Jump to content

Recommended Posts

Mmm. Några av dem satt med på nav-teorin med oss. De tjänstgör i flottan och kör 200-båt. De bogserade mål åt marinens olika enheter. Bland annat åt amfibiebataljonens robotpluton så att de kunde skjuta på rörliga mål. Numera kör de även Stridsbåt 90E har jag för mig. Min egen erfarenhet av dem sträcker sig till att de fungerade som transport mellan kungsholmen och örlogshamnen i Karlskrona på söndagkvällar och fredagar.

De är Flottans och Amfibiekårens lastbilschaufförer och de transporterar allt möjligt med mindre båtar. Som Amfibieslusken sa så kör de numera Strb90E, men antagligen också de flytande badkaren Rivallare och Sjöbussar i den utsträckning dessa finns kvar. I Flottan ligger de i Ekipaget, vilket är Flottans tross.

Båtchef inom amfbat är även en stridande befattning och ställer höga fysiska krav. Det gör man inte på flottans båtchefer, med undantag för de båtcheferna vid bassäk som också kör Stridsbåt 90H. Båtchef i flottan (HA820) är ingen stridande befattning, men garanterat mycket givande ändå. Det beror på vad man vill ha ut av sin värnplikt. När jag låg inne utbildades inte flottans båtchefer för högfartsnavigering (navigering med radar i farter som överskrider 30 knop). Hur det är nu har jag ingen aning om när de nu även kör Strb90E och H.

Nuför tiden när 200 båtarna ska vara borta ur organisationen, så kör Ekipaget Stridsbåt 90 H och E och de får utbildning för att högfartsnavigera i över 30 knop. Det fick iaf de som gjorde rekryten samma inryck som mig sommaren 04..

Tjänsten i övrigt, på förbandet (muskö eller karlskrona), består mycket av sjömansarbete, transporter tex personal transporter till oss på ubåt, vad jag har hört så får dom mot slutet av utbildningen ge sig ut ensamma o navigera om det inte finns något annat o göra.. De hjälper även till vid indockning, både i musköberget och i femfingerdockan i karlskrona.. Verkar vara en både lite små slapp tjänst om man vill ha det så, men jag tror att det finns mycket tillfälle till att göra nåt vettigt av tjänsten och lära sig mycket.. Det blir vad man gör det till.. :clap:

Nuför tiden när 200 båtarna ska vara borta ur organisationen, så kör Ekipaget Stridsbåt 90 H och E och de får utbildning för att högfartsnavigera i över 30 knop. Det fick iaf de som gjorde rekryten samma inryck som mig sommaren 04..

Tjänsten i övrigt, på förbandet (muskö eller karlskrona), består mycket av sjömansarbete, transporter tex personal transporter till oss på ubåt, vad jag har hört så får dom mot slutet av utbildningen ge sig ut ensamma o navigera om det inte finns något annat o göra.. De hjälper även till vid indockning, både i musköberget och i femfingerdockan i karlskrona.. Verkar vara en både lite små slapp tjänst om man vill ha det så, men jag tror att det finns mycket tillfälle till att göra nåt vettigt av tjänsten och lära sig mycket.. Det blir vad man gör det till.. :clap:

Det låter som en väldigt intressant tjänst om inte annat, särskilt om man, som jag te.x, gillar att vara ute på sjön åck köra båt. :clap::happy:

Det låter märkligt. Medborgarskolan tar runt 1000 lappen för Kustskepparen och 8000 för Ftgbef kl VIII.

// Skoog (som tagit Kustskepparen på Medborgarskolan, då han bor lite väl långt från 08 land för att gå på hemortsutbildningen)

Jag har skrivit både kustskepparen och klass 8. Kustskepparen klarade jag, men FM har i sin outgrundliga vishet bestämt sig för att inte begåva mig med något intyg på detta. I klass 8 blev jag underkänd på grund av för låg poäng på bryggtjänstdelen.

Hur som helst är skillnaden mellan kustskepparen och klass 8 dels, som Dizzy_Keys säger, att det ingår lite sjösäkerhet, men det tillkommer också fler regler, radarnavigering och -plotting samt lite meteorologi. Dessutom är kraven högre i största allmänhet.

/mdn

De flesta jag har snackat med som är stridsbåtsförare säger att 90 helge är den roligare av dom två.. men jag har bara kört helge lite grann så jag kan inte jämföra..

Vad gäller skillnaden på Kustskepparen och Fartygsbefäl klass 8, så är dte precis som mdn säger, lite mer säkerhet (inkl. Stabilitet), radar, typ samma navigerings bit fast lite mer noga, lite mer regler och diverse annat smått o gott.. Men den stora skillnaden som jag har för mig är att med kustskepparen får du framföra fritidsbåtar i en viss storlek men med ett begränsat passagerar antal. Medan du med Fartygsbefäl klass 8 får framföra båtar kommersiellt, med ett visst antal passagerare och en viss storlek..

En liten fråga bara.

Om man skall söka jobb inom te.x Kustbevakningen så bör man ha Skeppare klass8 och "Däckspraktik (eller vad det nu heter)"

Ger värnplikt i flottan "Däckspraktik"

Ber om ursäkt för eventuellt OT.

Edited by Nestor

Ger värnplikt i flottan "Däckspraktik"

Det kan ge "sjödygn" hos Sjöfartsverket, men det beror på vilket fartyg man har varit på och som jag har förstått det också vilken tjänst man har haft ombord. Stridsbåtar är alldeles för små för att man ska få tillgodoräkna sig någon praktik på dem.

/mdn

• 1 month later...

Hejhej, ska se om jag kan klargöra lite här.. Är nämligen BåtC på MarinB(ha820).

Till och börja med så är det som någon sa Klass8 är ett yrkescert som gör att man får köra yrkestrafik med betalande passagerare och iom ingår lite mer utbildning än i kustskepparn. Ca 2-3v ren teori :)

Vilka båtar vi kör?

90H (vår huvud båt varje kvarter, 2xBåtC +momek, har sin egen)

90E (Ambulansbåt)

G-båt (för mindre körningar)

Rödnäbba (17-20m skärgårdsfärja, inte så mycket combat men charmig att köra)

Robban, Gnidde (mindre bogserbåtar)

BB4 (Arméns bogserbåt, rätt kul faktsiskt)

700-båt(lite större bogserbåt)

1000-båt(lite större än G-båten men samma stuk, inte kört än men de snackar om att vi ska...)

Har säkert glömt någon.

Tjänsten är som vissa säger lite taxi fram och tillbaka till kungsholmen(var 5:e vecka), men vi kör även insatts, bogsering, förhalning och lite andra transporter fram och tillbaka.

Den mest ansvarskrävande uppgiften är dock ambulans jouren. Vi kör civila/militära akuta sjuktransporter i hela blekinges skärgård. Kan inte tänka mig någon annan tjänst i FM som är mer på blodigt allvar... Det är ofta allvarligt skadade, hjärtinfarkter, frakturer, förblödande patienter o.s.v. har t.o.m. varit en kvinna som nästan födde i båten men hon han precis i land.

Dessa utryckningar sker ofta mitt i natten och då ska det navigeras i fullfart i svår skärgård.

Även värt att nämna är att vi(10pers) är de ända värnpliktiga båtcheferna i landet(Säkkomp är det iof i 2av15månader). Mao, det är bara vi som får ut och köra utan att alltid ha ett befäl med i båten.

Är det nått mer du undrar så är det bara att fråga..

ha de

Även värt att nämna är att vi(10pers) är de ända värnpliktiga båtcheferna i landet(Säkkomp är det iof i 2av15månader). Mao, det är bara vi som får ut och köra utan att alltid ha ett befäl med i båten.

Kan du förtydliga detta något?

GMY

Kan du förtydliga detta något?

GMY

Båtförare inom amfibiekåren gör bara 11 månaders utb. De hinner delvis inte köra så mycket båt för att få köra ensamma dock så är det väll till största del pga Sollekroka 2004 som gör att man har bestämmt att det alltid ska vara "ett befäl"(en sergant) med.

Båtförare inom amfibiekåren gör bara 11 månaders utb. De hinner delvis inte köra så mycket båt för att få köra ensamma dock så är det väll till största del pga Sollekroka 2004 som gör att man har bestämmt att det alltid ska vara "ett befäl"(en sergant) med.

Precis...

• 1 year later...
Hejhej, ska se om jag kan klargöra lite här.. Är nämligen BåtC på MarinB(ha820).

Till och börja med så är det som någon sa Klass8 är ett yrkescert som gör att man får köra yrkestrafik med betalande passagerare och iom ingår lite mer utbildning än i kustskepparn. Ca 2-3v ren teori :/

Vilka båtar vi kör?

90H (vår huvud båt varje kvarter, 2xBåtC +momek, har sin egen)

90E (Ambulansbåt)

G-båt (för mindre körningar)

Rödnäbba (17-20m skärgårdsfärja, inte så mycket combat men charmig att köra)

Robban, Gnidde (mindre bogserbåtar)

BB4 (Arméns bogserbåt, rätt kul faktsiskt)

700-båt(lite större bogserbåt)

1000-båt(lite större än G-båten men samma stuk, inte kört än men de snackar om att vi ska...)

Har säkert glömt någon.

Tjänsten är som vissa säger lite taxi fram och tillbaka till kungsholmen(var 5:e vecka), men vi kör även insatts, bogsering, förhalning och lite andra transporter fram och tillbaka.

Den mest ansvarskrävande uppgiften är dock ambulans jouren. Vi kör civila/militära akuta sjuktransporter i hela blekinges skärgård. Kan inte tänka mig någon annan tjänst i FM som är mer på blodigt allvar... Det är ofta allvarligt skadade, hjärtinfarkter, frakturer, förblödande patienter o.s.v. har t.o.m. varit en kvinna som nästan födde i båten men hon han precis i land.

Dessa utryckningar sker ofta mitt i natten och då ska det navigeras i fullfart i svår skärgård.

Är det nått mer du undrar så är det bara att fråga..

ha de

Är lite nyfiken på den befattningen... Hur ser besättningen ut på en stridsbåt? Är det två båtchefer och en motormekaniker eller? Hur många båtchefer finns det i Ekipaget? Får ni mycket sjötid (Alltså mycket att göra). Insatts, vad innebär det? Hade ni FSU?

Hur ofta har man ambulans jouren? Får alla båtchefer utbildning på samtliga båtar, eller är man båtchef för en typ av båt?

• 2 weeks later...
Är lite nyfiken på den befattningen... Hur ser besättningen ut på en stridsbåt? Är det två båtchefer och en motormekaniker eller? Hur många båtchefer finns det i Ekipaget? Får ni mycket sjötid (Alltså mycket att göra). Insatts, vad innebär det? Hade ni FSU?

Hur ofta har man ambulans jouren? Får alla båtchefer utbildning på samtliga båtar, eller är man båtchef för en typ av båt?

Hej!

Jag tar på mig lite att svara med det jag vet om tjänsten - vilket är en del, men långt ifrån allt. Varför? Jag ligger nere i Karlskrona och har gjort det sedan 29/10 - 2007 och håller på med min BU till Signalspaningspb.

En av mina vänner ligger på ekipaget som just BåtC, och jag hade tänkt byta till BåtC och var på deras "förbandsinfo". Således kan jag svara någorlunda på dina frågor.

Besättning? Precis som du skriver, två BåtC och en MoMek.

Antal BåtC? 10st är vad de önskar, dock hoppar folk av m.m. så den kullen som ligger inne nu är 7 stycken.

Sjötid? Riktiga sjödygn får de inte. Sen om dom har mycket att göra kan jag inte svara på. Men utifrån "vad jag har hört" och faktiskt sett så verkar det vara ganska lite just nu. Det beror nog på att förbandsverksamheten ligger nere just nu. Så det verkar mest bestå av turer fram och tillbaka till Kungsholmen och lite annan taxiverksamhet. Men som sagt: detta är en bedömning från någon utanför. Så ta detta med en nypa salt, det kan hända att de gör massa saker som vi andra inte märker.

FSU? Nej. De som ryckte in i juli hade ingen FSU och de som ryckte in nu i januari har ingen FSU. Flottan är inte FSU, flottan är en halvtaskig GSU och massa plugg.

Ambulansjouren? Kvarteren roterar, (ett kvarter = en besättning) mellan olika sysslor. Jour, Kungsholmsturerna m.m. Min polare hade jour en vecka och var ledig en vecka. Så jag skulle gissa på att ambulansjouren kommer ca var fjärde eller var femte vecka.

Utbildning? Ekipaget är uppdelat på tunga transporter och lätta transporter. Som BåtC ligger man på lätta transporter, de båtarna som används främst är 90H, Rödnäbba och 90E. Dessutom finns det en liten arbetsbåt som heter "Robban" och en bogserbåt. De kör även G-båtar. Det handlar givetvis i vad för typ av uppdrag de skall göra.

Jag hoppas att jag har kunnat ge lite ljus på dina frågor. Jag skall be min polare på ekipaget svänga förbi soldf och korrigera allt mitt skitsnack. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är en stridande tjänst. Det är inget "guns and glory". Det handlar om sjötransporter. Men det verkar onekligen vara en trevlig tjänst, om man gillar städer som Karlskrona.

Hade jag valt om idag, hade jag valt någon armétjänst med lite mer grönt och mer kriga. Typ Livgardet 6.komp lätt mekaniserat eller Wilska på P4.

Lycka till!