Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag körde Focus Night & Day (dygnetruntlinser) hela GU och sen på MP int, det är absolut inga problem. Tappade en lins under GU när vi simmade och fick aldrig ngn ögoninflammation eller skit i ögat. Tog med mig antibakteriell linsvätska "just in case".

Inga linser i skyddsmasken är ju för att man kan få tårgas i ögat och kliar man då kan man förstöra ögat, går ju ändå utan linser i. Jag fick tårgas i ögat när jag stoppade in linserna igen istället.

• 3 years later...
Posted

Återupplivar denna tråd. Ang. att linser skulle hoppa ur, stor chans ;)

Jag har slängt mig på marken, ålat mig, hasat mig och sprungit utan att ens ha haft en tanke på linserna. De har även suttit i ögat i flera dygn i sträck utan någon påverkan. Har inte prövat vatten än, men med dessa "pansarlinser" som jag kallar dom, är det nog inget problem. Det skulle väl vara trångsynta militärer och möjligvis tårgas som skulle utgöra några problem för en linsbärare... Tyvärr så finns det ju en 99.99% chans att något skulle hända med linserna, och således har försvarsmakten inget intresse av att ha dessa individer i stridande tjänst. Andra saker som påverkar en soldats stridsvärde betydligt mer, till exempel abstinens från kaffe (vilket dock FM har åtgärdat iom grönpåsarna) tas inte in i beräkningarna.

Guest Spiggen
Posted (edited)

Jag har slängt mig på marken, ålat mig, hasat mig och sprungit utan att ens ha haft en tanke på linserna. De har även suttit i ögat i flera dygn i sträck utan någon påverkan. Har inte prövat vatten än, men med dessa "pansarlinser" som jag kallar dom, är det nog inget problem. Det skulle väl vara trångsynta militärer och möjligvis tårgas som skulle utgöra några problem för en linsbärare... Tyvärr så finns det ju en 99.99% chans att något skulle hända med linserna, och således har försvarsmakten inget intresse av att ha dessa individer i stridande tjänst. Andra saker som påverkar en soldats stridsvärde betydligt mer, till exempel abstinens från kaffe (vilket dock FM har åtgärdat iom grönpåsarna) tas inte in i beräkningarna.

Låter som att det finns en rätt stor chans att något skulle hända med linserna enligt dina beräkningar, 99,99 är ju trots allt närmare 100 än 0 eller hur?

I första hand tror jag att det är soldaten/sjömannens stridsduglighet som påverkas, inte stridsvärdet.

Att jämföra det med en människas kaffeabstinens köper jag inte. Vilka beräkningar skall de tas med i?

Och seriöst, det är ju skillnad på en kaffedryck och linser som används för att korrigera individuella synfel (den dagen FM åtgärdar det problemet med grönpåsar...)

Ber om ursäkt ifall mitt inlägg på något sätt blev osammanhängande eller om det jag skrivit blev allmänt galet gentemot vad den danske skallen skrivit.

Klockan är över läggdags.

/Spiggen

Ps. Vad du gör på din fritid skiljer sig nog en hel del från verksamheten för en värnpliktig. En liten, liten kvist i ögat under t.ex. en stressad ålning medelst hasning kan ju faktiskt innebära att man tappar linsen. Eller hur?

Edited by Spiggen
Posted

Låter som att det finns en rätt stor chans att något skulle hända med linserna enligt dina beräkningar, 99,99 är ju trots allt närmare 100 än 0 eller hur?

I första hand tror jag att det är soldaten/sjömannens stridsduglighet som påverkas, inte stridsvärdet.

Att jämföra det med en människas kaffeabstinens köper jag inte. Vilka beräkningar skall de tas med i?

Och seriöst, det är ju skillnad på en kaffedryck och linser som används för att korrigera individuella synfel (den dagen FM åtgärdar det problemet med grönpåsar...)

Ber om ursäkt ifall mitt inlägg på något sätt blev osammanhängande eller om det jag skrivit blev allmänt galet gentemot vad den danske skallen skrivit.

/Spiggen

Ps. Vad du gör på din fritid skiljer sig nog en hel del från verksamheten för en värnpliktig. En liten, liten kvist i ögat under t.ex. en stressad ålning medelst hasning kan ju faktiskt innebära att man tappar linsen. Eller hur?

Jag har använt dygnet runt linser dom senaste åren och kan inte se några som helst problem, med undantag för dyk tjänster, att göra vpl US med linser... Det spelar nog tusan ingen roll om man har linser och råkar tappa den efter att ev ha fått en liten gren i ögat - ALLA, linsbärare eller inte, kommer att få ont och vara ur stridbart skick en liten stund efter en sån sak.

Dessutom är det ju så att man inte hämtar ut sina linser styckesvis utan man hämtar vanligtvis ut halvårs vis och därför har man större möjlighet att ha med reservlinser än reservglasögon i fält.

Guest Spiggen
Posted

/Spiggen

Jag har använt dygnet runt linser dom senaste åren och kan inte se några som helst problem, med undantag för dyk tjänster, att göra vpl US med linser... Det spelar nog tusan ingen roll om man har linser och råkar tappa den efter att ev ha fått en liten gren i ögat - ALLA, linsbärare eller inte, kommer att få ont och vara ur stridbart skick en liten stund efter en sån sak.

Dessutom är det ju så att man inte hämtar ut sina linser styckesvis utan man hämtar vanligtvis ut halvårs vis och därför har man större möjlighet att ha med reservlinser än reservglasögon i fält.

Jag använder själv halvårslinser och visst, jag har inte upplevt några större problem med linserna under min GU men risken finns alltid där. Och att börja joxa med linser på vakten på ett fartyg kan vara nog så besvärligt och jag antar att problemet nästan är större i fält (Min lilla erfarenhet av linsbärande under en veckas fälttjänst på FSUn :) ). I vilket fall hade jag alltid med mig glasögon, antingen de civila eller de tidlösa värnpliktsglasögonen ifall ifall, och jag antar att de flesta linsbärarna faktiskt bär med sig ett extra-alternativ om olyckan är framme.

Och angående mitt exempel med kvisten, visst sjutton får man ont men den som inte bär linser har inget problem med en ev. tappad lins. Och vad jag menade med mitt inlägg så är det är just den "förlorade" synen som påverkar stridsdugligheten.

Var människa får göra som han eller hon vill så länge det fungerar och är tillåtet, men att jämföra linsbärande med kaffeabstinens köper jag fortfarande inte :)

/Spiggen

Posted (edited)

EDIT: Skit i siffrorna, tänkte helt fel.

Menade inte att kaffeabstinens var något problem, snarare tvärt om. Det är väldigt obetydligt, på samma sätt som att en vpl skulle tappa sin lins ca en gång under tjänsten.

Jag upplever att ögonen är väldigt "skyddade" eller vad man ska säga, det är ingen stor chans att något åker in först och främst. Och för att svara konkret på det där med ålning medelst hasning så har jag som sagt inte haft någon tanke på linserna de gånger jag övat detta. Och sen, hur stor del av tjänsten tillbringar vpl på magen med hälarna tryckta mot marken och hasar sig fram... De få gånger han väl gör detta är nog huvudvärken från kaffeabstinensen ett större problem.

Edited by Dansk_skalle
Guest Spiggen
Posted

EDIT: Skit i siffrorna, tänkte helt fel.

Menade inte att kaffeabstinens var något problem, snarare tvärt om. Det är väldigt obetydligt, på samma sätt som att en vpl skulle tappa sin lins ca en gång under tjänsten.

Jag upplever att ögonen är väldigt "skyddade" eller vad man ska säga, det är ingen stor chans att något åker in först och främst. Och för att svara konkret på det där med ålning medelst hasning så har jag som sagt inte haft någon tanke på linserna de gånger jag övat detta. Och sen, hur stor del av tjänsten tillbringar vpl på magen med hälarna tryckta mot marken och hasar sig fram... De få gånger han väl gör detta är nog huvudvärken från kaffeabstinensen ett större problem.

Ok, då förstår vi varandra:)

Linser är jättebra att ha, men risken att man tappar dem finns alltid. Och det är alltid lika irriterande de få gånger det har hänt:)

/Spiggen

Posted

Jag har aldrig under 15 år tappat en enda lins. Jag har spelat fotboll, ishockey, orienterat, åkt skidor, dykt, snorklat, gjort fri uppstigning, lumpen och allt annat man kan tänka sig.

Linserna har varit ur två gånger på dessa år, första täthetsprovet och "nedstigning" till 35m i trycktanken.

Att ha månadslinser i ett par dagar gör ingenting ifall du har friska ögon. Under övningar har jag alltid linserna i hela tiden. Större risk att man super bort dem vid isättning och urtagning.

Ett extra par som reserv är inte fel att ha, känns kanske mentalt bättre.

Posted

Jag använde linser under min värnplikt. Under fält är de dock svårt att hålla hygienen men ett tips är våtservetter som man kan tvätta händerna med.

Posted
Jag använde linser under min värnplikt. Under fält är de dock svårt att hålla hygienen men ett tips är våtservetter som man kan tvätta händerna med.

Var dock noga med att inte börja peta i ögonen så länge händerna är fuktiga efter att ha torkat med våtservett då de ofta innehåller alkohol, och den skiten inte är så mysig att få i ögonen.

Posted

Kommer jag in så blir det kronans brillor som gäller i fält i alla fall.

En vanlig lugn dag på regementet eller i vaktkuren med tid för diverse sysslor åker nog linserna in.

...för den som vill anteckna.

Posted

Var dock noga med att inte börja peta i ögonen så länge händerna är fuktiga efter att ha torkat med våtservett då de ofta innehåller alkohol, och den skiten inte är så mysig att få i ögonen.

Alla som har åkt flak vet att det är lugnt med lite bira i ögonen. :unsure:

Ni som använde dygnetruntlinser, hur gjorde ni när det var simning på schemat?

Posted

Tusan vad ni alla får linser låta som ett problem, hade 30-dagars dygnet-runt-linser, fungerade utmärkt. Med dessa inge pill och skit i ögonen. Tårgas, ja då skall dessa ut men annars är det klockrent. Sen om någon har ett befäl som tycker annat må det vara hänt, jag hade uppenbarligen befäl som själv nyttjade. Testade kronans, har min uppfattning om dessa, gav skavsår, dåligt slipade samt att min glasögonvana existerar inte, är ju som att sätta på en kikare och hoppas på att man skall kunna se vidvinklat.

out.

Posted

Har råkat ut för att linser korvat ihop sig och hamnat under ögonlocket, direkt oskönt.

Var dessutom under bilkörning varvid jag fick kasta mig in på närmsta parkering.

Att ha vanliga linser i under flera dagar är enligt optikaren direkt obra.

Hornhinnan har ingen försörjning av syre via blodkärl utan är permiabel.

Vid för lång användning av linser (ej avsedda för detta) så drabbas hornhinnan

av syrebrist.

mer om detta här

Så mitt tips är att antingen har du glasögon i fält, eller silikonlinser.

endagslinser som ska ut och in funkar inte, och att sova med endagslinser

är alltså inte att rekommendera. Vid eldöverfall, brand mm så finns ingen tid

att fippla med annat än mössa, bössa, mask och glasögon.

En annan fördel är att får du skit i ögat vid en övning så kan du ta av glasögonen,

skölja ur ögat och sätta på glasögona igen. Med linser blir det lite värre. Och skit

i ögat är inte ovanligt vid strid.

/martin

Posted

Jag är halvvägs igenom min vpl och har använt dygnet runt-linser i flera år. Inga problem. En gång fick jag lite maskeringsfärg i ögat och fick ta ut linsen, annars har det varit förträffligt. Men det viktiga är att man bestämmer sig för det ena eller det andra vid någon tidpunkt, eftersom min erfarenhet är att glasen på glasögonen bryter solljuset så att siktesinställningen påverkas. Alltså, om du skottställer vapnet med glasögon, kommer du skjuta åt h-ete med linser.