Forumsledning Kimster Posted December 25, 2002 Forumsledning Report Share Posted December 25, 2002 "Den 1 januari 2003 överför Operativa Insatsledningen (OPIL) den taktiska ledningen av Utlandsstyrkan från Swedint till det armétaktiska kommandot (ATK). Övertagandet är ett led i Försvarsmaktens utveckling av internationella insatser. Genom att samordna ledningen inom OPIL möjliggörs också utvecklingen mot att samtliga stridskrafter leds på likartat sätt, såväl nationellt som internationellt. Ny hemsida för Utlandsstyrkan blir www.mil.se/int. " 'Citat Försvarsmakten' http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c...c=news&id=12121 Idén verkar vara god, men jag undrar hur det blir i verkligheten. Undrar om det inte blir konstigt om det ska ledas på ett ställe och utbildas på ett annat... blir bättre kanske.. Nu ska ju oxå Swedint förflytta sig till LG om jag inte är helt ute och cyklar. -synpunkter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Intressant... Inga synpunkter, än.. Btw, det tittas på att göra om rotationsschemat a lá modell Finland, vilket jag tycker verkar mycket lovande. Mer hemma, mer flexibilitet, mindre herca.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 25, 2002 Author Forumsledning Report Share Posted December 25, 2002 Ja fan det hade ju varit guld... Vet inte om det hade passat alla men jag hade iaf skrivit under. Gärna oxå finnarnas möjligheter med att ta hem prylar som man skaffar på sig... hade varit fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1MPJ Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Att flytta till LG är ingen god ide då övningsfältet inte räcker för både int.bataljonen, Gardesbatlajonen(stf 90 osv) och Dragonbataljon (MPJ,MP m.fl.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 29, 2002 Author Forumsledning Report Share Posted December 29, 2002 (edited) Att flytta till LG är ingen god ide då övningsfältet inte räcker för både int.bataljonen, Gardesbatlajonen(stf 90 osv) och Dragonbataljon (MPJ,MP m.fl.) Då fick jag ett färskt rykte igår från en som jobbar på Swedint att KS08 kommer rycka in och avrustas på Swedint. KS09 kommer rycka in på Swedint, men troligen avrustas på Livgardet. KS?? kommer att rycka in och avrustas på Livgardet. Flytten skall tydligen dra igång nån gång runt April och hålla på över resten av året. Edited December 29, 2002 by Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 Modell a´la Suomi verkar vettigt. Civilt flyg hem är ju att föredra ... instämmer helt med 2sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts