Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Marconi Marksman heter tornet, med dubbla 35 mm Oerlikon. Tyskarna har sin Gepard på Leopard 1 chassi. Den finns även hos Finland på T-55M chassi. Tillverkaren har även haft prototyper med tornet på T-55, T-59, M48, Centurion, Chieftain, Challenger Vickers samt G6.

Tornet ger gamla Strv nytt liv med andra ord.

marksman.jpg

Finska ItPsv 90 Marksman på T-55M chassi.

Lite om tornet:

kaliber 35 mm

projektilens vikt 0,55 kg

projektilens utgångshastighet 1175-1385 m/s

största skjutavstånd till luftmål cirka 4 km

eldhastighet 18 skott/s

kombinerad övervaknings- och eldledningsradar, mätavstånd över 10 km

gyrostabiliserat optiskt sikte

automatiskt digitalt eldlednings- och kalkylatorsystem

laseravståndsmätare, mätavstånd 8 km

vädersensor

rökgranatkastare

tornets vikt 11 ton

Tornets bemanning 2 man

--------------------------------------------------------------------------------------

Hela systemet har monterats i ett för ändamålet speciellt utvecklat torn. Tornets pansar ger skydd mot kulor från eldhandvapen och maskingevär samt splitter från artilleriets granater.

Tornet har en kombinerad övervaknings- och eldledningsradar. Radarns mätavstånd vid målföljning är mer än 10 kilometer och vid övervakning mer än 12 kilometer. Antennens rotationshastighet är 60 varv per minut. Mätsektorn kan väljas fritt, vilket bland annat förbättrar möjligheterna att undvika störningar. Radarn förmår även upptäcka en hovrande helikopter.

När målet följs i radarr riktas skyttens gyrostabiliserade sikte automatiskt mot det. Skyttens uppgift är att identifiera målet. Skjutning kan ske även utan radar. Med siktet kan målet identifieras på cirka sju kilometers avstånd.

Det digitala eldlednings- och kalkylatorsystemet beräknar automatiskt, på basis av data mottagna från radarn eller det optiska siktet, förhållet samt riktningen. Vid beräkningen beaktas dessutom utgångshastighet, väderförhållanden samt vilken typ av ammunition som används. Utgångshastigheten och väderförhållanden erhålls via systemets egna givare. Efter beräkningen och riktandet meddelar systemet skytten när denne kan avfyra vapnet.

Systemets kanoner är av schweiziskt fabrikat, liksom de 35 millimeters kanoner som dras efter dragfordon. Vapnet matas från bälteslåda. Eldhastighet med båda vapnen är cirka 18 skott per sekund. Vardera vapnets bälteslåda rymmer 225 luftvärnsprojektiler. Vapnen har dessutom sammanlagt 40 underkalibrerade kulor med hög utgångshastighet, vilka kan användas för bland annat bekämpning av pansrade ytmål. Det går också att skjuta impulständrörsgranater med kanonerna.

Normalt skjuts en serie på nio skott med vardera vapnet. Det går även att ge enskild eld eller skjuta serier om högst 32 skott.

Edited by Informatör
Posted (edited)
Hur står sig då Lvkv90 mot Marksman-systemet?

Lvkv 90 har en besättning på 7 man. Vagnschef, stridsledare, förare, skytt, laddare, radarobservatör och LuLIS-observatör.

Medan Marksman har 2 + förare. Hur systemet fungerar beskrev jag ovan.

Det är med andra ord två ganska olika system. Hm. Finns ju det klassiska errare humanum est, men å andra sidan funkar inte teknik alltid heller. Jag skulle nog nästan tro att det är lättare att utbilda en Marksman-besättning? Sen är det ju skillnad på beväpning också förstås. 35 mm Oerlikon är ju övergödda kulsprutor som matas från band, 18 skott/sek medan 40 mm är mer en akan.

g6marksman_001.jpg

Ovan sydafrikansk G6 med Marksman.

ps1.jpg

Landsverk (från min hemstad Landskrona) Anti som användes av Finland under ww2 (ett batteri). Lvkv 90:s "förfader". Har för mig att det batteriet sköt ner 11 ryska plan.

Edited by Informatör
Posted

Vad som är intressant i sammanhanget är nog radar och eldledningssytem, ganska hemliga saker.

Men jag vet (hört av lvkv 90 besättning) att på lvkv 90 siktar man i sida med radarn och i höjd optiskt. Har hört att ett system för att låta radarn sköta allt är under utveckling...

Kan komma ihåg fel men när vi samövade med lvkv-plut så sade deras chef att de kan söka på 4-mils håll. Lite bättre än Marksmans 12 km med tanke på att en pv-robot utrustad hkp kan skjuta på 5-6 km håll, rätta mig om jag har fel... Achilleos?

Vet inte vad lvkv har för skjutregler och så men 9040 kan bekämpa luftmål (stillastående) på 3 km nånting, borde veta exakt men jag har inte papprena hemma. Vad gäller precisionen mot rörliga luftmål vet jag inte. Erfarenheten säger att det är svårt för skytten då han måste mäta laser 2 ggr osv för att få rätt vinkelhastighet på sidrikten.

Troligast är nog att man kommer att skjuta på en stillastånde helikopter i eldställning som håller på att styra sin robot mot målet.

Posted
Men jag vet (hört av lvkv 90 besättning) att på lvkv 90 siktar man i sida med radarn och i höjd optiskt. Har hört att ett system för att låta radarn sköta allt är under utveckling...

Kan komma ihåg fel men när vi samövade med lvkv-plut så sade deras chef att de kan söka på 4-mils håll. Lite bättre än Marksmans 12 km med tanke på att en pv-robot utrustad hkp kan skjuta på 5-6 km håll, rätta mig om jag har fel... Achilleos?

Hm, så man är inte nöjd med att ha 7 besättningsmän och vill automatisera Lvkv 90:n mer då alltså?

Vad gäller "4 mil" så är det enligt SoldF.com:

Radarn som sitter på tornet på Lvkv 90 är tillverkad av Thomson CSF Harfang och är av typen PS 95.

Mätområde: 7,5km eller 15km (två mätområden).

Antennhöjd: Cirka 3m.

Frekvens: 3,2-3,4 GHz.

Antennrotation: 40 varv per minut.

Antenntyp: Reflektorantenn med 3 matarhorn.

Målvisning: 2D."

Posted

Ok, 1,5 mil då. Kände det på mig att 4 mil var kanske lite väl mkt. Men jag tror att vi kan räkna med mer... Man tar ju alltid i lite i underkant...

Ja, klart man vill automatisera. Minskad börda för besättningen, snabbare osv.

Luftmål måste alltid identifieras optiskt av VC (på 9040 iaf) så det blir ju bara att låsa, identifiera å skjuta.

Finns motsvarande 3P till 35 mm som Marksman? Någon som vet?

Posted

Får skynda mig att kasta in ett snabbt och ganska outtömmande svar, mera kommer nog senare när jag har hunnit läsa igenom allt.

Radaren på en Lvkv90 är två dimensionell, detta betyder att det blir skytten uppgift via ett höjdsökningsprogram att lokalisera målet i höjd. Detta kommer av allt vad jag vet att vara kvar så. Då radaren får andra fördelar med detta system.

Man minskar ju bördan på besättningen genom att vara fler, dessutom finns en sk chefs grupp på en lvkv-plut som inehåller en nästan fulltalig vagns besättning.

3p Finns bara till 40mm än iaf. och vad jag har förstått är det svårt att göra den så mycket mindre.

hinner ej svara mer nu...

Posted (edited)

"Luftburen intelligens

...Sedan några år utvecklas även en styrbar projektil vars flygriktning kan ändras under flygförloppet. I och med de styrbara projektilerna förflyttas en del av projektilvapensystemens "intelligens" från marknivån till luften. Samtidigt tar systemen ett steg närmare luftvärnsrobotarna."

http://www.mil.fi/kalustoesittely/00126_sv.html

----------------------------------------------------------------

35mmroundhand.jpg

AMMUNITION

Types - HEI, HEI-T, HEI-P, SAPHEI-T, TP, TP-T

Mass of round - approx 1562 g

Mass of projectile - approx 550 g

Length of round - approx 387 mm

Edited by Informatör
Posted

Om det där är en 35 mm granat så är den ju inte mycket mindre än en svensk 40 mm, men den verkar ju ha mindre drivladdning då hela patronen är omkring ett kilo lättare...

Posted (edited)

Oerlikon har tagit fram ett intressant system, AHEAD till 35 mm. Bland annat för att modernisera de hederliga dragna pjäserna som används av flera länder. Avancerad ammo och eldhastighet på 18 skott/sekunden blir nog giftigt.

sivu127.jpg

idexsd10018.jpg

Programmable fuze ammunition without tracer (Advanced Hit Efficiency And Destruction), 35 mm x 228

http://www.ocdefence.com/produkte/pb_mitte...liber/m_3i.html

Om AHEAD

http://idex.janes.com/showdaily/sd16_19.shtml

Edited by Informatör
Posted

Verkar bra, men den verkar ju inte vara tänkt alls mot markmål. 3P kan ju även användas att skjuta över skydd och fås att explodera på andra sidan med mera.