Jump to content

FJS rekryterar kvinnor

Recommended Posts

Specialförbanden rekryterar kvinnor

Publicerad: 22 juni 2006 kl 13:11

För första gången någonsin genomför nu specialförbanden en rekrytering främst inriktad mot kvinnor som vill bli placerade i operativ tjänst.

- Vi gör det här för att bli bättre på i första hand underrättelseinhämtning. Vi vet att organisationer med en jämnare könsfördelning fungerar bättre, inte minst internationellt, där till exempel kvinnors förmåga att kommunicera med kvinnor i våra olika insatsområden är mycket viktig, säger konteramiral Jörgen Ericsson, chef för Försvarsmaktens specialförband.

Senast den 18 september ska den som är intresserad ha skickat in ett ansökningsformulär till Försvarsmakten och i oktober i år genomförs uttagningstester vid Fallskärmsjägarskolan i Karlsborg.

Exakt hur testerna går till är hemligt, men de psykiska och fysiska kraven är höga. Bland annat ska man förbereda sig på en mils terränglöpning, dag- och nattorientering, fälttest, simning och dykning.

- Kraven på de kvinnor vi nu söker är desamma som för männen. Uthållighet är mycket viktigt, men vi tittar främst på andra egenskaper som intelligens, omdöme och social förmåga, säger Jörgen Ericsson.

Specialförbanden består av två delar där den ena har strid som huvudinriktning och den andra underrättelseinhämtning.

De kvinnor som antas efter att ha genomgått tester och utbildning, kommer att placeras i den delen av specialförbanden som har underrättelseinhämtning som sin huvudinriktning.

- På sikt behöver vi kvinnor i båda delarna av specialförbanden, men nu handlar det om att utveckla underrättelsedelen, förklarar Jörgen Ericsson.

Någon gång efter halvårsskiftet 2008 ska de första kvinnorna vara operativa inom specialförbanden.

Specialförbanden rekryterar kvinnor

spännande värre!

Intressant att de skriver att kraven är desamma för kvinnor som män, på sidan skriver man att kvinnorna ska krava fälttest nivå C, när det innan varit FM fyskrav enligt nivå D....

Edited by Pego

Intressant att de skriver att kraven är desamma för kvinnor som män, på sidan skriver man att kvinnorna ska krava fälttest nivå C, när det innan varit FM fyskrav enligt nivå D....

Det kan bero på att det just är ett kategori C förband som söker folk och inte FJS. Utbildningen sker däremot vid FJS anläggningar.

"På sikt behöver vi kvinnor i båda delarna av specialförbanden, men nu handlar det om att utveckla underrättelsedelen, förklarar Jörgen Ericsson."

edit:quote

Edited by Vinter

Det kan bero på att det just är ett kategori C förband som söker folk och inte FJS. Utbildningen sker däremot vid FJS anläggningar.

"På sikt behöver vi kvinnor i båda delarna av specialförbanden, men nu handlar det om att utveckla underrättelsedelen, förklarar Jörgen Ericsson."

edit:quote

Underrättelsedelen är FJS IK vilka har som krav nivå D...

Har för mig att jag läste någonstans på mil.se att K4 redan har fått sänka fyskraven eftersom ett par tjejer inte klarade dem.

(Jag är själv ingen jägare så jag kanske inte ska uttala mig om sånt jag inte vet nånting om, men...)

Jag anser att det är kass att sänka kraven på soldaterna bara för att tjejer ska klara av det.

De tjejerna kunde ju säkert blivit skitbra skyttesoldater eller liknande istället för att bli Jägare som inte klarar kraven.

Men finns det tjejer som klarar fyskraven så är det kanon. Det blir lite jobbigt med att pissa i flaska på dold o-plats för dem kan jag tänka mig.

Nu får vi väl ändå skilja på koddar och morötter?

Om kvinnorna inhämtar underrättelser som ger oss, starka, stolta och jävligt kraftfulla män, möjlighet att gå in och förinta fienden utan egna förluster så undrar åtminstone jag vem som gjort det bästa arbetet??

Vänligen se uppgiften som en helhet och låt de som är bäst skickade lösa sin uppgift.

Nu får vi väl ändå skilja på koddar och morötter?

Om kvinnorna inhämtar underrättelser som ger oss, starka, stolta och jävligt kraftfulla män, möjlighet att gå in och förinta fienden utan egna förluster så undrar åtminstone jag vem som gjort det bästa arbetet??

Vänligen se uppgiften som en helhet och låt de som är bäst skickade lösa sin uppgift.

Givetvis behövs kvinnor inom SF förbanden, det jag tyckte var intressant var att de gick ut med att kraven var desamma, när dom uppenbarligen inte är det, inget annat.

"- Kraven på de kvinnor vi nu söker är desamma som för männen. Uthållighet är mycket viktigt, men vi tittar främst på andra egenskaper som intelligens, omdöme och social förmåga, säger Jörgen Ericsson."

Jag läser det som att Und delen har C krav även för män.

"- Kraven på de kvinnor vi nu söker är desamma som för männen. Uthållighet är mycket viktigt, men vi tittar främst på andra egenskaper som intelligens, omdöme och social förmåga, säger Jörgen Ericsson."

står klart och tydligt nivå D.

urklippt från http://www.mil.se/article.php?id=14493

"Sökande skall minst klara FM prov/kravtabell nivå D."

• 2 weeks later...

FJS är nog inte så fysikst krävande som vi trott ... bara du är trevlig och smart.

FJS är nog inte så fysikst krävande som vi trott ... bara du är trevlig och smart.

Jo det är vad du minst ska klara de egentliga kraven är nog bra mkt större ..