Jump to content

Civila jaktvapen

Darkwand

Recommended Posts

Även om jag rent spontant skulle vilja påstå att 12.7X99 (antar att det är den du menar) är en dålig jaktkaliber så står den med på naturvårdsverkets lista över kalibrar och är således godkänd. Barnes har 700gr expanderande kulor så dn kan användas till klass ett vilt. Polisen är dock väldigt negativa till just den så du lär få en jobbig tid med överklagningar och dyl. Vad som är den största beror på om man menar hur grov eller kraftig. 700Nitro är dock lätt att få licens på och en sån billig pjäs lär både imponera på dom flesta och gräva djupa hål i plånboken både i inköp samt ammokostnader. Den är väl lika oanvändbar som .50BMG också. Djur kan bara dö, inte jättedö! Tröttna på att bära skiten gör man nog också. Satsa på en bössa i 338 Lapua om du vill prickskjuta med en bamse eller en .400-kaliber om du ska jaga bamsedjur i afrika. Lät jag tråkig nu? 0:)

Klassindelningen har inget med kalibern att göra, det är kulans vikt samt anslagskraften vid 100 meter som räknas.

För klass 1 räknas:

Till klass 1 tillhör jaktvapen med en kulvikt på minst 9 gram och en anslagsenergi på minst 2700 Joule vid 100 meter avstånd, eller en kulvikt på minst 10 gram och en anslagsenergi på minst 2000 J vid 100 m. Kulan skall också vara konstruerad så att den expanderar när den når målet.

Vanligtvis är det ju vad som minst krävs för klass 1 som diskuteras...

Har för mig att det framförallt är en fråga om att kulan skall ha tillräckligt hög anslagsenergi kvar vid träff, alltså en kombination av kulvikt och kulhastighet - inte kaliber per se.

Exempel från Naturvårdsverket

klass 1. Kulan ska då väga minst 9 gram (139 grain) och ha en anslagsenergi om minst 2 700 joule vid 100 meter. Alternativt ska kulan väga minst 10 gram (154 grain) och ha en anslagsenergi om minst 2 000 joule vid 100 meter. En begränsning är att kulan ska vara avsedd att expandera
Följaktligen skulle det (enligt klassindelningen) vara OK att jaga med 12,7x99 men det kan bli knepigt att motivera för länsman att du faktiskt behöver en...

[edit]Skriver för långsamt - tvåa[/edit]

Edited by tgb1116

Även om jag rent spontant skulle vilja påstå att 12.7X99 (antar att det är den du menar) är en dålig jaktkaliber så står den med på naturvårdsverkets lista över kalibrar och är således godkänd. Barnes har 700gr expanderande kulor så dn kan användas till klass ett vilt. Polisen är dock väldigt negativa till just den så du lär få en jobbig tid med överklagningar och dyl. Vad som är den största beror på om man menar hur grov eller kraftig. 700Nitro är dock lätt att få licens på och en sån billig pjäs lär både imponera på dom flesta och gräva djupa hål i plånboken både i inköp samt ammokostnader. Den är väl lika oanvändbar som .50BMG också. Djur kan bara dö, inte jättedö! Tröttna på att bära skiten gör man nog också. Satsa på en bössa i 338 Lapua om du vill prickskjuta med en bamse eller en .400-kaliber om du ska jaga bamsedjur i afrika. Lät jag tråkig nu? 0:)

338 är en mycket bra kaliber , funkar på allt!!

Riktigt grova kalibrar är inte bara dyra att skjuta med , om du hanskas fel med tex anläggning och avfyring så kan du räkna med att det gör mycket ont i den egna kroppen , jag har provat och vill inte göra om det!!

Kulan behöver inte expandera för att räknas som klass 1, en helmantlad .30-06 är också klass 1 om den uppfyller ovan nämnda kriterier vad gäller kulvikt och anslagsenergi. Däremot så krävs det att projektilen expanderar typ halvmantlad blyspets för att vara godkänd att jaga större vilt med.

Kulan behöver inte expandera för att räknas som klass 1, en helmantlad .30-06 är också klass 1 om den uppfyller ovan nämnda kriterier vad gäller kulvikt och anslagsenergi

Visst, den är klass 1, men du får inte jaga med den. Helmantlad ammunition till jakt får bara användas i klass 4.

För att förtydliga mitt tidigare inlägg:

Det finns ingen övre gräns för vad som anses som klass 1. (om jag förstått det hela rätt)

Skall ha en minimum anslags energi på 2000 joule och max på typ 3000 eller något sådant, men så klart får det inte vara helauto eller ha ett magasin större än 5 skott (om fallet är så skall det vara pluggat), pipan får inte vara kortare än 45 cm tror jag det var

Kulan behöver inte expandera för att räknas som klass 1, en helmantlad .30-06 är också klass 1 om den uppfyller ovan nämnda kriterier vad gäller kulvikt och anslagsenergi

Visst, den är klass 1, men du får inte jaga med den. Helmantlad ammunition till jakt får bara användas i klass 4.

För att förtydliga mitt tidigare inlägg:

Det finns ingen övre gräns för vad som anses som klass 1. (om jag förstått det hela rätt)

Jo, du får jaga med helmantlad ammunition i klass1 vapen, men endast klass3 och 4 vilt, dvs vilt i storlek upp till och med räv och grävling. Toppfågel jagas tex ofta med helmantlad klass1. En halvmantlad traditionell kula lär inte hinna svampa upp ett dugg ändå i så pass små kroppar, det enda som i så fall funkar är en varmintkula typ Hornady V-MAX med extremt tunn mantel (= pffft, POFF!)...

Nu är ju jag mest intresserad av stora kulor när det gäller jakt för att man skall kunna sänka utgångshastigheten och på det sättet få så lite restskador i köttet som möjligt. Väldigt omiliräriskt :Malaj:

Dock vore det kul att jaga hare med underkalibrerad höghastighetsammunition.

Edited by Darkwand

Jag har skjutit endel 375 HH magnum, och 378 weatherby magnum som är populära kalibrar i USA, eftersom dom är tacksamma att handladda och har bra ballistiska värden. Handladdare gillar att mixa ihop egna laddningar, och 375 an är prefekt, finns många böcker om just den kaliber. Rekommenderar dom skrivna av Ackley.

Jag ser egentligen ingen mening att skjuta större kalibrar :P 375 är godkänd för elefant.

Ladda med barnes x-bullet(i koppar) och du har en mycket bra jakt patron, det är en kula med extremt liten fragmentering.

Visst finns det anledning att skaffa större bössor! Om inte annat för att stilla habegäret. Min största är dock "bara" 375H&H som används flitigt och jag älskar den. Bodde vi inte i ett land med forna soviet som förebild så skulle nog en 416 Rigby eller 404 Jeffery börja på att byggas. Dom gör väl inget som 375:an inte kan här i norden men är väl bättre till hårdhudat vilt i afrika. Jag har dock varken pengar eller ambition för så kostsam jakt men mystiken kring en kraftig studsare finns där i alla fall.

Att det är förbjudet med höghastighets ammunition i krig är iget skämt. Har skjutit en hare med en "ngt" överladdad .222 och lättaste ballistic tip kulan polaren kunde få tag på. Avståndet var inte mer än en 20-25m och jag gör INTE om det, iaf inte om man ska ta vara på djuret.

Polaren är hastighetsfrälst och har en .17rem som han skjuter skadedjur med (räv, kråkor, trutar mm). Den är än värre och ger rent overkliga skador, djuren "exploderar".

Favoriten är .30-06, funkis till allt i landet, går dessutom och få tag på all möjlig ammunition.

Passar på att fråga om någon har pejl på hur man enkelt räknar om kaliber till mm?

eller finns det någon trevlig online "mini-kaliber-räknare"?

[OT] har bara sett elefanter på skansen och av det rosa slaget i städer 0:) , aldrig ute i skogen på jakt, iaf inte i sverige :lala: [/OT]

Passar på att fråga om någon har pejl på hur man enkelt räknar om kaliber till mm?

eller finns det någon trevlig online "mini-kaliber-räknare"?

Ta kalibern i tum och multiplicera med 25,4.

Dock bör det noteras att flertalet olika kalibrar har samma kuldiameter fastän de har olika kaliberbeteckningar och tvärtom. Så måtten är inte alltid rättvisande.

Helmantel får användas för djur upp till klass 3. Så enligt norma så är en helmantel i 308 en klass 3, även fast den uppfyller kraven på vikt och anslag. Man måste vara medveten om att kalibrarna inte klassas som klass 1 utan kalibrarna klassas utifrån om det finsn ammunition till kalibern som uppfyller klass 1. Det finns ju massa ammunition till 6,5x55 som inte uppfyller klass 1.

Helmantel får användas för djur upp till klass 3. Så enligt norma så är en helmantel i 308 en klass 3, även fast den uppfyller kraven på vikt och anslag. Man måste vara medveten om att kalibrarna inte klassas som klass 1 utan kalibrarna klassas utifrån om det finsn ammunition till kalibern som uppfyller klass 1. Det finns ju massa ammunition till 6,5x55 som inte uppfyller klass 1.

Alldeles sant...