Jump to content

Recommended Posts

Posted
OBS, Detta får man naturligtvis inte göra men man kan ju drömma ( och så finns det en del olydiga entusiaster :rolleyes: )

FJS hade skjutkolvar på AK4 när dessa var standardvapnet. Det var lik den skjutkolv som sitter på MP5 och finns idag att köpa på Rangershop ( http://www.ranger-onlineshop.de/1344058.ahtml ) för 108 euro. Hur nyttigt hade inte detta varit för oss ?

Vill man sedan slippa bränna fingrarna efter en rejäl eldstrid och dessutom kunna gå i färdigställning med vapnet under lång tid utan att vänsterarmen domnar så köper man en picatinnyrail på d-gear ( http://www.d-gear.se/?page=/shop/flypage&a...amp;category=77 ) och fäster den i de befintliga nitarna på handskyddets undersida. Möjligen får man modda railen lite för att det skall passa. På denna rail monterar man sedan sin Shurefire eller liknande proffetionella lampa och en sk RIS pinne eller vertikalgrepp ( http://www.d-gear.se/?page=/shop/browse&category=104 ) och vips är man hemma så länge inte säkerhets ivrarna inte sätter stopp för härligheten.

Det är skamligt att vi skall få ont i armarna, bränna fingrarna och famla i mörkret när det är så viktigt med säkerheten. Det är också dåligt att vi i HV skall satsa vår fritid och semesterdagar för i princip korvören och dessutom få skaffa grejjer som funkar själv för dyra pengar när det finns kronmärkta tillbehör som någon girig förrådstomte sitter och håller på.

Tur är väl att vi tycker det är jävligt (ursäkta) kul att syssla med HV och gärna förbättrar vår utrustning som t.ex bättre kängor osv.

Givetvis kan inte vad som helst godkännas, ansvarigt befäl för bataljonen borde få kunna sätta en standard vid förbättringar och moddar.

Mina 5 ören.

Det måste varit över 100 000 personer som gjort lumpen sen slutet på 60 talet med ak4 utan de problemen som du verkar ha. Det finns flera anledningar varför det inte är tillåtet att modifiera försvarsmaktens materiel och det är just EN av anledningarna, att det är försvarsmaktens materiel och inte din materiel och en dag ska den återlämnas samt kunna bytas.

Jepp men var är åverkan? När han återlämnar vapnet ngn gång i framtiden så finns det INTE ett spår av hans modifiering

och för övrigt det måste väl finnas ngn form av utveckling av detta försvar. Vem orkar vänta?

Jag tycker hans lösning mer professionell än diverse tejplösningar jag sett.

Skulle det ske en olycka så får väl soldaten ta ansvar för detta.

Hur många olyckor sker inte pga av FM inte kan ordna AK4B

mer ergomiskt?

Tackar vet jag Usas RFI == Rapid Field Initiative där stridande soldaters ideer tas tillvara och inget 10 fördröjnings tänk från ngn försvarsbyråkrati hindrar en. Helt överlägset FMV och annat junk som belastar vårt försvar.

AK4 är tung och jag orkar inte hålla den länge och under en övning fick jag bekräftat att jag inte ensam om det här.

En småväxt HV soldat som knappt orkade hålla vapnet under en längre tid pga av för lång kolv, för korta armar och ja för klena armar. Nu kommer soldaten få en kortat kolv (vilket jag också vill ha men jag har ju tyvärr FEL kön för det där :(

Hade vi haft främre grepp och kolvar som går att justera så hade vi kunnat strida bättre med AK4B.

Så utmärkt ide med främre grepp med vapenlampa och låt oss slippa dessa paragrafryttare.

Hemmabygge eller inte men FM banne mig fixa till AK4B ngn gång före 2080.

Posted
och för övrigt det måste väl finnas ngn form av utveckling av detta försvar.
Ja och den förs frammåt av den instans som SKA utv vapen inom FM.

Där finns det inget annat att diskutera.

Vem orkar vänta?

Alla som vill vara kvar inom bla Friv-delen av FM.

Inte heller DÄR finns det annat att fråga om.

SÅ nu har vi löst det.

• Forumsledning
Posted

Undra vem det är fel på när man hör sånt här, är det soldaten som förväntas klara av att hantera ett vapen likt tusentals soldater före honom? Eller är det kanske fel på vapnet?, det har "plötsligt" blivit för tungt för den klene svensken. Eller det kanske är Försvarsmakten som kommer stå som ersättningsskyldig om något händer.

..sen undrar jag jag ju lite med resonemanget "Jepp men var är åverkan? När han återlämnar vapnet ngn gång i framtiden så finns det INTE ett spår av hans modifiering" .. vilket säger mig att hade man satt på ett 40x kikarsikte och egentillverkad granattillsats med inskjutbar kolv och benstöd så hade det vart okej, så länge vapnet ser ut som det gjorde när man fick det vid återlämning.

Posted (edited)
Tackar vet jag Usas RFI == Rapid Field Initiative där stridande soldaters ideer tas tillvara och inget 10 fördröjnings tänk från ngn försvarsbyråkrati hindrar en. Helt överlägset FMV och annat junk som belastar vårt försvar.

Om inte jag är helt felinformerad så är väl avsikten med detta att täcka aktuella och akuta brister på förband som är krigförande, inte för förband som harvar hemma i hemlandets lera.

Finns väl motsv. "snabbkassa" för de svenska förband som är ute på skarpa uppdrag, både SSG motsv och övriga utlandsstyrkan kan väl vid behov vid enstaka tillfällen få mtrl utan normala tester och upphandling via FMV?

Edited by Bamse
Posted

Om inte jag är helt felinformerad så är väl avsikten med detta att täcka aktuella och akuta brister på förband som är krigförande, inte för förband som harvar hemma i hemlandets lera.

Finns väl motsv. "snabbkassa" för de svenska förband som är ute på skarpa uppdrag, både SSG motsv och övriga utlandsstyrkan kan väl vid behov vid enstaka tillfällen få mtrl utan normala tester och upphandling via FMV?

Du har helt fel och kolla på denna länk. RFI är ett systemtänk och skall slutet på 2007 täcka alla soldater i Usa.

http://peosoldier.army.mil/rfi/index.asp. Kolla även hela sidan och bli imponerad.

Jag är i alla fall så imponerad av detta materialförsörjningstänk med den snabba feedbacken. Hade vi haft RFI så hade vi haft

det vi behöver inom 3 år.

Säkert....Hur länge fick svenska soldater i Afganistan vänta på en av FM och FMV godkänd splitterskyddad glasögon :)

Det gick ju snabbt eller hur...*ironisk*. Har de även fått ut knäskydd eler skall ngn skrivbordsgeneral utvärdera detta

10 år till?

Nej det var säkert ingen som köpte egen utrustning utan alla väntade solidariskt på alla skall ha jämlik utrustning.

Alla skall med Ingen får gå före.....

Posted
och för övrigt det måste väl finnas ngn form av utveckling av detta försvar.
Ja och den förs frammåt av den instans som SKA utv vapen inom FM.

Där finns det inget annat att diskutera.

Vem orkar vänta?
Alla som vill vara kvar inom bla Friv-delen av FM.

Inte heller DÄR finns det annat att fråga om.

SÅ nu har vi löst det.

Det måste finnas en tredje väg mellan paragrafrytteriet/Diktatur och anarkifriheten.

Systemet är värdelöst. Det tar för lång tid.

Det måste finnas ett sätt för en HVsoldat att kunna få prova ut modifierad utrustning

utan att det skall ta 10 år.

Jag önskar att man kunde få ngn form av RFI inom svensk FM och att man kan få sin moddning godkänd av

en vapentekniker och att ens utvärderingar kan få komma FMV till nytta.

Soldat har en ide....frågar sin KC är det oki?

"Visst kolla med en vapentekniker"....Är det fortfarande oki?

Implementera och här har du en Boa och avge rapport så FMV kan få nytta av detta...

Tänk vad utvecklingen hade snabbats upp och vad billigt testning vore....

Posted

Ett vapen i FM kommer fram till det sågas, smälts eller säljes till Eritrea att ha en HELVETES massa brukare.

Om alla i Friv-Försvaret fick fria händer med sina vapen skulle vi antagligen inte FÅ problemet med att destruera eller sälja vidare vapenMTRL.

Nu har ni inte den friheten.

Att slänga på en annan rem eller en påtejpad kindknöl är helt ok.

Men när killar börjar slänga på en hel skog med saker på uthämtade vapen går man över gränsen.

Ta en liten titt ovan här i tråden.

Moderatorn här ÄR vapentekniker och har alla dom rätta kunskaperna i ämnet.

När han säger NEJ ÄR det inte ok.

Lik förbannat ska det fånas och ifrågasättas.

Enkel regel.

Det är inte DIN pang, du får inte göra vad du vill med den. Du har lånat den och skall lämna in den i det skick( minus slitage) du fick ut den.

Vill man förändra påverka dina Chefer.

Allt annat är "egenmäktigt förfarande".

Om man "moddar" sin airsoftpicka är det värsta som kan hända en pyspunka.

Fippla fel med din Ak och folk kan börja dö.

Posted
Undra vem det är fel på när man hör sånt här, är det soldaten som förväntas klara av att hantera ett vapen likt tusentals soldater före honom? Eller är det kanske fel på vapnet?, det har "plötsligt" blivit för tungt för den klene svensken. Eller det kanske är Försvarsmakten som kommer stå som ersättningsskyldig om något händer.

..sen undrar jag jag ju lite med resonemanget "Jepp men var är åverkan? När han återlämnar vapnet ngn gång i framtiden så finns det INTE ett spår av hans modifiering" .. vilket säger mig att hade man satt på ett 40x kikarsikte och egentillverkad granattillsats med inskjutbar kolv och benstöd så hade det vart okej, så länge vapnet ser ut som det gjorde när man fick det vid återlämning.

Tja fanns det förr soldater som var 1.55 och vägde 50kg som sprang med ak4? :)

Ja det tycker jag. Går vapnet att återställa helt innan återlämning så borde en modifiering vara tillåten och det andra kriteriet är att det INTE får påverka säkerheten eller vara olagligt att köpa och det fjärde är att KC måste tillåta detta.

*Min åsikt*

För varför är det oki att tejpa ihop en lösning men inte ha rails på handskyddet om det INTE blir ngn åverkan.

Själv har jag funderat på köpa ett eget ORGINAL G3 handskydd från rangershop så att jag kan ha rails på sidorna och under

handskyddet.

Inskjutbar kolv. Nja inskjutbar kolv kan glappa och påverka säkerheten..Tror mer på en fast kolv som är ställbar i längd.

40X kikarsikte...nja isåfall med killflash men det påverkar ju taktikuppträdnadet så hellre förstoringsmodulen och givetvis godkännade för utprovning.

Granattillsats är väl lite svårt eftersom det knappast lagligt att som privatperson köpa eller importera

ngt sådant men ingen borde må dåligt av ett 30 skotts magasin.

Hursomhelst..det borde finnas ett lagligt sätt att få testa för den som vill.

Typ KC och godkännande från en vapentekniker.

Detta är min åsikt och jag vill ha en högre förändringstakt inom FM.

Posted
Ett vapen i FM kommer fram till det sågas, smälts eller säljes till Eritrea att ha en HELVETES massa brukare.

Om alla i Friv-Försvaret fick fria händer med sina vapen skulle vi antagligen inte FÅ problemet med att destruera eller sälja vidare vapenMTRL.

Nu har ni inte den friheten.

Att slänga på en annan rem eller en påtejpad kindknöl är helt ok.

Men när killar börjar slänga på en hel skog med saker på uthämtade vapen går man över gränsen.

Ta en liten titt ovan här i tråden.

Moderatorn här ÄR vapentekniker och har alla dom rätta kunskaperna i ämnet.

När han säger NEJ ÄR det inte ok.

Lik förbannat ska det fånas och ifrågasättas.

Enkel regel.

Det är inte DIN pang, du får inte göra vad du vill med den. Du har lånat den och skall lämna in den i det skick( minus slitage) du fick ut den.

Vill man förändra påverka dina Chefer.

Allt annat är "egenmäktigt förfarande".

Om man "moddar" sin airsoftpicka är det värsta som kan hända en pyspunka.

Fippla fel med din Ak och folk kan börja dö.

Jag ifrågasätter inte moderatorns kunskaper eller åsikter jag bara beskrivet att jag tycker det fel att hejda utvecklingen.

"Fånas och ifrågarsättande" :) Det kallas diskussion och är det som driver vår demokrati och detta forum.

All fundamentalism och bokstasvtrohet är farligt tycker jag.

Jag inte heller ute efter fria händer inom FM utrustningen heller men jag vill ha högre förändringstakt och ngt lösare tyglar.

Jag vet minst En person här på forumet som har främre grepp på sin Ak4. Skulle vara intressant och få höra om hur han gjorde och om han har BOA på detta. Sen undrar jag om man får ens ha egen vapenrem och tejpad kindstöd. Har du stöd för detta av SÄKI? Då borde man ju få ha vapenslinga???

Posted
Hur kan du "i egenskap som vapentekniker" göra någon bedömning överhuvudtaget när du i samma mening frågar hur railen är fastsatt ????? Ursäkta men det får dina omdömmen att verka en smula "tycka allt är skit som du själv inte kommit på" (tomte) på ren svenska alltså. Är det dessutom så att du verkligen är vapentekniker så gör det dig inte till någon trovärdig källa då ni svetsat på toprailen till RPsiktet så snett att många skjuter på fel tavla från 30 meters vallen......dåligt !

Där ser du typexemplet på "Fåna sig" som jag syftar på.

Vapenrem samt tejpad kindknöl brukar de flesta KC inte grymta över av den enkla anledningen att det

är KLART att detta "ingrepp" inte påverkar vapnet på ett sätt som är i längden negativt.

SäkI ska vi inte dra in i detta ALLS.

Då sitter ni i FrivF med det ni hämtar ut, varken MER eller mindre.

Jag har själv blivit förevisad ett "30-skotts mag" egenhändigt svetsat och konstruerat av en lokal Hv-fantom.

Så visst finns det "kreatörer" med ideér, därav min ganska bestämda invändning och åsikt.

Har även sett skadorna av tejpade knallskott som en Hv-krets brukade använda för att "simulera" Hgr.

Så jag är förbannat skeptisk till att folk får för sig att dom "har en bra idé".

Ang FJS-kolven till Ak4 så var det en kompromiss som FJS fick tillåtelse att köra med då längden spelade in vid transport av vapnet.

Hv är inte FJS.

Slut

• Forumsledning
Posted

Tforce, 3 saker

1. En kompanichef inom hemvärnet har inte den blekaste vad som är säkert med modifieringar med vapen. Det finns säkert några därute med bra förnuft och teknisk kunnig och säkerhetsmedveten.. men det är inte majoriteten (ren spekulation, men bevisa mig fel isåfall)

2. Låt säga att din lilla modifikation inte håller och du skadar sig alvarligt pga av din lilla modifikation du byggt... (vi skippar detaljerna, din utrustning skadar dig) VEM är ersättningsskyldig för att betala sjukvården du kommer kräva ? FM? Vapenteknikern som godkännde? eller ska du själv pröjsa operationen ?

3. Jag var till en början själv lite butter på BOA och hela systemet med tester hit och dit.. men när man läser inläggen av dig Tforce så blir jag mer och mer övertygad att de där reglerna är fan bra, för de hindrar anarkistiska prylgalna på gränsen till farliga hemvärnsmän som ni att fatta egna beslut ni anser er har kunskap över..

Posted
Hur kan du "i egenskap som vapentekniker" göra någon bedömning överhuvudtaget när du i samma mening frågar hur railen är fastsatt ????? Ursäkta men det får dina omdömmen att verka en smula "tycka allt är skit som du själv inte kommit på" (tomte) på ren svenska alltså. Är det dessutom så att du verkligen är vapentekniker så gör det dig inte till någon trovärdig källa då ni svetsat på toprailen till RPsiktet så snett att många skjuter på fel tavla från 30 meters vallen......dåligt !

Där ser du typexemplet på "Fåna sig" som jag syftar på.

Vapenrem samt tejpad kindknöl brukar de flesta KC inte grymta över av den enkla anledningen att det

är KLART att detta "ingrepp" inte påverkar vapnet på ett sätt som är i längden negativt.

SäkI ska vi inte dra in i detta ALLS.

Då sitter ni i FrivF med det ni hämtar ut, varken MER eller mindre.

Jag har själv blivit förevisad ett "30-skotts mag" egenhändigt svetsat och konstruerat av en lokal Hv-fantom.

Så visst finns det "kreatörer" med ideér, därav min ganska bestämda invändning och åsikt.

Har även sett skadorna av tejpade knallskott som en Hv-krets brukade använda för att "simulera" Hgr.

Så jag är förbannat skeptisk till att folk får för sig att dom "har en bra idé".

Ang FJS-kolven till Ak4 så var det en kompromiss som FJS fick tillåtelse att köra med då längden spelade in vid transport av vapnet.

Hv är inte FJS.

Slut

Oki så min KC kan ge mig BOA på annan kolv, vapenslinga, rails, benstöd, främre grepp, förstoringsmodul, vapenlampa och annat snask som jag drömmer om? :)

Posted
Tforce, 3 saker

1. En kompanichef inom hemvärnet har inte den blekaste vad som är säkert med modifieringar med vapen. Det finns säkert några därute med bra förnuft och teknisk kunnig och säkerhetsmedveten.. men det är inte majoriteten (ren spekulation, men bevisa mig fel isåfall)

2. Låt säga att din lilla modifikation inte håller och du skadar sig alvarligt pga av din lilla modifikation du byggt... (vi skippar detaljerna, din utrustning skadar dig) VEM är ersättningsskyldig för att betala sjukvården du kommer kräva ? FM? Vapenteknikern som godkännde? eller ska du själv pröjsa operationen ?

3. Jag var till en början själv lite butter på BOA och hela systemet med tester hit och dit.. men när man läser inläggen av dig Tforce så blir jag mer och mer övertygad att de där reglerna är fan bra, för de hindrar anarkistiska prylgalna på gränsen till farliga hemvärnsmän som ni att fatta egna beslut ni anser er har kunskap över..

1. Spekulation är svårt att motbevisa. Jag känner bara min KC.

2. Tja mig veterligen så har vi en sjukvård baserat på skatter och viss styrning från politiker. Hoppar du från en klippa och överlever så får du "gratis" sjukvård så svaret på fråga 2 är det det allmäna betalar oavsett vems fel det är.

3. Tycker du jag är en anarkistisk, prylgalen och till gränsen farlig hemvärnsman? :)

Jag tycker systemet med BOA och FMV är en fet dinosarie.

Posted
Jag tycker systemet med BOA och FMV är en fet dinosarie.

Vilken tur att du inte bestämmer då. Så slipper vi belasta sjukvården i onödan...

Det finns ingenting farligare än den som inte vet att han inte vet...

Posted
Oki så min KC kan ge mig BOA på annan kolv, vapenslinga, rails, benstöd, främre grepp, förstoringsmodul, vapenlampa och annat snask som jag drömmer om? :)

Nej man han kanske inte får blodsvallning när du kommer med en annan vapenrem, eller har tejpat ett förstaförband på kolven så det inte slår på din ömma kind.

Men när du kommer med ovannämnda julgran till Ak så SKA han bli förbannad

Posted (edited)

Nej man han kanske inte får blodsvallning när du kommer med en annan vapenrem, eller har tejpat ett förstaförband på kolven så det inte slår på din ömma kind.

Men när du kommer med ovannämnda julgran till Ak så SKA han bli förbannad

Det lungt...Jag bara drömmer....

Jag väntar givetvis 20 år på att FMV skall testa klart allting.

hmmm vissa inlägg personangrepp (inte du Rille) vad förvånad jag blir....

Edited by TForce
Posted (edited)

istället för att sitta här och klaga hitt och ditt så kan vi väl försöka göra en lista vad som skulle vara godkänt för att montera en vapenlampa på AK4?

Min förslag rätta mig gärna om jag ahr fel i något

El/silvertejp och en lampa (klisikern)

Lampa i rätt vikt på RP (Tex M3 lampa)

Fäste tex SureFire som man fäster vid pipan detta är väl ingen modifiering eller man skruvar ju inte i vapnet?

Fler förslag?

Edit: Bilder

skulle domma tekniskt kunna vara ok eller är det en modifikation?

mnt-br101tr-lg.jpg

gp025.jpg

Edited by Hornet
Posted

Av någon anledning har jag svårt att föreställa mig att TForce under sin GU gick in till Plutonchef och visade upp den fina railen för lampa och främre grepp som han egenhändigt skruvat fast på handskyddet till ak5an..

Om HV faktiskt kunde börja bete som ett militärt förband hade mycket varit vunnet.

Blir så trött på allt gnällande, om det inte passar är det bara att sluta !

Posted
istället för att sitta här och klaga hitt och ditt så kan vi väl försöka göra en lista vad som skulle vara godkänt för att montera en vapenlampa på AK4?

Fäste tex SureFire som man fäster vid pipan detta är väl ingen modifiering eller man skruvar ju inte i vapnet?

Fler förslag?

Problemet är att du egentligen INTE får göra ngt med vapnet om man nu skall tolka alla dessa bokstavstrogna SÄKImullor.

Det finns liksom inget lagligt sett att modda vapnet. Du skall vänta tills försvarsbyråkraterna tagit beslut för de vet ju ALLTID bäst. *ironi*

Jag TROR att man inte ens få ha egen vapenrem egentligen. Jag tvivlar på att det finns ngt lagligt sett för en HVman

att montera en vapenlampa utan gnäll o skäll från paragrafryttare.

Posted

tja så kallade fält modifieringar får man väl göra står väl till och med i våra reglementen att tejp mm är tillåtet.

Att inte få använda egen vapenrem det vet jag har jag fått höra mer än en gång...

Posted (edited)
Av någon anledning har jag svårt att föreställa mig att TForce under sin GU gick in till Plutonchef och visade upp den fina railen för lampa och främre grepp som han egenhändigt skruvat fast på handskyddet till ak5an..

Om HV faktiskt kunde börja bete som ett militärt förband hade mycket varit vunnet.

Blir så trött på allt gnällande, om det inte passar är det bara att sluta !

Det har jag med eftersom

1. Vi hade ingen Ak5 under min GU på slutet av 80-talet

2. Jag har aldrig monterat ngn vapenlampa eller främre grepp varken på en AK4 eller AK5.

Om HV kunde få utrustning så att vi kunde bete oss som ett militärt förband så vore allt vunnet.

Edited by TForce
Posted
tja så kallade fält modifieringar får man väl göra står väl till och med i våra reglementen att tejp mm är tillåtet.

Att inte få använda egen vapenrem det vet jag har jag fått höra mer än en gång...

Oki kan du hitta en källa på vad som är laglig modifiering för jag vet inte.

Frågan är om det är ngn som vet? Regler ändras ju hela tiden oftats till det sämre.

Posted

I dagsläget med gällande reglementen? INGET!!

Förslag nr1: Kass! Behöver väl knappast utveckla varför!

Förslag nr2: Dåligt! Man lyser upp för mycket av vapnet och det är ingen önskvärd effekt.

Förslag nr3: Finns ett antal modeller på marknaden, några bra och många mindre bra! Jo det är en viss modifiering efter som du skruvar fast något, även om det inte permanent

Även om man får framåt på att montera en lampa. Så tycks det vara väldigt få som verkligen förstått, att man måste öva en hel massa om man skal jobba effektivt med en vapenlampa. Det räcker inte med att titta på några hollywoodfilmer tex SWAT etc.

Använder du lampan vid fel situation, tillfälle osv så kan hela ditt förband bli rikstvåa. Och med den ljusdisciplin som jag sett inom hemvärnet hittills. Så anförtror jag inte större delen av hemvärnet ens med ett stearinljus!

ang BOA och FMV

Min åsikt är att BOA är bra, dock är det för få befattningshavare som kan och vågar nyttja den.

FMV..deras teknikdel är rätt så bra. Däremot kan det sägas en del om inköpsavdelningen!

@TForce

Vad skall du med allt "snask" till? Mer än att du sett för mycket på film alt airsoft och haft en våt dröm efteråt.

Ditt vapen kommer till slut att väga runt 8-9kg. Är det nåt att eftersträva?

Det behov jag ser är främre vertikalgrepp, kortad kolv och kanske en lampa (med rätt användarutbildning). Resten är krimskrams!

Förresten, skrota den gamla skiten och dela ut ak5 alt köp nytt!

Ett militärt uppträdande/beteende sitter INTE i utrustningen. Rätt utrustning är bara ett komplement!

Sen så heter det inskjutbart axelstöd.

Posted

@ TForce

Dåligt exempel, men jag hoppas att poängen gick fram ändå..

Utrustningsmässigt är jag ganska nöjd, behövs visserligen fler GN1or och nya radioprylar, men det är en annan diskussion.

@ Nifelhel

Håller helt med om att användandet av ljus är en ädel konst, men jag är övertygad om att det är bättre att använda ljuset "fel" än att famla totalt i mörker.

Posted
@ TForce

Dåligt exempel, men jag hoppas att poängen gick fram ändå..

Utrustningsmässigt är jag ganska nöjd, behövs visserligen fler GN1or och nya radioprylar, men det är en annan diskussion.

@ Nifelhel

Håller helt med om att användandet av ljus är en ädel konst, men jag är övertygad om att det är bättre att använda ljuset "fel" än att famla totalt i mörker.

Håller inte med! Då är det bättre att förklara att man inte löser uppgiften. För håller man på egenfixar halvt om halvt hela tiden (som HV ofta gör), då lyssnar inte dom längst upp. Egenfix är ofta kontraproduktivt i det stora hela.

@TForce

Det finns inga lagliga modifieringar!

Ja undra varför reglementet ändras hela tiden. Kan det månne vara för alla klåpare som egenfixar kanske? :worthy:

Posted

Jag kan förstå frustrationen över den extrema inflexibiliteten och oförmågan att utveckla flexibla alt. för samtliga ehv inom FM.

Ak5C är ett föredöme om hur det BORDE se ut.

Jag har själv fejat och meckat rätt kraftigt, dock har jag på senare tid faktiskt svängt om ang. hur man kan/bör/får mecka med sitt vapen. Typ inte alls kom jag fram till...

Men, jag tycker att om man nu MÅSTE mecka så, se då till att skaffa RIKTIGA vapendelar, dvs som är tillverkat för riktiga skjutvapen och inte air-soft skämt-prylar.

Inget jävla "skruva-borra" hitte-på. Tycker du det är för dyrt så är du snål och bör ta dig i kragen.

Bästa alt. är enligt min uppfattning att jobba med ett handhållet alt., det kommer heller inte att gå sönder och du vänjer dig inte vid att ha en vapenmonterad lampa som troligen går tvärsönder när du behöver den som bäst.

Mitt råd, i all välmening, till dig TForce är att lugna ner dig, du slår den döda hästen på ett sjukt korkat sätt. Är du lika obstinat ansikte mot ansikte hade min hjärna möglat efter 5 minuter.... Att du är varnad kan vara en hint.

Posted

I dagsläget med gällande reglementen? INGET!!

Förslag nr1: Kass! Behöver väl knappast utveckla varför!

Förslag nr2: Dåligt! Man lyser upp för mycket av vapnet och det är ingen önskvärd effekt.

Förslag nr3: Finns ett antal modeller på marknaden, några bra och många mindre bra! Jo det är en viss modifiering efter som du skruvar fast något, även om det inte permanent

Även om man får framåt på att montera en lampa. Så tycks det vara väldigt få som verkligen förstått, att man måste öva en hel massa om man skal jobba effektivt med en vapenlampa. Det räcker inte med att titta på några hollywoodfilmer tex SWAT etc.

Använder du lampan vid fel situation, tillfälle osv så kan hela ditt förband bli rikstvåa. Och med den ljusdisciplin som jag sett inom hemvärnet hittills. Så anförtror jag inte större delen av hemvärnet ens med ett stearinljus!

ang BOA och FMV

Min åsikt är att BOA är bra, dock är det för få befattningshavare som kan och vågar nyttja den.

FMV..deras teknikdel är rätt så bra. Däremot kan det sägas en del om inköpsavdelningen!

@TForce

Vad skall du med allt "snask" till? Mer än att du sett för mycket på film alt airsoft och haft en våt dröm efteråt.

Ditt vapen kommer till slut att väga runt 8-9kg. Är det nåt att eftersträva?

Det behov jag ser är främre vertikalgrepp, kortad kolv och kanske en lampa (med rätt användarutbildning). Resten är krimskrams!

Förresten, skrota den gamla skiten och dela ut ak5 alt köp nytt!

Ett militärt uppträdande/beteende sitter INTE i utrustningen. Rätt utrustning är bara ett komplement!

Sen så heter det inskjutbart axelstöd.

Tja kortare kolv och främre vertikalgrepp för jag tyvärr inte 2 meter lång, väger 100kg och har superlånga armar.

Jag skulle helt enkelt få mindre mjöksyra i armarna.

Vapenslinga för det överlägset remmen. *min åsikt*

Rails för kunna montera vapenlampa och benstöd. I framtiden borde vi kunna målpeka med laser.

Benstöd tycker jag är bra vid liggande skytte/försvar. Dessutom kan man använda benstöd som främre grepp om man nu vill det.

Förstoringsmodul för kunna verka med bättre precision vid små mål på långa avstånd dock påverkas hastigheten.

Det bästa hade ju varit om Sverige köper in SCAR-H till HV men det är ju en annan diskussion.

Posted

Om vapenlampa nu är ett övningsfenomen så är ju lösningen inte att förbjuda lampor - utan att öva mer med dem.

Och rörande montering på RP:t så funkar det faktiskt väldigt bra, rent ljusmässigt, om man har rätt lampa.

Posted

Det finns mycket som är "bra", men inte lika mycket som är nödvändigt för uppgiften. Det tenderar mer att utmynna i ett prylb*geri.

KISS är att eftersträva

Posted
Rails för kunna montera vapenlampa och benstöd. I framtiden borde vi kunna målpeka med laser.

Förlåt om jag går OT men går det att ha "målutpekare" på sitt vapen eller missförstår jag? Har fått för mig att det är ganska stora saker? Visa gärna hur du tänkt.