johanp Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 http://www.nyteknik.se/art/47514 Det är sanslöst vilket klent stöd den mannen har fått här hemifrån... Borde ju vara en högprioriterad fråga på EU nivå t.o.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 http://www.nyteknik.se/art/47514 Det är sanslöst vilket klent stöd den mannen har fått här hemifrån... Borde ju vara en högprioriterad fråga på EU nivå t.o.m. Har inte UD varit inblandat här redan? Lans har tydligen blivit hotad till livet och fått ett tveksamt bemötande av det amerikanska rätssystemet. Sverige lever ju på personer som han och hans uppfinnngar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Håkan Lans har försökt utnyttja det amerikanska patentsystemet för att mjölka storföretag som Dell och IBM på pengar genom att hävda att han "uppfann" grafikkorten. Hade han menat allvar med patentstriden så hade han tagit den till tillverkarna... som Matrox, 3DFX. och liknande... men nej... det gjoprde han itne, för som vi vet finns där inga pengar att hämta. Deras marginaler är inte alls de samma som för drakarna. 3DFX exempelvis - tillverkaren bakom de berömda VooDoo-korten - finns nu inte mer. Det finns inte verkshöjd på hans "uppfinning" grafikkortet... vem som helst skule komma på det inom snar framtid. Han försökte bara få andra att betala pengar till honom för deras idéer och arbete medan han inte gjorde skit för att realisera det hela. Jag har respekt för hans kunnande och ingenjörskunskaper... men det här snikna försöket att utnyttja systemet för att snylta på andras arbete... det gör mig bara spyfärdig. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 17, 2006 Author Report Share Posted October 17, 2006 Håkan Lans har försökt utnyttja det amerikanska patentsystemet för att mjölka storföretag som Dell och IBM på pengar genom att hävda att han "uppfann" grafikkorten. Hade han menat allvar med patentstriden så hade han tagit den till tillverkarna... som Matrox, 3DFX. och liknande... men nej... det gjoprde han itne, för som vi vet finns där inga pengar att hämta. Deras marginaler är inte alls de samma som för drakarna. 3DFX exempelvis - tillverkaren bakom de berömda VooDoo-korten - finns nu inte mer. Det finns inte verkshöjd på hans "uppfinning" grafikkortet... vem som helst skule komma på det inom snar framtid. Han försökte bara få andra att betala pengar till honom för deras idéer och arbete medan han inte gjorde skit för att realisera det hela. Jag har respekt för hans kunnande och ingenjörskunskaper... men det här snikna försöket att utnyttja systemet för att snylta på andras arbete... det gör mig bara spyfärdig. /J Oavsätt vad du anser om att nån annan hade det i pipelinen så var han först ut med det, ett patent är ett patent. Både IBM och Thoshiba betalar honom(efter vissa påtryckningar) för att använda hans uppfinning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 Jag håller faktisk med J-star i den här frågan. Han har försökt utnyttja de ganska knasiga amerikanska patentlagarna (något som han förvisso inte är ensam om). Min uppfattning är att nästan allt som skrivs om Håkan i svensk press är väldigt vinklat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 Min uppfattning är att nästan allt som skrivs om Håkan i svensk press är väldigt vinklat. Nähe... menar du?! Å Douglas Engelbart och Bill English' vägnar vill jag skicka en rejäl skitmacka till varje tidning som hävdar att Håkan Lans uppfann datormusen. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 Och som den lilla lata feta djävel jag är så orkar jag inte googla själv.. således... Pro Lans vs. Inte riktigt lika Pro Lans = Källor!!! GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 Nähe... menar du?! Å Douglas Engelbart och Bill English' vägnar vill jag skicka en rejäl skitmacka till varje tidning som hävdar att Håkan Lans uppfann datormusen. Det vet väl alla att det var Steve Jobs som uppfann datormusen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 En lite övergripande artikel om Håkan Lans.. http://www.idg.se/2.1085/1.78862 Jag skulle gjärna läsa något som på ett akademiskt sätt motsäger han rätten till ersättning och att han "bara missbrukar" patentsystemet... Jag har dock inte sett sådana artiklar?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 Nähe... menar du?! Å Douglas Engelbart och Bill English' vägnar vill jag skicka en rejäl skitmacka till varje tidning som hävdar att Håkan Lans uppfann datormusen. /J Håller med. Dom tidningarna har inte många rätt. Visst att Lans uppfann en sorts mus, men det är inte den som man använder idag. För er som inte vet skillnaden: "Den mus som Lans konstruerade var en del av ett digitaliseringsbord och skilde sig en del från de datormöss som är vanliga idag. Bland annat så fungerar den bara på en speciell platta och ger där den absoluta positionen av var musen, också kallad puck, är placerad. Vanliga datormöss ger relativa positionsförändringar istället." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 Ifrån kommentarerna till artikeln: Jag blir så trött på okritiska journalister som inte kan ge en balanserad bild. Håkan Lans har inte uppfunnit datormusen, och inte färggrafiken. Hans patent beskriver en implementering av VGA-grafiken. Läs patentet. Det är ett konstruktionspatent, dvs det beskriver en specifik kretslösning. Uppfinningshöjden är låg och "prior art" ger patentet ett tveksamt värde. Några företag valde att licensiera andra inte. Det är lätt att få patent i USA t.ex Amazons "One Click", men värdet testas ofta först i domstol, där många patent underkänns. HL lade rätten till patentet i ett bolag, men stämde sedan som privatperson och intygade att han hade rätten till patenten. I USA betalar parterna sina egna rättegångskostnader. Det finns dock en möjlighet för domstolen att lägga motpartens kostnader på käranden om stämmningen betraktas som "Frivlous". Detta var fallet då HL stämde och orsakade motparten kostnader utan att äga patenten. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 "Den mus som Lans konstruerade var en del av ett digitaliseringsbord och skilde sig en del från de datormöss som är vanliga idag. Bland annat så fungerar den bara på en speciell platta och ger där den absoluta positionen av var musen, också kallad puck, är placerad. Vanliga datormöss ger relativa positionsförändringar istället." Låter lite som hur den Wacom ritplatta jag har fungerar. Bortsett från att den även kan ställas in att fungera "relativt" som en mus. Digitaliseringsbord med "puckar" var ju vanligt förr i CAD-branchen, men jag tycker det är sällan man ser sådana bord i dag. Misstänker att behovet förr kom av att man ville digitalisera existerande pappersritningar, och att man idag arbetar helt digitalt, med mindre skrymmande inmatningsverktyg (läs mus mm). /E Synd att ingen nappade på min fläjmbäjt innan, hade ju förberett en dåres försvarstal som motivering ju.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 Nähe... menar du?! Å Douglas Engelbart och Bill English' vägnar vill jag skicka en rejäl skitmacka till varje tidning som hävdar att Håkan Lans uppfann datormusen. Håller med. Dom tidningarna har inte många rätt. Visst att Lans uppfann en sorts mus, men det är inte den som man använder idag. För er som inte vet skillnaden: "Den mus som Lans konstruerade var en del av ett digitaliseringsbord och skilde sig en del från de datormöss som är vanliga idag. Bland annat så fungerar den bara på en speciell platta och ger där den absoluta positionen av var musen, också kallad puck, är placerad. Vanliga datormöss ger relativa positionsförändringar istället." Aha, det är den musen som han är skyldig till? Jag har faktiskt bara använt en sådan mus en gång, och det är lite synd att dess användning inte är mer spridd. Den är mycket smidigare att arbeta med när man kör CAD eller vektorbaserade ritprogram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 STDMA-tekniken kommer dock betyda mycket för flygtrafiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Fast den har han väl avsagt sig patent på om jag minns rätt Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Fast den har han väl avsagt sig patent på om jag minns rätt Enligt boken " Håkan Lans - Ett svenskt geni" (kan ha fel om titeln) så var det inte själva datormusen utan som sagts tidigare en del av ett digitaliseringssystem HL låg bakom. Inte heller har HL uppfunnit ett nytt navigeringssystem utan egentligen "bara" ett nytt sätt att utnyttja befintlig teknik, något med att använda tidsluckor i systemet (teflonminne). HL fick avsäga sig patenträttigheterna på detta system mot att det blev infört som världsstandard inom sjöfarten. Inom flyget vet jag inte? Vidare tillverkade HL vid femton års ålder en ubåt som han var nere på 90 meters djup med.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Fast den har han väl avsagt sig patent på om jag minns rätt Enligt boken " Håkan Lans - Ett svenskt geni" (kan ha fel om titeln) så var det inte själva datormusen utan som sagts tidigare en del av ett digitaliseringssystem HL låg bakom. Inte heller har HL uppfunnit ett nytt navigeringssystem utan egentligen "bara" ett nytt sätt att utnyttja befintlig teknik, något med att använda tidsluckor i systemet (teflonminne). HL fick avsäga sig patenträttigheterna på detta system mot att det blev infört som världsstandard inom sjöfarten. Inom flyget vet jag inte? Vidare tillverkade HL vid femton års ålder en ubåt som han var nere på 90 meters djup med.... Jaha, det var mer än vad jag visste. Det är på väg att införas även inom flygtrafiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GodSent Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Som sagt är HL varken uppfinnare till datorumusen, gps, eller grafikkortet, däremot har han på ett tidigt stadium tagit de första stegen mot denna teknik som senare vidareutvecklats av andra människor på R&D avdelningarna på ovan nämnda företag i kommersiellt syfte utan att de från början köpt rättigheterna till att använda tekniken, något som han vill ha, och bör få ersättning för. Så uppfattar jag iaf det efter att ha läst om honom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 22, 2006 Report Share Posted October 22, 2006 Som sagt är HL varken uppfinnare till datorumusen, gps, eller grafikkortet, däremot har han på ett tidigt stadium tagit de första stegen mot denna teknik som senare vidareutvecklats av andra människor på R&D avdelningarna på ovan nämnda företag i kommersiellt syfte utan att de från början köpt rättigheterna till att använda tekniken, något som han vill ha, och bör få ersättning för. Så uppfattar jag iaf det efter att ha läst om honom. Jag uppfattade det som att företagen ifråga inte kände till patentet - och därmed inte Lans lösning - utan kom på den själva... vilket visar hur dålig verkshöjd det var på patentet. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted October 22, 2006 Report Share Posted October 22, 2006 Ifrån kommentarerna till artikeln: HL lade rätten till patentet i ett bolag, men stämde sedan som privatperson och intygade att han hade rätten till patenten. I USA betalar parterna sina egna rättegångskostnader. Det finns dock en möjlighet för domstolen att lägga motpartens kostnader på käranden om stämmningen betraktas som "Frivlous". Detta var fallet då HL stämde och orsakade motparten kostnader utan att äga patenten. /J Det där känns som teknikalitet som saknar betydelse. Lans kontrollerade bolaget själv men han kunde inte som privatperson stämma. Vad skulle hända om han som ombud för företaget stämmde igen? J.K Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted May 27, 2007 Report Share Posted May 27, 2007 Ifrån kommentarerna till artikeln: Jag blir så trött på okritiska journalister som inte kan ge en balanserad bild. Håkan Lans har inte uppfunnit datormusen, och inte färggrafiken. Hans patent beskriver en implementering av VGA-grafiken. Läs patentet. Det är ett konstruktionspatent, dvs det beskriver en specifik kretslösning. Uppfinningshöjden är låg och "prior art" ger patentet ett tveksamt värde. Några företag valde att licensiera andra inte. Det är lätt att få patent i USA t.ex Amazons "One Click", men värdet testas ofta först i domstol, där många patent underkänns. HL lade rätten till patentet i ett bolag, men stämde sedan som privatperson och intygade att han hade rätten till patenten. I USA betalar parterna sina egna rättegångskostnader. Det finns dock en möjlighet för domstolen att lägga motpartens kostnader på käranden om stämmningen betraktas som "Frivlous". Detta var fallet då HL stämde och orsakade motparten kostnader utan att äga patenten. /J Jag väcker en gammal tråd, med anledning av SVT:s nyliga dokumentär. Ovanstående text är mycket intressant. Svenska media vinklar ofta hej vilt och man skulle ju kunna misstänka att många är dåligt insatta i det amerikanska patentsystemet (när det gäller stora onda USA kan man som bekant skriva precis vad som helst och komma undan med det). Hur som helst, finns det någon mer information/källor om det som beskrivs i citatet ovan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VBK Posted May 27, 2007 Report Share Posted May 27, 2007 J-Star att inte känna till ett redan existerande patent har väl ingenting att göra med äganderätten till densamma. En av anledningarna till att söka ett patent är väl att ju just att få bekräftat att man är först med att patentsöka just den lösningen. Historien är full av kända uppfinnare som har patenterat ideer som andra upptäckte/uppfann före men som missade att patentera dom i tid tex glödlampan radion mm mm. Det är väl inte många som ifrågasätter dessa idag eller? Är dåligt insatt i dom rent juridiska aspekterna angående turerna i USA så se detta som en fråga och inte som ett påstående. HL är en visionär som tråkigt nog troligtvis kommer att uppskattas allt för sent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 28, 2007 Report Share Posted May 28, 2007 HL är en visionär som tråkigt nog troligtvis kommer att uppskattas allt för sent. Att HL är mycket skicklig och - eventuellt - en visionär förhindrar inte att han också har en del negativa egenskaper också. Man blir inte ett helgon bara för att man han ett gott huvud. Jag är som sagt trött på skönmålningen av Lans. Det är samma sjuka som media drabbats av angående Annika Östberg. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.