Jump to content

Utlandstjänst

Recommended Posts

Undrar om man är för gammal för att söka utlandstjänstegöring ?

Själv har jag jobbat ca 15 år i utlandet som gasturbin driftsättnings ledare och nu vill man börja göra något annat. ( Är nu 36 år )

Ok Lönen kan man aldrig kompensera men jag skulle hemskt gärna ta en helt vanlig menig tjänst utan att behöva ge order och enbart bry mig om det man blir tilldelad.

Så är man för gmmal eller inte ?

/ oka

Själv har jag jobbat ca 15 år i utlandet som gasturbin driftsättnings ledare och nu vill man börja göra något annat. ( Är nu 36 år )

Ok Lönen kan man aldrig kompensera men jag skulle hemskt gärna ta en helt vanlig menig tjänst utan att behöva ge order och enbart bry mig om det man blir tilldelad.

/ oka

Min storebror är född 69 och kom nyligen hem från en tjänst i Kosovo som menig förare av patgb så visst går det. I hans fall var det iofs femte missionen och det spelar säkerligen roll i uttagningen men något generellt åldersstopp finns såvitt jag vet inte.

Dessutom finns det gott om tjänster där civila kunskaper och erfarenheter är viktiga eller till och med viktigare än de militära. Kolla runt bland befattningarna och sök det som låter intressant.

/ oka

Nej du är inte för gammal, sök sök sök!! Är aldrig fel med livserfarenhet i bagaget...

/ oka

Nej du är inte för gammal, sök sök sök!! Är aldrig fel med livserfarenhet i bagaget...

Ok Jag har sökt en gång till cypern när man hade enbart " Övervaknings tjänstegöring " men det hela sprack väl med BA01 B02 när man det började komma kulor tillbaka.

Gällande livserfarenhet så har jag varit på de många ställen där det inte har varit trevligt för civila typ , Gaza, Indonesien etc . Kanske räddningsverket skulle vara något ? Kan mycket om vatten rening , generatorer mm

( Ok jag erkänner . Såg en SISU vagn i Norrköping och jag tänkte direkt Fan en sån skall jg köra )

Ska Fan söka !

Ps kan man få tjänsteledigt pga utlandstjänstegöring ? Ds

/ oka

Ok Jag har sökt en gång till cypern när man hade enbart " Övervaknings tjänstegöring " men det hela sprack väl med BA01 B02 när man det började komma kulor tillbaka.

Gällande livserfarenhet så har jag varit på de många ställen där det inte har varit trevligt för civila typ , Gaza, Indonesien etc . Kanske räddningsverket skulle vara något ? Kan mycket om vatten rening , generatorer mm

( Ok jag erkänner . Såg en SISU vagn i Norrköping och jag tänkte direkt Fan en sån skall jg köra )

Ska Fan söka !

Ps kan man få tjänsteledigt pga utlandstjänstegöring ? Ds

En arbetsgivare är enligt lag skyldig att ge dig tjänstledigt för en utlandstjänstgöring, förutsatt att inte företaget kollapsar om du drar...som jag förstått det...

så här står det på www.mil.se/int angående din fråga

" Får min arbetsgivare neka mig tjänstledighet för tjänstgöring i Utlandsstyrkan?

Utbildningen inför och tjänstgöringen i Utlandsstyrkan lyder under Totalförsvarspliktlagen. Det innebär att en arbetsgivare är skyldig att ge dig ledighet och att ta tillbaka dig efter tjänstgöringens slut. För att detta ska gälla krävs av dig att du informerar din arbetsgivare så tidigt som möjligt om dina planer. Därför ska du tala om dels när du skickar in din ansökan och framförallt omedelbart när du har blivit uttagen."

Edited by Pego

/ oka

Har efter ett par års sökande kommit med. Dock inte på den vanliga ansökan där jag blev ratad utan genom rekomendation, blev uppringd och fick frågan om jag kunde tänka mig att åka.NATURLIGTVIS. Jag fyller 39 i år så undrens tid är inte förbi. SÖK.

:):banana:)

Tycker helt klart att du skall söka! Det har väll flurerat lite rykten att "30 är max på skyttet" osv men det dyker hela tiden upp folk som är äldre så det kan inte vara lag direkt.

Med din erfarenhet tycker jag att du skall söka räddningsverket också, där är du säkert jätte välkommen i deras insatspol. Kan tipsa dig om att de "kräver" "eu-format" på CV:et, om du inte har det så är det bara att PM mig så fixar jag en mall.

//ST6

Tycker helt klart att du skall söka! Det har väll flurerat lite rykten att "30 är max på skyttet" osv men det dyker hela tiden upp folk som är äldre så det kan inte vara lag direkt.

Med din erfarenhet tycker jag att du skall söka räddningsverket också, där är du säkert jätte välkommen i deras insatspol. Kan tipsa dig om att de "kräver" "eu-format" på CV:et, om du inte har det så är det bara att PM mig så fixar jag en mall.

//ST6

Är det europass du menar så kan man ju använda

http://europass.cedefop.eu.int/europass/pr...ion?locale_id=6

och skapa direkt på webben

http://europass.cedefop.eu.int/europass/ho...navigate.action

//ST6

Kan inte stämma alls. Jag gjorde min första vid 31-32 år och den andra när jag var 33-34. Ett flertal vapenbröder har också varit över 30. (Jag låg på mekskytte bägge missionerna.)

/JE

Jag blev ratad pga min ålder nu till LA 05, fick först framåt av plutonchefen men 3 dagar senare ringer han upp mig och meddelar att han är "rädd för den stora åldersskillnaden på plutonen ifall jag åkte med"och en annan fick tjänsten. Riktigt surt tyckte jag, har sökt det mesta men kommer inte med trots tidigare US erfarenheter och kanonbetyg.

/T

Missade skriva åldern......Blir snart 38

Jag blev ratad pga min ålder nu till LA 05, fick först framåt av plutonchefen men 3 dagar senare ringer han upp mig och meddelar att han är "rädd för den stora åldersskillnaden på plutonen ifall jag åkte med"och en annan fick tjänsten. Riktigt surt tyckte jag, har sökt det mesta men kommer inte med trots tidigare US erfarenheter och kanonbetyg.

/T

Du, det där var banne mej lågt! Lägre än reklamen t.o.m... :baskerPa: Så där gör man bara inte!

Men, du kan ju se det från den ljusa sidan; du slipper en velig plutonchef! :P

Sök på! Man är aldrig för gammal att söka igen! B)

/T

Det är inte du som ska vara ledsen, det är han.

Jag var äldst på vår pluton nu på LA04 och det var 13 år mellan mig och den yngsta och alla tyckte det har vart bra att ha detta glappet då det blir ett annat tänk än om alla skulle vara 34 eller 21.

Det funkade bra och jag tror det har vart allt annat än negativt... hoppas han som ratade dig läser detta då det var bland det fjatigast jag hört.

Det är inte du som ska vara ledsen, det är han.

Jag var äldst på vår pluton nu på LA04 och det var 13 år mellan mig och den yngsta och alla tyckte det har vart bra att ha detta glappet då det blir ett annat tänk än om alla skulle vara 34 eller 21.

Det funkade bra och jag tror det har vart allt annat än negativt... hoppas han som ratade dig läser detta då det var bland det fjatigast jag hört.

Håller med fullständigt! På KS11 var jag som sagt 33 och min stf var 21. Det skapade en mycket bra dynamik mellan oss för vi hade både erfarenhet och färsk utbildning t ex. Min plutch satte ihop oss av bl a just den orsaken.

Men det är ju så att den som rekryterar får inte bättre pluton än han/hon förtjänar...

/JE

Tänk tanken att en hockeytränare skulle nobba Mats Sundin eller Foppa med den motiveringen... :D

Jag tror det var Salming som kommenterade det där med att vara så mycket äldre än lagkamraterna: "jag måste träna hårdare men kommer ändå inte att åka skridskor lika fort som när jag var 20 men å andra sidan så försätter jag mej heller inte i svåra situationer som när jag var 20...". Rutin kallas det... :lala:

Jag tänkte lite likadant fast tvärtom när jag vakans rekryterade till min grupp på LA02. Att jag inte ville ha en för ung person som inte passade in i gruppen. Dock hade ju personerna på LA05 inte träffats innan så det tankesättet fungerar ju inte där.

Kanske var så enkelt bara att PC inte ville ha någon konkurrens om mest erfarenhet på plutonen? Folk tänker inte alltid på det bästa om de känner sig hotade!!

:lala:

Ps. Om nu PC hade vetat att Sgt T är peacekeepingvärldens Foppa så hade nog inte tack men nej tack dykt upp. Plus att det är ju inte så enkelt att ju äldre man blir desto bättre blir man. Ska inte underskatta den ungdomliga hungern!! Ds.

Jag tänkte lite likadant fast tvärtom när jag vakans rekryterade till min grupp på LA02. Att jag inte ville ha en för ung person som inte passade in i gruppen. Dock hade ju personerna på LA05 inte träffats innan så det tankesättet fungerar ju inte där.

Kanske var så enkelt bara att PC inte ville ha någon konkurrens om mest erfarenhet på plutonen? Folk tänker inte alltid på det bästa om de känner sig hotade!!

:lala:

Ps. Om nu PC hade vetat att Sgt T är peacekeepingvärldens Foppa så hade nog inte tack men nej tack dykt upp. Plus att det är ju inte så enkelt att ju äldre man blir desto bättre blir man. Ska inte underskatta den ungdomliga hungern!! Ds.

Bara ett exempel! :P