Jump to content
Sign in to follow this  
Moldiver

Vapenlampa till Ak4

Recommended Posts

Håller med 2sharp där. Försök att få lampan så långt fram som möjligt.

Hur påverkar placeringen när du slår fram manöverhandtaget?

Har inte prövat lampan i strid än, endast hemma men vapnet är ju låst så att repetera patron ur funkar inte just nu. Men jag håller självklart med att den belyser vänster sida av vapnet samt att man vill ha lampan monterad kl 12, det sitter en m8 gänga på den motsatta sidan av lampknappen, ska filura ut ngt av det. Men tills man får ut en standard lampa från förrådet så blir det tyvärr så att man får bonna ihop ngt, för det va bra mörkt sist när vi övade sib.

Köp ett fäste som klämmer fast den runt pipan istället.

En tanke om man inte kan få ihop en lösning som fungerar är att skaffa en bra lampa och skita i att montera den överhuvudtaget och istället nyttja den som handhållen, inte helt enkelt att få till när magasin skall bytas och eldavbrott åtgärdas, men ack så nyttigt och gott när din monterade lampa går sönder.

Detsamma gäller givetvis om du har vapenlampa på pistolen.

@2Sharp:

Jag har försökt med handhållen lampa och AK4 och det gick inte alls för mig. Nu kanske jag behöver göra mer armhävningar men AK'en är för tung. Det bästa jag prövat hittills (förutom riktiga montage) är cykelslang över handskyddet + bottenbrytare. Till AK5 skulle det ju smälta på två röda men tack vare 4'ans brist på gassystem går det helt ok.

Det finns bra lampor som har bra clips/fästanordning så du kan fästa en lampa i rockärmen t.e.x eller varför inte pannlampa eller lampa fäst på axeln eller i västen. Finns fästen/lampor som kommer med en kulledsliknande anordning som funkar ok. (naturligtvis har jag inga bilder) Det funkar mindre ok om man måste ha riktat ljus när man springer eller rör sig fort och det beror ju på vad för syfte man har med sin lampa. Men man måste inte alltid låsa sig till att det måste lysa där jag siktar precis hela tiden.

Ett sånt här kostar under hundralappen:

F2.jpg

Klart funkis.

@2Sharp:

Jag har försökt med handhållen lampa och AK4 och det gick inte alls för mig. Nu kanske jag behöver göra mer armhävningar men AK'en är för tung. Det bästa jag prövat hittills (förutom riktiga montage) är cykelslang över handskyddet + bottenbrytare. Till AK5 skulle det ju smälta på två röda men tack vare 4'ans brist på gassystem går det helt ok.

Jag har använt ksp90 med handhållen lampa, "make it work" mao. Jag är inte vansinnigt stark :) Min poäng var främst att kan man inte hitta "rätt" alt. så kanske man skall välja ett annat.

Det finns bra lampor som har bra clips/fästanordning så du kan fästa en lampa i rockärmen t.e.x eller varför inte pannlampa eller lampa fäst på axeln eller i västen. Finns fästen/lampor som kommer med en kulledsliknande anordning som funkar ok. (naturligtvis har jag inga bilder) Det funkar mindre ok om man måste ha riktat ljus när man springer eller rör sig fort och det beror ju på vad för syfte man har med sin lampa. Men man måste inte alltid låsa sig till att det måste lysa där jag siktar precis hela tiden.

Jag förstår inte, om du har en vapenlampa som inte lyser där du skall sikta så känns det ganska meningslöst? Att man kan behöva lysa där man inte riktar vapnet är jag med på, därav en handhållen lampa...

Jag kan för mitt liv inte se hur du skall använda en lampa fäst i rockärmen på något vettigt sätt alls. Kan du utveckla? I dem flesta situationer jag har använt skjutvapen och lampor har snabba rörelser varit ganska vanliga.

@Vegas: Har herren testat lampan han länkat? Den verkar ju vara för billig för att vara sann.

Jag undrar också hur det är tänkt med en lampa fäst i jackan. Jag är inte heller särskilt förtjust i iden med pannlampa. Huvudmonterade ljus som är starka som vapenlampor kommer att blända dina kamrater fullständigt varje gång du söker dom med blicken.

@Vegas: Har herren testat lampan han länkat? Den verkar ju vara för billig för att vara sann.

Magkänslan (och bondförnuftet) säger att det inte är en CREE i den där lampan. Why? Dels är det jättebillig (behöver inte vara ett hinder) men de har inte ens brytt sig om att specifiera om det är R3, R4, R5 eller XM-L. I iz skeptisk.

Samma tanke här. Ligger i en debatt med mig själv ifall det är värt att "prova" en skitlampa som man inte gråter om den går sönder eller om man ska lägga lite mer och förvänta sig kvalité. Dock så är det ju jävligt synd om man skulle ha sönder den fina dyra surefirelampan...

@Berg:

Det finns lampor mellan Surefire och HongKong-PlingPlongs billigaste. Foursevens (fd 4Sevens) gör en serie vapenlampor som heter "Maelstorm" och som finns rätt billigt, för lite mer deg får du en med XM-L och CR123-batterier. Massor av andra bra företag gör också vapenlampor (Elzetta, Fenix, Olight etc), lite google-fu kommer ge sig mycket kött på benen. På grannforumet utrustning.se finns det kunnigt folk, fråga där vettja!

Samma tanke här. Ligger i en debatt med mig själv ifall det är värt att "prova" en skitlampa som man inte gråter om den går sönder eller om man ska lägga lite mer och förvänta sig kvalité. Dock så är det ju jävligt synd om man skulle ha sönder den fina dyra surefirelampan...

Jag har gjort sönder en Surefire lampa efter att jag tappade den fritt fall från 6.5 meter rakt ner i betonggolvet, 3 ggr. (fråga inte) Glaset i skallen sprack, men lampan lös. Dem är ganska tåliga. Givetvis fick jag en ny gratis av Surefire.

Jag har haft 2 andra Surefire som inte fungerat som dem skall, båda ersattes av Surefire.

Om du skall lyckas med att göra sönder din Surefire med att endast ha den som vapenlampa bedömer jag som extremt osannolikt, sönder menar jag då så den inte går att fixa med att byta ut den del som gått sönder.

Man behöver inte köpa den absolut mest kittade Surefire vapenlampan med ir/synligt ljus, picatinny fäste och distansbrytare. Köp en G2 LED och ett fäste från någon etablerad firma så har du bra grejor som funkar.

Uppenbarligen kan jag säga det hur många gånger som helst eftersom det ständigt skall köpas billigaste Kina-lampan. Jag har sett så många billiga lampor gå sönder utan ansträngning så jag gråter inombords varje gång jag ser det...

Jag är medveten om att det finns ok alt. till pissiga lampor, men varför orka fippla?

• Like 3

Nej inte än. Saknar batteri + laddare som också är beställt senare från samma plats. I övrigt känns den stabil, men vem vet...

Fenix TK12 har jag. Mycket lampa för pengarna, och de nyare modellerna har ännu bättre rekylstabilitet.

Magkänslan (och bondförnuftet) säger att det inte är en CREE i den där lampan. Why? Dels är det jättebillig (behöver inte vara ett hinder) men de har inte ens brytt sig om att specifiera om det är R3, R4, R5 eller XM-L. I iz skeptisk.

Cree Q5 står det på den.

Den lampan som Vegas länkar till justeras ju fokus genom att lampans skalle dras fram och tillbaka... känns ju inte helt optimalt att helt plötsligt få en ny ljusbild på lampan när man avfyrat vapnet.

Den lampan som Vegas länkar till justeras ju fokus genom att lampans skalle dras fram och tillbaka... känns ju inte helt optimalt att helt plötsligt få en ny ljusbild på lampan när man avfyrat vapnet.

Instämmer. Får nog bestämma mig för ett värde och tejpa :mellow:

Instämmer. Får nog bestämma mig för ett värde och tejpa :mellow:

Och tejp håller för rekylen? Köp en ny lampa istället.

Även jag kommer nog att testa min version av vapenlampa.

WF501A , CREE-lampa , fäste 2008 monterat på RPS.

Fästet monteras av och på väldigt enkelt utan verktyg mha låsskruven på sidan.

Vikten är precis på gränsen, 150 gram.

Som ni ser på bild 4/5 så är det inga problem att använda reservsiktet på RPS'et, eftersom fästet är 'öppet' så att man ser igenom det.

1)

vapenlampaak43.jpg

2)

vapenlampaak42.jpg

3)

vapenlampaak41.jpg

4)

vapenlampaak44.jpg

5)

vapenlampaak45k.jpg

Hur tyckte du att det blev med din vapenlampa? Funkar den bra?