Martin olsson Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Tjena!Har nu tröttnat på den torkade läderbiten som sladdrar och skramlar på min ak4. Funderar på att köpa nåt nytt. Då är frågan, vilken är bäst? Den breda "israeliska" verkar skön, är den att rekomendera? Har hört att snabbremmen på militaryshop krånglar samt att det är ett mäck att få av och på den. Men den verkar ju bekväm annars när vapnet hänger på bröstet. Köp gärna AK 4 remen från recon kanon tycker ja funkar skitbra! inte så dyr! mvh Martin Quote
T-76 Posted February 19, 2008 Report Posted February 19, 2008 Samma funktioner, lite smalare för att passa min LSV och ett par finesser. Ska byta ut HK-kroken mot en ITW MASH krok när tillfälle ges. Quote
Fu Kjellberg Posted February 19, 2008 Report Posted February 19, 2008 T-76 Jag lånar din ide rakt av om det är ok. Jag har ju ITW mash hook liggande Skall bara fixa lite 25 mm rem. Quote
Spartacus Posted February 20, 2008 Report Posted February 20, 2008 Hur fungerar dessa remmar ni använder i SIB? Får ståra "No, no, no"-känslor av att se vissa bilder i den här tråden. Quote
T-76 Posted February 20, 2008 Report Posted February 20, 2008 Min LSV funkar jättebra i just SIB. Har sålt runt 40 slingor och alla köpare är positva. Om du tänker på ergonomi och snedbelastning. Så är det inget större problem än med ngn annan slinga. En soldat har oftast sitt vapen i handen och då är belastningen där. Quote
2Sharp Posted February 20, 2008 Report Posted February 20, 2008 Hur fungerar dessa remmar ni använder i SIB? Får ståra "No, no, no"-känslor av att se vissa bilder i den här tråden. Utveckla gärna varför du känner "No, no, no" så är det lättare att bemöta varför jag känner "Yes, yes, yes" Quote
Spartacus Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Har enbart använt FM's ypperliga vapenremmar från slutet av 1800-talet, därav har jag ingen koll på det modernare som ni verkar använda Men, t.ex. i SIB, om man skulle köra en s.k. pipstöt. Hur agerar vapenremmen då? De enda gånger jag använder vapenrem i SIB är när jag skall använda spräng. Quote
DaRaven Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Har enbart använt FM's ypperliga vapenremmar från slutet av 1800-talet, därav har jag ingen koll på det modernare som ni verkar använda Men, t.ex. i SIB, om man skulle köra en s.k. pipstöt. Hur agerar vapenremmen då? De enda gånger jag använder vapenrem i SIB är när jag skall använda spräng. Jag förlänger slingan lite i SIB, så att man har mer frihet att använda vapnet för närstrid. Men ypperligt att kunna kasta bak det när man ska klättra och liknande... Quote
2Sharp Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Har enbart använt FM's ypperliga vapenremmar från slutet av 1800-talet, därav har jag ingen koll på det modernare som ni verkar använda Men, t.ex. i SIB, om man skulle köra en s.k. pipstöt. Hur agerar vapenremmen då? De enda gånger jag använder vapenrem i SIB är när jag skall använda spräng. Jag försöker att koppla loss remmen vid SIB, det fungerar att göra pipstöt, men det är på håret, har du mycket kläder under så blir det svårare. Jag har dragit sönder krokarna på vapenremmen vid övning av pipstöt. Så OM jag skulle behöva göra en pipstöt och har vapnet i-krokat är min bedömning att det löser sig ändå. Fördelen är ju att vapenremmen sitter kvar runt kroppen och det är en smutt och enkel åtgärd att koppla i vapnet igen, och det går sedan att kasta bak om du behöver klättra/bära. I övrigt så har jag oftast remmen runt kroppen och vapnet löst vid ex: fordonstjänst och liknande aktiviteter. Skulle det behövas så är det också enkelt att koppla loss remmen och nyttja den som en vanlig rem. Än så länge är det det enda rem som jag tycker funkar helt ok i de flesta situationer, dessutom lipar inte folk om att du har egen inköpt mtrl. ;) Quote
kexet Posted March 4, 2008 Report Posted March 4, 2008 nån som har någon erfarenhet av denna?? http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=171 Quote
2Sharp Posted March 5, 2008 Report Posted March 5, 2008 nån som har någon erfarenhet av denna?? http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=171 Såvitt jag kan se är den identisk med Vapenrem 06, dock verkar det saknas en elastisk rem. (som ser likadan ut som västfästet) En klar förbättring från den gamla läderremmen, men den var ju från förr-förra århundradet så... Quote
holken Posted September 26, 2008 Report Posted September 26, 2008 nån som har någon erfarenhet av denna?? http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=171 Har kört med den remmen ett tag nu och jag tycker den funkar skitbra! Blir lite tungt över axeln om man har den hängande mycket, men å andra sidan blir tidigare postad rem tung runt hela nacken... (http://www.soldf.com/do_vapenrem.html) <-- Använde den innan recons och jag tycker recons är mycket bättre //Henka Quote
kexet Posted September 26, 2008 Report Posted September 26, 2008 sitter och funderar på en enkel och bra lösning på hur man kan ha en en-punkts-slinga.. har lite idéer och tankar..får se.. kanske letar sig in en bild här sen när det är klart.. Quote
Berg Posted September 26, 2008 Report Posted September 26, 2008 Hur populärt är det med s.k "Bungee sling" bland oss Svenskar? Det är en vanlig vapenrem fast med inslag av massiva gummisnoddar a'la bungee linor ;) http://www.gandlairsoft.com/catalog/images...gee%20Sling.jpg Quote
2Sharp Posted September 27, 2008 Report Posted September 27, 2008 Hur populärt är det med s.k "Bungee sling" bland oss Svenskar?Det är en vanlig vapenrem fast med inslag av massiva gummisnoddar a'la bungee linor ;) http://www.gandlairsoft.com/catalog/images...gee%20Sling.jpg Om jag inte minns fel syntes någon i Insats o Försvar iförd en bungeee enpunktsslinga. I samband med utmärkelse för gott arbete inom personskydd? Lite lamt svar men jag har inte tidningen tillgänglig för en snabb dubbel-koll. Jag har sett div. versioner på egen-flätad bungee med hjälp av den bungee remmen som sitter på SS2K. Jag har använt en hybrid-bungee, en Spec-ops mamba som från början var en 3-punkts men som sedan blev en en-punkts med möjlighet till 2-punkts om jag behövde bära något, ex: bår. Fördelen med den remmen var att det var möjligt att göra pipstöt men att vapnet samtidigt satt nära kroppen. Nu var bungeeefunktionen kraftigt begränsad. En nackdel med bungee är att risken finns att någon/någon fastnar i den och när något/någon släpper får du den, garanterat, mitt i nyllet - ouch.. framförallt om ditt vapen är lite tyngre (ksp-90) alt. du genomför närkampsövning. [empiriskt utprovat] Mamba remmen hade lite bungee men inte så mycket att den ville hoppa in i nyllet på mig. Quote
Fu Kjellberg Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Jag blev inspirerad av vapenremmen här: Magpul vapenrem. Och slängde ihop denna. bygget består av en skothake från Biltema. Spraymålad svart. Diverse ITW spännen i military green 25 mm MASH hook 25 mm rem Nu återstår bara fästanordning till vapnet. Magpuls lösning ser ut såhär. Quote
hajjper Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 nån som har någon erfarenhet av denna?? http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=171 Jag har den remmen, är skitnöjd. Kan ni andra posta hur ni gjort er dragning med den remmen? Jag den kan göras på fler sätt har jag upptäckt. Min är inte helt optimal.. Jag har dragit remmen med "två lager" igenom alla spännen osv. Har spännet på vapnet 2cm från kolvfästet. Funkar riktigt bra vid vakttjänst osv. Man kommer snabbt som attan till skott, då längden är perfekt avpassad, det är bara att svinga upp bössan. Men när jag skall släpa en bår är det drygt att dra upp remmen så den blir längre, den är nästan som en pianotråd längs med bössan nu Kan inte fixa några bilder nu, den sitter ju på bössan (inlåst). Quote
trädet Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Jag blev inspirerad av vapenremmen här: Magpul vapenrem. Och slängde ihop denna. Bild bygget består av en skothake från Biltema. Spraymålad svart. Diverse ITW spännen i military green 25 mm MASH hook 25 mm rem Nu återstår bara fästanordning till vapnet. Magpuls lösning ser ut såhär. Skall det användas till AK5 eller AK4, eller annat roligt vapen? För till ak5, borde det väl gå att sätta en nyckelring i hålet för vapenremmen, och hoppas på det bästa... Quote
2Sharp Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 (edited) Jag blev inspirerad av vapenremmen här: *snip* Skall det användas till AK5 eller AK4, eller annat roligt vapen? För till ak5, borde det väl gå att sätta en nyckelring i hålet för vapenremmen, och hoppas på det bästa... Nyckelring håller inte i längden, även om du använder en über-nyckelring går den sönder i slutänden. Lite närkamp, snubbla i/ur fordon, vapenväxling så är de snart väldigt långa nyckelringar som inte alls fungerar som det var tänkt. F.ö gillade jag också Magpul's koncept med vapenrem samt "bygelfästet".... Rätt K.I.S.S får jag säga? Edited February 2, 2009 by 2Sharp Quote
trädet Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Jag blev inspirerad av vapenremmen här: *snip* Skall det användas till AK5 eller AK4, eller annat roligt vapen? För till ak5, borde det väl gå att sätta en nyckelring i hålet för vapenremmen, och hoppas på det bästa... Nyckelring håller inte i längden, även om du använder en über-nyckelring går den sönder i slutänden. Lite närkamp, snubbla i/ur fordon, vapenväxling så är de snart väldigt långa nyckelringar som inte alls fungerar som det var tänkt. F.ö gillade jag också Magpul's koncept med vapenrem samt "bygelfästet".... Rätt K.I.S.S får jag säga? en metallstav som är ihopsvetsad då? Men det bästa skulle ju vara jävligt bra pom man kunde komma på något liknande magpuls... KISS som fan faktiskt Quote
2Sharp Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Jag blev inspirerad av vapenremmen här: *snip* Skall det användas till AK5 eller AK4, eller annat roligt vapen? För till ak5, borde det väl gå att sätta en nyckelring i hålet för vapenremmen, och hoppas på det bästa... Nyckelring håller inte i längden, även om du använder en über-nyckelring går den sönder i slutänden. Lite närkamp, snubbla i/ur fordon, vapenväxling så är de snart väldigt långa nyckelringar som inte alls fungerar som det var tänkt. F.ö gillade jag också Magpul's koncept med vapenrem samt "bygelfästet".... Rätt K.I.S.S får jag säga? en metallstav som är ihopsvetsad då? Men det bästa skulle ju vara jävligt bra pom man kunde komma på något liknande magpuls... KISS som fan faktiskt Det är nog rätt väg att gå, dock kan ansvarigt befäl bli upprörd om du har svetsat fast en ring på ditt vapen. (även om den går att klippa bort samt att monteringen inte tillfogat vapnet någon skada) Quote
trädet Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Det är nog rätt väg att gå, dock kan ansvarigt befäl bli upprörd om du har svetsat fast en ring på ditt vapen. (även om den går att klippa bort samt att monteringen inte tillfogat vapnet någon skada) Sant. MEN man behöver väl inte visa det , sen borde det väl finnas en stark nyckelknippa någonstans att köpa (tycker man väl?) Quote
2Sharp Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Det är nog rätt väg att gå, dock kan ansvarigt befäl bli upprörd om du har svetsat fast en ring på ditt vapen. (även om den går att klippa bort samt att monteringen inte tillfogat vapnet någon skada) Sant. MEN man behöver väl inte visa det , sen borde det väl finnas en stark nyckelknippa någonstans att köpa (tycker man väl?) Iofs, men jag skulle nog inte rekommendera det.... Jag har testat med tämligen kraftiga nyckelringar, tänk dem som finns till brandsläckares säkringar. De håller inte. Jag har slagit de vanliga krokarna till vapenremmen raka [oböjda] det blir rätt mycket kraft på liten yta så det är svårt att få något att hålla ihop. Quote
trädet Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Det är nog rätt väg att gå, dock kan ansvarigt befäl bli upprörd om du har svetsat fast en ring på ditt vapen. (även om den går att klippa bort samt att monteringen inte tillfogat vapnet någon skada) Sant. MEN man behöver väl inte visa det , sen borde det väl finnas en stark nyckelknippa någonstans att köpa (tycker man väl?) Iofs, men jag skulle nog inte rekommendera det.... Jag har testat med tämligen kraftiga nyckelringar, tänk dem som finns till brandsläckares säkringar. De håller inte. Jag har slagit de vanliga krokarna till vapenremmen raka [oböjda] det blir rätt mycket kraft på liten yta så det är svårt att få något att hålla ihop. Typ metallbuntband, har själv hängt i sådana. eller farexband? Metallbuntband Quote
eskil Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Iofs, men jag skulle nog inte rekommendera det.... Jag har testat med tämligen kraftiga nyckelringar, tänk dem som finns till brandsläckares säkringar. De håller inte. Jag har slagit de vanliga krokarna till vapenremmen raka [oböjda] det blir rätt mycket kraft på liten yta så det är svårt att få något att hålla ihop. Har du testat med säkringsringen från en handgranat? Inte den tunna svartoxiderade utan den grönlackade som är gjord i 2mm ståltråd. Quote
Fu Kjellberg Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Tanken är till Ak4/Ak5. Fästet till vapnet är nästa projekt Quote
903Lew Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Har nu blivit övertygad om att Sling-thing är en frösch pryl, gärna i kombination med en rem som vid behov kan fixas till för att blidka eventuella övernitiska HV-befäl som vill att AK4'an ska bäras exakt som den gjordes när Nils Dacke satte sig upp mot kungen. Själva thing'en kan ju fixas på enklaste sätt, men hur ska den här remmen fixas till? Är det bara att häkta fast en extra karbinhake på befintlig rem eller ska bakre AK4-hake sättas fast på en AK5-rem (och hur får man tag på denna?)? Quote
2Sharp Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Iofs, men jag skulle nog inte rekommendera det.... Jag har testat med tämligen kraftiga nyckelringar, tänk dem som finns till brandsläckares säkringar. De håller inte. Jag har slagit de vanliga krokarna till vapenremmen raka [oböjda] det blir rätt mycket kraft på liten yta så det är svårt att få något att hålla ihop. Har du testat med säkringsringen från en handgranat? Inte den tunna svartoxiderade utan den grönlackade som är gjord i 2mm ståltråd. Ja, det blir skit av dem med. Metallbuntband har jag inte testat, problemet är inte hur mycket vikt det kan ta utan snarare hur mycket ryck det tål. Testa, utvärdera och rapportera! Quote
trädet Posted February 2, 2009 Report Posted February 2, 2009 Iofs, men jag skulle nog inte rekommendera det.... Jag har testat med tämligen kraftiga nyckelringar, tänk dem som finns till brandsläckares säkringar. De håller inte. Jag har slagit de vanliga krokarna till vapenremmen raka [oböjda] det blir rätt mycket kraft på liten yta så det är svårt att få något att hålla ihop. Har du testat med säkringsringen från en handgranat? Inte den tunna svartoxiderade utan den grönlackade som är gjord i 2mm ståltråd. Ja, det blir skit av dem med. Metallbuntband har jag inte testat, problemet är inte hur mycket vikt det kan ta utan snarare hur mycket ryck det tål. Testa, utvärdera och rapportera! I vanliga, i lite tjockare plast så kan man rycka gaaaanska bra (empiriska försök på jobbet med folk som somnat), och de e metall borde hålla bättre. Quote
Recommended Posts