Jump to content

Utförsåkning

falken_

Recommended Posts

Några här som åker mycket utför?, kanske tom. någon tävlingsåkare? själv började man i treårsåldern och med tävlandet i sexårsåldern, men fick lägga av på högre nivå sen, här i småland är det nämligen brist på snötillgång ;-)

Åker vanliga slalomlagg men framförallt mono. Lyckades tyvärr skrota min Rossignol Soleil i vintras...

Uppvuxen med en mor från ett alpland och med extrajobb i skishop ter det sig ganska naturligt att suget kommer i takt med de första snöflingorna.

/M

Tillgång till stuga i fjällen finns sedan 7 årsåldern och frammåt. Åkte c:a 3 veckor om året när man var yngre. Föredrar att åka i skogen, gärna snabbt. Även skogsåkning där det är brant, vilket inte går lika snabbt.

Skulle vilja prova att hoppa lite från klippor, men det är ganska stor brist på det i sälenfjällen. Någon med erfarenhet?

Seth Morrisson är kung!

Fd tävlingsåkare i slalom, snowboard och telemark. Fd skid/snowboardlärare och reseledare.

2 knäoperationer på varje knä, instabilt vänster knä som följd.

Har precis lärt upp sönerna att åka slalom.

Jag var bättre förr: "The older I get, the faster I was"

/Krook

Började väl åka när jag var 2, inte så konstigt när familjen drev skidanläggning. :clap:

Jag började tävla när jag var 5, första lagmedaljen tog jag när jag var 6, i c-gruppen. :P

Sen rullade det på med tävlingar mer eller mindre varje helg tills det var dags att söka till gymnasiet. Frågan var ju då om man skulle söka skidgym. eller vanligt gymnasium. Valet föll på det senare.

När man inte valde skidgym och hade väldigt dåliga tränare - inte så kul att veta mer än tränaren - så känndes det naturligt att sluta. En annan bidragande faktor var att jag har usla tävlingsnerver. :baskerPa:

Spenderade, mer eller mindre, varje helg från det att jag var 6 till det att jag var 15-16 i backen plus alla träningskvällar. Så man kan säga att jag har åkt mycket skidor.

Tyvärr åker jag inte lika mycket längre, beror inte så mycket på intresset som på det faktum att det blir lite tråkigt att alltid åka själv. Men det är klart bor man 75 meter från backen så blir det ju lite åkning ändå. En till produktplacering

• 2 weeks later...

Tävlade i snowracer-SM en gång när jag var liten

:P

nä..började åka utförs som knatte men tävlade aldrig. Vid 7års ålder började jag kombinera utförsskidor med snowboard....vilket gick bra i några år. Fr o m 11 års ålder har jag i princip bara åkt snowboard (och platteskidor iofs men det räknas nog inte). Inte tävlat där heller utan kör helst friåkning i goda vänners sällskap.

*Snöat hela natten...10 minusgrader...strålande solsken...brant fjällsluttning....orörd snö...* MUMMA :blink:

Började när jag var 5-6år eller tjaa mina föräldrar släpade upp mig i backen å sen var det bara att ta sig ner ;)

Vid 8-9 så försökte man sig på å tävla, men på den tiden så skulle alla bli stenmark..

Så det vart inte så skojj, och således blev det en kort karriär inom tävlingsåkning.

Lite långa uppehåll sen man blev 20..

Men har en Mono :)

• 2 weeks later...

Åka och åka... jag brukar mera ramla ner, helst i skogsbeklädd terräng, för då stannar man fortare. Det vore kul att kunna åka off-pist på riktigt, men jag har inte riktigt tillgången till varken den tid, de pengar eller de åkmöjligheter som jag skulle behöva för det.

Men jag har kul i alla fall, de en till två veckorna jag får tillbringa i och utanför pisterna varje år.

EDIT: Och jag instämmer, monoski är respekt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...