Jump to content

Ra-mtrl Liberia

Hotel Charlie One

Recommended Posts

Hinner inte söka...

Vilken radio Motorola? används inom skyttegrupperna och kopplas till comtacsen? Behöver veta allt om detta för att beställa till ett beredskapsförband. AGERA!!!!!

Den motorola som används av kompaniet är GP340:n RA1181

Dock används ju inte comtacsen till så mycket mer än i vagnen då de är anslutna till vagnens LTS.

LTS90 + LTS4.

I övrigt är det bara Ra180 + Ra1952 + Harris Falcon II + RA1181 + SATTFN 9505 som används ute på kompaniet.

Hoppas att det var ett någorlunda rätt svar.... :P

Räckvidder mm på Motorolan frågas, kom

Givetsvis beroende av tg. Räkna med 3 km som max i medeltal. Ibland längre, ibland kortare. Fungerar ju som civila "walkie-talkie", och ligger om jag inte minns fel på samma frekvesband. Dessa brukar ha 3km som räckvidd.

EDIT: Annars är TETRAN ett bra alternativ. Finns redan i FM. Tråd om TETRA.

EDIT2: Info om motorolan.

Edited by losec

@Losec

Är TETRAN verkligen det alternativ du utmålar den som?

Den kräver ju trots allt en vissa infrastruktur, medan Motovråla inte gör det...

EDIT: Tack för infon

Edited by Sg Toll

@Losec

Är TETRAN verkligen det alternativ du utmålar den som?

Den kräver ju trots allt en vissa infrastruktur, medan Motovråla inte gör det...

Är ingen expert på TETRAN. Såsom den används av FM är med "mellanstationer" som fungerar som mobilmaster. Det gör att man kan få en räckvidd ut till oändligheten beroende på hur pass bra nätet är uppbyggdt.

Dessutom ska det gå att tala mellan två handburna enheter, på samma sätt som motorolan. Lägg där till viss kodning av samtalet och du har ett mkt gott alternativ till motorola, som är oskyddad.

Sedan finns det ju allt möjligt extra lull-lull som att använda den som mobiltelefon, skicka data etc. Kan med fördel utr med headset.

EDIT: Kortfattat, den kan användas som vanlig komradio också.

Edited by losec

Givetsvis beroende av tg. Räkna med 3 km som max i medeltal. Ibland längre, ibland kortare. Fungerar ju som civila "walkie-talkie", och ligger om jag inte minns fel på samma frekvesband. Dessa brukar ha 3km som räckvidd.

Beror på vilken variant av GP340 man har och hur den är programmerad. Se

Datablad GP340.

Om 136-174 MHz området används kan man räkna med upp till 10km räckvidd mellan handapparater beroende på programmerad uteffekt. Större räckvidd om man använder sig av repeaters etc.

Om 400 MHz området används blir räckvidden kortare.

Beror på vilken variant av GP340 man har och hur den är programmerad. Se

Datablad GP340.

Om 136-174 MHz området används kan man räkna med upp till 10km räckvidd mellan handapparater beroende på programmerad uteffekt. Större räckvidd om man använder sig av repeaters etc.

Om 400 MHz området används blir räckvidden kortare.

Helt korrekt. Borde förtydligat att jag syftade på hur de motorola vi använde i Liberia fungerade. 3 km som snitt kanske var lite för lite, men 10 km skulle nog vi inte ens kommit upp till om vi så stod på var sin bergstopp med en sjö i mellan, solen sken, etc.

Mer en 5 km kunde vi nog inte använda den någon gång.

1. Och SINCGARS är med för att kunna prata på BatL eller?

2. Hur många finns det på kompaniet?

3. Bara L1 och L2?

1. Vanlig analogt tal (Ra180klar), eller har jag fel??

2. Antalet behöver vi ta upp här!

Kortvågsradioapparaterna används till BatlL ja... i första hand harris II:orna mot irländarna och i andra hand ra1952 mot svenskarnas dito.

Enligt mig finns det för många 1952:or (då de knappt används) och alldeles för få harris II:or.

d.v.s. ungefär 10st 1952:or och 3st harris II:or. inkopplade i allt från contienrar till Gws.

Nån som har bilder och ev. M-nummer på själva mikrofonen och sladden mellan Comtacsen och ra 1181??

Lyfter tråden...

På www.avropa.nu kan du hitta m-nummerna på mtrl som tillhör ComTac.

Här har du dokumentet/prislistan. Kräver word för att öppnas.

Ber att få tacka för hjälpen...

Om man då ska koppla ihop headsetet med Ra1181 (Motorolan) behövs det nån extra kabel motsv???

Du måste koppla headsetet till en ptt-knapp. Peltors heter FL 5000 och sedan från denna till den radion du väljer. Om du letar på Peltor på nätet så hittar du den så småningom, där finns en lista på olika modeller beroende på vilken radio man väljer. Satt och tittade på denna lista förra veckan, men tyvärr så kommer jag inte ihåg var jag hittade den. Jag letar igen och återkommer med besked.

Ber att få tacka för hjälpen...

Om man då ska koppla ihop headsetet med Ra1181 (Motorolan) behövs det nån extra kabel motsv???

Du måste koppla headsetet till en ptt-knapp. Peltors heter FL 5000 och sedan från denna till den radion du väljer. Om du letar på Peltor på nätet så hittar du den så småningom, där finns en lista på olika modeller beroende på vilken radio man väljer. Satt och tittade på denna lista förra veckan, men tyvärr så kommer jag inte ihåg var jag hittade den. Jag letar igen och återkommer med besked.

FL 5030 heter adaptern till Motorola GP340.

Kolla på http://www.peltor.se/index_communication.htm