Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Vi hade en diskussion på min arbetsplats om yrken. Lärare kontra. officer. Utifrån detta kom frågan upp:

Vem har personalansvaret för officerarna på ett regemente? Är det Regementschefen eller är det kompanichefen?

Posted
Enligt det som just nu håller på att hända med den fd. Regementschefen på amf1, så borde det vara regementschefen. I alla fall om frågan är relaterad till arbetsmiljö.

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=485359

Det är väl egentligen lite svårt att svara på om det inte är i ett mer specifikt ärende.

Ytterst så har ju alla en anställning i FM med en placering vid förbandet. Det gör iom att det är en myndighet myndighetschefen till personalansvarig, ÖB har dock delegerat ner delar av ansvaret till förbandschefen så som tex lokala arbetsmiljöfrågor som KA2 säger m.m. Förbandschefen har i sin tur delegerat delar av sitt ansvar till sin personalchef och till den anställdes närmsta chef tex vad gäller arbetstidsplanering och uppföljningssamtal...

/b

Posted

Arbetsmiljöansvar kan ju inte delegeras hur långt ner i organisationen som helst. Har för mej att det är tre led. Nå´t skyddsombud kanske kan rätta mej. :unsure:

Posted (edited)

Övergripande ansvar har förbandschefen, regementschefen alltså.

Nu blir det ju ogörligt om denne skulle peta i alla detaljer varvid rutintjänsten delegeras till en personalfunktion samt enhets- och kompanichefer.

Så svaret kan bli:

1. Regementschefen

2. Personalchefen

3. Enhetschefen

4. Kompanichefen.

Samtliga har personalansvar delegerat uppifrån. Beroende på ärende skjuts det uppåt i hierarkin.

/K

Edit: Det är inte ansvar som delegeras utan uppgiftens utförande.

Edited by Krook
Posted
Arbetsmiljöansvar kan ju inte delegeras hur långt ner i organisationen som helst. Har för mej att det är tre led. Nå´t skyddsombud kanske kan rätta mej. :D

tjaa dom kan inte delegera bort allt..

tre led har jag inte hört talas om..

Däremot är det väldigt strikt hur det delegeras och vad mm.

En kompchef kan likställas med en typ platschef..

Men han får inte ha ansvar eller delegerat ansvar på det övergripande arbetsmiljöarbetet.

Det ligger på Regementschefen.

Sen går det att utveckla vidare i miljoner olika sätt och versioner..

Personalansvaret är redan besvarat,..

Posted

Arbetsmiljöansvar kan ju inte delegeras hur långt ner i organisationen som helst. Har för mej att det är tre led. Nå´t skyddsombud kanske kan rätta mej. :D

tjaa dom kan inte delegera bort allt..

tre led har jag inte hört talas om..

Däremot är det väldigt strikt hur det delegeras och vad mm.

En kompchef kan likställas med en typ platschef..

Men han får inte ha ansvar eller delegerat ansvar på det övergripande arbetsmiljöarbetet.

Det ligger på Regementschefen.

Sen går det att utveckla vidare i miljoner olika sätt och versioner..

Personalansvaret är redan besvarat,..

Finns ju alltid en delegationsordning fastställd i samverkan med fackliga parter. Även FM som statlig myndighet skall ha samverkansgrupper och behandla personalfrågor i beslutad ordning. Tredelning i arbetsmiljöfrågor fråntar ingen enskild det personliga ansvaret men det gör det enklare för skyddsombud, fackliga parterna och Arbetsmiljöverket att utkräva direkt ansvar när något inte funkar i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

FM är ju numera EN myndighet och inte som förr flera myndigheter (förr var regementschefen myndighet och den som var arbetsgivare, idag är ÖB arbetsgivare och regementschefer/motsv hans representanter).

Posted

Om jag inte missminner mig helt fel så kan en delegering vara både muntlig, skriftlig eller underförstådd(!?). Om arbetsmiljöuppgiften på ett naturligt sätt följer vissa arbetsuppgifter så kan man se delegeringen som underförstådd. Skriftligen är givetvis att föredra. Viktigtast är dock att den är tydlig.

Ansvaret måste ligga hos en person och kan inte vara hos en grupp. Det är endast fysiska personer som kan åtalas.

Viktigt är dock att det inte på förhand går att delegera straffansvar, ansvaret avgörs alltid i domstol. (amf1 fallet?)

Det finns en annan fråga som också är intressant, vad som är delegerat?

Ofta har chefer en tendens att vilja delegera ansvar man inte befogenheter. Jag var själv i en organisation där ansvaret delegerades men inte befogenheterna. Det var ju inte många normala som ville vara mellanchef där. :D

Posted
...

Ansvaret måste ligga hos en person och kan inte vara hos en grupp. Det är endast fysiska personer som kan åtalas.

...

Just därför måste det vara tydligt vilka chefer som är ansvariga för arbetsmiljöarbetet. Det kan aldrig flyta runt men bara för att man behandlar för personalen viktiga frågor som t ex arbetsmiljö i en samverkansgrupp så fråntar det inte arbetsgivaren hans eller hennes ansvar. Det är inte bara åtal vi talar om här utan rent arbetsrättsligt arbetsgivaransvar. Vem har rätt att teckna avtal, vem är förhandlingspart etc? Allt sådant finns i företagets eller myndighetens styrande dokument, kollektivavtal, samverkansordning, delegationsordning etc, etc.

Bara för att det står en officer och påstår saker så betyder det inte att denne är "chef" i arbetsrättslig betydelse däremot är officeren förman med rätt att föra befäl. Kan vara svårt att se skillnad på detta kanske men det är viktigt.

Posted

@Fanjunkar´n

Det verkar som att vi är överens fast jag drev det till åtal och inte vardags arbete.

Jag har en känska att det enklaste är att ha ett bra ledningssystem på företaget och att det där finns specificerat vem som gör vad, samtidigt som det står i befattningsbeskrivningen för respektive anställd.

Hur som helst skall det vara enkelt för de anställda att hitta informationen om vem som får göra vad.

Det som kan tyckas vara lite intressant var att frågan kom upp.

@dalmas var det inom FM som frågan kom upp eller när ni pratade om FM?

Posted

Man får väl vara lite flexibel i sitt tänkande och fundera över vilken uppgift ens närmaste chef har. I mitt jobb (statligt, ej FM) är min gruppchef den som leder o fördelar arbetet, representerar arbetsgivaren operativt och lokalt i samverkansgruppen. Vissa förhandlingsfrågor har han inte mandat att förhandla om enligt delegationsordningen. När det gäller arbetsmiljön så deltar han i skyddsronder etc och är arbetsgivarrepresentant men delegationen av ansvaret går från GD till regionchef till distriktschef och inte längre ner. Dessa är ansvariga övriga är utförare. Självklart med ett personligt ansvar att sköta sina jobb enligt de (ibland ganska detaljerade) instruktioner som styr vårt arbete.

Posted
@Fanjunkar´n

Det verkar som att vi är överens fast jag drev det till åtal och inte vardags arbete.

Jag har en känska att det enklaste är att ha ett bra ledningssystem på företaget och att det där finns specificerat vem som gör vad, samtidigt som det står i befattningsbeskrivningen för respektive anställd.

Hur som helst skall det vara enkelt för de anställda att hitta informationen om vem som får göra vad.

Det som kan tyckas vara lite intressant var att frågan kom upp.

@dalmas var det inom FM som frågan kom upp eller när ni pratade om FM?

Nej inom skolan, där vi är flera som är aktiva inom hemvärnet och/eller har ett förflutet som vpl-/ r-/ yoff. Vi har ersatt studierektorn med samordnartjänster för arbetslag (10- 14 personal och 80- 120 elever/ lag) och diskussionen gällde vad det motsvarade i FM.

Posted
Nej inom skolan, där vi är flera som är aktiva inom hemvärnet och/eller har ett förflutet som vpl-/ r-/ yoff. Vi har ersatt studierektorn med samordnartjänster för arbetslag (10- 14 personal och 80- 120 elever/ lag) och diskussionen gällde vad det motsvarade i FM.

Kan man ersätta en studierektor? Det är personen som är ersatt och inte tjänsten, eller?

Eftersom det rör utbildning så borde det väl vara reglerat i någon förordning eller lag.

Den erfarenheten som jag har är från högskolevärlden och där regleras det i högskoleförordnigen och högskolelagen.

Fast i fallet så har ni väl en rektor som är över studierektorn och som sitter i samma hus. Rektorn har det övergripande ansvaret.

Det är lite svårt att överföra direkt mellan skola och FM. Tar man högskolar och universitet så är alla egna mydigheter (det finns de som drivs som stiftelser ex chalmers, Jönköping de har andra regelverk) på samma sätt som hela FM är en myndighet.

När man kommer till grundutbilidning så har man skolverket som myndighet som bestämmer ramverket studieplaner, kursplaner etc och kontrollerar kommunerna som driver dem och har ansvaret. Hur delegeringsordningen ser ut mer praktiskt i grundutbildning kan jag inte svara på. Men den högsta ledningen är väl någon typ av kommunal förvaltning => rektor => studierektor.

Posted

Kan man ersätta en studierektor? Det är personen som är ersatt och inte tjänsten, eller?

Eftersom det rör utbildning så borde det väl vara reglerat i någon förordning eller lag.

Den erfarenheten som jag har är från högskolevärlden och där regleras det i högskoleförordnigen och högskolelagen.

Fast i fallet så har ni väl en rektor som är över studierektorn och som sitter i samma hus. Rektorn har det övergripande ansvaret.

Det är lite svårt att överföra direkt mellan skola och FM. Tar man högskolar och universitet så är alla egna mydigheter (det finns de som drivs som stiftelser ex chalmers, Jönköping de har andra regelverk) på samma sätt som hela FM är en myndighet.

När man kommer till grundutbilidning så har man skolverket som myndighet som bestämmer ramverket studieplaner, kursplaner etc och kontrollerar kommunerna som driver dem och har ansvaret. Hur delegeringsordningen ser ut mer praktiskt i grundutbildning kan jag inte svara på. Men den högsta ledningen är väl någon typ av kommunal förvaltning => rektor => studierektor.

Studierektortjänsten finns öht inte längre. Det finns bara rektorer - inget annat.

Rektor är personalansvarig och arbetsmiljöansvarig o s v. De är anställda av kommunen men arbetar strikt utifrån lagar.

Skollagen och läroplanen reglerar den pedagogiska/ sociala verksamheten i skolan. Läroplanerna lämnar dock mycket stort tolkningsutrymme för vad som ska tas upp i skolan.

Nu var det dock inte Rektorn vi diskuterade på min arbetsplats, utan samordnaren.

En fråga till. En kompanichef på ett regemente hur är han chef över officerarna på kompaniet? Kan han beordra övertid t ex?

Posted (edited)
En fråga till. En kompanichef på ett regemente hur är han chef över officerarna på kompaniet? Kan han beordra övertid t ex?

Kompanichefen leder sina officerare när det gäller "daglig drift" dvs. arbetstid, placering på kompaniet mm. Kompanichefen kan beordra övertid.

Saker som tex. nivåhöjande utbildning, tjänstledighet och dylikt handläggs av kompanichef men ärendena avdöms normalt på personalavdelningen vid respektive förband, efter att ha passerat bataljonstaben.

/K

Edited by Krook