Jump to content
Sign in to follow this  
C 2.a pjäs

Stockholms stabskompani

Recommended Posts

I SoldR Mtrl Vapen 1977 finns märket för "Stockholms stabskompani" med. Vad var detta och vilka enheter ingick, tro?

Jag tänker spekulera nu!

Förr i tiden ingick delar av Centrala Bataljonen inokm Hemvärnet i en stridsgrupp (som också inkluderade infanteri, MP och ingenjörsförband, beroende lite på vilket år man tittade på den, sista tiden även stadsskytteförband). Borde vara den stridsgruppens stabskompani.

Jag tänker spekulera nu!

Förr i tiden ingick delar av Centrala Bataljonen inokm Hemvärnet i en stridsgrupp (som också inkluderade infanteri, MP och ingenjörsförband, beroende lite på vilket år man tittade på den, sista tiden även stadsskytteförband). Borde vara den stridsgruppens stabskompani.

Nja, jag har hört(!) att det var någon form av betjäningskompani för alla staber. Inga klockor, någon?

Står lite om kompaniet på denna sida.

http://www.kof.se/html/generaler.html

Har för mig att både Carl Bildt och Tage G Pettersson gjorde lumpen där.

I min värld var det väl 14. skvadronen (osäker på nummret) men det har tydligen ändrats till det på senare år, och var inte Bildt PB i flottan? Däremot var Anders Björk stabsmalaj.

Står lite om kompaniet på denna sida.

http://www.kof.se/html/generaler.html

Har för mig att både Carl Bildt och Tage G Pettersson gjorde lumpen där.

I min värld var det väl 14. skvadronen (osäker på nummret) men det har tydligen ändrats till det på senare år, och var inte Bildt PB i flottan? Däremot var Anders Björk stabsmalaj.

Pratar du inte G-punkt nu? Björck var väl grklallare?

Fram till 1975 så var det Livgardesskvadronen med Stockholms stabskompani. Detta år återuppstod K1 som försvarsområdesregementet K1/Fo44. Så 13. skvadron tillkom nog detta år. 14. skvadon var beredskapsskvadronen.

Carl Bildt kan ha gjort sin soldatubildning inom Flottan, men jag är rätt säker på att han sedan tillhörde Stockholms stabskompani. Har för mig att Tage G. och han gjorde lumpen samtidigt.

Svenska statsministrars värnplikt är ofantligt spännande. Att Göran Persson var rundlagd malaj vet alla (mest pga den beryktade 'tjockis i brillor'-bilden). Mindre väl känt är att Carl Bildt, friherre och ättling till flertalet extremt högt uppsatta generalspersoner genomförde GU som stolt personalassistent på Stockholms stolta stabskompani.

Dessvärre har google misslyckats med att luska fram en bild på malajen Bildt, skulle annars ha gjort min natt.

Fredrik Reinfeldts GU känner väl de flesta till, som kavallerist delar han den bakgrunden med Olof Palme (som för övrigt avslutade sin militära karriär som vpl löjtnant!). Ingvar Carlssons värnplikt har jag dock inte lyckats luska reda på.

Andra politiska människor som har militär bakgrund är bland annat den fd utrikesministern Jan Eliasson som var reservare i flottan och självklart allas vår skolmajor Björklund (vars militära karriär man kan läsa om i denna artikel från 2007 http://www.dn.se/nyheter/politik/en-office...leman-1.676392).

Vet i sanningens namn inte om detta passar i 'kändisar som gjort lumpen' eller här, men det är fantastiskt vad ett infall och google kan ge.

/Lew, som inte hade en aning om att Palme hade utbildning i att föra kavalleritrupp

Är du säker på att Bildt var malaj, 903Lew? De flesta stabsassar var inte malajer förr.

/K

Wikipedia skriver detta om herr Bildt: "Han gjorde militärtjänsten som personalassistent vid Försvarsstaben."

Tjänsten personalassistent på försvarsstab känner jag inte till i sak, men enligt SOAL så är malaj följande:

"Malaj:

mɑlɑj⁴, sbst.², m.; best. -en; pl. -er. [eg. skämtsam anv. av MALAJ sbst.¹,]

(skämts., starkt vard.) värnpliktig som inskrivits ss. icke vapenför o. fullgör sin värnplikt ss. militär­arbetare l. skrivare o. d. "

Herr Bildt kan mycket väl ha varit personalassistentsninjajägare med utbildning i fällskarmstjänst för att kunna assistera staber bakom fiendens linjer. Troligare torde vara att herr Bildt, dels pga sina redan då starka glasögon och låga BMI (lång/smal), inte bedömdes lämplig för stridande tjänst. Förr i tiden var det väl mycket ovanligt att glasögonprydda soldater placerades på skytte?

/Lew, grundutbildad Stridsledningsassistentsninjajägare

Edited by 903Lew

Malajer, menig H, var bland annat stabskryptörer och annan handräckningspersonal, som i regel inte var krigsplaceringsdugliga men fullgjorde sin värnplikt under sin GU. "Icke-stridande" är INTE det samma som "malaj".

Stabsassistenter var däremot ofta ur KB/PB-kategorin (biträden ur GB/E-kategorin). Det har inte med ninja eller superspörsel men däremot om mental förmåga och allmän tjänstbarhet.

Jag vet inte vilken kategori Bildt tillhörde men just "-assar" var mycket sällan malajer. Man ska vara försiktig med nedsättande kommentarer om andra, framförallt om faktabakgrunden är svajig.

/K

Edit: Åter till Stockholms Stabskomp

Min svärfar gjorde värnplikten vid Stockholms stabskompani. Han tjänstgjorde, (bland annat ?), som chaufför, men jag får fråga honom mer nästa gång vi dricker whisky och pratar lumparminnen.

En pikant detalj är att han påstår att de hade kragspeglar/märken med "Ss" på vilket inte var helt polistiskt korrekt, inte ens under 50-talet...

Som sagt, jag får återkomma i ämnet!

EDIT: Efter lite googlande hittade jag denna tråd från ett annat forum: Militärt samlarforum Som ni ser befolkas det dock av diverse tveksamma element, så... :Malaj:

Edited by Fu Frippe

[...]Fredrik Reinfeldts GU känner väl de flesta till, som kavallerist delar han den bakgrunden med Olof Palme (som för övrigt avslutade sin militära karriär som vpl löjtnant!).[...]

/Lew, som inte hade en aning om att Palme hade utbildning i att föra kavalleritrupp

Kort rättelse

Fredrik Reinfeldt gjorde förvisso GU på ett jägarförband (I 22) men tillhörde infanteriet.

Olof Palme var reservofficer och löjtnant vid K 3.