Jump to content

sökningar

Recommended Posts

Det sägs dagligen att man ska söka i stället för att fråga. Därför skulle det vara bra om söktjänsten utvecklades lite mer. Som det är idag fångar inte sökningarna upp alla sidor i ämnet, och därför kanske en lösning om följande kunde vara något att tänka på?

I varje tråd finns en ruta där sökord ställs upp. Dessa fungerar både som avgränsning av ämnet i fråga, samt sökord. Trådägaren samt blågul eller andra pålitliga medlemmar skulle ha behörighet att ändra, och dessa sök och avgränsningsord skulle även vara synliga på varje sida i tråden för att påminna folk att hålla sig till sak.

Sökorden skulle vara av standardformat ex. skulle en tråd om K1s hästar och deras utrustning vid cermonier kunna se ut följande "K1, LG, dragonbataljon, MP, 4.skvadron, livskvadron, högvakt, hästar, cermoni, m/ä, sabel, karbin m/94, silverhjälm, standar, dragontrumpetarkåren, kavallerikasern" Dvs synonymer och avgränsningar.

Kanske något att tänka vidare på?

• Forumsledning

Visst bra idé, men tyvärr sitter vi inte på den kompetensen att kunna programmera in sånt i källkoden. Möjligen att det finns 3.e parts plugins. Dock är vi restrektiva mot plugins då de måste installeras om eller kanske inte ens funkar om vi skulle uppgradera.

I övrigt anser jag att sökmotorn funkar utmärkt, och har inga större bekymmer att hitta det jag ska. Som någon nämnt tidigare sen så kan använda google som komplement på forumet om man vill.

Det som däremot skulle kunna hjälpa är om folk ville ta sig tid och skriva ordentliga rättstavade ord/ämne i Topicen om vad ämnet handlar om, det skulle underlätta många sökningar.

Visst bra idé, men tyvärr sitter vi inte på den kompetensen att kunna programmera in sånt i källkoden. Möjligen att det finns 3.e parts plugins. Dock är vi restrektiva mot plugins då de måste installeras om eller kanske inte ens funkar om vi skulle uppgradera.

I övrigt anser jag att sökmotorn funkar utmärkt, och har inga större bekymmer att hitta det jag ska. Som någon nämnt tidigare sen så kan använda google som komplement på forumet om man vill.

Det som däremot skulle kunna hjälpa är om folk ville ta sig tid och skriva ordentliga rättstavade ord/ämne i Topicen om vad ämnet handlar om, det skulle underlätta många sökningar.

Jag gillar vemtogmittnamns idé även om jag förstår att den är svår att genomföra :(

Jag tycker sökmotorn är knivig och trots att man följer tipsen får man ofta felmedelanden. Är man dessutom på jakt efter något som inte har ett självklart sökord blir det svårt.

ett exempel:

För en tid sedan läste jag detta topic. När jag nyligen kom på att jag ville in på det ämnet igen och kolla vad det var bandet egentligen hette var det väldigt svårt att hitta ett sökord som gjorde att jag hittade ämnet. jag hade i princip givit upp hoppet när någon gjorde ett inlägg i ämnet och därför dök det upp under "nya inlägg" och resten är historia...

En funktion där musik, metal etc skulle kunna läggas som sökord hade hjälpt mig avsevärt

• Forumsledning

Jag förstår inte vad som är svårt, ni får gärna tala om vad som är svårt att hitta.

Om vi tar tråden som nämns ovan.. så handlar det om ett musikband... hittar ni inte rätt om ni skriver musik som sökord ? För mig dyker det upp direkt.