Jump to content

Roslagens hemvärnsbataljon

Recommended Posts

Har haft funderingar en längre tid på att gå med i hemvärnet.

Jag bor strax norr om åkersberga så jag vet inte vart man ska söka då, hittar

Vaxholmskompani och Norrtälje, men båda känns som att de är en ganska bra bit bort från mig.

Är dem bra?

Har försökt hitta lite mer info här och via google men inte hittat något.

Kan man gå kurser likt dem man går inom fbu fast för hemvärnet??

Hur funkar det med övningar som är går över arbetstid, kan arbetsgivaren neka till

att man ska vara med??

Hmm...återkommer nog snart med fler frågor...

Vaxholmskompani och Norrtälje, men båda känns som att de är en ganska bra bit bort från mig.

Är dem bra?

...

Hej!

Med förbehåll för att du säkert snart får svar från nån mycket klokare HV-person från rätt kompani:

Tycker att det låter som om du ska söka dig till Österåkers hv i första hand. De ingår i Roslagsbataljonen, kolla hemsidan. Detta betyder i sin tur att de i praktiken övar på samma platser som t.ex Vaxholms HV ( och i vissa fall även Norrtälje), så det där med avståndet till övningarna är bara att vänja sig vid. Märkligt nog hittar jag ingen info på (den inte helt välskötta) hemsidan om hur man kontaktar dem, av kalendariet framgår dock att det är "Kanalens dag" i Å-berga snart. Antar att de tänker visa upp sig då. HV-gård verkar oxå finnas, vilket är en lyx som är få förunnat! ;)

Ang. dina övriga frågor så rekommenderar jag att du letar runt lite här på forumet, allt har avhandlats förut. B)

/Bolle

Jo kanske får åka och besöka kanalens dag då...

Beträffande avstånden så kanske dem inte är så "farliga" egentligen, bara det att jag inte har körkort! och bussen går max 2 ggr i timmen!

Men sitter jag och åker till jobbet 2½ timma per dag så klarar jag nog det också! :wacko:

Är dem bra?

Kan man gå kurser likt dem man går inom fbu fast för hemvärnet??

Hur funkar det med övningar som är går över arbetstid, kan arbetsgivaren neka till

att man ska vara med??

Hmm...återkommer nog snart med fler frågor...

Hej och välkommen hit till forumet!

Angående dina frågor så kan jag meddela att Österåker och Vaholm är samma kompani, sätet är i Åkersberga med en mycket trevlig hemvärnsgård.

Som Bolle skrev så kommer Kanalens dag snart och det jag vet så ska dom vara med.

Personalen är ganska spridd så du har chans på att det kan finnas andra som bor i ditt ”närområde” och kan samåka med.

Vill du veta mer så får du gärna skicka PM, jag har varit med till ganska nyligen i Österåker/Vaxholms kompani.

Någon som är med i Roslagens hvbat. och kan svara för hur lång tid det tar innan man är med om man söker (och är lämplig), har sökt på forumet och sett att det är väldigt olika mellan olika hv.

Räknas detta till ett marint hv.förb.?

ska nog försöka ta mig till Åkersberga på kanalens dag för å prata lite!

Någon som är med i Roslagens hvbat. och kan svara för hur lång tid det tar innan man är med om man söker (och är lämplig), har sökt på forumet och sett att det är väldigt olika mellan olika hv.

För ett år sedan tog det ca 1månad från att alla papper lämnades in till att det var klart för intro. Nu under året har Södertörnsgruppen haft stora problem med sina dator system vilket gjort att det tog flera månader, detta ska nu vara avklarat så det borde vara tillbaka på ca en månads tid nu.

Om jag minns rätt så är det bara en intro som kommer att genomföras i under hösten, när vet jag inte.

Roslagens hvbat är en marin bataljon, idag med en 200 båt nästa år utan båt och då kommer alla båtar ligga under det ny uppsatta båt kompaniet.

För ett år sedan tog det ca 1månad från att alla papper lämnades in till att det var klart för intro. Nu under året har Södertörnsgruppen haft stora problem med sina dator system vilket gjort att det tog flera månader, detta ska nu vara avklarat så det borde vara tillbaka på ca en månads tid nu.

Om jag minns rätt så är det bara en intro som kommer att genomföras i under hösten, när vet jag inte.

Roslagens hvbat är en marin bataljon, idag med en 200 båt nästa år utan båt och då kommer alla båtar ligga under det ny uppsatta båt kompaniet.

höhö... jag sökte i januari och fick papper om introutbildning nu igår. Det tar sin lilla tid, hoppas bara jag får veta vilken pluton jag ska in i mm. innan året är slut...

Omm man har tur. Annars tar det betydligt längre tid, jag hade väntat ett halvår innan deras datorhaveri... :ph34r:

5-8 oktober (samt 10-12 nov för skyddsvaktsdelen)

/mvh O.

Omm man har tur. Annars tar det betydligt längre tid, jag hade väntat ett halvår innan deras datorhaveri... :)

5-8 oktober (samt 10-12 nov för skyddsvaktsdelen)

/mvh O.

Vart kommer kursen att bli av?

Hmmm....efter samtal med chefen idag så vet jag inte om jag kan vara med ändå... :)

Tjänstledighet för att vara med i HV är inget som dem direkt gillar...

Jag sa att det kanske kommer röra sig om 6 dagar på ett år, har egentligen ingen aning om hur mkt som blir...Men jag är tydligen för viktig för företaget för att bara vara borta en dag...

Och OM jag skulle bli inkallad en längre period under semestertider skulle det få "förödande konsekvenser för företaget"...

Så vad göra? ska jag bara skrota mina tankar om Hv nu? :angry:

Ungefär hur många dagar söker ni andra tjänstledigt per år?

Hmmm....efter samtal med chefen idag så vet jag inte om jag kan vara med ändå... :D

Tjänstledighet för att vara med i HV är inget som dem direkt gillar...

Jag sa att det kanske kommer röra sig om 6 dagar på ett år, har egentligen ingen aning om hur mkt som blir...Men jag är tydligen för viktig för företaget för att bara vara borta en dag...

Och OM jag skulle bli inkallad en längre period under semestertider skulle det få "förödande konsekvenser för företaget"...

Så vad göra? ska jag bara skrota mina tankar om Hv nu? :angry:

Ungefär hur många dagar söker ni andra tjänstledigt per år?

Jag tror att du är ute och cyklar lite...

Som soldat i vanligt hv-kompani så är du kontrakterad till 20 timmars övningstid om året. Om du ligger i och är med på allting som kompaniet erbjuder så kanske du kommer upp i 150 timmar.

Tjänsteledighet söker du endast vid t.ex befälsutbildningar som brukar vara t.ex ons-sön. Nu är ju visserligen snacket om KFÖ igång, men det är fortfarande fredstid och då är det kontraktstiden som gäller.

Att bli "inkallad" under en längre period är inte aktuellt. Dom längre uppdragen i dagsläget (bränder,översvämningar,fågeljakt osv) är helt frivilliga, och ingen kommer tvinga dig från jobbet.

Håller helt med Fk. Nordin. Dom enda som brukar drabbas av att behöva ta lite tjänstledigt är Kompch, KVM och/eller Utbansv. på kompaniet.

Till och med jag tar inte mer än typ 8 dagar om året för kompaniets räkning, och jag skulle nog kunna reducera det om detvar krisigt.

hmm... jo men då borde det väl fungera...har ju iofs blivit sugen på att söka IP som har fler timmar men det kanske funkar ändå...

Det märktes dock att hemvärnet hade en "jobbig klang" i öronen på chefen, det är

lite trist.

Det är en sak jag inte förstått riktigt, när jag söker så kan jag söka till ett kompani,

ex österåkers, men det är inte säkert att jag hamnar där eller?

Och om jag då vill komma till IP så kan jag ta det med österåkers Kompch?

Har sökt igenom forumet men inte hittat något bra svar på denna fråga...

hmm... jo men då borde det väl fungera...har ju iofs blivit sugen på att söka IP som har fler timmar men det kanske funkar ändå...

Det märktes dock att hemvärnet hade en "jobbig klang" i öronen på chefen, det är

lite trist.

Det är en sak jag inte förstått riktigt, när jag söker så kan jag söka till ett kompani,

Det där är lite vimsigt.

Om du vill till IP så borde det vara antingen 2:a IP eller 5:e IP (tror de huserar i Rimbotrakten) som passar dig bäst, rent geografiskt. Men med tanke på dina tidigare invändningar mot transportsträckor vill jag ändå informera om vissa logistik-idiotier som föreligger.

Vi i 2:a IP bor generellt i norra storstockholm, förmodas försvara Vaxholmstrakten(+ 30 mil), har hemmabas i Berga, övar på väddö (gamla LV3) och sover i förekommande fall på kasern i Kungsängen. Just för tillfället har vi också fått uppgift att förrådsställt mtrl som vi inte fått ut ska hämtas på Väddö, medan vi inte kan byta prylar där, för då blir förrådspersonalen ledsen(eller nåt). Vapenkontroll sker på Berga.

Låter det smidigt? 0:)

Nähej.... :)

Förhoppningsvis har Boston på fötterna i sin tidsuppskattning när det gäller ditt kompani. Jag har en kille som väntat på att komma med i min grupp i snart 18 månader, och då har han ändå HV-grundutb klar eftersom han varit med i Livgardet tidigare (dock tycker Södertörnsgruppen att han måste göra ny GU, vet inte vad det är för fel på LG´s utb).

Mitt tips till dig blir att du kanske ska hoppa med i "vanliga" hv först och se vad du tycker. Oavsett vad som sagts hittills ang tid tills du är med i förbandet så kan du inte bli besviken om du bereder dig på väntan.

/Bolle

lite trist.

Det där är lite vimsigt.

Om du vill till IP så borde det vara antingen 2:a IP eller 5:e IP (tror de huserar i Rimbotrakten) som passar dig bäst, rent geografiskt. Men med tanke på dina tidigare invändningar mot transportsträckor vill jag ändå informera om vissa logistik-idiotier som föreligger.

Vi i 2:a IP bor generellt i norra storstockholm, förmodas försvara Vaxholmstrakten(+ 30 mil), har hemmabas i Berga, övar på väddö (gamla LV3) och sover i förekommande fall på kasern i Kungsängen. Just för tillfället har vi också fått uppgift att förrådsställt mtrl som vi inte fått ut ska hämtas på Väddö, medan vi inte kan byta prylar där, för då blir förrådspersonalen ledsen(eller nåt). Vapenkontroll sker på Berga.

Låter det smidigt? 0:)

Nähej.... :)

Förhoppningsvis har Boston på fötterna i sin tidsuppskattning när det gäller ditt kompani. Jag har en kille som väntat på att komma med i min grupp i snart 18 månader, och då har han ändå HV-grundutb klar eftersom han varit med i Livgardet tidigare (dock tycker Södertörnsgruppen att han måste göra ny GU, vet inte vad det är för fel på LG´s utb).

Mitt tips till dig blir att du kanske ska hoppa med i "vanliga" hv först och se vad du tycker. Oavsett vad som sagts hittills ang tid tills du är med i förbandet så kan du inte bli besviken om du bereder dig på väntan.

/Bolle

Jaha det låter ju spännande....att åka komunalt mellan alla dessa ställen!

låter ju nästan som att Norrtälje är närmare för min del då jag bor ca 1 mil norr om åkersberga.

...

Jaha det låter ju spännande....att åka komunalt mellan alla dessa ställen!

låter ju nästan som att Norrtälje är närmare för min del då jag bor ca 1 mil norr om åkersberga.

Äh, det finns säkerligen andra Åkersbergianer som du kan samåka med! Samåkning uppmuntras alltid, inte minst för att det blir mer pengar kvar att öva med om vi inte köper bensin för dom!

Hasa nu ner till HV-gården i Åkersberga och kolla läget, det är ju inte som att du kommer att bli tvångsrekryterad bara för att du sticker in din kropp genom dörren! :rodna:

/Bolle

lite trist.

Om så är fallet så skall du inte söka dig till IP, då IP kräver beredskapsavtal som skall undertecknas av arbetsgivare.

Men jag instämmer med Bolle; hasa dig ner till Hv-gården i Åkersberga.

lite trist.

Om så är fallet så skall du inte söka dig till IP, då IP kräver beredskapsavtal som skall undertecknas av arbetsgivare.

Och vad innefattar detta avtal då?

försökte söka men....hittar inte...

Har fått rekomendationer om att söka IP, och det låter ju som att det är "roligare"...

lite trist.

Nu är det väll så att alla inte behöver skriva beredskaps avtal längre, målsättningen nu, är att ha totalt en pluton med skrivna avtal om det är för utb grp eller förbanden vet jag inte.

Vet att Södertörn inte har sådan ambition idag med att Gottlands gruppen fått direktiv am att det ska finnas. Så även dalagruppen.

5 IP på södertörn blir inte av, blev klart i tisdags, personalen går till 1:a och till andra förband inom Rosslags bat. Tråkigt men sant..

Om din arbetsgivare tycker att det låter jobbigt med hv så hoppas jag att han inte har barn som springer bort i skogen och att han inte har ett hus nära en å som har för vana att svämma över..

Du kan söka IP direkt 1:a eller 2:a IP inom Södertörn är inte ”allt för långt” bort.

HV gården är dock stängd under Sommaren (har inte fått papper om introutbildning än), på kanalens dag skulle dom vara i närheten av lastbilcentralen tyckte jag att Kompanichef beskrev för mig.

Under tiden så kan du ju alltid reka potentiella eldställningar tills dom öppnar igen.

Jaha... lastbilscentralen alltså...

Är det så att ett avtal går att undvika så blir nog chefen glad...eller snarare, inte sur.

Tyvärr så är min arbetsgivare lite speciell....minst sagt...

Eldställningar blir inget av, däremot skydd, nu när jakten har börjat! :uuh:

Nu är det väll så att alla inte behöver skriva beredskaps avtal längre, målsättningen nu, är att ha totalt en pluton med skrivna avtal om det är för utb grp eller förbanden vet jag inte.

Vet att Södertörn inte har sådan ambition idag med att Gottlands gruppen fått direktiv am att det ska finnas. Så även dalagruppen.

Har inte hört något om att detta ändrats inom Livgardesgruppen, så underskrivet beredskapsavtal är vad vi går ut med vid all rekrytering.

Har inte hört något om att detta ändrats inom Livgardesgruppen, så underskrivet beredskapsavtal är vad vi går ut med vid all rekrytering.

Helt riktigt. Avtal inom Livgardesgruppen är ett måste.

Vad gäller tid som läggs ned på organisationen är detta individuellt även om man förpliktigar sig att fullfölja ett visst antal, löljligt få, timmar per år. Oavsett dessa bör det gå att passa in i ett arbete, förutsatt att detta inte innefattar arbete under helger, eftersom, som sagts tidigare, det är ögst osannolikt att du kallas in för tjänstgöring under vardagar. Organisationen har inte råd med det.

Gå med!!