Jump to content

Guldvingen

Emil666

Recommended Posts

han var rätt bitter på svensk flyghistorisk förening...

intressant läsning dock.

Om det stämmer, som han sagt, att folk stulit hans bilder, använt dem i böcker utan tillstånd och därtill angett någon annan som fotograf så har han ju all rätt att vara arg, och all rätt till en ordentlig ekonomisk ersättning.

Kanske är det för att jag själv gillar att fotografera, men jag blir väldigt upprörd över vad jag läser på hans sida. Jag skulle aldrig publicera en bild utan att ha talat med den som äger rättigheterna till bilden först, och när det gäller dia-original, så måste ju dessa behandlas med största respekt.

/E

intressant läsning dock.

Om det stämmer, som han sagt, att folk stulit hans bilder, använt dem i böcker utan tillstånd och därtill angett någon annan som fotograf så har han ju all rätt att vara arg, och all rätt till en ordentlig ekonomisk ersättning.

Kanske är det för att jag själv gillar att fotografera, men jag blir väldigt upprörd över vad jag läser på hans sida. Jag skulle aldrig publicera en bild utan att ha talat med den som äger rättigheterna till bilden först, och när det gäller dia-original, så måste ju dessa behandlas med största respekt.

/E

Då är det kanske av värde att de han beskyllt får komma till tals med.

Urklippt från SFF:s forum:

Mannen som ligger bakom den webbadress som tipsades om, överst i denna tråd har varit SAS-kapten och som sådan borde han ha ett gott omdöme. Hur hans omdöme är, får var och en själv bedöma efter att ha läst hans text. Jag vet att det inte är tillåtet att förolämpa någon på en webbsida, såsom han gör i sitt flyghistoriska testamente. Själv känner jag mig djup förolämpad och det finns andra som säkert känner sig mycket mer förolämpade och utsatta för falska beskyllningar.

Det är beklämmande och sorgligt när man läser hans hemsida. Jag förstår att många undrar.

Under lång tid har vederbörande närmast terroriserat ett antal i SFF styrelse och några andra SFF medlemmar med brev innehållande ungefär samma beskyllningar som finns på hans hemsida, skrivna i dator med cm stora bokstäver, så det är inget nytt för SFF styrelse. Jag har fått breven som kopior från honom ”för kännedom”.

På hemsidan beskylls några SFF-funktionärer för stöld av bilder. Flyghistorisk revy J 29 kom till innan jag blev medlem i SFF. Jag har i efterhand fått veta att en brand på ett tryckeri förstörde de inlämnade bilderna, bl.a. hans. Han har då erbjudits kompensation, men avböjt. Många år senare har sedan dessa efterhandskonstruktioner med beskyllningar kommit fram.

På den aktuella hemsidan görs även andra beskyllningar om oegentligheter, beskyllningar som är osanna.

Mannen bakom den aktuella hemsidan har under årens lopp spritt papperskopior av sina foton till bekanta, inget ovanligt. På så sätt har SFF bildarkiv fått en donation av en mindre samling, där vissa foton tagits av honom. Bilderna var i och för sig inte på något sätt speciella, och eftersom jag då kände till hans önskemål att hans bilder inte får förekomma i SFF arkiv har jag noterat på dessa foton hans önskan och de har aldrig skannats in eller använts. Bilderna finns undangömda. En bild från annan samling har förekommit med felaktiga uppgifter om upphovsman och så snart det blev känt har bilden tagits bort ur SFF:s arkiv. Det stod ej heller den upphovsman som han anger, den han anger som påstådd upphovsman i SFF arkiv var den som hade identifierat bilden.

Vidare kan jag bekräfta att när det säljs något från SFF, oavsett det är Medlemsservice eller från kansliet, så skrivs alltid kvitto och allt redovisas till minsta öre.

Boken Guldvingen kom ut för några år sedan. En bok som uppskattaes av de flesta.

Han beklagar sig för att ha blivit avrättad i vår tidskrift SFT. Vår redaktör hade först i ett nummer tagit in en recension, som SFF står bakom, som han uppskattade. Vår redaktör tar också in insändare från enskilda medlemmar och en medlem ansåg inte innehållet i boken så bra och skrev några rader, där han inte ansåg att man i skrift skall behandla människor såsom författaren gjort i några fall. Insändarna tas in i SFT även om innehållet inte överensstämmer med det SFF står för, men de skall vara undertecknade och så var denna insändare. Om den sk. avrättningen, har det också skrivits en del om på detta forum för ett tag sedan, i flera fall under falskt namn. Som ansvarig för forumet har jag koll på vilka en del av dessa personer är och flera av de som gapar högst är faktiskt inte medlemmar.

På sidan skriver han om det ”fina folket i SFF”. De som han kallar ”fina folket” är enligt honom bl.a. SFF styrelse.

Vid årsmöten har det varit tradition att bjuda in hedersmedlemmar och att vid middag bjuda på en (1) snaps till värden på stället, ofta chefen för förbandet och till vissa inbjudna gäster. Det är inga stora pengar detta handlar om. Under senare år har styrelsemedlemmar alltid själva fått köpa sin snaps.

Att vara styrelsemedlem innebär att man måste lägga ned många timmars arbete, och ingen styrelsemedlem uppbär någon lön eller ersättning, mer än för verkliga utgifter som skall redovisas med kvitton. Vi gör jobbet för vi tycker det är roligt. Ingen i styrelsen eller SFF funktionärer tror sig vara förmer än någon annan. Och det är inte så roligt att oförskyllt bli förolämpad såsom nu skett på hans webbsida och med krav här på vårt forum att korten skall läggas på borden, rop som i flera fall skallar från icke medlemmar under synonymer och anonymt.

/Sven-Erik Jönsson

En diskussion rörande Roy Fröjdhs hemsida har jag på detta forum för några dagar sedan blivit anklagad för bildstöld. Detta är en mycket allvarlig beskyllning, framför allt som den saknar all grund. Att inte bemöta en sådan anklagelse kan tolkas som ett medgivande och därför går jag i svaromål här på forumet, även om jag anser att det är fel plats.

Det finns och har aldrig funnits några bilder som tillhör Roy Fröjdh i mitt bildarkiv. Dock har jag, med Roys tillstånd, några diaduplikat av J 32B som gjorts för min bok om Lansen. Övrigt punkter tar jag upp med Roy personligen.

Roys påstående att "han är död inom svensk flyghistoria" har jag svårt att förstå. Det hänger på honom själv att ordna utgivning av sin SAS-bok, liksom för alla andra som skriver. Det kan väl knappast vara SFF:s uppgift att med medlemsavgifter ekonomiskt stötta alla projekt som skapas.

/ Sven Stridsberg

Måste ju onekligen säga att mannen tycks ha haft ett otroligt spännande liv. Tråkigt också när det blir som det blivit.. man säger ju att det aldrig är ens fel att två träter.. Jag brukar dock alltid bli lite misstänksam när det enligt någon enskild är "hela världen mot mig"..

Hur som helst.. flygandet... där hade jag gärna varit med..

GMY

intressant läsning dock.

/E

Jag har sett personligen ett foto som Roy har tagit och sett samma bild med en annans namn som fotograf på nätet så det med SFF(Fina folket) :lala: stämmer än vad andra säger om den föreningen. jag har varit själv medlem där men inte längre.

Som den lilla forumsråtta man är så kanske jag får komma med ett förslag innan fläkten blir för kladdig..

Roy verkar ju ha en trevlig bakgrund inom flyget, både civilt och "spetsigt". Skall vi prata om det istället innan BG får kliva in och dela parterna med hjälp av lämpligt forumsmandat..

GMY