Jump to content

Renajs Träffen

404 Skenberg

Recommended Posts

Idag så har jag och Daco varit uppe i Borås på Renajs träffen och åkt med en Militär fordons kollon igenom Borås till en Fap mitt ute i skogen.

Träffen anordnas av Renajs i Borås.

Det är en träff för alla som har militär fordon som intresse och som kanske även själva har ett eget Fd militär fordon av Svenskt eller utländskt ursprung.

Det var cirka 100 entuiaster som kom idag med ett större antal 11 bilar i olika Konfigurationer.

Det var en 40 bil målad vit med UN på sidan.

Det var en Bv 206.

Några olika Volvo Suggor.

Ett större antal Willys Jeepar i olika årgångar.

En Brittisk Ferret.

En Alvis amfibie lastbil.

Ngr Volvo 935(9035) Varav en i bärgnings formatet.

Det var en stridsvagn M74.

Den typen av ambulans som var med i serien MASH.

Det som hände på fapen var olika typer av gemensama aktiviter som luftgevärs skytte tävling.

Tävling med paintball bössa: 10 bollar 2 mål på olika avstånd.

Hästsko kastning, tipsrunda med fordon. En terrängbana där man kunde köra med sitt terräng fordon. Sen så fick man prov åka Alvisen som tog sig en simtur på insjön, man fick åka stridsvagnen och Ferret´en. Men det viktigaste var att man träffade folk med liknade intressen som lever för detta med dessa fordonen. Jag fick en hel del information och nya vänner med samma intresse som mig.

Ngr bilder som Daco tog under dagen:

Strv 74

DSCN2278.jpg

Volvo 935 (9035)

DSCN2272.jpg

11 Bilar

DSCN2266.jpg

Suggan

DSCN2267.jpg

Ferret

DSCN2264.jpg

Bv206

DSCN2262.jpg

Willys

DSCN2261.jpg

Alvis

DSCN2274.jpg

Ställ gärna frågor och om det finnes intresse av att hänga med nästa gång när det är Renajs träffen så säg till så fixar jag info till er.

Ha det gott

Mvh

404 Skenberg

The Swede

Det är ett hopp plock om man skall vara ärlig av större mängd delar från en M/42 och en del från M/74. Det är i alla fall enligt den infon som jag fick på plats. Det är bland annat banden som kommer från M/74 och en del andra delar.

Mvh

404 Skenberg

Det är Renajs egna stridsvagn, den står på deras upplag i Borås, det går alldeles utmärkt att titta på den.

När jag pratade med ägaren till Renajs för ett par veckor sedan, så vill han ha 300.000kr för den.

Dom höll då på att köra omkring den på deras parkering utanför.

Edited by Defender

Var träffen uppe i Od? Har varit där några gånger... trevligt (men jag led av uttorkning pga för mycket öl under en Formula off-road tävling tidigare på dagen). Den MASH ambulansen du menar är nog J Anderssons fina WC-54.

300.000:-?!?!?! Finns nog inte många strv 42 i fungerande skick kvar så priset är nog rätt så rätt. På tiden att de som sitter på stridsfordon börjar köra med dom, det mår dom bäst av.

@The Swede

De vagnar som står på Axvall, går de att köra? Tänkte närmast på Stug III och Pz I. Var ute och kollade på YouTube och där var filmer från flera museum i Europa och Ryssland där man har renoverat upp och gasar runt med Pather, Jadgpanther, Hetzer, Pz III, Tiger I och Tiger II. Kommer Axvalls vagnar någonsin att rulla av egen maskin? Har du några känningar i ämnet? Du har väl en del kontakter på den fronten!?! Pansarmuseet i Munster har också ett antal fina vagnar som går att köra (vilket de oxå gör regelbundet), bla Hummel, Pz IV och pi versionen av Sdkfz251... dom står inte och samlar dam... *Host* *Host* :D Jag vet att det är armemuseum som "basar" över Axvall och dom lägger väl hellre 100.000 på att renovera en regementsfana från 1709 än att rassla igång en sketen Stug III.

He he! Är det inte civilförsvarets gamla symboler fram på strv m/42????? :/

I teorin är de flesta fordon på Axvall körbara och de flesta har även rullat in för egen maskin men det är nu så länge sedan man körde vagnarna att det skulle krävas väldigt mycket för att få dom körbara igen.

Nästa problem är att dom inte får köras.

Som regelverket ser ut nu så får man inte köra med ett museifordon, detta håller dock på att ändras vad jag förstår så att viss "rangeringskörning" blir tillåten. Man ska alltså kunna flytta fordonet för egen maskin där så är möjligt.

För att man ska få köra fordonen måste dom vara registrerade som förevisningsfordon och då gäller FM regler med GT varje år etc.

En stor skillnad mellan t.ex Bovington och Axvall är att Bovington har en egen verkstad där ett gäng frivilliga jobbar med att serva och underhålla vagnarna, de möjligheterna har man inte i Axvall.

Det underhåll som sker är mest lite ommålning.

The Swede 0:)