MastY Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 Jag har väldigt begränsad skidkunskap. De enda längdskidor jag åkt, är vita blixten. Sen att jag är en naturbegåvning i den sortens konst är en annan femma. Hursomhelst. Jag ska i mars nästa år åka upp och göra en fjällvandring på skidor. Jag kommer inte ihåg exakt vad etappen hette men jag tror det var från Abisko till <insert Norrländskt namn here>, det är i varje fall ovdikommande. Men jag har fått förklarat för mig att föret som brukar vara där uppe gör att Vita blixten inte lämpar sig; de saknar stålkant bland annat. Så nu till saken: Jag hittade i mitt garage ett par längdskidor (tror jag i alla fall). De är av utländskt märke, som jag aldrig hört talas om trots min långa tid i branschen, troligtvis ryska eller polska. Det som slog mig först var att den bakre delen av bindningen var av ungefär samma typ som används på Vita blixten; råtfällebindning, vilket innebär att jag skulle kunna använda vinterkängan på fjällturen. Men den främre delen blir jag inte klok på. Det består av något sorts rörligt hus med ytterligare en rörlig del på toppen. På "huset" finns det en skruvmekanism som bestämmer hur hårt den övre delen sitter, dvs hur svårt/lätt det ska vara att vrida loss den från "huset". Huset går att röra åt båda hållen i sidled men har en punkt mitt på skidan där den fastnar, dock ganska löst. Jag har provat att få vinterkängan att sitta fast i denna bindning utan lyckat resultat, så det ger jag upp. Det jag undrar över är vad det egentligen ska vara för pjäxor till en sådan bindning? Vad är tanken med konstruktionen (rörelsemöjligheterna på "hus" och "lock"). Jag undrar också vad det är för märke? Aldrig hört talas om det och hittar inget på Google. Är det någon som kan tyda texten på bidningen? Sen till en mer hemmatekniska fråga: Är det något som hindrar mig från att skruva fast bindningen från Vita blixten på dessa skidor? Skulle det fungera rent praktiskt? Skulle nämligen tycka det var skönt att kunna använda dessa kängor då jag känner mig hemmastadd i dem. Tacksam för svar! BILDER(stora): Främre delen på bindningen Huset vridet åt höger Maximalt vridmoment Huset åt höger, locket vridet åt vänster Annan vinkel Huset åt vänster, locket åt vänster Notera den lilla kulan under locket samt skruvningsmekanismen som höjer och sänker denna. Film som demonstrerar konstruktionen Bindningen "in upright position" Märket på bidningen Den bakre "råttfällebindningen" Skidmärket Skidmärket? Modellen? Sådär, blev ganska många bilder, hoppas inget stör sig på det!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 Ser nästan ut som en urmodig utförsbindning. Tror inte det går att lyfta hälen på pjäxan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 Det du har är ett par gamla slalomskidor, riktigt gamla. Visst skulle du kunna montera på en Rottefella-bindning eller Vita Blixten-bindning på dem, men måste du verkligen ha stålkant? Stålkanten ger förvisso bättre grepp i sväng och på skrå men ger sämre fart framåt, dvs glid. Se om du hittar en normal turskida och då antingen i trä med hickorykant eller i plast med eller utan stålkant. De är gjorda för turåkning vilket dina gamla tunga slalomskidor inte är. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted September 22, 2006 Author Report Share Posted September 22, 2006 haha jasså det är slalomskidor, där ser man. Nej att använda ett par slalomskidor kanske inte är någon höjdare, de är faktiskt ganska tunga, så jag får leta efter alternativ. Helst av allt skulle jag vilja använda Vita blixten då jag är inkörd på dem och vet hur de fungerar men ledningen för gruppen jag ska åka med har i princip förbjudit mig att ha med dem på grund av att de saknar stålkant. De säger att det kan vara riktigt isigt och att det då är mycket jobbigt att åka på skrå, vilket jag kan förstå. Har själv inte varit i trakterna som vi ska till så jag kan inte argumentera emot hur förhållandena ser ut. Ett alternativ kanske vore att försöka hitta ett par vita blixten med stålkant. Krook, förstår du konstruktionen på bidningen? Varför går det att röra lock och hus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 (edited) Ett alternativ kanske vore att försöka hitta ett par vita blixten med stålkant. Finns i militärt utförande. Kallas "bruna bromsen". De är ju vita men eftersom stålkanten brukar rosta och lämna två bruna sträck efter varje skida så blev smeknamnet bruna bromsen. Krook, förstår du konstruktionen på bidningen? Varför går det att röra lock och hus? Det är en tidig variant av utlösningsbindning. /K Edited September 22, 2006 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted September 22, 2006 Author Report Share Posted September 22, 2006 @Krook Okej, kanske man ska leta efter ett par sådana. Finns de att få tag på civilit? Är det värt att försöka införskaffa eller håller de inte riktigt måtten? Verkar vara ett par riktigt gamla skidor med andra ord, du kan inte våga dig på en datering? Förstår om det är omöjligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 Dina skidor är nog från tidigt 60-tal någonstans. Bruna bromsen har jag inte sett på länge och är väl egentligen ingen superskida. Satsa på en civil i stället. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 (edited) @ MastY Var noga med att plugga igen de gamla hålen så att det inte kommer in fukt. Var också noga med att inte placera den nya bindningen alltför nära de gamla hålen men inte så att placeringen hämmar åkstilen. Till sist, namnge inte bakbindningen som "råttfällebindningen" Den har inget att göra med märket "Rottefella" som är en bindning som sitter framtill om pjäxan och låser fast läppen som är förlängningen av sulan. En modern modell användes tidigare av utförsåkarna (Telemark) med följd många brott på "läppen" pga de tre metall stiften som urholkade sulan. Skidorna ser ut att ha som redan sagts, en utlösningsbindning. Därtill kanske de är slalomskidor. Om nu det skulle vara så så kan de ha "utförsegenskaper", inte turegenskaper. Utförs- och turskidor skiljer sig i spannet. De tidigare har enkelspann och de senare dubbelspann. Ska du gå på tur med enkelspannsskidor så komplettera med stighudar. Turskidor kan vallas för att kunna användas till gång uppför. /Gusten Edit: La till info. Edited September 23, 2006 by Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted September 23, 2006 Author Report Share Posted September 23, 2006 @ Krook Jaha, så pass alltså, kul =). Finns det någon civil variant med samma sorts bindning som Vita blixten? Jag vill som sagt gärna kunna använda Vinterkängan. @ Gusten Okej! Hade aldrig sett ordet Rottefella i skrift innan utan bara hört det talas och uppfattat det som "råttfällebindning" =). Är det kabelbindning man kallar en bindning a la Vita blixten? Jag får se om jag väljer att modifiera dessa skidor eller om jag går på en helt annan variant istället. Känns som att dessa skidor i allmänhet inte är någon höjdare för turåkning då de är tunga och har dåligt spann. Men men, då har jag fått svar på mina frågor! Jättestort tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 (edited) @ MastY Om du vill ha ett par rejäla (med betoning på rejäla) turskidor så kolla in Tegsnässkidan http://www.tegsnas.com/ . Nu minns jag inte vad märket heter som gör kabelbindningarna som stängs med en hävstång framför tån, rem som går över kängans framdel (som på FM's skidor) och en kabel runt hälen. Men om du går in på en sorterad butik som har diverse utrustning för uteliv så får du nog info om allt. FM's bindning är väl så lika man kan vara ovanstående med lite skillnader emellan. Tänk dig, ett par Tegsnäs och ett par Jörnkängor så fattas bara nysnön...... Lycka till! /Gusten Edit: Såg att de säljer bindningen jag beskrev. Edited September 23, 2006 by Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 Följer du Gustens råd så blir det riktigt bra. En Jörnkänga och ett par Tegsnäs.... Mmmmm. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted September 24, 2006 Author Report Share Posted September 24, 2006 (edited) Tyvärr tillåter inte ekonomin ett par sådana skidor även om det givitvis vore jättefint. Men som det ser ut nu har jag tre alternativ: Försöka hitta ett par "bruna bromsen" till överkomligt pris. alt. Försöka montera på ett par Vita blixten-bindningar på någon annan skida med stålkant alt. ge upp tanken på att köra med skidor som är kompatibla med Vinterkängen och istället köra på ett par vanliga längd-/turskidor. Jag får fundera på det! Tack för svaren! Edited September 24, 2006 by MastY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 18, 2006 Author Report Share Posted December 18, 2006 Har ännu inte införskaffat några skidor men har insett att julen närmar sig och jag har hört att tomten är rätt schysst och har således börjat fundera på ett par Tegnäs. Dock har jag några frågor gällande skidan: Det står att det är en turskida. Vad innebär turskida? Om jag införskaffar ett par skidor vill jag kunna använda dem i många år framöver och då främst till fjälls, så som den fjällresa jag har inplanerad. Hur står sig en träskida jämfört med andra typer av skidor (plast, glasfiber är vad som nu används), är det främst av nostagilska skäl man väljer en träskida och kanske för den känsla den förmedlar eller är det konkurerbar med andra skidor? Nästa fråga: Vilken bredd är rekommenderad? Jag funderar på den bredaste (95mm) då jag antar att den erbjuder det bästa alternativet gällande bärandeförmåga. Eller ska man välja den tunnare modellen då man antagligen tar sig fram aningen lättare i spårad terräng? Som sagt har jag främst tänkt att använda den till fjälls och inte i lokala löparspåret, även om det kan förekomma motionsåkning också. Jag tänkte mig en 210 cm lång skida då det är det jag har haft när jag använt Vita blixten, synpunkter? Nästa fråga: Kan man till dessa skidor använda Vinterkängan utan problem eller måste man beställa en jörnkänga? Björksulan med hickorykant är den som är aktuell. Vad har den för fördelar jämfört med en vallningsfri sula av bakiraywood? Är det någon som har egna erfarenheter eller synpunkter, skriv på! Skulle uppskatta svaren jättemycket då det ändå är en hyffsat dyr investering. Svar innan 24/12 uppskattas extra mycket :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted December 19, 2006 Report Share Posted December 19, 2006 Halloj! Turskida för mig är en skida med ett sk dubbelspann. Jämför med en utförsskida som har enkelspann; då du fördelar kroppsvikten eller har din kroppsvikt på en av skidorna så har du kontakt med snön under hela skidan oavsett hur du gör. Gör du samma test på en turskida så skall du ha kontakt med snön (under "trampet", det som är framför och bakom bindningen där fästvallan läggs) enbart då du har kroppstyngden på en skida. Alltså, då man skidar klassisk stil med dubbelspannsskidor så får du fäste i snön för att få fart framåt. Då du åker utför med en turskida så blir ju friktionen mindre eftersom båda skidorna delar på kroppstyngden och fästvallan som finns inder trampet hindrar inte. Dubbelspann kan kanske jämföras med hur en recurve pil-båge ser ut i profil också. Trä kontra plast är väl en smaksak. Jag gillar det där med att vårda de saker man ska/måste vårda såsom skinnkängor och liknande. Plast kanske är sterilt i vissa ögon där trä är mer klassiskt. Men sedan kan ju priset skilja också men där är jag inte bevandrad. Ett annat tips är att du köper ett par teleskopstavar och tummar på "klassicismen". De har fördelar då du går på tur och sedan skall utför. Men tänk på att hålla koll på alla små skruvar som kanske finns i låsanordningen. Ta med ett lämpligt verktyg och reservdelar. Ang bredden så har ju vikten en roll där också. Breda skidor tar sig fram som en bandvagn men väger. Exakt vilken bindning menar du som skall passa till de kängor du nämner? Frågan på björksulan vet jag inget svar på tyvärr. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 19, 2006 Author Report Share Posted December 19, 2006 Tack så mycket för svaret! Jag delar din entusiasm inför att vårda mina prylar, dock så är jag inte så bevandrad på just skidvård så det måste jag nog kolla upp så det inte brister där. Men jag är helt klart mest sugen på en träskida, jag är som sagt bara orolig för att den inte ska hålla lika bra. En trasig skida på fjället är ju inge roligt. Vikten på skidorna är ju naturligtvis viktigt, men jag tycker ändå att "åk-komfort" och funktion får gå före vikten. Så om det är så att 95mm är en bättre variant att ha på fjället så väljer jag den. Jag vet inte hurvida man får välja fritt mellan de två bindningsalternativen eller om det är olika prisklass men den jag tänkte på var kabelbindningen. Den känns mest gedigen och det känns som att den har störst chans att vara kompatibel med Vinterkängan. Tack för svaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted December 19, 2006 Report Share Posted December 19, 2006 Hejsan! Att det är hickoryträ i kanterna på björksulan är till för att få hårdare kanter. Hickory är mycket hårdare än björk. Tegsnäs plastbindning är en universalbindning för i stort sett alla typer av skor. Dom sitter bra men har en nackdel och det är att dom går lätt sönder. Plast blir sprött när det är kallt och dom går av under foten. Kabelbindning är mycket tåligare och det skall MYCKET till innan dom går sönder. Är nästan helt hundra på att vinterkängan passar i kabelbindning. Om du klipper av en innerslag till ett bildäck på tvären så att du får 3-4 cm breda gummiband så har du perfekt lagningsmaterial till bindningen om själva kabeln skulle gå av. Det fina är att lagningsatsen inte väger eller tar någon plats alls i ryggsäcken. Sedan vad gäller längden på skidorna skall du satsa på minst 8ft. 7ft skidor är för kort för att ha en vettig bärighet i lössnö. Kommer du att åka mycket på skrå så är det en nackdel att ha breda skidor samt att 95mm breda skidor blir betydligt tyngre än 70-75mm. Vikten på skidorna spelar stor roll för åkkomforten. Om det är ett par tegsnäsare du vill ha så kan du lugnt köpa dom och du kommer att ha nöje av dom i många år framöver. Tror att jag har haft mina i sexton år nu och det enda jag gjort är att jag har bytt bindning till kabelbindning och tjärat dom varje år.Frågan du måste ställa dig är om du kommer att åka i fjällskog ospårat eller på led på kalfjället eftersom det ställer lite olika krav på utrustningen. /Streaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 20, 2006 Author Report Share Posted December 20, 2006 Tack för ett mycket informativt svar Streaker! Jag mailade och frågade Tegnäs ang. bindningen, och han sa att Vinterkängan var för bred för kabelbindningen men att den passade plastbindningen Epok. Och om det är som du säger ang. hållbarheten på Epok-bindningen så är det ju ingen bra nyhet. 8ft (240cm) skida var längre än jag hade räknat med men om det ger bättre åkkomfort och kanske till och med fart så är det ju inget jag tummar på. Frågan ang. vad jag kommer använda dem till är svår då jag troligtvis kommer ha dem till det mesta. Men de gånger jag använder dem i snårig skog och dylikt så är det nog endast kortare dagsturer jämfört med flerdagarsturerna på fjället, så att anpassa skidan för fjällmiljö är nog det bästa. Men det jag tänkte på ang. en smalare skida är hurvida den bär mig när jag även har tung packning. Själv väger jag runt 88 kg och jag kan tänka mig att fjällturerna kan kräva en packning på mellan 20-40 kg vilket gör att den totala vikten som läggs på skidorna ibland kan uppgå till 128 kg. Hur pass klarar en 75mm skida att hålla uppe mig då kontra en 95mm skida? Återigen, tack för svaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Tjenare Masty! Naturligtvis har en bredare skida större bärighet än en smal skida och känner du tvivel så tycker jag att du skall köpa dom bredare. Dom blir tyngre och svårare att svänga med men allt är en kompromiss. Är du van att åka skidor så är det inget problem. Jag är själv jäkligt sugen på ett par 95mm tegsnäsare i 8,5 el 9ft för att få större bärighet än vad jag har på mina nuvarande skidor. Vad jag inte skulle göra är att köpa epok bindningen pga min dåliga erfarenhet av den. Min brors bindning gick sönder ungefär vid samma tidpunkt som min. Det var nästan som om det var en beräknad livslängd på bindningen. Vi kanske hade varsit måndags exemplar eller så var det ett extremt sammanträffande. Mitt råd är att du skaffar dig bättre kängor att åka i så att du kan ha kabelbindning. Går bindningen sönder på fjället har din semestertur på ett ögonblick förvandlats till en överlevnads situation. Epok bindningen är hart när omöjlig att laga på ett lätt sätt. Jag lagade mina med balatarem och popnit och sannolikheten att man har det med sig på fjället är obefintlig.Det går inte att nog understryka hur viktigt det är att du kan laga bindning/skidor hjälpligt. Glöm ej repsats till skidorna! Jörnkängan har kommit upp i tråden och det är jäkligt fina kängor men dyra. Mina antifrys med kronsula köpte jag i fjol och då kostade dom ca 3000. Dom handgörs på ett litet företag i Jörn och du får räkna med leverans tid. Lundhags har även dom lämpliga kängor. Begagnade kängor är helt klart ett alternativ då cellgummi är näst intill oförstörbart och ofta kan den typen av kängor vara väldigt lite använda. Hälsningar/ Streaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Tjenare igen! Kom på att du kanske skall tänka dig för en extra gång när det gäller skidorna. Om ni skall åka främst på kalfjäll så är det guld värt med stålkant eftersom snön är väldigt hårt packad och det kan vara isigt. Prata med dina kompisar som kanske har varit i området ni skall åka i och hör med dom vad dom tycker och vilka erfarenheter dom har. Tegsnäs skidan passar bäst där snön är djup och lös inte där det är isigt och hårt./ Streaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 25, 2006 Author Report Share Posted December 25, 2006 Tjaa du, det känns faktiskt som att Epok-bindningen är utesluten. Som du sa: en fjälltur kan snabbt förändras till något värre. Jag tror nog ändå jag går på den lite bredare 95mm's skidan. Men då bör jag väl inte ta en fullt så lång skida då bredden väger upp för det? Tegsnäs rekommenderade 225cm ifall jag valde 95mm. Jag har även tittat lite på skidan med rödsula som man alltså inte behöver tjära. Enligt de själva ska det vara exakt samma skida förutom att det är bekvämare att slippa tjära och det låter ju bra. Ang. stålkant på skidorna så fanns det att köpa till och det tänker jag göra, frågan är hur svårt det kan vara att montera. Men räcker det som "gardering" mot is och hårt packad snö eller är det lämpligare att satsa på en plast/kompositskida om man kommer vistas en del i sådan miljö? Vet du något sätt som man kan ta reda på vilka kängor som passar till kabelbindningen? Finns det några standardmått att gå efter? Återigen, tack för mycket bra svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted December 25, 2006 Report Share Posted December 25, 2006 Har skummat igenom tråden och jag tycker att du ska lägga ner tankarna på att fixa de gamla skidorna och skaffa några enkla turskidor, borde finnas massor av bättre beganade på blocket, köpa bra stighudar, (mjuka) läderpjäxor och damasker så du inte får ner en massa snö i kängorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 26, 2006 Author Report Share Posted December 26, 2006 @Vesku Jo det insåg jag med att de gamla skidorna inte var någon idé. Så jag har nu tagit sikte på ett par Rajd-skidor från Tegsnäs (www.tegsnas.com). Men som du ser längre upp i tråden har jag en massa frågor och har även fått massor av svar. Jag vill ju få allt rätt när man lägger ut flera tusen spänn =). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts