Jump to content

Kamerahjälp

Victor

Recommended Posts

Fick en digital videokamera i studentpresent. :rodna: En sådan här blev det:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finde...PageID=306981#1

Någon som har erfarenheter från denna kamera? Den spelar in direkt på små dvd-skivor, erfarenheter (positiva och negativa) av detta? Bra/dåligt i jämförelse med t.ex Mini DV? Så vitt jag förstår av manualen kan man inte ens föra över inspelat material till datorn :( Stämmer detta? Det står olika på tillverkarens sida och pricerunner exempelvis. Tror iofs inte att Canon ljuger, men finns det någon som vet säkert?

Alla åsikter om kameran mottages tacksamt!

/V

• Forumsledning

bra att kunna titta på det direkt i dvd-spelaren.

mindre bra att det spelas in på mpeg2komprimering och inte är lätt att redigera i ett redigeringsprogram.

DVD-kameror är främst till de som vill spela in semestern motsv och sen kunna komma hem och titta på det med familjen direkt utan att behöva tanka in på dator och kanske behöva redigera osv.

Fick en digital videokamera i studentpresent. :rodna: En sådan här blev det:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finde...PageID=306981#1

Någon som har erfarenheter från denna kamera? Den spelar in direkt på små dvd-skivor, erfarenheter (positiva och negativa) av detta? Bra/dåligt i jämförelse med t.ex Mini DV? Så vitt jag förstår av manualen kan man inte ens föra över inspelat material till datorn :( Stämmer detta? Det står olika på tillverkarens sida och pricerunner exempelvis. Tror iofs inte att Canon ljuger, men finns det någon som vet säkert?

Alla åsikter om kameran mottages tacksamt!

/V

Du kan ju alltid lobba in skivan sen i datorn och redigera.

Det börjar dyka upp mer lättanvända program..

Windows movie maker om man står ut med att få allt i deras format..

Adobe premiere elements.. (har inte testat men riktar sig mot konsumenter)

Och gamle Quick time pro...

Men då filmmaterialet redan är ganska hårdkomprimerat med en inte så jättesnygg codek så kanske det är mindre bra?

Jag är iofs inte helt hemma på digital filmredigering, men visst måste det vara som med digitalfoto, att det är bättre att jobba med relativt okomprimerat material, för att minimera kvalitetsförlust. Att redigera Mpeg-2 film låter i mina öron som att sitta och photoshoppa en hårt komprimerad jpegbild.

/E

Men då filmmaterialet redan är ganska hårdkomprimerat med en inte så jättesnygg codek så kanske det är mindre bra?

Jag är iofs inte helt hemma på digital filmredigering, men visst måste det vara som med digitalfoto, att det är bättre att jobba med relativt okomprimerat material, för att minimera kvalitetsförlust. Att redigera Mpeg-2 film låter i mina öron som att sitta och photoshoppa en hårt komprimerad jpegbild.

/E

Njaa du komprimerar ju inte om hela filmen om du inte vill det..

Mestadelen är ju klipp och klistra...

Och MPEG är lite tåligare/ annat uppbyggd än JPEG.

Om den inte använder M-JPEG men tvivlar starkt på det.

Njaa du komprimerar ju inte om hela filmen om du inte vill det..

Mestadelen är ju klipp och klistra...

Och MPEG är lite tåligare/ annat uppbyggd än JPEG.

Om den inte använder M-JPEG men tvivlar starkt på det.

ok, så man måste inte "slå ihop" filmen när man har klippt den alltså? Dock måste man väl komprimera om ev fadningar etc?

Men det sär säkert funkis för hemmabruk..

Jag fick ju veta i veckan att markbunden digitalteve går ut i vhs-kvalle, och det glor man ju gladeligen på varje dag i tron om att det är "digitalteve, oh så bra" .. :(

Så jag är långt ifrån expert inom området...

/E

• Forumsledning

mpeg2 är inget format man sitter och redigerar i. då frames i den codecen är beroende av varandra så blir det väldigt otympligt. Såvida man inte encoda om det till lämpligare format som DV25 motsv. Precis som man måste göra med det nya formaten t.ex Sonys HDV.

• 2 weeks later...

Lämnade tillbaka kameran föra veckan, kände inte att DVD-formatet va något för mig riktigt. Så nu är jag på jakt efter en annan kamera och har ca 6000 pikadoler att använda mig av. Så vad rekommenderar ni?

Önskvärda egenskaper:

- Bra bildkvalité, även vid panoreringar, dåligt ljus etc.

- Helst ingen touchscreen, vettefan hur den mår när man e ute i skogen å filmar och är lite kladdig om händerna...

- Tror att Mini DV är formatet jag letar efter, vill som sagt få bra film med bra ljud och kunna föra över materialet till datorn och redigera. Eller bör jag välja annat format?

- USB eller Firewire

Vilken kamera bör jag välja?

• Forumsledning

JVC, Panasonic, Canon, eller Sony är de tillverkare du ska titta på. Köp en Digitalvideotidning med recensioner av de nya kamerorna så får du en uppfattning av deras egenskaper, här på forumet kan du inte få en objektiv bild av flera olika kameror.

Om jag personligen ska välja så är det nog en Canon eller Sony, av anledningen att jag har jobbat med de märkena förut och har en Sony-kamera idag, som förövrigt har bra lins från Carl-Zeiss.

MiniDV är det enda format du vill ha, och du får inget annat för de pengarna du ska spendera.

Om du har möjlighet så ska kameran ha 3CCD-chip = bättre bildkvalité = något dyrare.

Analog zoom är det som spelar roll. Digital zoom är bara en kul grej oavsett om den är 500x motsv.

0-lux, nightvision = filma i mörker är oxå bara en kul grej, om man vill filma i mörker..

Ljudet är lite si o så, man kan aldrig få bra ljud med en konsumentkamera, dock kan man köpa en extern mick och montera på, se till att det finns fästen för en sådan.

Firewire !! inget annat, firewire är det du ska ha bry dig inte om något annat.

Se till och ha hårdiskplats sen bara. räkna med att 1band = 1h = ~13Gigabyte

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...