Jump to content

Transport i US?


Recommended Posts

Nu när läget har blivit lite mer aktuellt inför KS15 så har man ju lite funderingar kring hur transportenheterna sköts i US

 

Vilket skick är Lastbilarna i på diverse mission? Vad har folk för erfarenhet om dem, man har ju läst om att grejjer skakat sönder i tex. Liberia å Afg

Sköter folk sina fordon ordentligt?

 

Vad brukar transportare ha för huvudsakliga uppgifter på redan uppbyggda camper?

 

Vilka tjänster inom transportare är såna som aldrig har nåt å göra och vilka är det som är vakna typ dygnet runt?

 

Finns fortf. MNTF nere i Kosovo då jag hörde nåt om att det skulle läggas ner?

 

Tänkte att de kunde va kul å veta lite om allt detta... Har sökt både på soldf å mil på allt från transport till Scania rakt upp o ner :Malaj:

Så lite klarhet skulle va trevligt... Hjälp uppskattas!

Link to comment
Share on other sites

Tror du menar MNTC (Multinational transport company) inte MNTF (Multinational task force) som är de styrkor som bl.a svenskarna ingår i. MNTF kommer iallafall bli kvar ett långt tag till :Malaj:

Även om fordonen slits mycket i missionen så vårdas och repareras fordonen nästan bättre i utlandsstyrkan än i Sverige så det är inga skrothögar man kör runt i :blink: (även om vissa fordon kan vara lite speciella..)

Link to comment
Share on other sites

MNTC Multi National Transport Company är nedlagt

MNTF Multi National Task Force finns det fem stycken av

MNTF (C ) Multi National Task Force (Center) är den TF som svenskarna (dom flesta i alla fall)är en del

 

Svenska Transportresurser finns främst på SWE LOG COY baserat på Camp Victoria (Det finns även några bilförare på MN HQ&LOG COY på Camp Ville.

 

Kn Glock

In Theatre at the moment

Edited by Kn Glock
Link to comment
Share on other sites

Tror du menar MNTC (Multinational transport company) inte MNTF (Multinational task force) som är de styrkor som bl.a svenskarna ingår i. MNTF kommer iallafall bli kvar ett långt tag till :baskerFN:

Även om fordonen slits mycket i missionen så vårdas och repareras fordonen nästan bättre i utlandsstyrkan än i Sverige så det är inga skrothögar man kör runt i :baskerFN: (även om vissa fordon kan vara lite speciella..)

 

Damn, F å C sitter nära varann ;) Menade ju C så klart... Vare MNTC som under nedläggning då?

 

Hänger det inga transportare här som kan berätta lite mer om vad det är för typ av uppdrag dem riktarin sig mkt på? :) - eller nånannan som vet för den delen

 

å till er båda, tack för rättelsen :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Bland fordonen märks ett antal Scania P124 som i mitt tycke är en skaplig lastbil.

Uppdragen är blandade, såsom att köra gods från Skopje eller grus på Bondsteel (jänkarnas camp) eller frakta en maskin till något ställe där den behövs.

 

Största risken är trafiksituationen som är helt horribel.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Bland fordonen märks ett antal Scania P124 som i mitt tycke är en skaplig lastbil.

Uppdragen är blandade, såsom att köra gods från Skopje eller grus på Bondsteel (jänkarnas camp) eller frakta en maskin till något ställe där den behövs.

 

Största risken är trafiksituationen som är helt horribel.

 

/K

 

Å fan :) Då låter det ju precis som jag hade hoppats... :lala: Såna uppdrag som känns värdefulla å inte bara sitta å häcka i en hytt utan uppdrag eller typ lasta stycke brädor upp å ner från bil dygnet runt tills man storknar... Maskiner, grus å annat gods e sånt som e det roligaste :)

 

Tell me more om trafiksituationen då? Trasiga vägar å skit e sånt jag kan tänka mig, men antar att du syftar lite på folks körstil eller? Är folk hetsiga å vilda eller har dem respekt för militärfordonen osv?

 

Å Scania P124 e en utmärk lastbil :) Kör ju en ny Volvo i yrket idag, men vanan är ju framförallt med Scanias 4serie...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer säkert bli en del dötid också. Jag hoppas att du gillar volleyboll.

 

Trafiksituationen är den att alla ska fram först i ibland väldigt dåliga bilar på ibland väldigt dåliga vägar. Man får se omkörningar som skulle göra sig jäkligt bra som tv-underhållning. Det är dock inte lika underhållande att befinna sig i den omkörningen själv.

 

Kul? Nej, inte särskilt.

Spännande? Ja, nästan varje gång man är ute och kör.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det kommer säkert bli en del dötid också. Jag hoppas att du gillar volleyboll.

 

Trafiksituationen är den att alla ska fram först i ibland väldigt dåliga bilar på ibland väldigt dåliga vägar. Man får se omkörningar som skulle göra sig jäkligt bra som tv-underhållning. Det är dock inte lika underhållande att befinna sig i den omkörningen själv.

 

Kul? Nej, inte särskilt.

Spännande? Ja, nästan varje gång man är ute och kör.

 

/K

 

Jora för fan volleyboll e kul ;) Men dötid antar jag att de flesta tjänsterna får räkna med då och då... Bara o hoppas att det är fler kul folk som åker med :D Men alla är ju frivilliga så de flesta borde väl va rätt motiverade?

 

Okey, men då är det ungefär som man kan tänka sig då, så som man brukar kunna se i sydländerna när man kommer inåt landet oavs... Rätt sjukt hur folk kan köra, men så är det massa kors längs med vägar o sånt också :blink:

 

Hur är det med mineringen längs vägarna då? Hörde nåt förut om att kör man av måste man ringa efter minröjare pga minrisken?

 

för övrigt så går tiden VÄLDIGT långsamt nu när man väntar på att få se om man får åka!

Edited by Richie_3000
Link to comment
Share on other sites

lägger till från KS15 att jag nu är uttagen till Hjulslastare/Lastbilsförare MNTF o väntar på papprena, whuhu :blink:

 

Men antar Krook eller nån har koll på vad dem har för Hjullastare där nere :D Ser på bilderna att det är Volvo, men FMs gröna färg verkar målat över storleken på dem ;) Vilka lastare används?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med mineringen längs vägarna då? Hörde nåt förut om att kör man av måste man ringa efter minröjare pga minrisken?

 

Är ingen stor minrisk i Kosovo så det låter klart överdrivet även om man såklart måste ha ögonen öppna för framförallt OXA.

Link to comment
Share on other sites

lägger till från KS15 att jag nu är uttagen till Hjulslastare/Lastbilsförare MNTF o väntar på papprena, whuhu :banana

 

Men antar Krook eller nån har koll på vad dem har för Hjullastare där nere :banana Ser på bilderna att det är Volvo, men FMs gröna färg verkar målat över storleken på dem ;) Vilka lastare används?

 

När jag åkte hem i Juni som en av de sista i MNTC så var det 12st Scania 124 420 varav två med fästen för plog och sand/saltspridare, 3st L120, 1st L180, Bulldozer Cat D6 (tror den hette så iaf), en grävmaskin en vält och lite annat småpyssel. Det fanns flexigradersatser till två av hjullastarna (120).

 

Men eftersom MNTC lades ner och resurserna omformades till något som hette då iaf LogCoy så blev det prat om förändringar. Dels för att tp-gruppen gick ner från 12 till 8 man, en bussgrupp bildades med två sköna (eller inte) bussar från mitten av 80-talet som är mer eller mindre skrot. Sen vlle man byta ut två L120 mot en L90. Men inget hade åkt hem eller bytts när jag åkte hem, så jag vet inte säkert.

 

Själv ska jag förmodligen ner på KS15 som lastbilschaffis igen, så vi syns la där nere hoppas jag, eller på Gardet rättare sagt. :uzi

Link to comment
Share on other sites

Dom hjullastare jag stött på i kosovo är ett antal L120 och en styck L180 som vandrar mellan maskinpluton och uh-plutonen lika ofta som det byts CO.

Mvh Jonsson

 

 

Finns Lundbergaren kvar då tro?

Det fanns två styckna när jag var där så det är inte helt otroligt

Link to comment
Share on other sites

När jag åkte hem i Juni som en av de sista i MNTC så var det 12st Scania 124 420 varav två med fästen för plog och sand/saltspridare, 3st L120, 1st L180, Bulldozer Cat D6 (tror den hette så iaf), en grävmaskin en vält och lite annat småpyssel. Det fanns flexigradersatser till två av hjullastarna (120).

 

Men eftersom MNTC lades ner och resurserna omformades till något som hette då iaf LogCoy så blev det prat om förändringar. Dels för att tp-gruppen gick ner från 12 till 8 man, en bussgrupp bildades med två sköna (eller inte) bussar från mitten av 80-talet som är mer eller mindre skrot. Sen vlle man byta ut två L120 mot en L90. Men inget hade åkt hem eller bytts när jag åkte hem, så jag vet inte säkert.

 

Själv ska jag förmodligen ner på KS15 som lastbilschaffis igen, så vi syns la där nere hoppas jag, eller på Gardet rättare sagt. :banana

Fan de va ingen dålig uppställning! Hoppas dock dem skippar den där jävla L70n! För det e fan för liten pryl :banana Större desto bättre :banana Vi får hoppas att dem inte har gjort för stora förändringar tills KS15! Å de skulle va kul å ses där! Lycka till oss alla :uzi

 

Schysst jonsson

Tack Krook för försöket ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag fick ett mejl idag med lite info om beståndet där nere. De håller på med omorganisationen till trosspluton fortfarande, och nu har de börjat skicka hem och byta saker. Så det är iaf 4 lasbilar som åkt hem, 8 kvar, ett släp än så länge som åkt hem, men det kommer förmodligen bli fler. 2 st L120 har bytts mot en L90, vilket ger 1st av varje L180 L120 L90. Dessutom har det kommit ner nya bussar, varav den ena hade 10 tvåor från besiktningen. Bra jobbat!!

 

Det var allt för den här gången

Edited by TPJ-Bo
Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett mejl idag med lite info om beståndet där nere. De håller på med omorganisationen till trosspluton fortfarande, och nu har de börjat skicka hem och byta saker. Så det är iaf 4 lasbilar som åkt hem, 8 kvar, ett släp än så länge som åkt hem, men det kommer förmodligen bli fler. 2 st L120 har bytts mot en L90, vilket ger 1st av varje L180 L120 L90. Dessutom har det kommit ner nya bussar, varav den ena hade 10 tvåor från besiktningen. Bra jobbat!!

 

Det var allt för den här gången

 

Vet du vilket slags bussar? Det finns ju miljoner ... typ :D På företaget där jag jobbar tex finns det 9 olika typer av bussar och 14 olika konfig. av drivlinor! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett mejl idag med lite info om beståndet där nere. De håller på med omorganisationen till trosspluton fortfarande, och nu har de börjat skicka hem och byta saker. Så det är iaf 4 lasbilar som åkt hem, 8 kvar, ett släp än så länge som åkt hem, men det kommer förmodligen bli fler. 2 st L120 har bytts mot en L90, vilket ger 1st av varje L180 L120 L90. Dessutom har det kommit ner nya bussar, varav den ena hade 10 tvåor från besiktningen. Bra jobbat!!

 

Det var allt för den här gången

 

Vet du vilket slags bussar? Det finns ju miljoner ... typ :lala: På företaget där jag jobbar tex finns det 9 olika typer av bussar och 14 olika konfig. av drivlinor! :)

Der ä för stunden oklart, men det förvånar mig inte om det är fler wiimabussar från 80-talet, de är ju populära.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett mejl idag med lite info om beståndet där nere. De håller på med omorganisationen till trosspluton fortfarande, och nu har de börjat skicka hem och byta saker. Så det är iaf 4 lasbilar som åkt hem, 8 kvar, ett släp än så länge som åkt hem, men det kommer förmodligen bli fler. 2 st L120 har bytts mot en L90, vilket ger 1st av varje L180 L120 L90. Dessutom har det kommit ner nya bussar, varav den ena hade 10 tvåor från besiktningen. Bra jobbat!!

 

Det var allt för den här gången

 

Vet du vilket slags bussar? Det finns ju miljoner ... typ :baskerPa: På företaget där jag jobbar tex finns det 9 olika typer av bussar och 14 olika konfig. av drivlinor! :lala:

Der ä för stunden oklart, men det förvånar mig inte om det är fler wiimabussar från 80-talet, de är ju populära.

 

 

Angående dethär med bussarna. FMV har med hjälp av volvo tagit fram fyra "lastbilsbussar" som ska användas i utlandstjänst. Grunden är en volvo FM9 där hytten har monterats ihop med en buss påbyggnad. När jag var med och testade dessa under sommaren hade vi tre och en ska enligt uppgift redan ha skickats till Kosovo.

 

Mina personliga erfarenheter och tankar kring dethär projektet är att det är dyrt (5 mille per buss) plus att de är inte så imponerande prestanda mässigt (försök lasta in 40 stridsutrustade soldater i en sardinburk). Sen att hytten inte gick att fälla så allt motormek fick göras via luckor var också mindre kul.

 

Nu blev det mycket fordon här på SOLDINT.... jag ger mig där.....

Link to comment
Share on other sites

Der ä för stunden oklart, men det förvånar mig inte om det är fler wiimabussar från 80-talet, de är ju populära.

 

 

Angående dethär med bussarna. FMV har med hjälp av volvo tagit fram fyra "lastbilsbussar" som ska användas i utlandstjänst. Grunden är en volvo FM9 där hytten har monterats ihop med en buss påbyggnad. När jag var med och testade dessa under sommaren hade vi tre och en ska enligt uppgift redan ha skickats till Kosovo.

 

Mina personliga erfarenheter och tankar kring dethär projektet är att det är dyrt (5 mille per buss) plus att de är inte så imponerande prestanda mässigt (försök lasta in 40 stridsutrustade soldater i en sardinburk). Sen att hytten inte gick att fälla så allt motormek fick göras via luckor var också mindre kul.

 

Nu blev det mycket fordon här på SOLDINT.... jag ger mig där.....

Ja det är möjligt att en sådan där volvobuss är påväg, men dessa som kom ner står bägge på verkstan och väntar på repinsattser så det är med största sannolikhet gammla häckar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...