Jump to content
Sign in to follow this  
Moldiver

Vapenlampa till Ak4

Recommended Posts

På den senste Hv-övningen fick vi lite bastning av övningsledaren för att vi inte hade vapenlampor på våra vapen. Dock så kunde vi inte förvänta oss att få hämta ut några någonsin, utan förväntades tydligen att fixa detta själva.

Jag fick idéen till att bygga en egen vapenlampa och har nu lite frågor till alla andra.

När det gäller strömbrytare, är det nödvändigt att man har en kontakt nära handskyddet som tänder lampan så länge den är intryckt, eller räcker det med att ha en enkel omkopplare så man slipper hålla inne en knapp hela tiden?

De modeller jag sett på nätet använder bägge metoderna, men vilket tycker ni är bäst?

Hur har de tänkt sig fästa en vapenlampa på AK4 idag?

Tills det är löst får vi väl fortsätta famla i mörker....

Kanske med nya handskydd? Vem vet?

Att tejpa fast en ficklampa funkar, men är inte speciellt snyggt. Jag hade tänkt använda en skruv och mutter i de två hål som finns på undersidan av handskyddet istället. Väntar bara på ok/inte ok från chefen...

På den senste Hv-övningen fick vi lite bastning av övningsledaren för att vi inte hade vapenlampor på våra vapen. Dock så kunde vi inte förvänta oss att få hämta ut några någonsin, utan förväntades tydligen att fixa detta själva.

skojar du eller så enligt övnings ledaren så skall vi ha sök lamper som vi skall bekosta själva. :blink:

i min värld så skall de inte kosta något att vara i grön kläder utan tvärt om.

eller gälde detta bara er?

skojar du eller så enligt övnings ledaren så skall vi ha sök lamper som vi skall bekosta själva. :blink:

Han sa att vi slarvade med genomsöket av en byggnad eftersom få av oss hade vapenlampor.

Vi fick i uppgift att fixa detta tills nästa övning. Jag tolkar det som att vi måste bygga våra egna.

a de låter ju utan tvekan att så är fallet.

men då måste de ju finnas anvisningar och regler för sånt för mig veteligen så får man inte mådda vapnen hursom helst.

men lycka till med byggandet och du får gärna visa hur du gorde.

En polare har en Insight M3 lampa, avsedd för en Glock pistol, monterad upp och ner ovanpå rps, verkar rätt funkis.

Hade en övning i tunnelsystemet under stan för ett tag sen och där konstaterades att vi MÅSTE ha bra lampor för att de skulle funka, vilket inte var fallet med de maglite´s vi har på förådet. De är ju de stora maglite´sen och de gå ju fan inte att fästa på en lampa på ett par kilo på en redan ganska tung och klumpig bössa. Nu har vi fått ut ett par surefire lampor( tror de var så dom hette)

Problemet är bara fästanordningar till dem, de finns ju tydligen bra sådana men dem får vi inte ut av nån andlednig så de blir till att tejpa fast och hoppas på de bästa.

Ps vi fick ut 5-6 st per pluton...

En polare har en Insight M3 lampa, avsedd för en Glock pistol, monterad upp och ner ovanpå rps, verkar rätt funkis.

Såg i helgen att min grpchef W. (4e grp) hade en vapenlampa monterad på handskyddet. Såg inte riktigt hur han hade fäst den, men den verkade avtagbara iaf.

Såg i helgen att min grpchef W. (4e grp) hade en vapenlampa monterad på handskyddet. Såg inte riktigt hur han hade fäst den, men den verkade avtagbara iaf.

Det fästet såldes tidigare av MS, de kan fortfarande ta hem det tror jag.

Det marknadsfördes av MS som ett SureFire-fäste, men när jag kontaktade SF hävdade dom (SF) att det var det inte.

Det är nog det bästa lampmontaget för AK4 jag sett, så som vårt vapen ser ut idag iaf.

/Gator (2.grp)

:blink:

Det fästet såldes tidigare av MS, de kan fortfarande ta hem det tror jag.

Det marknadsfördes av MS som ett SureFire-fäste, men när jag kontaktade SF hävdade dom (SF) att det var det inte.

Det är nog det bästa lampmontaget för AK4 jag sett, så som vårt vapen ser ut idag iaf.

/Gator (2.grp)

:clap:

Det är ett kass fäste - en annan grp ch i samma pluton har tappat en SF uppe i Fagersta pga just det fästet.

Det är ett kass fäste - en annan grp ch i samma pluton har tappat en SF uppe i Fagersta pga just det fästet.

Taget.

Men som sagt, det finns inte så gott om alternativ. Montage ovanpå rps verkar sådär - möjligen med fjärrbrytare på handskyddet då.

:clap:

skojar du eller så enligt övnings ledaren så skall vi ha sök lamper som vi skall bekosta själva. :clap:

Han sa att vi slarvade med genomsöket av en byggnad eftersom få av oss hade vapenlampor.

Vi fick i uppgift att fixa detta tills nästa övning. Jag tolkar det som att vi måste bygga våra egna.

Intressant. Vi ska bekosta KFÖ- veckor med lönsavdrag och bygga vår egen utrusning. Snart får man väl vara glad att man får ut en uniform gratis.

Edited by dalmas

Kanske med nya handskydd? Vem vet?

Att tejpa fast en ficklampa funkar, men är inte speciellt snyggt. Jag hade tänkt använda en skruv och mutter i de två hål som finns på undersidan av handskyddet istället. Väntar bara på ok/inte ok från chefen...

Jag är likt andra fullt övertygad om att där det ställs krav om utr så skall det tillhandahållas medel att kunna möta kravet.

Som i det här fallet. (Lampor som är kraftiga nog och på annat sätt lämpliga att lösa uppg.)

Men det man kan göra är följande om man på något sätt kommit över en SF eller motsv:

1/Ta loss handskyddet från vapnet

2/Tag en bit najtråd av kraftigare typ. Stick in ändarna i hålen i handskyddet utifrån.

3/Dra/tryck in så mycket av tråden du kan i hålen, så att den ligger tight mot ut- undersidan av handskyddet.

4/Vik in trådändarna mot varann i handskyddet och återmontera på vapnet.

5/Fäst SF eller motsv med två buntband i najtråden så att den ligger paralellt med handskyddet på undersidan. Se bara till att du inte får vassa ändar av de klippta buntbanden som man kan skära sig på.

OBS! Ovanstående är någonting alla får testa på egen risk. Jag vet inte om det är tillåtet att göra så. Men det kan tillfälligt lösa problemet med brist vapenmonterad lampa.

/SwePace

Handskydd med rail till AK4/G3. De jag har sett i USA är rätt dyra. Någon som har sett billiga sådana någonstans?

Jag fick idéen till att bygga en egen vapenlampa och har nu lite frågor till alla andra.

När det gäller strömbrytare, är det nödvändigt att man har en kontakt nära handskyddet som tänder lampan så länge den är intryckt, eller räcker det med att ha en enkel omkopplare så man slipper hålla inne en knapp hela tiden?

De modeller jag sett på nätet använder bägge metoderna, men vilket tycker ni är bäst?

Er övningsledare har inte koll på läget. :/

Ni får inte utrusta era AK4B med vapenlampor lika lite som man får utrusta den med benstöd under förutsättning att ni INTE har fått ut utrustning via FMLog :eeh:

Säkerhetsbestämmelser AK4 B

AK 4 och dess tillbehör får inte modifieras. Det är inte heller tillåtet att montera tillbehör som ej tillhandahålls av Försvarsmakten.

Nog för att de flesta tar det med en nypa salt, men skall man motera Ficklampa 4 då? :/

Menar, ifall du inte har lust att spendera pengar själv, vilket du absolut inte skall behöva, kan du ju hänvisa din chef till ovanstående text och på så sätt snacka dig fri.

Under min GU SlutÖ så tyckte jag det va lite häftigt att tejpa fast min mag-lite mini på undersidan av Ak5 med silver[grön]tejp. På kvällen fick vi order om att rensa en byggnad, och det var kolmörkt. Självklart var det ingen annan som anammade detta med ficklampan, och undertecknad fick gå längst fram genom hela byggnaden... :eeh:

Som sagt, räcker med tejp och maglite. Fast vill man ha en mer avmonteringsbar lösning (du måste ju tejpa fast den varje gång du har tagit bort den...) så får du nog punga ut med massor med kronor. Speciellt som "fina" lampor är svindyra.

Ta en titt på http://www.terrang.se (f.d. militaryshop) under belysning/lampor/mm.

denna verkar rätt OK... (tänk på att det inte medföljer en lampa, enbart fäste)

http://www.terrang.se/produktdel.cgi?pid=233

Modifiering av vapnet är såklart en definitionsfråga ;) Att skruva fast en lampa på vapnet, i befintlig spår, är ju tämligen oskyldigt..

hmm..stark pennlampa från ica/coop, med knapp i toppen(baktill) + isoleringstejp?

Lätt att riva av, stoppa undan när behov saknas och billig. :eeh:

Säkerhetsbestämmelser AK4 B
AK 4 och dess tillbehör får inte modifieras. Det är inte heller tillåtet att montera tillbehör som ej tillhandahålls av Försvarsmakten.

Nog för att de flesta tar det med en nypa salt, men skall man motera Ficklampa 4 då? ,O

Menar, ifall du inte har lust att spendera pengar själv, vilket du absolut inte skall behöva, kan du ju hänvisa din chef till ovanstående text och på så sätt snacka dig fri.

Under min GU SlutÖ så tyckte jag det va lite häftigt att tejpa fast min mag-lite mini på undersidan av Ak5 med silver[grön]tejp. På kvällen fick vi order om att rensa en byggnad, och det var kolmörkt. Självklart var det ingen annan som anammade detta med ficklampan, och undertecknad fick gå längst fram genom hela byggnaden... :/

Som sagt, räcker med tejp och maglite. Fast vill man ha en mer avmonteringsbar lösning (du måste ju tejpa fast den varje gång du har tagit bort den...) så får du nog punga ut med massor med kronor. Speciellt som "fina" lampor är svindyra.

Ta en titt på http://www.terrang.se (f.d. militaryshop) under belysning/lampor/mm.

Visst, det är ballt och bra tills det händer en olycka där din egenmonterade tuffa ficklampa kanske är en orsak till olyckan.

Då kan du börja diskutera ersättningar och försäkringar och sedan inse att det kanske var så tufft att modda sitt vapen.

Mina fem... eller vad man nu skriver :eeh:

Edit: grisfingrar

Edited by ugly

Undrar om det blir något av det där försöket med RAS till AK4 hoppas att det blir OK med RAS vore inte helt fel :)

Visst. Köp den. Och bli förvånad när gummit som hela fästet är gjort av smälter och lampan faller i backen.

jag sa "verkar" :P inte tittat närmare på produkterna

Visst. Köp den. Och bli förvånad när gummit som hela fästet är gjort av smälter och lampan faller i backen.

jag sa "verkar" :P inte tittat närmare på produkterna

Man får inte göra så här men ha ett extra handskydd med lampa så kan du byta 0:)

lampapr8.th.jpg

ovanql3.th.jpg

Jag skall se om jag kan fixa fram bilder igen på handskyddet som Armatech tog fram till Ak4.

Det är dom som gjort motsvarande handskydd till Ak5.

Har papper på det någonstans :)

Annars så får man göra som försvarsmakten gjort här:

img5076rr0.th.jpg

Sätta en insight M6 lampa på rp-siktet

Men som sagt, det finns inte så gott om alternativ.

Montage ovanpå rps verkar sådär - möjligen med fjärrbrytare på handskyddet då.

Ja det är verkligen mysko att man slängde på rps men inget mer när man ändå uppgraderade byssorna...

Ja det är ju en nackdel, du såg säkert en soldat i 1.grp med en Insight ovanpå rps på senaste övningen, tyvärr sitter av/på just på lampan och inte på handskyddet.

Edited by johanp

Jag skall se om jag kan fixa fram bilder igen på handskyddet som Armatech tog fram till Ak4.

Lustigt att du tar upp just Armatech. Tillskrev dem förgår och fick följande svar igår:

Från: @armatech.se

Ämne: Re: Brügger & Thomet AG BT-21676

Datum: onsdag 20 sep 2006 09.21.02 GMT+02:00

Till: nilsanders

Hej.

tyvärr säljer vi inte dessa produkter till civilpersoner.

Mvh.

ArmaTech

----- Original Message -----

From: Nilsanders

To: @armatech.se

Sent: Tuesday, September 19, 2006 9:22 PM

Subject: Brügger & Thomet AG BT-21676

Hej, ni står listade hos Brügger & Thomet som svenska agenter så jag tänkte höra mig för om BT-21767 HK G3 Handguard (with short Siderails) passar på AK4 och vad en sådan skulle kosta i så fall?

MvH N

Frågan är ju det där med modifiering och godkännande av vapen i FM/HV men OM det skulle godkännas borde det kanske gå att genom t.ex. Kompanichef att beställa!?

Det handskydd jag menar är med lampan integrerad som på Ak5 handskyddet.

Var hos Armatech -96 och diskuterade det handskyddet men sedan verkade det som att det inte blev någon marknad för det.

Skall som sagt leta upp bild. :lala:

Edited by henke
Justerat på begäran/Henke