du i skvadronsstridsgruppen (lb skv + ust funktioner) är det en kombinerad lednings-/underhållspluton du tillhör.

Link to comment
Share on other sites

CSS står för "Combat Service Support" och det är en lednings-/underhållsenhet. Om du ingår i en luftburen skvadron är det en moddad stab- och trosspluton du kommer att tillhöra. Ingår du i skvadronsstridsgruppen (lb skv + ust funktioner) är det en kombinerad lednings-/underhållspluton du tillhör.

 

Japp, precis det jag fick höra under rekryteringsamtalet men inte just förkortningen eller vad den betyder utskrivet. Slutade som packman på LBB under GU och hoppas på mer fart och fläkt nu, och det blev jag i princip garanterad.

Link to comment
Share on other sites

Det är dom personer som har så mycket som 4 befattningar, så det blir ju som ni sa lite tajt med tid.

Galtarna går bra, grymma i terräng och förvånansvärt snabba och lättmanövrerade, dock har det ju flugit kardanaxlar både hit och dit, men sånt händer.

 

Flugit kardanaxlar både hit och dit?....

Bekräftar min teroi, körkort bör samlas in och förstöras när Jägarbågen lämnas ut.

;-)

SÅ SANT :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Vad är sagt om boendet under utbildning och beredskap? Vad kommer ni ägna er åt under beredskapen?

 

under utbildningen så bor man i fästningen i logement

och sedan under t4 alltså beredskapen så är tanken att vi ska bli flyttade till lokaler på f6

upphottade menas att man har typ lite extra skåp och inte så många personer i varje logement

dom ska försöka fixa det så bra det bara går att göra har dom sagt .. men det är en svår balans innan skttemyndigheten tycker det är för "bra" bostäder och man blir tvungen att förmånsbeskatta för det .

det är vad dom sagt hittils typ

 

beredskapstiden kommer ägnas åt utbildning, fin slippa allt . tex så är ett mål att alla ska få utbildning på galten med mera

Link to comment
Share on other sites

Vad är sagt om boendet under utbildning och beredskap? Vad kommer ni ägna er åt under beredskapen?

 

under utbildningen så bor man i fästningen i logement

och sedan under t4 alltså beredskapen så är tanken att vi ska bli flyttade till lokaler på f6

upphottade menas att man har typ lite extra skåp och inte så många personer i varje logement

dom ska försöka fixa det så bra det bara går att göra har dom sagt .. men det är en svår balans innan skttemyndigheten tycker det är för "bra" bostäder och man blir tvungen att förmånsbeskatta för det .

det är vad dom sagt hittils typ

 

beredskapstiden kommer ägnas åt utbildning, fin slippa allt . tex så är ett mål att alla ska få utbildning på galten med mera

 

Låter riktigt bra det där, underlättar ju om man vill söka sig vidare sen om man har förarbevis

Link to comment
Share on other sites

Så i ditt fall kan det vara en av många varianter

CCS = Command, Control, Surveillance/Support

CCS = Command, Communications, Surveillance/Support

CSS = Command, Surveillance, Support

 

Trodde CSS betydde Combat Service Support dvs trossenheter...

Men jag kan ha fel, det har jag haft förr!

/JE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...