karateka Posted October 14, 2006 Report Share Posted October 14, 2006 (edited) hej var precis på semester i turkiet. hotellet blev överfluget av något som såg ut som mig-21????? dessa finns dock inte listade på wikipedia över turkiska flygplan i bruk??? vad kan det annars varit???? det står att man använder f-16, f4 och f5 men jag är så pass kompetent att jag vet att det inte var något av dessa. Edited October 14, 2006 by karateka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 Under min semester i Alanya för 2 veckor sen blev vi dagligen vid 11:30 snåret överflygna av en rote F-16 plan. Det var ballt. kollar man på sidan verkar det inte finnas några mig-21 men skulle inte förvåna mig om man har ett par som skolflygplan Turkish air force homepage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 @Karateka Är du helt säker på att det var MiG-21? Kan du peka ut olika ID-punkter på planen du såg? Det som är en "dead give away" är ju inte det runda luftintaget, utan dess deltavingar (två trekantiga vingar). Däremot så har ju turkarna haft flygplan med öppna och runda luftintag, bl.a. F-100 Super Sabre. Även om det planet inte är i aktiv tjänst så kanske det finns en veteranförening motsvarande som håller något eller några av dem i luften. Nå, var det deltavinge på planet du såg, eller var det pilvinge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 Enligt den här sidan så har turkiska flygvapnet 23 stycken MiG-21:or (eller i alla fall har haft). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 (edited) Enligt den här sidan så har turkiska flygvapnet 23 stycken MiG-21:or (eller i alla fall har haft). Ingen av de ryskrelaterade maskinerna där är eller har varit i tjänst i Turkiska flygvapnet. Turkiet bedriver en rätt omfattande utveckling, prov och moddningsverksamhet. Rumänska Lancers (moddade MiG-21) är "ofta" tex där. Edited October 15, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karateka Posted October 15, 2006 Author Report Share Posted October 15, 2006 kollade precis lite "flyktbilder" av mig 21 och är helt säker på att det var mig 21 nu. Tydligen rumänska då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BountY Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 Offtopic: turkiska flygvapnest hemsida var nog bland det gräsligaste jag sett Hittar dock ingen mig-21... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts