Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har hört att man får lite olika märken å fästa på "armarna" i lumpen. Man har väl dels ett från sitt förband lr regemente lr liknande (kan inte riktigt detta(än)), men sen får man väl oxå märke från t ex "granen"?

sen har jag också hört om olika skyttemärken och liknande... när/hur får man dem? och får man ha dem på armarna? vilka märken finns?

*vill veta allt*

Posted

Det stämmer att du har ditt förbandsmärke du kan även få olika förtjänsttecken för genomförd utblidning, granen är ett bevis på att du har genomgått grunder överlevnad. Skyttemärken får du på samma sätt, du måste klara av ett antal bestämda PEK övningar. Du får dock inte likt grönglingarna bära alla märken på samma gång.

Du kan även få en båge där din befattning står t.ex. PBV 401, Sjukvård osv.

Man kan kombinera en båge typ. Prickskytt med granenmärket. Det finns en hel uppsjö av märken.

En väldigt enkel sammanfattning.

Posted

Jag vet inte hur pass speciella vi är som "paradförband", men UniR FM följer vi inte särskilt noga i alla fall. Vår paraduniform m/ä (modell äldre) finns exempelvis inte med (om jag inte sett helt fel).

Hur som helst, på vår vänstra arm har vi, förutom den obligatoriska flaggan inte bara ett förbandsmärke (i mitt fall CG16 för Livgardet) utan även en bataljonsbåge, vilket alla på LG har. Denna bataljonsbåge är dessutom specifik i färgvalet mellan de olika skvadronerna.

Är det likadant på annat håll?

• Forumsledning
Posted (edited)

LimpFish:

Det här med märken är en stor djungel.

Ta och ladda hem UNIRFM så står alla regler där och en massa exempel på Förbandsmärken och Utbildningstecken. En remiss men stämmer väll i stort ändå.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/unir_2003.pdf 6,5mb

Eller gå vidare själv här http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

Shock:

Det finns fler förband som har det på ett liknande sätt. T.ex olika färger som representerar vilket kompani/bataljon etc.. På mitt förband K3 så har vi olika djursymboler för våra bataljoner.

Det diskuterars numera om vår jägarbåge är ett förbandsmärke eller inte... men vi bär ju den bågen på vänsterarmen och under har vi vårat bataljonsmärke.

Det här ämnet diskuteras även i Matrielplatsen i någon tråd där....

Det är bara att söka där.

Edited by Kimster
Guest Scouten
Posted
Det finns fler förband som har det på ett liknande sätt.  T.ex olika färger som representerar vilket kompani/bataljon  etc..  På mitt förband  K3  så har vi olika djursymboler för våra bataljoner.

Det diskuterars numera om vår jägarbåge är ett förbandsmärke eller inte... men vi bär ju den bågen på vänsterarmen och under har vi vårat bataljonsmärke.

Om ni har jägarbågen på vänster arm, betyder det att vissa på k3 även får en båge för höger arm som vi andra?

• Forumsledning
Posted
Det finns fler förband som har det på ett liknande sätt.  T.ex olika färger som representerar vilket kompani/bataljon  etc..     På mitt förband  K3  så har vi olika djursymboler för våra bataljoner.

Om ni har jägarbågen på vänster arm, betyder det att vissa på k3 även får en båge för höger arm som vi andra?

Ja

Våra prickskyttar till exempel bar prickskyttebågen på höger. Våra Robotskyttar bar RobotPekmärket osv..

• Forumsledning
Posted
heh allting verkar inte vara helt glasklart :P

får man sätta på sig alla märken man lyckats få?

Nej, du får max bära ett utbildningstecken (valfritt) och du får kombinera det med en båge.

Du får oxå bara bära ett förbandstecken och även det kombinera med en båge som tillhör förbandstecknet.

Posted (edited)

ok... jag trodde först att bara jägare hade "jägarbågen", men det finns alltså många fler har jag förstått...?många fler sorters bågar alltså... finns det typ för varje avdelning i armén? ex artilleriet, infanteriet? eller hur är det?

Edited by LimpFish
  • Forumsledning
Posted
ok... jag trodde först att bara jägare hade "jägarbågen", men det finns alltså många fler har jag förstått...?

Nej Endast de som är utbildade jägare på K3 eller K4 och/eller gått jägarmarshen, får Jägarbågen

Du bär "normalt" endast bågen om du är vpl eller officer på K3/K4

Sen vet jag att den bärs som ett utbildningstecken av vissa gammla K3jägers inom HV motsv.. inget ont om det men det regleras inte i UNIRFM.

På K3 (och K4 tror jag) så räknas jägarbågen som ett förbandstecken, därav vänster axel. Detta kombineras med vårat bataljonsmärke. Vpl på K3 bär inget reguljärt förbandstecken egentligen.

Posted

ARN: jo, men asså kimsters svar blev ju lite lurigt iom. att jag editerade min post... därför lät d som om ha sa att d inte fanns några fler bågar än jägarbågen.. å jag blev osäker...

men nu e allt glasklart :)

finns det t ex en båge som det står luftvärnet på?

• Forumsledning
Posted
ARN: jo, men asså kimsters svar blev ju lite lurigt iom. att jag editerade min post... därför lät d som om ha sa att d inte fanns några fler bågar än jägarbågen.. å jag blev osäker...

men nu e allt glasklart  :)

finns det t ex en båge som det står luftvärnet på?

Jag kan inte svära men jag skulle med 99% sannolikhet säga att det inte finns det.

Bågar talar oftast bara vilken utbildningslinje inom ett förband man tillhör.

• Forumsledning
Posted
aha ok. typ som.... exempel tack?  :lol: typ prickskytt?

Ja !

.. Alltså snälla Limpfish detta forum är ingen Chat Dina korta frågor korta svar ser dåligt ut. då vi förösker hålla en så proffsiglinje som möjligt.

Detta gäller även fler av er på forumet: - Försök läsa och söka dig till svaren först istället för att fråga en fråga varje gång. Hälten av alla de frågor som ställs här finns det redan svar på...

:)