Jump to content

Fbjs aspiranter 2008 - get together?

Recommended Posts

• Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ja, då har den slutliga kallelsen till förtestet hittat hem till mig också. Ska bli skitkul att få komma iväg. Tyckte det var konstigt att vi ska förtestas i 3 dagar. Vad gör man i tre dagar? På typ fjs o kj har man väl bara 2 dagar där man den första dagen gör alla fysiska tester och andra dagen pratar med befäl och psykolog. Vad gör man den tredje? Kanske en panik dag för befälen om man inte fått rätt antal personer (90 kallade 45 ska bli uttagna) och i det fallet köra en snabbmarsch tills man har rätt antal :P

Förresten hur går det för er andra? Themar, maggsork5?

Posted (edited)

fick papprena idag, va la rätt sköj å få dom. Va ute å sprang idag rätt härligt, sprang vid havet och blåste i princip bort plus att min mp3 cpa sig när jag sprang men jag är glad ändå på nåt konstigt vänster :unsure:

Hmm tredje dagen är kanske ett mysterium, tror personligen att man får en dag på sig att springa hem, klarar man inte det så får man inte vara med och leka.. vore fan så ballt " spring annars jävlar" Hem = Varberg

Edited by Maggsork5
Posted

nu på fredag den 8 dec är det muck för inneliggande lodjur.efter mkt om o men är dan snart här. :Malaj:

kan bara säga till er att fbjs det är en gedigen utbl där mkt nytt väntar er.ni har en underbar GSU framför er.......... :P

J/sjv -06

Posted

Tycker synd om dig Rockbjörnen :( Kan förstå att det måste varit en givande tid på fbjs. Det ska bli kul att komma dit och få bli testad. Det ska bli en ära :)

Posted
nu på fredag den 8 dec är det muck för inneliggande lodjur.efter mkt om o men är dan snart här. :D

kan bara säga till er att fbjs det är en gedigen utbl där mkt nytt väntar er.ni har en underbar GSU framför er.......... :P

J/sjv -06

Är det muckarskiva och muckarresa som gäller nu då? :)

Guest Fågel Fenix
Posted

nu på fredag den 8 dec är det muck för inneliggande lodjur.efter mkt om o men är dan snart här. :D

J/sjv -06

Är det muckarskiva och muckarresa som gäller nu då? :worthy:

Muckarskiva torsdag. Muckresa = ingen org. små enheter kommer att åka till fjällen.

Posted

Vet någon hur utsikterna är för utlandstjänst efter GU som fbj? NBG har ju vad jag vet några fbj platser men de lär ju garanterat redan vara tagna det år man muckar(2008). Jag siktar också på att bli officer. Ska man försöka göra US innan eller efter man blivit officer?

Posted

fick ett ett brev för någon dag sen där det stog att jag blivit placerad i utbildningsreserven. Betyder det att om jag inte fixar extramönstringen som fbjs får skippa lumpen då eller lbvir jag antagen till mitt andraval som skyttegruppbefäl? är helt lost in the woods! :D

Guest koenigsegg88
Posted (edited)
fick ett ett brev för någon dag sen där det stog att jag blivit placerad i utbildningsreserven. Betyder det att om jag inte fixar extramönstringen som fbjs får skippa lumpen då eller lbvir jag antagen till mitt andraval som skyttegruppbefäl? är helt lost in the woods! :D

Jag måste tyvärr meddela att det innebär att du inte kommer få göra lumpen, utan kommer under fem år stå med i utbildningsreserven, vilken kan komma att andvändas vid höjdberedskap.

Står det om du kan få överklaga beslutet eller inte?

Edited by koenigsegg88
Posted

fick ett ett brev för någon dag sen där det stog att jag blivit placerad i utbildningsreserven. Betyder det att om jag inte fixar extramönstringen som fbjs får skippa lumpen då eller lbvir jag antagen till mitt andraval som skyttegruppbefäl? är helt lost in the woods! :baskerPa:

Jag måste tyvärr meddela att det innebär att du inte kommer få göra lumpen, utan kommer under fem år stå med i utbildningsreserven, vilken kan komma att andvändas vid höjdberedskap.

Står det om du kan få överklaga beslutet eller inte?

fick kallelse till extramönstring till fbjs för någon månad sen med biljetter å så men det jag undrar är alltså om jag misslyckas med den kommer jag inte få göra lumpen på någon annan placering då? Japp står att jag kan överklaga, men förstår inte riktigt. Duger man till extramönstring till fbjs men int till skyttegrupp? eller är det nån vajjsing...? kanske bättre förklarat nu, // Axl :D:uuh::camo:

Posted
fick kallelse till extramönstring till fbjs för någon månad sen med biljetter å så men det jag undrar är alltså om jag misslyckas med den kommer jag inte få göra lumpen på någon annan placering då? Japp står att jag kan överklaga, men förstår inte riktigt. Duger man till extramönstring till fbjs men int till skyttegrupp? eller är det nån vajjsing...? kanske bättre förklarat nu, // Axl :uuh::camo::baskerPa:

Märklig situation... Eftersom du är kallad till förtest och allt så får du ju göra det. Men du har ingen preliminärbefattning och kommer förmodligen inte få göra värnplikten om du misslyckas. Bättre motivation finns ju inte. Men ring till pliktverket och fråga. Rätt stor skillnad på FBJS o utboldningsreserven... :D

Guest koenigsegg88
Posted (edited)

fick kallelse till extramönstring till fbjs för någon månad sen med biljetter å så men det jag undrar är alltså om jag misslyckas med den kommer jag inte få göra lumpen på någon annan placering då? Japp står att jag kan överklaga, men förstår inte riktigt. Duger man till extramönstring till fbjs men int till skyttegrupp? eller är det nån vajjsing...? kanske bättre förklarat nu, // Axl :clap::Malaj::tveka:

Märklig situation... Eftersom du är kallad till förtest och allt så får du ju göra det. Men du har ingen preliminärbefattning och kommer förmodligen inte få göra värnplikten om du misslyckas. Bättre motivation finns ju inte. Men ring till pliktverket och fråga. Rätt stor skillnad på FBJS o utboldningsreserven... 0:)

Du får ursäkta jag uppfatta inte att du var kallad till EM för fbjs, eftersom dom har kallat dig så har du ju självklart fortfarande emchans till att göra lumpen.

Jag måste hålla med Jonne, bättre morot än så kan det ju inte bli, de tar ut 45 till utbildning av de 90 kallade, så du har 50% att klara det, satsa stenhårt:P

Edited by koenigsegg88
  • 5 weeks later...
Posted

Japp, drygt en veckan snart bara :D Skulle vilja fråga er färdiga FBJare där ute. När får man lodjuret på vänsterarmen? Är det ngt tecken som representerar en avklarad UBK eller ngt liknande?

Posted
Japp, drygt en veckan snart bara :rodna: Skulle vilja fråga er färdiga FBJare där ute. När får man lodjuret på vänsterarmen? Är det ngt tecken som representerar en avklarad UBK eller ngt liknande?

Förbandstecknet får du efter fältvaneveckan, som ligger några veckor in i utbildning.. Som för övrigt brukar vara en riktig höjjdare! :tveka:

Utbildningstecknet får du strax innan muck efter avklarad utbildningskontroll, som innefattar en mängd olika moment bla 20 km snabbmarsch. Då ska det helst vara varmt och skönt när man springer, eller vad säger nymuckade? :wub:

Posted

Jag hoppas all jävla löpning gett något. Hade tänkt att på söndag kolla om man pallar å springa under 48 minuter överhuvudtaget höhö... Känner mig i form och tror att de resterande 89 gubbsen som kommer på EM känner likadant, den som lever får se. :tveka:

Posted
har alla flygbasjägar testande förberätt sig bra då? träningen funkat bra?

Ja visst! Känner mig rejält laddad... Ska bli spännande att se hur de har lagt upp det. Tack för förklaringen Jarl!

Guest koenigsegg88
Posted

Kämpa stenhårt, lovar att hälsa på det absolut bästa förbandet senare i sommar.

Posted (edited)

Jaha nu har man fått ta skit igen för att man vill bli fbj. Jag börjar bli riktigt trött på det. Varför kan inte bara folk acceptera det? Nä utan alla måste få fram sin åsikt om att fbj bara består av skyttesoldater med hund o ingen som ska på deras extramönstring klarat jägartestet och vill mäta k*k med sitt egna jägarförband. Liksom varför? De vet ju inget om förbandet eller om dess uppgift? "Vakta flygplan" hör man titt som tätt. Varför inte visa lite respekt och kanske inte alltid säga vad man själv tror o tycker? För att tro och tycka är inte att veta! Börjar bli riktigt trött på det... :ph34r:

Förövrigt vill jag säga tack till alla som önskar lycka till och jag kommer ge 100%. Sen får ni se hur det har gått för mig och Maggsork! :rockon:

Edited by Jonne
Posted
Jaha nu har man fått ta skit igen för att man vill bli fbj. Jag börjar bli riktigt trött på det. Varför kan inte bara folk acceptera det? Nä utan alla måste få fram sin åsikt om att fbj bara består av skyttesoldater med hund o ingen som ska på deras extramönstring klarat jägartestet och vill mäta k*k med sitt egna jägarförband. Liksom varför? De vet ju inget om förbandet eller om dess uppgift? "Vakta flygplan" hör man titt som tätt. Varför inte visa lite respekt och kanske inte alltid säga vad man själv tror o tycker? För att tro och tycka är inte att veta! Börjar bli riktigt trött på det... :ph34r:

Förövrigt vill jag säga tack till alla som önskar lycka till och jag kommer ge 100%. Sen får ni se hur det har gått för mig och Maggsork! :rockon:

Det förekommer alltid skitsnack från andra jägarförband...men som sagt de har ju ingen koll på vad utbildningen går ut på och vad den innebär, så det enda man kan göra är att strunta i det och inte nedlåta sig till att ens diskutera med dessa människor!!

Prickskytt 02/03 FbjS

Posted

Jag känner Lt.Petersson på FBJS och med sånna människor som era befäl lär ni ha de bästa till hands.

Lycka till! Visa mamma vad ni går för!

Posted
Jaha nu har man fått ta skit igen för att man vill bli fbj. Jag börjar bli riktigt trött på det. Varför kan inte bara folk acceptera det? Nä utan alla måste få fram sin åsikt om att fbj bara består av skyttesoldater med hund o ingen som ska på deras extramönstring klarat jägartestet och vill mäta k*k med sitt egna jägarförband. Liksom varför? De vet ju inget om förbandet eller om dess uppgift? "Vakta flygplan" hör man titt som tätt. Varför inte visa lite respekt och kanske inte alltid säga vad man själv tror o tycker? För att tro och tycka är inte att veta! Börjar bli riktigt trött på det... :)

Förövrigt vill jag säga tack till alla som önskar lycka till och jag kommer ge 100%. Sen får ni se hur det har gått för mig och Maggsork! :)

Haha, det var det roligaste jag hört, vad är det för jävlar som snackar så mö skit. Säg att dom suger kuk och dom kan dra åt helvete. Funkar inte det säg att hans morsa är en hora och att hon inte ens kan sälja sig själv på mellandagsrean. Funkar inget av dom såbörja veva. Eller så är du mogen skiter i vad nissen säger och går hem och softar. Nu spöregnar det och spåret kallar... Over n Out! :dribble:

Posted

Det är nog inga som helst problem att fylla ut tre dygn med extramönstring skall du se. KJ brukar ha två dagar, och på FJS har det varierat lite. Senaste åren har det dock varit tre.

Hörde att det var typ 8 av 42 som klarade 20-km stridsutrustning på första försöket i år. Hoppas, för eran skull, att det är kallare än 25 grader när ni springer detta eminenta lopp. Det är tillräckligt jobbigt i alla fall.

Posted
Det är nog inga som helst problem att fylla ut tre dygn med extramönstring skall du se. KJ brukar ha två dagar, och på FJS har det varierat lite. Senaste åren har det dock varit tre.

Hörde att det var typ 8 av 42 som klarade 20-km stridsutrustning på första försöket i år. Hoppas, för eran skull, att det är kallare än 25 grader när ni springer detta eminenta lopp. Det är tillräckligt jobbigt i alla fall.

Måste va ruskig sköönt? :banghead: vad sprang du på för tid då hjobo? ni har väll också gjort det?